Tuesday, 19 January 2016

NOVEL TUNDUKKAN PLAYBOY ITU

Hanya dari panahan MATA , kisah CINTA pun bermula

Tundukkan playboy itu adalah novel ketiga dari penulis tetapi ini novel kedua yang saya buat review untuk novel penulis Anjell. Novel pertama Novel Eksperimen Cinta telah di adaptasi pada pertengahan tahun lepas. Selepas kejayaan drama itu sekali lagi novel ketiga penulis dilamar untuk diadaptasi di slot Akasia 2016 . Novel yang mempunyai 734 muka surat kan dijadikan drama 30 episod. 

Sebelum kita tengok dramanya di kaca Tv jom ikuti review ringkas dari saya. Nurin Areesa dikejutkan dengan kehadiran Puan Sri Rosell agar dapat mengubah perangai anaknya Harras Naufal dari terus menjadi playboy. Cerita mereka bermula Nurin yang mempunyai segulung ijazah masih belum mendapat kerja tetap. Kehadiran Tan Sri Mukriz sahabat lama ayahnya merubah keadaan. Nurin diajak berkerja di syarikat anaknya Harraz Holding. Harras Holding satu syarikat yang hebat di terujui oleh CEO muda Harras Naufal. Harras Naufal juga terkenal dengan sikap playboynya. Di pejabat juga dia memastikan pekerja wanita memakai pakaian yang seksi.

Kehadiran Nurin di pejabat ditolak kerana cara penampilan Nurin.  Harras terpaksa menerima Nurin berkerja di Syarikat kerana Tan Sri Mukriz. Tan Sri mukriz mendesak agar Nurin diambil berkerja kerana Tan Sri Mukriz talah berhutang nyawa pada ayah Nurin sebagai alasan untuk membalas budi. Dalam terpaksa Nurin diambil berkerja tetapi ada saja rancangan Harras agar Nurin akan berhenti dengan sendiri. Tidak pada Farhan sepupu Harras yang suka dengan kehadiran Nurin. Farhan menyamar menjadi driver untuk mendekati Nurin. Dipejabat juga Nurin bertemu dengan Elfira sahabatnya di universiti kini berubah wajah menjadi perempuan yang seksi. Menurut rakan kerja yang lain Elfira dulu pun seperti Nurin tetapi kerana Harras membencinya dia berubah demi mendapat perharian Harras. 

Suatu hari Nurin menghadiri satu pertunjukan Fesyen menemani sahabatnya Lee , Nashrain Lee adalah pereka Fesyen terkenal. Salah seorang model Lee tidak hadir di pertunjukan itu dan Lee memaksa Nurin menggantikan tempat model itu. Dengan berat hari Nurin menjadi model terakhir mengiringi Lee dipentas. Ketika itu Harras dan Farhan turut hadir ke Majlis yang saya. Petunjukan Fesyen itu dianjurkan oleh mama Farhan sendiri. Nurin terkejut dengan kehadiran mereka. Ditambah mengejutkan siapakah Farhan sebenarnya di meja VVIP. Harras terpesona bila melihat model terakhir berjalan bersama pereka Fesyen Lee. Harras terus mengejar dan mencari , Walaupun Harras dapat berjumpa dengan Lee dan bertanya siapa model tersebut . Harras tidak berpuas hati bila  Lee seolah - olah melarikan diri dari pertanyaan Harras. 

Nurin rasa tertipu dan cuba melarikan diri dari Farhan. Farhan mengaku sebenarnya dia adalah sepupu Harras bukan driver. Harras kurang senang bila Farhan begitu rapat dengan Nurin. Harras sengaja mengajak Nurin pergi ke site untuk melihat projek yang sedang dalam penyelenggaraan. Nurin yang tidak biasa dengan keadaan site , berlaku sedikit kemalangan. Harras yang berada disitu tercedera dibahagian tangan bagi mengelak keadaan yang lebih teruk. Nurin rasa terhutang budi dengan Harras kerana menyelamatkan dirinya. 

Sejak itu mereka menjadi rapat. Hubungan Nurin dan Harras tidak disenangi oleh Elfira. Harras menyuruh Nurin mengemas rumahnya dan menjaga Ouro ( kucing ) kesayangan Harras dimana Harras akan pergi ke Paris. Sebenarnya Harras ke Paris untuk mencari model meteri tetapi gagal. Harras tahu perempuan yang dijumpai bukanlah orang yang sebenar. 

Mengikut makluamat yang diterima , Nurin adalah orangnya dicari selama ini. Harras rasa kesal , mengapa dia tidak sedar sebenarnya  orang yang dicari ada didepan mata. Nurin mempuyai mata yang cantik. Dan Nurin juga banyak tahu perihal pereka fesyen Nashrain Lee. Setelah mengetahui perkara sebenar Nashrain Lee dan Intan menjadi kawan baik Harras juga.



Harras terkejut dan tidak percaya bila melihat Farhan berubah untuk menambat hati Nurin. Farhan nekad untuk melamar Nurin. Harras bimbang Nurin akan menerima lamaran Farhan. Dengan pertolongan Harras satu perjumpaan Farhan dan Nurin berlaku. Nurin hanya menganggap Farhan sebagai seorang kawan tak lebih dari itu. Farhan akur dengan keputusan Nurin.

