Wednesday, 15 April 2015

NOVEL KERANA LAMARAN ITU

Don't let the past interfere with your brighter future 



Akhirnya ... 

Saya dapat memeluk senaskah novel ini yang sekian lama di tunggu-tunggu. Saya memang mengikuti perjalanan E-novel di blogs penulis ini. Pada saya ceritanya amat menarik . Plot cerita yang disusun dengan kemas tatkala menghayati ceritanya. Ada ketika saya berangan yang saya berada di Venice , bandar yang paling romantik didunia. Bermadu kasih bersama Haiqal . Novel yang mempunyai 829 muka surat ini cukup menggamit pelbagai emosi kita . Kasih sayang , penggobanan , kehangatan cinta , cemburu dan pelbagai rasa yang sukar diungkapkan. Saya nasihatkan jangan lompat-lompat baca kerana anda akan rugi, Walaupun novel ini banyak penggunaan bahasa inggerisnya tak jemu bila membaca. 

Jom sedikit review dari saya , Nur Amal Humaira umur yang mencecah 30 tahun masih belum berkahwin. Perkahwinan adiknya membuat Nur Amal Humaira panas telinga sengan sindiran saudara mara. Pertemuan tanpa sengaja diantara Nur Amal Humaira dan Tengku arif Haiqal bermulalah episod baru pada mereka. Pertemuan mereka bermula dari Zara ( adik Haiqal ) terlanggar kereta kepunyaan Amal dimana Iman (adik Amal ) yang membawanya. Kerana kesalahan itu berpunca dari Zara , Haiqal membayar segala ganti rugi. Selepas kejadian itu Haiqal menjadi pemerhati dari jauh tanpa pengetahuan Amal. 

Pertemuan Haiqal dan di Venice merapatkan lagi hubungan mereka. Selepas beberapa bulan Haiqal memberanikan diri melamar Amal sebagai isteri . Pada Haiqal Amal adalah tulang rusuknya yang hilang. Memberi jawapan "ya" bukan mudah. Amal masih menunggu orang yang pernah berjanji untuk mengahwininya satu ketika dulu . Tanpa surat , tanpa berita Amal terus menunggu. Akhirnya Amal memberi syarat , Amal meminta agar perhubungan mereka di restu oleh kedua belah keluarga. Setelah itu ia disambung terus melalui pertunangan. Selepas majlis pertunangan Haiqal berterus terang agar Amal menerima dirinya seadanya. Suka duka hidup berumah tangga  dikongsi bersama. Tetapi Haiqal lebih bayak berahsia dan memendamnya sendiri tentang kehidupan yang lepas.

Perkahwinan mereka tidak seperti orang lain dimana mereka tidak melakukan hubungan suami isteri seperti orang lain. Haiqal mengalami Post Traumatic Stress Disorder sehingga terpaksa mengupah seorang doktor psikiatri. Ini berlaku kerana kisah silamnya . Haiqal pernah berkahwin atas dasar cinta hingga membelakangkan keluarga. tetapi isterinya curang didepan mata. Perkara ini tidak diketahui oleh Amal . Haiqal tidak mahu Amal turut menanggung deritanya. Bila ditanya Haiqal hanya memberi alasan dia belum bersedia untuk berkongsi . Amal terjumpa ubat-ubat yang di ambil oleh Haiqal. Amal sentiasa memberi kekuatan pada Haiqal . Hubungan suami isteri jarak jauh kadang kala membuatkan mereka seperti bukan pasangan suami isteri. Haiqal di Kuala Lumpur dan Amal di Perak.  

Kehadiran Irham sepupu Haiqal mengingatkan Amal pada satu janji. Irham datang menuntut janji . Janji yang pernah dianggap satu harapan tetapi tiada kata putus. Perhubungan Amal dan Irham terjalin sejak sekolah lagi . Dulu mereka membesar bersama tetapi Irham pergi terus menghilang. Amal terus menunggu tetapi tiada penghujungnya hingga dia menerima lamaran dari Haiqal. Amal terus rasa bersalah mengapa Irham datang apabila dia kini menjadi isteri Haiqal. 

Haiqal merasakan dirinya terlalu banyak kekurangan. Haiqal tak sanggup untuk kehilangan Amal. Dalam masa yang sama Amal merasa curiga pada Haiqal yang selalu menyembunyikan sesuatu pada Amal. Amal merasakan Haiqal tidak cintakan dia ini kerana Haiqal tidak pernah mengungkapkan kata cinta tetapi Haiqal hanya berkata I need you. Nama Kyra yang selalu mengganggu minda Amal menjadi tanda tanya. Kyra datang untuk merampas haknya. Pelbagai cara Kyra lakukan demi menyakiti hati Amal.

