Tuesday, 26 June 2012

NOVEL CALON JODOH UNTUK ADIK


Abang rekomen calon A , Kak ina suruh pilih calon B . Disebabkan dua calon ini, Arissa pening. Yang mana satu dia patut undi?

Novel Calon Jodoh Untuk Adik ini Novel ke empat Areila Sahimi. Cerita yang simple tapi menarik. Novel terbitan KakiNovel, ni bukan aku yang beli. Aku meminjam dari diorang sahabat Nurul Haiza yang sememangnya dia pengumpul hasil karya Areila Sahimi. Beliau memiliki keempat-empat hasil karya Areila Sahimi ini. Aku baru sempat membaca tiga dari empat hasil sentuhan Areila Sahimi ni. Baju pengantin Mak Andam , 2 X 5 dan Calon Jodoh Untuk Adik. Iman Suraya tak berkesempatan lagi mungkin sikit hari lagi. Kita lupakan hasil karya yang lain dulu dan tumpukan pada Novel yang baru aku baca Calon Jodoh Untuk adik ni. Novel ni menarik santai dan bersahaja. Novel setebal 454 muka surat ini tak akan mengecewakan pembacanya.
Sinopsis dari kulit novel
Calon Jodoh Untuk Adik membawa kisah keluarga Arissa yang penuh dengan drama, kalah Drama Minggu Ini! Azmer yang terpaksa menggalas tanggungjawab besar sebagai ketua keluarga setelah kematian orang tua mereka inginkan yang terbaik buat adik bongsunya, Arissa. Sementelah nyawanya tidak panjang akibat penyakit yang dideritainya. Bagi Arina pula, dia mahukan adiknya, Arissa berkahwin dengan orang yang berpangkat supaya hidup terjamin di masa hadapan.
Kisah bermula apabila Khairil Izlan (Ee) terheret ke dalam rancangan Azmer. ‘Mengangkat’ Arissa yang sudah besar panjang itu untuk menjadi adik, adalah sesuatu yang langsung tidak masuk akal. Khairil Izlan dan Arissa pun bukan boleh bertentang mata. Pendek kata, pantang berjumpa pasti meletus perang dunia! Mengenangkan itu adalah wasiat terakhir Azmer merangkap rakan baiknya, Khairil Izlan terpaksa akur dalam tak relanya itu. Menjadi abang kepada Arissa bukanlah mudah. Budak tu bukan boleh ditegur. Pantang ditegur ada sahaja ‘tembakan peluru torpedo’ yang keluar dari mulutnya. Berbisa dan pedas. Sabar Ee…. Bersabar itu separuh daripada iman.
Arissa pula… sumpah! Hidup dia jadi tak tentu arah apabila Abang Azmer menyahut panggilan Ilahi. Pulak tu wajib menerima Abang Ee sebagai abang angkat. Memang dia mengamuk tahap gaban ketika itu. Abang Ee nak gantikan tempat Abang Azmer? Huh! Kirim salamlah awal-awal! Jangan harap dia terima Abang Ee! Tetapi, lama-lama dia boleh terima kehadiran Abang Ee apabila lelaki itu sering menolongnya sama seperti arwah Abang Azmer yang sentiasa berada di sisi Arissa apabila dia memerlukan seseorang dalam kehidupannya. Abang Ee taklah seteruk yang disangka. Abang Ee baik sebenarnya.
Arina pula mula tak sedap hati. Dia dah ada calon untuk digandingkan dengan Arissa. Fariz, berjawatan besar… sudah tentulah gajinya pun besar. Memang sesuai sangat untuk disatukan dengan Arissa. Cuma Arissa aje yang macam tak berkenan apabila kakaknya itu cuba kenenkan dirinya dengan Fariz. Tapi, dia cuba berkawan dengan Fariz dulu. Ambil hati Kak Ina yang bersusah payah carikan calon untuk dirinya. Terus terang, Arissa cuma perlukan abang aje dan tak mahu ada ‘kakak’ yang lain. Cukuplah ada Kak Ina, tak perlu ada Kak Maisarah. Sakitnya hati bila Abang Ee berbaik baik semula dengan Kak Maisarah kerana dia tahu, sekarang ini hatinya sudah jatuh sayang pada Abang Ee. Habis tu, Fariz macam mana? Takkan akibat sering putus cinta, ada hati nak ‘madukan’ mereka berdua? Abang Ee dan Fariz hidup bermadu? Oh! Hati Arissa sudah gila!