Harras dan Elfira ditangkap khalwat , ini semua rancangan dari Elfira kerana kini Harras memberi perhatian sepenuhnya pada Nurin. Pihak pejabat agama menggalakkan mereka bernikah dengan segera tetapi Harras enggan. Harras mohon agar dia dikahwinkan degan Nurin. Dalam keadaan tidak tenang , Harras ke terengganu berjumpa dengan seorang kawan yang dikenali ketika di London . Doktor Abdull Haqq. Abudull Haqq juga pernah memberi senaskah Alquran dan tafsir pada Harraz. Disana Harras mencari ketenangan dan diberi bimbingan agama pada Harras. Harraz terasa malu pada dirinya kerana terlalu banyak bergelumang dengan dosa . Sekian lama tinggal di terengganu. Harras bersedia untuk berdepan dengan semua dan membina hidup baru. Dalam perjalanan pulang , Harras kemalangan dan koma. Dalam keadaan Harras koma , Farhan dapat melihat Nurin  adalah orang yang paling sedih. Farhan dapat menjangkakan Harraslah orang yang Nurin cinta selama ini. Bila Harras tersedar , Harras melamar Nurin.

Semua orang di pejabat terkejut bila Harras membuat keputusan untuk berkahwin dengan Nurin. Perkahwinan mereka dirancang sepenuhnya dari keluarga. Puan Sri Rosell adalah orang yang paling gembira bila melihat Harras berkahwin. Selepas perkahwinan Harras di pejabat tiada lagi staff memakai pakaian yang seksi seperti dulu. Elfira terus menghilangkan diri selepas kejadian kes khalwat. Elfira muncul semula selepas Nurin mengandung 4 bulan. Elfira memohon maaf pada Nurin dan segala kesalahan lalu telah tuhan balas dengan perkahwinannya. Elfira juga terpaksa berkahwin dengan lelaki memerangkapnya dengan kes khalwat. Tiba - tiba suami Elfira mengamuk dan memukul Elfira. Dalam keadaan kalang kabut , Nurin yang cuba membantu Elfira terus di pukul oleh suaminya . Suami Elfira menolak Nurin dan perut Nurin terkena bucu meja kayu.

Kandungan Nurin tidak dapat diselamatkan. Nurin kemurungan selepas keguguran meratapi kehilangan. Harras hingga hilang punca kerana gagal memujuk Nurin. Harras bertemu dengan sahabatnya Dr. Abdul Haq bertanyakan pendapat. Atas usaha Harras Nurin sedar dia telah mengabaikan Harras sebagai suami. Elfira memohon maaf pada Harras dan begitu juga Harras yang telah menyesatkan Elfira kedunia yang tidak sepatutnya. Pada Elfira semua kejahatan yang dilakukan dia telah mendapat balasannya. Elfira redha dengan apa yang berlaku.

Nurin dan Harras berusaha untuk membangkitkan cinta mereka. Tak mungkin Harras akan pandang kebelakang lagi. Harras kini membina istana cinta bersama Nurin. Mengikut jalan yang diredhai. 





Sinopsis dari kulit novel

Hanya dua syarat untuk wanita yang bercita-cita mendampingi si kacak, Harraz Naufal. Cantik dan seksi. Sebab itulah Harraz tak suka perempuan bertudung. Tapi datang pula Nurin Areesa yang bergaya Muslimah, entah macam mana boleh tersesat masuk temuduga di syarikat Harraz.



“I tak rasa I boleh terima you kerja kat kompeni ini. Tapi… kalau you buka tudung you, I akan terima you kerja.” - HARRAZ NAUFAL



Bagi Nurin, itu permintaan selamba yang minta gigi kena terajang sampai jongang! Okey... Mungkin jawatan arkitek itu bukan rezekinya. Mamat berlagak itu terlalu sombong. Mungkin doa ini sesuai supaya Harraz tahu bumi yang dia hidup ini bukannya milik dia seorang!



“Saya berdoa semoga encik jatuh cinta dan berkahwin dengan perempuan bertudung nanti.” - NURIN AREESA



Bagaikan dimakbulkan pula doa Nurin itu. Hanya kerana mata, Harraz terpaut dengan seorang model misteri yang bertudung. Sampai termimpi-mimpi Harraz dibuatnya sedangkan dia tak pernah tahu rupa paras sebenar gadis itu. Hanya kerana panahan mata, jiwa buaya Harraz serius tertunduk. Gila! Lagi gila jiwanya dengan kerenah Nurin yang sering buatkan dia jadi bukan dirinya.



Datang pula mummy Harraz bertemu dengan Nurin. Permintaannya buatkan Nurin terlopong tiga saat.



“Tundukkan Harraz. Tundukkan playboy itu.” – PUAN SRI ROSELL



Tundukkan Harraz? Mampukah Nurin? Dan akan tertundukkah Harraz hanya kerana Nurin?





HERO & HEROIN UNTUK DRAMA TUNDUKKAN PALYBOY ITU 


Episod 1
Drama ini dibuka dengan satu pertunjukkan fesyen busana Muslimah oleh Nashran Lee. Semasa di belakang pentas, kelihatan kelibat Nurin Erissa dan Intan sedang membantu Nashran untuk menyiapkan model. Menurut Nashran memang dia panik ketika ini dan hanya mengharapkan kepada Intan dan Nurin. Nurin cuba mententeramkan Nashran agar bertenang. Kemudian di jalanraya, dua buah kereta mewah sedang bersaing di jalanraya. Sampai di sebuah kelab kelihatan dua-dua kereta berhenti dan dua watak lelaki yang hensem diperkenalkan iaitu Harraz Naufal dan Farhan. Melalui penceritaan beberapa perempuan di situ, Harraz dan Farhan adalah sepupu dan dikategorikan sebagai ‘The Most Eligible Bachelor’ di kelab itu. Mereka hanya petik jari saja untuk mendapatkan gadis yang mereka ingini. Kemudian adalah dialog antara Harraz yang mengatakan dia akan sentiasa lebih daripada Farhan. Farhan pula kata, kalau di atas biasanya orang akan berada dibawah pulak. Harraz kata dia akan sentiasa menang.



