Sunday 2 September 2012

NOVEL KERANA SEKALI CINTA

.... Aku tetap cinta

Novel Kerana Sekali Cinta , Novel kedua yang aku miliki dari karya Rehan Makhtar selepas Terlerai Kasih , Novel yang menggamit pelbagai perasaan. Novel Kerana Sekali Cinta bukan dari terbitan mana-mana. Novel ini dicetak khas untuk peminat novel yang mengikuti perkembangan Rehan Makhtar.  Cerita ini juga boleh dibaca  di laman blog beliau sendiri . Inilah mini novel keluaran beliau setebal 352 muka surat. Qualiti dan kulit novel sangat bagus. Saya cukup berpuas hati. Selain itu sentuhan tangan dari penulis tu penting. Untuk pengetahuan peminat novel diluar sana , novel ini ada kelainan sedikit  ini kerana versi lelaki . Novel ini cukup santai tak ada konflik yang berat dan jom kita layan novel ini.
Mengisahkan Zafran Zaini seorang lelaki berpangkat tinggi berumur awal 30an bertemu dengan Anaresa seorang pelajar universiti di sebuah kedai buku. Pertemuan yang tidak diduga membuat degup jantung berdebar setiap kali pertemuan. Sikap berani Zafran melamar Anaresa membuatkan hidup Anaresa tak karuan. Ini semua berpunca dari Zafran membayar bill buku yang dibeli oleh Anaresa. Anaresa satu nama yang unik dan dengan nama yang hampir sama hatinya pernah terluka kerana menyayangi gadis itu. Anahara seorang novelis mengganggap dirinya hanya sebagai seorang kawan dan tak lebih dari itu membuat hatinya terluka tiga tahun yang lalu. Sejak itu dia tidak pernah rapat dengan mana- mana perempuan. Sehinggalah dia bertemu dengan Anaresa. Bagi diri Zafran ingin melupakan cinta lamanya dia harus mencari pengganti. Gadis genit yang aktif dalam bidang sukan di untiversiti dan sifat Anaresa yang agak lasak menjadi pilihan Zafran. 11 tahun lebih muda dari zafran bukan alasan, yang penting Zafran mampu membimbing Anaresa menjadi isteri dan ibu kepada anak-anaknya. 

sentuhan tangan penulis amat bererti buat pembaca seperti aku

Sinopsis dari kulit Novel
Cinta pertama itu pernah hadir. Memang indah biarpun parah membadai jiwa. Bertahun aku pertahankan kasih hati yang buakn milik aku namun akhirnya, takdir membawa khabar yang nyata. Indahnya cinta pertama, malah hebat lagi cinta kedua. Dia hadir kerana takdir membawa dia dekat dihati. Dia sah disisi, bila takdir menolak dia menjadi milik diri ini.  Dia ... Anaresa. Unit, muda dan budak sekolah saja. Namun, kala lafaz sakinah itu terluncur dari bibir ii, dia adalah wanita. Wanita kepada seorang lelaki, Isteri kepada seorang suami - Zafran Zaini
"Moga keindahan cinta kita kekal selamnya. Andai terduga, kekallah Resa di hati abang. Menjadi wanita memujuk hati abang, Menjadi teman mendengar maslah abang dan menjadi isteri, memeluk abang..."- Zafran

Aku budak sekolah saja. Masih sopan dalam kenakalan ini. Dia hadir tanpa ku duga. membawa kisah cinta yang tak pernah ada dalam hati. Ternyata yang pertama itu untuk dia juga berharap dialah yang terakhirnya. Saat tawaran terhad itu aku terima, ternyata akulah pelengkap sisi rusuknya, Ada resah dalam diri. Mampukah seorang budak sekolah menjadi isteri? Namun,kala di melafazkan akad, mngucup nafas dikepala, dia suami dan aku adalah isteri- Anaresa Abdullah

"Resa cintakn abang. Yakinlah kerana sekali cinta, resa tetap cinta..." - Anaresa

Zafran dan Anaresa bertemu kala takdir membawa dua hati itu mendekat pada tempat dan waktu tepat. Umur menjarakkan namun cinta dihati mendekatkan malah jodoh merelakan. Menerima suami yang matang, membuatkan Anaresa kalut sejenak. Bagi zafran pula, mencintai budak sekolah itu membuatkan dia yakin, dia perlu mendidik Anaresa menjadi matang sebagai seorang wanita dan isteri.