Petikan - petikan yang menarik dari novel.

Arissa menggeleng.
"Tak apa. Saya dah terlebih makan pun semasa menuggu Encik Fariz datang tadi," jawabnya terus terang.
"Okey. jadi nak mula dari mana?" Fariz bertanya.
Arissa wajah Fariz yang beriak bersahaja.
"Mula apa?" Dia bertanya kembali kerana kurang faham soalan Fariz.
" Kita nak bekenalan, jadi saya nak tau kita nak mula dari mana," terang Fariz.
"Owh.. " Mulut Arissa membulat. Dia tersengih. Nampaknya dia jenis lelaki yang straight forward. Menyoal pun tidak ada kias-kias dan bunga-bunga. "Encik Farizlah cerita pasal Encik Fariz dulu." Arissa menyuruh Fariz memulakan dulu.
"Biasa ladies first"
"Tak apa. Tu semua dah basi. Kita buatlah cara kita," ujar Arissa.
"Nama saya Syed Mohd Fariz bin Syed Mohd Omar. Umur tiga puluh lima tahun. Anak kedua daripada empat beradik. Saya anak lelaki tunggal dalam keluarga. Berkerja sebagai kakitangan awam. Masih bujang." Arissa menelan air liur faris bercerita tentang dirinya. Tang umur ada masalah sikit. Tiga puluh lima tahun? Tu lebih daripada abang tau! kupakah kak Inanya pada kriteria laki - laki idamannya yang pernah dia nyatakan kepada kakaknya dahulu? Lelaki idamannya perlulah mempunyai perbezaan umur sekurang-kurangnya setahun dengan dia atau paling tidak tua lima atau enam tahun sahaja. Kak ina ada ke patut mengadjust pak cik tua untuk dirinya. Dia hampir mencecah dua puluh tiga tahun. Beza dua belas tahun tu!
"Saya Arissa. Umur nak dekat dua puluh tiga tahun. Anak bungsu. Saya kerja di Courts Mammoth. Sales person," kata Arissa sebada sengaja mencipta suasana hambar kepada dia tidak berkenan mahu berkenalan dengan lelaki yang tua dua belas tahun daripada dirinya.
" Owhh.. dua puluh tiga tahun" kata Fariz bersahaja.
Arissa lihat Fariz mengangguk - anggukkan kepalanya. Dia fikir Fariz mengagak seorang perempuan yang berpakaian sepertinya pasti berada dalam lingkungan umur yang sebegitu.
" Sales person?" Dia bertanya. Mengagak itulah jawapan paling sesuia untuk Arissa di Courts Mammonth. Arissa menggangguk lantas berkata dengan bangga.
" Kalau nak beli TV LCD besar ke , plasma besar ke, home theather besar ke boleh datang jumpa saya."
Fariz tertawa besar mendengar kata-kata Arissa itu.
"Ina cakap awak berminat mencaburi bidang perniagaan."
Arissa menelan air liur. Sehingga ke situ pun Kak Ina ceritakan kepada Fariz? "Sekarang mungkin tidak. Tapi mungkin nanti - nanti saya bakal bergelar businesswoman yang berjaya." Fariz ketawa lagi setelah mendengar jawapan Arissa yang mungkin agak kreatif.