Episod 2

Harraz Naufal memandang Nurin Erissa atas bawah. Nurin jadi tak senang dengan pandangan Harraz. Harraz bertanya macam-macam dan Nurin memang agak kelam kabut menjawab, kerana cara Harraz bertanya. Akhirnya, Harraz mengatakan dia bersetuju mengambil Nurin bekerja di syarikatnya tetapi bersyarat. Nurin sangat terkejut dengan syarat Harraz iaitu dia perlu membuka tudungnya. Alasan Harraz syarikatnya adalah sebuah syarikat antarabangsa dan ada kliennya dari luar negara. Syarat itu menyebabkan Nurin terus mengatakan tidak dan dia terus berlalu dengan marah. Harraz hanya tersenyum memang dia pun tak berapa berminat nak mengambil Nurin bekerja. Semasa nak balik, sekali lagi dia terserempak dengan Farhan. Farhan hanya menasihatkannya bersabar kerana dia sangat mengetahui akan citarasa Harraz. Harraz sukakan perempuan tidak bertudung yang baginya lebih seksi dan senang diajak berunding. Nurin hanya berlalu dengan marah.
Episod 3
Beberapa hari bekerja di Harraz Holding, masih tidak menyenangkan hati Nurin. Harraz masih lagi menyuruhnya membuat kerja-kerja bodoh, seperti mencabut stapler dan sebagainya. Masa ini Nurin ada telefon Intan sahabatnya, jika ada kerja kosong hendak saja dia berhenti. Tetapi sementara ini, dia bekerja dengan Harraz Holding. Memandangkan dia masih menghormati Tan Sri Mukhriz. Di rumah Ibu bapa Nurin sentiasa menasihatkan Nurin agar sentiasa merendah diri dan jangan diikutkan degilnya apabila bekerja dengan orang-orang kaya. Nurin hanya mengangguk bersetuju. Dia pun malas nak kecilkan hati ayahnya yang beriya-iya menyuruhnya bekerja di Harraz Holding. Sementara Puan Sri Rossel menghubungi Harraz dan memintanya balik ke rumah. Tetapi biasalah Harraz memberikannya macam-macam alasan. Puan Sri Rossel memang faham sangat dengan sikap Harraz. Dia kemudian memberitahu Tan Sri Mukhriz. Mereka sama-sama sependapat yang Harraz tak boleh dikongkong.



Episod 4
Kepenatan dengan kerja dan berfoya-foya di kelab malam, Harraz Naufal tertidur di bilik pejabatnya. Masa itu, Nurin masih berada di pejabat menyiapkan replika yang dipecahkannya hari itu. Nurin terlupa langsung yang Harraz berada di bilik pejabatnya. Kelewatan balik, menyebabkan Puan Norseha menghubungi Nurin beberapa kali untuk memastikan Nurin selamat. Nurin terpaksa juga memberitahu yang dia selamat dan sedang menyiapkan kerjanya. Waktu sudah pukul 11 lebih apabila Harraz terjaga. Termanggu dia seketika kerana tak pernah dia tertidur begitu lena di kerusi saja. Dia kemudian keluar dari bilik dan terkejut juga melihat Nurin masih lagi bekerja. Ketika itu, kebetulan pulak Nurin sudah menyiapkan replikanya. Ada rasa belas pulak Harraz kepada Nurin, dia terus menawarkan diri untuk menghantar Nurin balik. Pada mulanya Nurin mengelak tetapi setelah diajak beberapa kali, akhirnya Nurin akur.


Episod 5
Harraz lantas memberitahu Farhan yang dia cukup sukakan model yang berniqab yang mempunyai mata yang sangat mempersonakannya. Farhan kata dia akan bertanya dengan Nashran Lee selepas pertunjukkan nanti. Di bilik solek, Nurin baru hendak membuka niqabnya. Ketika itu, dia terdengar perbualan Nashran Lee dengan Farhan dan Harraz. Masa itu, Nurin keluar dan menutup mukanya dengan niqab semula tetapi masa itu dia terjatuh dan sempat disambut oleh Harraz. Nurin cuba mengelak dari dikenali dan terus berlalu. Harraz mengatakan kepada Nashran bahawa dia ingin tahu sapa model baru yang memakai niqab itu. Nashran cuba mengelak. Nurin tersenyum dengan kerja gila yang dibuatnya sepanjang malam di biliknya. Ini menyebabkan Puan Norseha pun hairan dengan perangai pelik Nurin pada malam itu. Nurin hanya mengatakan malam itu memang cukup gila pernah dilakukannya. Puan Norseha hanya mengharapkan janganlah Nurin buat perkara yang bukan-bukan.


