Wednesday, 20 April 2016

MILI PIKAT HATI DIA



Novel ini saya beli akhir bualn januari yang lepas. Pre order lagi. Penulis baru yang baru berjinak-jinak dalam dunia penulisan. Cerita yang agak simple dan santai , Novel ini mempunyai 298 muka surat je. 

Ikuti review dari saya tentang novel ini. cerita mereka bermula , Suatu hari Emily Husna mengintip kecurangan Izhar yang dianggap kekasih. Walaupun sudah 3 tahun perkenalan mereka masih mempunyai rasa ragu-ragu dalam perhubungan mereka.

Keadaan yang mencurigakan Mili , Mili didatangi seorang pegawai polis yang bernama Rifqal. Ketegasan Rifqal membuatkan Mili akur bila Rifqal mengambil Kad pengenalan dan Handphone. Mili hanya diberi pilihan untuk mengambil kad pengenalan dan Handphone di IPD pada keesokan hari. Perasan sebal dalam diri hanya diluahkan pada rakan serumah. 

Fifqal seorang pegawai polis yang garang dan tegas dan dia juga tokoh korporat yang komited. Dalam masa yang sama mummy Rifqal sibuk mencari calon isteri untuknya. Kerja yang digalas sekarang membataskan dirinya untuk mencari teman wanita @ calon isteri. Sikap memaksa dari mummynya memeningkan kepala Rifqal. 

Fifqal mencari alasan agar dia tidak terjerumus dengan rancangan mummynya untuk berkahwin dengan salah seorang anak kawan-kawan mummynya. Dengan 15 hari Rifqal cuba untuk memikat hati Mili. Rifqal sengaja tidak mahu memulangkan Kad pengenalan Mili . Pelbagai alasan yang diberikan hingga skuter Mili juga ditahan di IPD. Pada Rifqal jika dia memulangkannya cepat pasti Mili akan pergi terus dari hidupnya.

Tindakan pertama Rifqal mengajak Mili keluar makan malam bersama. Tanpa sedar Izhar menyaksikan Mili bersama lelaki lain. Rifqal semakin selesa dengan Mili walaupun caranya agak memaksa untuk keluar dengannya. 


Mili tidak menyangka sikap berani Rifqal ke kampung Mili di kedah mengejutkan semua ahli keluarganya. Kehadiran Rifqal disambut baik oleh keluarga Mili ini kerana Rifqal pandai mengambil hati orang tua Mili walaupun terkejut dengan kehadirannya. Izhar mula menghubungi Mili. Izhar merasakan Rifqal adalah pesaing untuk memenangi hati Mili.  Mili selesa untuk keluar atau bercerita dengan Izhar kerana perhubungan mereka yang agak lama. Tetapi Rifqal lebih mendahului Izhar dalam apa jua tindakan. 

Mili terkejut bila Izhar memberitahu yang Izhar akan ke Labenon selama setahun. Mili sedih dan menganggap Izhar tidak serius dalam perhubungan mereka. Keadaan menjadi panik bila Mili dilamar oleh dua lelaki itu. Segala keputusan ditangan Mili siapa lelaki yang akan dipilih. lelaki 15 hari dikenali atau lelaki yang lebih 3 tahun mengenalinya. 




Sinopsis dari kulit novel 

“Jomlah... Kita kahwin... Nak tak?”

“Tengoklah...”

Emily Husna tertanya-tanya, kenapa lelaki itu asyik mengejarnya. Katanya, dia akan pikat hati Mili sampai nak, hanya dalam masa 15 hari! Sudah berkali-kali Mili katakan yang dia sudah ada teman istimewa bernama Izhar. Ya, Izhar. Walaupun dia masih rasa ragu-ragu dengan perasaan sebenar lelaki bernama Izhar itu.

Bila Izhar tahu yang Mili sedang diburu oleh seorang pegawai polis kacak, barulah Izhar terhegeh-hegeh hendak menambat hatinya. Malah lelaki yang kononnya hendak mengelakkan dirinya dan Mili daripada terlajak arah apabila duduk berdua, kini tiba-tiba saja rajin bertanya khabar. Pelik! Ini memang sangat pelik…

Lagi pening bila ma menjerit dalam telefon…

“Emily Husna!”

“Apa nak jadi dengan hang ni? Hang nak suruh kami buat lagu mana? Cuba hang habaq kat kami sat... Hang tau dak, tu hari Rifqal dah tanya pasai hang. La ni, mai lagi seorang tanya pasai hang. Cuba hang habaq kat ma, yang mana satu sebernaqnya ni...”

Alamak! Apa yang perlu Mili lakukan? Apa keputusan yang dia perlu buat dalam masa yang diberi sangat suntuk???!

“Keputusan di tangan awak, Mili. Selama dua minggu lebih ini, saya dah buka diri saya pada awak. Awak dah nampak diri saya yang sebenarnya. Jadi, sekarang ini terpulang pada awak untuk menilainya.”

Namun tak mungkin mudah untuk melepaskan jejaka yang telah lama bertakhta dalam hati. Izhar yang selalu sabar dan memahami.

“Terima kasih untuk tiga tahun yang indah dan membahagiakan. Mili, siapa pun pilihan Mili nanti... Izhar doakan semoga kebahagian dan kegembiraan menjadi milik Mili sepanjang hayat.”

5 comments:

  1. Replies
    1. ye memang betul ... sebenarnya tak puas baca cerita ni

      Delete
  2. Alamak best la pulak sinopsis ni. Lg best bila nama watak sama dgn saya hahaha. Mana nak cari ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah ...
      dikedai buku popular dan MPH dah ada novel ini terjual ...

      Delete
  3. Dear you,

    Terima kasih di atas review yang diberikan 😍

    ReplyDelete