" Abang Ee nak bawak Ris ke mana?" Arissa bertanya pada suatu hari minggu ketika dia dan Khairil Izlan keluar berdua.
"Apa dia... cuba cakap lagi sekali," usik Khairil Izlan.
Arissa mengtap bibir. saje mencari sebab,kan? "Abang Ee nak bawak Ris ke mana?"
"Sejak bila pandai pakai abang-abang ni?" lelaki itu tak habis mengigiat.
Arissa tahu Khairil Izlan sekadar bergurau. Tapi... kenapa mukanya tersa hangat?
"Dah suruh Panggil Abang Ee, orang panggil ar Abang Ee." Arissa menggumam dengan gaya cuba berlagak brutal. Padahal dia sudah malu habis diusik sebegitu. Senyum nakal yang terukir dari bibir Khairil Izlan membuatkan jemari Arissa automatik menjadi 'kepit ketam'. Lengan lelaki itu dicubitnya.
"Sakit RIs!" Khairil Izlan mengaduh.
"Cakaplah cepat.Kita nak ke mana?" Arissa bertanya lagi. Manja.
"Rahsia" Khairil Izlan mengenyitkan matanya.
Arissa menjuihkan bibirnya. Malas dia mahu bertanya lagi kerana dia yakin lelaki itu bukan nak bawak dia sampai ke Golok pun.
"Kenapa kita dekat sini?" Arissa bertanya sebaik sahaja keluar dari perut kereta. keadaan persekitaran tempat ini diperhatikan.
"Shopping jualan mega sale pertengahan tahun." Khairil Izlan buat muka comel. Dia mengeluarkan batang pancing dan kotak coleman dari dalam bonet.
Arissa mendegus geram. Bersandar di tepi pintu belakang Vios lelaki itu.
"Lagi boringlah pancing - memancing ni." Arissa protes . Buat muka ketat.
"Syok. Jom!" Khairil Izlan terus mengajak, dan Arissa bagai terpukau terus menurut.
"Okey. Nak lauh masalah,kan? Sekarang serita dekat Abang Ee. Apa sebenarnya masalah ris?" Khairil Izlan bertanya sebelum batang pancing dilontarkan kehadapan.
Sengaja dia membawa Arissa ke sini kerana disinilah tempat dia pernah berjanji dengan arwah Azmer satu masa dahulu, andai Azmer tiada lagi dialah yang akan menjaga Arissa. dahulu dia main-main.Bercanda di kala bosan mata kail tak mengena.Siapa sangka, hari ini dia betul-betul berusaha mengotakan janji main-mainnya itu.
"Sebenarnya Ris.."
"Ops ... semua masalah tu tak termasuk maslah kewangan ikey," potong Khairil Izlan sambil matanya dikenyitkan.
Arissa mengetap bibir.
"Kemutlah Abang Ee ni! Nama aje keje dekat bank," rungutnya.
Okey. Dia terpaksa mengugurkan salah satu masalahnya yang menimbun-nimbun ru kerana masalah kewangan juga termasuk dalam senarai masalah yang ingin dia ceritakan kepada lelaki itu.
"Orang kerja bank pun ada kalanya sesak jugak," Arissa ingin ketawa apabila Khairil Izlan membuat suara seperti S.Shamsudin dalam filem Ali Baba Bujang Lapok itu.
"Pasal kerja. kat tempat Abang Ee ada kerja kosong tak? jadi kerani pun okey," kata Arissa tentang masalahnya yang masih lagi menjadi penganggur terhormat.
"Kata nak jadi budsinesswoman yang berjaya. Kanapa nak jadi kerani pulak?" tutur Khairil Izlan.
Matanya melilau memarhatikan gelagat pengunjung- pengunjung yang mengunjungi kolam berbayar ini. Macam - macam ragam.
"Mcam mana Abang Ee tahu orang ada impian nak bukak business sendiri?" tanya Arissa.
Khairil Izlan menelan air liur. Uuhh! terlapsa cakap. Dia berpaling. Telunjuknya menghala ke muka Arissa yang ssedikit berkerut sementara menanti dia berkata-kata.
"Muak ... muka Ris ada aura bakal menjadi businesswoman yang berjaya." Khairil Izlan cuba berselindung.
Arissa meraba mukanya "Ya ke?"
Dia bertanya, kurang percaya kalau mukanay ini memang ditakdirkan akan menjadi seorang ahli perniagaan wanita berjaya di Malaysia suatu hari nanti.