Episod 6
Hari itu, tiba-tiba Harraz mengajak Nurin untuk mengikutnya. Pada waktu itu, sebenarnya Nurin memang sudah janji akan makan tengahari dengan Farhan. Semuanya telah diatur dengan baik oleh Eve. Nurin cukup serba salah apabila Harraz mengajak sedangkan dia sudah ada temujanji. Sudah tentu dia terpaksa ikut kata Harraz yang juga bosnya. Dalam keadaan itu, Nurin kemudian mengikut Harraz dan menaiki kereta bosnya itu. Tiba-tiba harraz mengajaknya untuk pergi ke tapak projek. Dan dalam perjalanan itu, Harraz juga memberikan amaran kepada Nurin agar tidak bercinta bagai masa waktu kerja. Ini menyebabkan Nurin tersentap juga kerana dia masih menganggap hubungannya dengan Farhan tak lebih daripada kawan saja. Harraz pulak sebenarnya ada merasakan kurang selesa hubungan Nurin dan Farhan sebenarnya. Ini pula kejadian masa di tapak projek. Harraz macam sengaja melambatkan waktu agar Nurin tak balik untuk makan tengahari.


Episod 7
Nurin terpaksa membuat kopi untuk Harraz Naufal. Bengang betul Nurin ketika itu kerana Harraz sengaja mengatakan minumannya tak sedap. Kemudian mudah saja jawapan Nurin kalau orang memang sudah tak suka buat macamana pun memang tak ada apa yang menarik. Harraz tersenyum dan Nurin terus keluar dari bilik Harraz. Malas betul dia melayan Harraz. Di rumah Puan Sri Rossel sekali lagi mengingatkan Harraz balik ke rumah kerana mereka akan mengadakan majlis ulangtahun perkahwinan. Beberapa kali puan Sri mengingatkan Harraz dan berharap sangat Harraz akan balik sebagai anak tunggal mereka. Harraz untuk mententeramkan keadaan hanya mengatakan ya. Farhan juga datang berjumpa dengan Harraz untuk persiapan malam itu dan mereka sebenarnya ada beberapa perempuan dari luar Negara yang akan menghiburkan di sebuah kelab peribadi. Nurin balik rumah kepenatan dan barulah diketahuinya, yang ibu bapanya pergi ke rumah Tan Sri Mukhriz untuk bersama meraikan majlis ulangtahun perkahwinan itu.


Episod 8
Puan Sri Rossel meminta tolong agar Nurin dapat membantu untuk membetulkan sikap Harraz yang baginya sudah melampau. Dia juga sudah tidak tahan mendengar macam-macam cerita fasal Harraz. Apabila Nurin bertanya kenapa dirinya dipilih, senang jawapan Puan Sri Rossel sebab Nurin sangat berbeza daripada perempuan lain dan yang pertama seumpamanya yang dikenali oleh Harraz. Kemudian keluar dari pejabat Puan Sri, semua mengatakan yang Nurin telah dimarahi oleh Puan Sri. Semua menganggap yang mungkin juga Nurin menerima amaran kerana kerja atau sesuatu. Elfira lagilah suka kerana mengatakan Nurin akan diberhentikan tidak lama lagi. Dia turut memberi amaran agar Nurin jangan cuba nak menggatal dengan Harraz. Nurin hanya tersenyum sendiri. Rentetan daripada kisah itu, sekali lagi kemudian Puan Sri terus mengajak Nurin untuk lunch. Dan kemudian dia menyuruh Harraz datang sekali. Harraz kali ini terpaksa menurut perintah Puan Sri kerana sudah lama jugak dia tak balik rumah.


Episod 9
Nurin tertanya-tanya kenapa pulak dia dibawak keluar oleh Harraz daripada Datuk Khalid. Alasan Harraz dia tau sangat Datuk Khalid memang gatal dan dia tak kisah kalau Nurin memang suka dengan Datuk Khalid. Hanginlah Nurin mendengar penjelasan Harraz. Mereka kemudian kembali ke pejabat. Datuk Khalid kelihatan sedang menelefon seseorang (Elfira) untuk mengetahui sapa Nurin sebenarnya. Katanya dia sudah berkenan sambil tersenyum. Beberapa hari kemudian, Harraz diberitahu yang dia terpaksa ke London selama seminggu. Dia terus memberitahu Nurin dan dengan angkuhnya dia juga meminta Nurin untuk mengemas rumah dan menjaga kucingnya, Ouro. Sayangkan kucing? Pelik juga Nurin dengan pengakuan Harraz. Mulanya, Nurin enggan menurut kata Harraz tetapi atas desakan Harraz akhirnya dia bersetuju. Harraz berjumpa dengan Puan Sri Rosell dan Tan Sri Mukhriz memberitahu tentang pemergiannya ke London.


Episod 10
Penafian Nurin yang dia adalah model yang dicari menyebabkan Harraz terus mengupah penyiasatnya untuk menyiasat. Penyiasat memberitahu yang model itu bernama Haslin. Untuk mengusaikan hatinya yang sering tertanya itu, Harraz sanggup berjumpa dengan Haslin. Haslin pula mengambil kesempatan mengatakan memang dialah yang menjadi model pada malam itu. Tetapi apabila berjumpa entah kenapa Harraz masih mengharapkan Haslin bukanlah model yang sebenarnya. Dia tengok mata Haslin memang lain. Dan ketika Haslin menyentuhnya, Harraz cukup yakin yang Haslin bukanlah model yang ditunggunya selama ini. Harraz pulang lega merasakan yang Nurin masih lagi orang yang ditunggunya. Harraz terus menerus mengharapkan Nashran Lee akan memberitahu sapakah model yang dicari tetapi Nashran sudah berjanji dengan Nurin dan dia tidak akan mengkhianati janjinya kepada Nurin. Jadi persoalan Harraz untuk sementara terus tergantung tanpa jawapan yang pasti.