Sedikit petikan dari novel 
Aku pandang mama dengan mata terkebil-kebil. Buat muka ak bersalah. Apa lagi yang mampu aku buat masa ni melainkan tayang riak tak bersalah? Zafrina gelak tak henti-henti. Zafrin yang baru masuk ke rumah juga berkerut-kerut wajah lalu duduk disisiku.
"Kenapa, Long?" Zafrin menyiku aku selepas dia letakkan topi keledar dia disisi sofa.
"Diamlah kau. Dengar je mama cakap apa tu. Panas telinga," gumamku memberi amaran. Nanti dengan dia sekali mama heret.
"Apa lagi la yang nak bising tu, mamanya? Dah terikat pun. Biarlah hal lepas-lepas tu. Janji Along tak main-mainkan Resa tu sudah!" Abah dah menyampuk. Memandang mama dengan mata ke atas, mengelak dri bingkai cermin matanya.
"Ton bukan apa, abahnya. Tak Malu ke masa abang baca surat dia tulis kat Anaresa semalam tu. Sebab RM60 tu dia boleh mintak budak tu terima pinangan dia. Ingatkan memang Anaresa tu sendiri nak."
Aku garu kepala kuat. "Mama ... Resa setuju apa . Kan kami dah bertunang pun. Tak ada masalah lagi dah. Lagipun , mama yang tetapkan tarikh. Apa lagi yang tak kena?"
"Mama malu tahu tak?" Mama tunjuk rupa dia.
"Padanlah Rina cakap pasal surat. Along suruh adik pergi pos surat pada Resa rupanya. Hi... mana Along dapat keberanian nak buat anak dara orang macam tu, hah?" Tak tahu nak jawab apabila mama tanya dari mana datangnya keberanian tu. Kata pujangga, keberanian tu akan datang setelah kita mengalami kekecewaan. Agaknya aku pun macam tu. Aku bangkit lalu mendekat ke pintu luncur yang sudah sedia lebar terbuka. Aku silang tangan ke dada dan memandang laman rumah yang nampak semak sikit. Petang nanti haruslah mama arah aku dan Zafrin kemas laman. Tambah-tambah nak kenduri pulak ni.
"Zafran!" panggil mama kuat.
Aku berpaling pada dia dan mengeluh. "Berani tu taklah, ma. Tapi , yakin! Along memang yakin yang dia adalah orangnya untuk Along. Tapi, pasal duit yang Along bayarkan buku dia tu, memang Along ikhlas. Saja bersedekah dekat budak sekolah. Gaji Along tak luak apa pun," jawabku diakhiri keluhan pada akhirnya. 
"Kalau Ikhlas, orang tak minta balasan!" tekan mama. Siap jegil mata lagi.
"Dia yang nak bayar. Along cakap tak nak. Lepas tu dia kata nanti dia kurang duit , dia minta Along taja dia. Habis tu mama nak Along taja dia macam tu jelah? Buat kerja tak elok tu kat anak dara orang. Along minta balasan nanti macam mana?" soalku mengugut mama. Biar mama tahu sikit yang aku ni lelaki. Mula-mula niat baik nak membantu, Nanti lama-lama karang aku tuntut Anaresa balas budi aku. Tak ke tergadai body, terjual iman masa tu.
"Habis tu, Along jawab apa?"
"Along cakaplah, boleh nak taja seumur hidup tapi... itulah syarat yang Along cakap dalam surat tu.Kahwin dengan Along. Jadi, seumur hidup Along taja seluruh hidup dia. Senang,kan?" Aku segetkan kepala sikit dan angkat tangan separa dada. Mama mengeluh tapi abah senyum.
"Memang berani anak jantan kita ni, mamanya," ucap abah selamba.
"Memang berani. Sampai buat saya pening . Naik lumut mak ni masa abang baca surat tu. Yang abang pun sama, baca kuat-kuat kanapa? Kan elok bang pergi surau semalam tu," sahut mama. Marah dia dah beralih pada abah pulak dah.
"Kenapa nak pergi surau pulak? kan elok je kita sempat balik solat kat rumah!" tanya abah.
"Sebab boleh pinjam microphone surau tu, baca surat yang anak jantan abang ni bagi pada Anaresa tu," sindir mama alu dia berlalu ke dapur dengan mulut yang macam bertih jagung. Zafrin ketawa. Zafrina juga. Abah buat muka dan aku hanya diam mengeluh. Mama ni, nak bagi manantu comel pun tak nak. 
"Nanti esok cuti, kita pergi tengok kad,"laung mama sebelum dia hilang di balik dinding dapur. Aku menggeleng. Tak menyempat.
"Waa.. Along kau jadilah kahwin ya. Tahniahlah long, Umur dah dekat setengah abad dah baru nak jumpa pasangan? cantik ke? tanya Zafrin padaku. Wajah dia macam biasa. Gatal.Menyindir. mentang - mentang dia dah ada makwe dulu dari aku, suka sindir aku. Ni dia tak tengok lagi Anaresa, Kalau tengok haruslah terpegun.
"Bolehlah. Janji hati Along berkenan. Dia pun suka Along. sudah..." selaku malas.
"Eleh, rendah dirilah konon. Dik, cantik tak tunang Along?? Rugilah Angah tak ikut semalam," rungut Zafrin. Zafrina buat muka teruja. Dari tadi mata tu dok menonton televisyen, dia terus kalih pada kami berdua.
"Sangat comel dan sangatlah lucu," komen Zafrina.
"Lucu? Kenapa?" semakin terujalah pulak adik aku berdua ni.
"Pakai baju kurung dengan sneakers, siap dengan stoking warna merah terang tu," ujar Zafrina sambil ketawa. Sudah agak aku agak. haruslah ada yang parasan apa yang mata ini nampak. Sampai ke stoking Anaresa pun dia tengok. Haih...
"Along naik dululah. Layan korang berdua ni, buat pening je." Aku terus bangkit. Malas nak lepak lagi.