Bila kekeliruan menguasai , Mereka tertengkar Amal yang curiga tentang Kyra dan Haiqal mula cemburu dengan Irham . Haiqal memberi ruang dan peluang untuk Amal berfikir . Haiqal  pergi meninggalkan Amal. Sejak kehilangan Haiqal yang tidak mampu dikesan oleh Amal dan keluarganya, perasaan rindu mula bertandang. Melalui Zara ,  Amal mengorek rahsia suaminya. Amal baru sedar selama ini dia banyak bersangka buruk terhadap suaminya.  

Haiqal kembali dengan Haiqal yang baru. Keadaan Haiqal lebih baik bila dia pulang dari mengerjakan umrah. Amal gembira penyakit yang dialami Haiqal kian pulih. Haiqal tidak perlu makan ubat seperti yang arahkan. Kehidupan mereka bahagia bila segalanya terungkai. Berlandaskan kepercayaan mereka mampu bahagia.  Kyra dan Irham akur dengan takdir Ilahi. Kerana lamaran itu Nur Amal Humaira dan Tengku Arif Haiqal telah tertulis untuk bersama. 


APA ISITIMEWANYA Novel Kerana Lamaran Itu nukilan Xuanza ?

➜ Sebuah ceritera cinta yang bermula di Venice, bandar yang paling romantik di dunia.
➜ Anda akan dapat rasakan kehangatan cinta suami isteri yang kemudian digangggu oleh pihak ke tiga.
➜ Berlatar belakangkan gaya hidup yang mewah...sememangnya impian semua wanita.



Sinopsis dari kulit novel 

“Nur Amal Humaira, in front of this beautiful mosque as a witness, will you be honored to become my wife?”


“I... I don’t think I can give you the answer now. I’m sorry.”

Aku dah pilih dia. Lelaki yang berterus terang untuk menikahi aku dan meminta aku menerima apa saja kekurangannya. Dan kami nekad untuk teruskan hidup bersama malah mengharungi apa saja dugaan yang tak pernah kami duga dalam hidup berumahtangga. Tapi, mengapa setelah aku memilih dia sebagai suami, banyak perkara yang dia sorokkan daripada pengetahuan aku, si isteri?

Aku berkahwin dengan dia untuk berkongsi suka dan duka bersama. Jika masa lalunya membuatkan dia ‘sakit’ begitu, kenapa tak diluahkan saja kepada aku agar aku faham kedudukan sebenarnya? Aku boleh tunggu… kerana aku masih ingat janji kami. Iaitu aku takkan tinggalkan dia, malah takkan memilih yang lain. Kerana atas nama isteri kepadanya.

Dan tak pernah aku duga, akan bertemu semula dengan kekasih hati yang selama ini aku fikirkan takkan kembali. Argh! Kenapa dia kena muncul waktu aku sudah bergelar isteri dan mempunyai suami, padahal selama ini dah banyak yang aku korbankan untuk menunggu dia. Adakah dia muncul atas tujuan tertentu? Adakah ada nama lain dalam hatinya sehingga dia berubah menjadi seorang lelaki yang berbeza? Sungguh aku cemburu!

“My beautiful angel has come to rescue me.”
“Wow... unbelievable! I teringin nak tahu siapa perempuan yang bertuah tu.”
“She’s somewhere here...”
“What?! Where?”
“In my heart.”

Dan ketika aku bingung untuk memilih sama ada untuk terus setia kepada suamiku ataupun memilih untuk menyambung cinta yang dulu bersama lelaki itu, tiba-tiba aku terdengar sesuatu yang selama ini aku tak tahu. Siapa Kyra?

“I want you to back off. I love him. We love each other. You are just the other woman, Amal. You’ve ruined our relationship.”

Oh! Masalah menimpa-nimpa aku sebaik saja aku menerima lamaran itu!

6 comments:

  1. Macam menarik je jalan ceritanya..boleh buat koleksi ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Azznee
      Tak rugi cerita ni buat koleksi ... pada akak cerita dia memang menarik akak ikuti cerita ni dah lama.... kalau tanya pendapat akak .... akak memang rekemen sangat Azzne baca novel ni.

      Delete
  2. Replies
    1. nak dapatkan novel ini boleh
      Layari www.october.my atau
      Pm FB October / October Novel atau
      Emel order@october.my atau
      Whatsapp +6010-792 4664 atau
      Fax 03-8741 3217 untuk pembelian secara online dari penerbit.

      Delete
  3. Sory.maaf nk tanya. Novel ni available lg x ye..post ni 2015..huhu..godek2 jumpa cerpen kerana lamaran itu. N dpt tau ad novel..kalau bca cerpen pn dh best..mesti novel lg best..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa ada lagi boleh boleh beli online . cuba baca komen diatas ada no. tel dan alamat macam mana nak beli novel ni. kalau di kedai buku yg besar mcm MPH @ popular pun ada .

      Delete