Episod 11
Ketika ini , Nurin sudah memikirkan yang bukan-bukan. Harraz bukanlah seorang yang boleh dipercayai sangat. Tetapi pada waktu yang sama, Nurin memujuk hatinya kerana nampaknya Harraz benar-benar telah berusaha untuk keluar daripada kawasan perkampungan. Walaupun ada rungutan daripada Nurin kerana mengikut Harraz pada hari itu, tetapi Harraz tak menjawab kerana memang merasakan dirinya bersalah. Harraz cuba mencari jalan keluar tetapi semua jalan dikatakan tertutup untuk sementara. Harraz sebenarnya memang risaukan Nurin. Hari sudah semakin gelap, Harraz balik semula ke kawasan perkampungan dan berjumpa dengan Haji Irshad, ketua kampung. Berbesar hati sungguh Haji Irshad kerana Harraz datang ke rumahnya. Begitu juga dengan Hajah Ainon suka betul dia kerana kebaikan Nurin. Malam itu, siap mereka memasak dan makan bersama dan masakan Hajah Ainon dibantu oleh Nurin memang menyelerakan.


Episod 12
Harraz sempat bergurau dengan Nurin yang dia memang tak ada apa-apa perasaan dengan Nurin. Nurin pulak mengatakan apabila berdua akan ada syaitan di tengah-tengah. Kerana takut mendatangkan apa-apa hal, mereka hanya berbual di luar rumah. Berita tentang Nurin dan Harraz masih lagi menjadi misteri kepada Elfira. Malam itu, kerana kecewa dia terus ke kelab sekali lagi. Kali ini dia mabuk dengan teruk. Farhan pula mendapat tahu tentang Nurin dan Harraz kerana Puan Sri ada menghubungi Farhan. Sebelum itu, Farhan juga agak resah dengan Nurin dan Harraz. Farhan mengatakan kalau Nurin dengan Harraz dia tak kisah tetapi dia masih sayangkan Nurin. Namun dia terpaksa memujuk hatinya. Di rumah Haji Irshad, Nurin dan Harraz berbual tentang macam-macam hal walaupun masih tidak mengatakan soal hati. Kemudian Harraz mengatakan dia sakit perut. Pada mulanya Nurin ingatkan Harraz nak menggatal tetapi kemudiannya sedar yang memang Harraz sakit betul.

Episod 13
Hari cuti yang cukup membosankan bagi Harraz Naufal. Tidak seperti selalu, biasanya dia akan ke kelab atau berpeleseran dengan perempuan yang selalunya dibawa ke rumah. Dia termenung di rumah tak tahu apa nak buat. Kemudian dia keluar. Sekali lagi dia terasa nak ke rumah Nurin tapi tak jadi. Nurin waktu itu, sedang membantu ibunya memasak dan sebagainya. Menurut Puan Norseha dah lama tak dapat rasa masakan Nurin. Nurin hanya akur. Nurin kemudian dapat panggilan telefon daripada Puan Sri yang bertanyakan khabar tentang Nurin. Dia juga sibuk bertanyakan tentang kejadian malam di kampung hari itu. Puan Sri merasa lega apabila Nurin mengatakan Harraz berkeadaan baik dan dia pun tak sangka yang Harraz yang selama ini dianggap kaki perempuan itu tak buat apa-apa dengannya. Puan Sri Rossel terus tersenyum lega memberitahu suaminya, memang Nurin sudah mengubah anak mereka. Harraz tak tahu nak ke mana terus singgah di rumah bujang Farhan. Tujuannya untuk mengajak Farhan keluar.


Episod 14
Rentetan peristiwa Nurin di pejabat Datuk Khalid. Masa itu, Harraz sedang memandu laju keretanya. Dia sudah membayangkan macam-macam termasuk Datuk Khalid sedang hendak merogol Nurin. Itu hanya dalam khayalannya yang menyebabkan dia melajukan keretanya. Dia nekad dia harus menyelamatkan Nurin daripada apa juga perkara yang tidak diingini. Dalam perjalanan itu sempat Harraz menelefon Farhan kerana baru dia teringat pejabat Kayangan Properties terletak tidak jauh daripada pejabat Datuk Khalid. Farhan terkejut mendapat panggilan daripada Harraz yang sangat risau dengan keadaan Nurin. Farhan segera ke arah pejabat Datuk Khalid kerana dia juga risaukan keadaan Nurin. Walaupun hubungannya dengan Nurin sudah agak renggang tetapi Farhan masih mengharap agar Nurin mengubah keputusan. Yang sebenarnya, Nurin ketika itu baru sampai. Dia sampai agak lewat kerana jalan jem semasa ingin sampai di pejabat Datuk Khalid.

Episod 15

Harraz dan Farhan mulanya ingin membawa Nurin yang masih tidak sedarkan diri ke rumah ibu bapa Nurin. Tetapi pastinya akan menimbulkan kegelisahan dalam keluarga itu. Fikir punya fikir, akhirnya mereka sepakat untuk membawa membawa Nurin ke rumahnya. Takut juga mereka yang Pn Norseha dan Encik Suffian mengetahui yang anak mereka yang nyaris-nyaris dirogol dan hanya kerana hendak mengambil dokumen daripada Datuk Khalid. Elfira masih lagi bengang kerana gagal untuk memerangkap Nurin. Dia sudah mencuba pelbagai cara sebenarnya untuk memisahkan Harraz dengan Nurin tetapi sehingga itu, dia masih gagal. Dia juga semakin risau dengan hubungan Harraz dan Nurin yang semakin rapat sejak beberapa insiden kebelakangan ini. Dia harus berbuat sesuatu dan nampaknya Aidil sudah sedia membantu untuk menghapuskan Harraz Naufal. Elfira kembali bersemangat. Nurin tersedar dan mendapati Farhan berada di situ. Dia masih dalam keadaan yang khayal dan baru teringat kes dia dengan Datuk Khalid.