Gambar Anaresa aku letak didalam laci. Nak letak atas meja tak lalu sebab entah mana satu dia. Macam kembar sepuluh disebabkan warna kulit.
"Risaulah, Ina." Aku telus mengakui. nk kerja pun malas.
"Nak risau apa?"
"Resa lah."
 "Dia pregnant ke?" tanya sarian serius sambil membelek fail yang masih belum aku selesaikan kerjanya.

"Kau ni, Ina... mengandung apa pulak?" marahku geram. Ketawanya lepas.
"Habis tu nak risau apa?"
"Ada budak lelaki ngorat bini aku laaa, ina," Jawabku sambil menyandarkan belakang pada kerusi. Bingug ni. Buakn tak percayakan Anaresa tapi takut lelaki tu terus mengasak. Takut Anaresa tak bertahan. Jiwa dan darah muda haruslah pantang terduga. Lainlah aku ni, dah matang usianya.
"Kau ni biar betul , Zaf?" Sabrina bersuara macam tak percaya tapi aku angguk pantas.
"Dia ayat bini kau macam mana? Dah tu bin kau melayan tak?" Aku menggeleng pul. Memang Anaresa tak layan langsung. Cepat-cepat di hampir pada aku dan memaut lenganku. Bila ingat ayat mamat tu, rasa nak tendang laju-laju. Tak hormat orang langsung.
"Apa ni sayang-sayang?" tanya Anaresa kasar. Dia melihat padaku dengan wajah yang merayu minta dilindungi.
"Eh, rindulah. sebab tu aku panggil kau sayang," jawab lelak itu. Nama pun aku tak sempat tanya Anaresa bimbang dia berkecil hati setelh dia bersungguh menidakkannya.
"Ehem...ehem.. rindu ya, dik ?" tanyaku pula.
Mamat tu buat muka macho. Tubuh itu masih terpacak diatas motor tapi bila dia buka topi keleder dia, boleh tahan rupanya, Nampak agak tampan. Tapi aku haruslah lagi tampan.
"Rindulah dekat awek sendiri, bro," jawab dia.
"Banyaklah kau punya rindu, jimmy," sergah Anaresa. hah, nama dia jimmy rupanya.
"Kenalkan ni suami aku. Encik Azran Bin Zaini," sambung Anaresa bangga. Aku pun apa lagi. senyum sehabis lebar. Wajah Jimmy erubah.
"Jadi , sungguhlah aku dengar cerita kau kahwin cuti weekend baru ni?"
Anaresa angguk dan aku juga. Anaresa siap angkat jari dia yang masih merah dengan inai dan ada erletak dua bentuk cincin dari aku. Puas hati aku. aku payah nak buat penyataan lebih-lebih, Anaresa dah cakap dulu.