"Arissa suka tak warna ni?" Fariz meminta pendapat Arissa tentang warna yang menjadi pilihannya.
"Suka. Tapi nanti-nantilah ek kita dicide nak pakai warna apa. Kan lama lagi," katanya. Sengaja butang baju songket itu dibetul-betulakn.
"Handsome!" tekannya sedikit kuat. Mahumencarik-carik hati Khairil Izlan. Dia rasa dia telah berjaya. Muka Khairil semakin tegang.
"Ya. Mana tahu lagi lima tahun tu ada warna-warna yang lebih trendy untuk orang pakai masa bersanding," bals Fariz pula.
"Izlan, awak tak nak komen apa-apa ke pasal baju ni? Okey ke?
 sola Maizarah apabila lelaki itu hanya mendiamkan diri sahaja.
"Okey." Khairil Izlan menjawab tidak bernada.
"Okey aje?" Maisarah seakan tidak berpuas hati dengan jawapan Khairil Izlan yang pasif itu.
"Cantik." Sepatah lagi Khairil Izlan menjawab.
Maisarah menjadi bosan. Dia tahu, Khairil Izlan bukan mahu datang ke sini pun. Dia sahaja yang beria-is mengajak lelaki itu ke sini selepas bosan asyik duduk di kedai mamak. "Tak apalah. I salain baju sekejap."
"Emmm..." Khairil Izlan sekadar mengggangguk.
"Ris tunggu ya. Saya pergi salin baju dulu," tutur Fariz.
"Okey." balas Arissa mesra.
"Kalau rasa tak mahu hidup bersama lelaki tu tak payah nak main-mainkan perasaan dia. Berapa kali Abang Ee nak bagitau perkara yang sama?" Sedas Khairil Izlan bagi sebaik sahaja kedua-duanya hilang di balik bilik persalinan. "Awak cakap dengan saya ke?" Arissa menuding dirinya sendiri. Sambil -sambil itu matanya melihat ke belakang. Manalah tahu jika ad orang lain pula di situ. Khairil Izaln menjegilkan mata.
"Tak . Cakap dengan patung yang tak bernyawa kat belakang tu," sindirnya sambil bibir menjuih ke arah patung yang terletak dibelakang Arissa.
Arissa memandang patung yang memakai gaun kembang putih. "Okey."
"Arisssa!" suara Khairil Izlan naik sedikit. Membara nelihat kelaluan Arissa.
"Encik Izlan, suka hati sayalah saya nak bercinta dengan lelaki mana pun. Nak kahwin dengan lelaki mana pun," bicaranya tenang.
"Dari cara Ris Abang Ee tahu, Ris bukannya serius oun dengan Fariz tu. Buat Abang Ee geli aje." Khairil Izlan bagi lagi 'sedas'.
Darah Arissa naik sedikt, namun cuba ditahan." Hei, Encik Izlam ni sape? Bukan siapa-siapa pun dengan saya, jadi jangan berlagak macam tahu segala-galanya."
"Kenapa sekarang makin kurang ajar dengan Abang Ee? sebelum ni tak pernah pun cakap dengan Abang Eemacam ni." Khairil Izlan mula mengawal suasana apabila bibit-bibit pertengkaran mula terbit antara mereka.
"Siapa Encik Izlan yang perlu saya hormat? Yang perlu saya cakap elok-elok? kata Arissa dengan tenang. Dia terus keluar dari butik pengantin ini. Dia perlukan udara diluar. Penyaman udara yang dipasang tidak langsung menyejukkan hati yang panas.
" Arissa, Abang Ee tahu Arissa berdendam dengan Abang Ee. Abang Ee rasa Arissa tak patut buat macam tu pada Fariz. Kalau Arissa tak suka dengan dia. berterus terang. Kenapa bagi harapan pada dia? Konon- konon nak sangat berkahwin dengan dia. Hakikatnya itu sekadar trick nak bagi Abang Ee jeles, kan? supaya Abang Ee terima Arissa dan tinggalkan Maizarah.Tektik tu dah basi tau tak," ujar Khairil Izlan.
"Sipa kata taktik? Dia ikhlas dengan saya. Bukan macam awak. Dekat dengan saya semata-mata nak tunaikan tanggungjawab konon," selar Arissa.
"Ya , Abang Ee tahu dia ikhlas denagn Ris. Tapi Ris tu yang tak pernah ikhlas dengan dia."
"Ikhlas tak ikhlas saya dengan dia, siapa peduli? Yanag pasti saya terima dia seadanya."
"Tapi.."
"Kenapa tiba-tiba nak halang hubungan kami? lupa ke ? Encik Izlan sendiri kata yang saya dan dia tu sepadan. Owh.. ataupun sebenarnya Encik Izlan cemburu kut. Saya pernah cakap pada Encik Izlan dulu, Sorang pergi sepuluh beratur," kata Arissa sedikit angkuh.

No comments:

Post a Comment