Episod 16
Harraz Naufal hanya tersenyum apabila Nurin meminta maaf, bagi Harraz itu lebih baik daripada jika kawannya terkorban. Nurin akur yang Harraz boleh menjadi rakan baiknya. Harraz hanya tersenyum dan kemudian mereka terus keluar untuk makan tengahari bersama sambil diperhatikan oleh Elfira. Sekali lagi Elfira mengamuk melihat Harraz sedang bersuka ria dengan Nurin. Beberapa hari kemudian, Harraz diberitahu yang dia perlu ke New Zealand untuk menguruskan satu projek di sana. Harraz kemudian meminta Nurin agar menjaga kucingnya, Ouro sekali lagi. Kali ini Harraz kata dia benarkan Ouro dibawa balik jika Nurin merasa selesa. Yang penting Nurin harus menghantarnya balik sebelum dia sampai ke rumah. Nurin akur kerana dia pun sudah suka dengan Ouro. Nurin pun sudah biasa dengan keadaaan menjaga rumah Harraz. Harraz Naufal bertolak pada hari itu dan Nurin datang ke rumahnya untuk tujuan membersihkan rumah. Harraz siap bertanya adakah Nurin mahu mengirim apa-apa. Nurin menggeleng.
Episod 17
Hubungan
 Nurin dengan Harraz nampak berjalan lancar. Walaupun mereka masih ber`aku` dan ber`encik` lagi. Minggu itu, Harraz sengaja meminta tolong Nurin untuk mengemas biliknya. Katanya sejak balik hari itu dia memang tak membenarkan sesiapa pun untuk mengemas biliknya. Bagaikan satu arahan kerja, Nurin kemudiannya bersetuju untuk datang mengemas. Katanya dapat juga tambah pendapatan. Elfira pulak semakin tertekan dengan keadaan dah macam-macam cara dicuba untuk menggoda Harraz tetapi semuanya Harraz buat tak tahu. Pernah dia sengaja buat terjatuh di hadapan Harraz tetapi Harraz buat selamba dan berlalu. Yang menyebabkan dia sendiri malu sendiri. Namun kata Elfira dia takkan berputus asa untuk mendapatkan Harraz. Hari minggu itu, Nurin setelah berpakat dengan adiknya, dia terus ke rumah Harraz Naufal. Sampai aje di rumah Harraz, Nurin memperkenalkan adiknya sengaja datang untuk membantu. Harraz cukup tahu, Nurin sebenarnya takut untuk datang bersendirian.
Episod 18
Desakan daripada Farhan menyebabkan Harraz serba salah. Berjumpa dengan Farhan pada hari itu, Farhan mencabarnya dengan mengatakan kalau betul Harraz tak sukakan Nurin pasti dia sudah memberitahu Nurin tentang pertemuan yang dirancang olehnya. Harraz memang serba salah ketika ini, dan dia bertanya dengan Farhan sekali lagi benarkah Farhan serius. Farhan mengatakan ibu bapanya pun dah tahu tentang isi hati Farhan. Harraz mengatakan memang Nurin sesuai untuk Farhan. Nurin pulak sudah perasan yang Harraz kurang bercakap dengannya. Harraz cuba melarikan diri daripadanya dan hanya berjumpa kalau ada mesyuarat dengan stafnya dan sebagainya. Dia sempat berjumpa dengan Harraz di lif Harraz mengatakan dia ada kerja penting yang harus diuruskan. Di bilik Harraz banyak termenung. Kali ini dia harus buat satu keputusan dan terpaksa mengorbankan perasaan yang tidak pernah dia ada sebelum ini terhadap mana-mana perempuan.

Episod 19

Di bilik bersendirian, Harraz hanya melihat jam. Farhan terpaksa menerima keputusan Nurin dengan hati yang terbuka. Masa itu, Nurin bengang dengan Harraz kerana sanggup menipunya. Nurin menganggap Harraz memang tidak pernah suka dengannya sehingga sanggup melelongkan perasaannya untuk diberikan kepada Farhan. Nurin keluar daripada restoran itu dengan hati yang sangat bengang. Farhan pula menyesali perbuatannya. Farhan menghubungi Harraz, tak dapat. Kemudian dengan hati yang bengkak juga Farhan terus ambil cuti dan untuk tenangkan fikirannya di satu tempat percutian. Semasa sedang menunggu di lapangan terbang, Farhan berjumpa dengan Jasmin yang sangat cantik sedang tergesa untuk mengejar penerbangannya. Jasmin sedang membawa troli masa itu, menyebabkan semua barangannya tercampak. Kerana hendak cepat Farhan terpaksa membantu dan semasa itu, Farhan dapat nombor telefon Jasmin.