"Sayang kenapa?"
"Abang tipu Resa,kan?" suara itu serak dan tersangkut.
"Abang tipu apa ni?" sedapa upaya aku juga cuba membendung telahan dia padaku. Anaresa tidak menjawab sebaliknya, dia renung mataku dengan bening mata yang sayu itu.
"Ini...." Dai suakan sebuah buku padaku yang memang dia ambil dari susunan kemas koleksi novel milik Anahara. Aku telan liur. Buku pertama itu yang pernah menjadi saksi bisu kisah aku pada Anahara yang tak kesampaian.
"Sayang ... ini kisah lama abang. Kan abang dah terangkan." Dia mengelak lagi bila aku mengelus tangannya.
"Abang bohong Resa. Hari ni, baru resa tahu betapa dalamnya cinta abang pada Kak Anahara..." Aku mengucap panjang lalu aku raup wajahku berkali-kali.
"Apa Resa cakap nni? Itu kisah lalu abang. Dah bertahun berlalu dan sekarang dalam hati abang ada Resa je," akui aku bersungguh-sungguh tapi nampaknya dia tak mahu percaya.
"Memang abang cintakan dia , kan ?"
"Pernah sayang. Pernah. Abang penah cintakan dia tapi setelah Resa dia tak ada lagi dalam hati abang. Resa nak curiga dan menangis sebab tulisan ni?" tanyaku agak geram.
"Kalau betul abang tak suka dia agi, kenapa abangsimpan semua koleksi novel dia sampai hari ini dan ini yang terbaru kan?" Dia luruskan jarinya ke arah novel yang Sarina berikan padaku tempoh hari. Aduhai. kenapa Anaresa jadi macam ni?
"Sayang ... dia penuli dan abang sokong dia."
""Kenapa abang tak sokong penulis yang lain jugak."
"Sebab dia kawan ..."
"Istimewa dihati abang,kan?" cantar Anaresa.
"Subhanallah, isteri saya Anaresa binti Abdullah.... sayang ni kenapa?" dia diam lalu tunduk membelek helaian buku pertama yang aku miliki dulu. Ada tinta tanganku didadanya. Dada aku ni dah mula sesak mendengarkan Anaresa membaca bait-bait ayat yang aku pernah lahirkan dari hati dan aku abadikan di atas dada buku itu.
"Dan... aku juga mencintaimu namun takdirberkata tidak paa hubungan kita lantas dia membawa engkau pergi menjauh dariku dan izinkan aku disini setia menjaga cinta ini biatpun aku sedar, kau tidak ditakdirkan untukku, malah aku mahu Tuhan jaga kisah hati ini untuk kamu, Anahara...."
Anaresa nenbaca ayat itu dengan suara berselang sendu. Dia menutup kasar buku tersebut dan memandang aku.

10 comments:

  1. asslamualaikum.. waaa mula2 terima kasih sudi dapatkan mini novel KSC ni ya... n terima kasih sudi bagi review yg comel ini..hohoho..harap terus menyokong kerana saya sangat2 hargai.. tanpa anda siapalah saya.. maaf atas kekurangan ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam... saya berbesar hati kepada REHAN MAKHTAR sudi menerimanya dengan baik dan kepada sesiapa yag suka pada review saya, saya juga berterima kasih. kerana sokongan anda semua pemangkin semangat saya.

      Delete
  2. waa.. baru tau awak buat review untuk bnyak novel. ingatkan KSC je. tpi psl KSC duk godek blog awak . hik3.. ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi godek-godek kat blog org baru ni.... minat tulis blog sebab nak berkongsi bahan bacaan kat semua. tak bercadang pun untuk jadi penulis ..... mohon maaf jika ada kekurangan dan sila beri tunjuk ajar....

      Delete
  3. cerita ni mmg sgt best...
    xleh nak sangkal.
    haha.
    this review also, ohsem!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks mimi .. sudi bagi komen .... Insyaallah saya cuba perbaiki lagi cari review untuk novel-novel yang akan datang .

      Delete
  4. saya beli buku KSC sebab baca review dari sini... memang x menyesal beli... best gila! :D

    thanks... hehe

    ReplyDelete
  5. Terima kasih anis.... sebenarnya saya terharu sangat.. saya buat review untuk keseronokan dan kepuasan sahaja ...

    ReplyDelete
  6. Novel baru Rehan Makhtar -"Tiba tiba dia" ada pun sangat best...suka gaya penulisan yang santai dan sedikit konflik yang tidak memeningkan kepala...dan aksi akdi romantik nakal si Ayie....boleh buat kita jatuh cinta berkali kali...sudah pasti sy akan membeli karya dia yg lain selepas membaca review dr awak ni..TQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Jue ... saya menyimpan semua koleksi novel Rehan Makhtar ni .... jgn jeles .... hehehheh

      Delete