Episod 20
Elfira sengaja membuatkan Nurin lebih sakit hati dengan mengatakan Nurin sedang bersaing dengan seorang yang sanggup berbuat apa sahaja. Kemudian, Harraz cuba menghalang Nurin, masa ini Nurin serba salah apabila Harraz bertanyakan perasaan Nurin terhadapnya. Dan pada watku yang sama dia bertanya apa keputusan Nurin terhadap Farhan. Tiba-tiba juga Harraz mengatakan dia nak kawin dengan Nurin. Nurin masih tidak percaya dengan kata-kata Harraz dia angkat kaki dan belah begitu saja. Untuk memujuk hati, Harraz juga mengatakan dia tak serius dengan kata-katanya sendiri. Walaupun dia tahu dia memang nak kawin dengan Nurin tetapi tidak dapat menerima hakikat kalau Nurin tolak. Malam itu, Harraz menghubungi Nurin dan dia mengajak Nurin keluar, memang hati Nurin agak terpujuk juga dengan kesungguhan Harraz. Nurin pula sengaja memainkan rasa Harraz kononnya dia sibuk bagai. Harraz kata dia sungguh-sungguh ajak Nurin kawin tetapi kata Nurin dia belum bersedia.

Episod 21

Berita tangkap basah antara Elfira dan Harraz sudah tersebar dengan cepatnya. Puan Sri Rossel mendapat panggilan daripada seorang yang tidak dikenali memberitahu hal tersebut. Tan Sri Mukhriz mengamuk kerana merasakan reputasinya akan tergugat. Dia menyalahkan Puan Sri Rossel kerana terlampau manjakan anak. Selepas settle membuat laporan di pejabat agama berhampiran, Puan Sri Rossel terus membawa Harraz balik ke rumah. Elfira terus mengugut yang dia akan menyebarkan berita itu lebih teruk lagi. Ini akan menyebabkan Harraz Properties goyang. Lebih teruk lagi Elfira telah membawa beberapa orang gadis yang diupahnya untuk mengatakan Harraz pernah melakukannya terhadap mereka. Harraz akur kini, ada lah kifarah atas segala yang dibuat selama ini. Elfira kemudian membayar wang kepada beberapa gadis itu dengan mengatakan tak lama lagi mereka akan senang kerana dia pasti akan menjadi isteri Harraz dan memiliki Harraz properties

Episod 22
Harraz dikejutkan oleh Imam Ali. Harraz masa itu masih lagi mamai dengan keadaan dirinya. Kemudian dia bersembahyang dengan beberapa orang Jemaah di masjid itu. Imam Ali sebelum balik bertanya dengan Harraz tujuan Harraz ke Terenganu. Ketika Harraz mengatakan yang dia sedang mencari Abdul Haqq. Sangat kebetulan, Imam Ali adalah ayah kepada Abdul Haqq. Abdul Haqq pula sedang berada di ipoh. Imam Ali mengajak Harraz ke rumahnya kerana Abdul Haqq dijangka balik pada malam itu. Harraz bersetuju. Di pejabat Harraz Properties, Elfira masuk ke pejabat dengan berlagak nya dan claim dirinya akan menjadi sebahagian daripada syarikat itu. Jadi sekarang jangan ada orang yang nak melawan cakapnya. Untuk sementara juga syarikat itu, akan dikendalikan oleh Tan Sri Mukhriz. Apabila nurin kepejabat dia terus melihat suasana yang sangat berbeza apabila semua orang kena tunduk dengan Elfira. Nurin berjumpa dengan Elfira dan dengan bongkak dia mengatakan itulah harga pengorbananya selama ini.
Episod 23
Nurin ke pejabat hari itu dengan malas sekali. Di pejabat sekali lagi dia berjumpa dengan Elfira yang sedang memarahi seorang pekerja di situ. Masa nurin cuba meleraikan kemarahan Elfira, elfira siap memberikan amaran kepada Nurin yang dia takkan teragak-agak untuk membuang Nurin pulak. Nurin malas melayan kerenah Elfira dan dia segera berlalu. Masa nak ke mejanya, Eva memberikan kunci rumah Harraz kepada Nurin. Dia mintak dirahsiakan kerana takut Elfira tahu. Elfira sudah beberapa kali meminta kunci rumah itu. Tapi Eva bertegas mengatakan tidak tahu. Harraz di Terengganu pada hari itu, sempat mengadakan satu majlis gotong royong dengan penghuni madrasah. Bersungguh-sungguh Harraz kerana merasakan persekitaran madrasah itu agak lama tidak dibaiki. Mereka membaiki beberapa kerosakan dan yang pasti Harraz cukup pandai pasal membina semula madrasah tersebut. Kerana terlalu kuat bekerja pada siang hari itu, malamnya Harraz telah demam. Dia telah dirawat oleh Abdul Haqq.
Episod 24
Nurin telah tertidur di rumah Harraz Nauffal kerana terlalu penat. Dia hanya terjaga apabila mendapat panggilan daripada ibunya Puan Norseha. Bergegas kemudainnya dia balik ke rumah dan dia tau memang sudah lewat malam. Di rumah puan Norseha bertanya ke mana Nurin pergi. Nurin hanya kata dia berada di pejabat. Kerana banyak kerja. Tetapi yang Nurin terlupa dia sedang memegang kucing Harraz. Puan Norseha menasihatkan Nurin jangan mengikutkan kata hatinya sangat. Sudah sebulan Harraz menghilangkan dirinya. Nurin hanya mengangguk bersetuju. Di terengganu, setelah mendapat wang daripada Farhan, maka bermulalah era baru di kawasan madrasah. Mereka mula membersihkan stor lama untuk dijadikan stor simpanan. Kedai mula dibuka di kawasan madrasah dan setakat ini memudahkan juga orang di sekitar itu untuk mendapatkan bahan berguna. Perniagaan kecil-kecilan itu memberikan peluang juga kepada murid di situ untuk belajar sikit-sikit selok belok perniagaan.


Episod 25
Nurin ke pejabat pada hari itu, dia segera nak mintak cuti seminggu. Elfira enggan meluluskannya kerana dia pasti hendak tunjukkan powernya sekarang kepada Nurin. Nurin pulak terpaksa memujuk Elfira mengatakan semua orang sudah tahu Elfira akan bakal menjadi isteri CEO di Harraz Properties. Biasalah Elfira pulak perempuan yang pantang dipuji kemudain dia approve cuti Nurin. Nurin sedang packing apabila Puan Sri Rossel call dan bertanyakan khabar tentang Nurin. menurut Puan Sri Roseel dia sangat rindukan harraz dan berharap sangat Harraz akan balik. Nurin meminta Puan Sri bersabar dulu kerana dia pun tak pasti Harraz akan balik atau tidak. Namun, Nurin kuat mengatakan kali ini dia akan pujuk harraz untuk balik dan tak kisahlah apa yang terjadi kepadanya. Nurin merasakan terlalu banyak yang mengharapkan Harraz kini. Puan Sri Rossel dan Tan Sri Mukhriz berbual pada hari itu. Mereka masih lagi belum mendapat jawapan dimanakah Harraz Naufal menghilang.

Episod 26
Di madrasah Abdul Haqq, suasana tenang di kawasan sekitar tetapi tidak bagi Nurin. Dia mencuba untuk memberitahu Harraz betapa dia diperlukan di Harraz Properties, tetapi Harraz terus melarikan diri daripadanya. Nurin menangis apabila Harraz mengatakan dia tidak layak untuk berjumpa dengan sesiapa ketika itu. Abdul haqq kemudian terpaksa memujuk Nurin untuk bersabar. Cuma yang menyedapkan hatinya apabila Abdul Haqq mengatakan Harraz pernah memberitahu tentang istimewanya seorang gadis bernama Nurin yang telah mengubah banyak persepsi kehidupannya. Nurin hanya bergenang air mata. Puan Sri Rossel berjumpa dengan Datin Maria yang datang ke rumahnya. Sekali lagi mereka berbual tentang Nurin. Bagi Puan Sri dia memang sudah tidak berharapan untuk mendapatkan Nurin dikawinkan dengan Harraz. Ini kerana Harraz macam menghilangkan diri dan tak tahu di mana. Dia mengesyorkan agar Datin Maria memujuk Farhan untuk mengahwini Nurin.

Episod 27

Episod 28

Episod 29
Nurin berada di sisi Harraz ketika itu dia sangat gembira dengan sedarnya Harraz. Semua cukup gembira kerana Harraz telah sedar. Tetapi entah kenapa Harraz tidak boleh bercakap. Elfira mendapat tahu Harraz tidak boleh bercakap terus mengatakan kepada Tan Sri dia nak meninggalkan Harraz dan hanya meminta sebahagian daripada duit tutup mulut. Farhan memberitahu Elfira tidak akan dapat apa-apa kerana dia ada beberapa rakaman tentang kegiatan Elfira. Elfira terkejut. Tapi menurut Elfira dia tak kisah kerana dia sudah ada Shafiq. Dia gembira dan terus keluar. Malam itu dia keluar dengan Shafiq dan sekali lagi ditangkap khalwat. Harraz mash belum boleh bercakap. Pada hari itu, Nurin berada di sisi Harraz dan dia terus memberikan semangat untuk Harraz berkata sesuatu. Ayat pertama keluar dari mulut Harraz dia ingin mengahwini Nurin. Nurin terharu dan mengatakan dia akan memikirkan dulu. Hati Nurin ketika ini sangat berbelah bagi kerana terasa Harraz pernah mengkhianati kasih sayangnya.

Episod 30
Berita mengejutkan masa itu Harraz sedang bermesyuarat projek yang akan dibina di Kota Bharu. Puan Norseha menghubunginya dan memberitahu yang Nurin Erissa berada di hospital kerana ditolak. Harraz nuafal tidak dapat meneruskan mesyuarat pada hari itu dan meminta ditangguhkan dulu. Hatinya sudah tidak tenteram dan dia terus mengambil tiket kapal terbang. Hatinya sudah tidak tenteram dan ketika di dalam pesawat Harraz hanya mampu menangis mendoakan agar isterinya selamat. Sampai di hospital, semua telah berada di situ. Semua dalam keadaan sugul. Tetapi apabila diberitahu yang Nurin selamat tetapi kandungannya tidak. Harraz naufal merasa cukup lega. Dia terus berjumpa dengan Nurin. Nurin menyatakan kekesalannya kerana tidak dapat menyelamatkan bayi yang dikandung. Harraz cuba mententeramkan Nurin tetapi Nurin masih lagi berada dalam keadaan trauma.

4 comments:

  1. Mcm mana bleh jadi mcm episdo 30? Bukankah ending die dgn perkhawinan je.. Y Farhan jumpa sepupu Nurin?? Bleh jelaskan?? X phm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Si Chell ,
      Dalam TV memang sampai dia kahwin tapi dalam novel sampai Nurin mengandung. Untuk drama ini memang tak sama dengan novel . Maaf jika review ni buat awak fak faham .

      Delete