Wednesday 1 June 2016

NOVEL IMAM MUDAKU ROMANTIK

Dialah imam mudaku...
Imam mudaku duani dan akhirat!

 Setiap menjelang bulan ramadhan pasti ada saja cerita yang berlandaskan agama. Novel Imam Mudaku Romantik akan di adaptasi dalam saluran Oasis Astro. Dengan gandinan pelakon yang berpengalaman saya yakin drama ini pasti akan berjaya. 

Lupakan tentang drama kita cerita tentang novel ini dulu. Novel ini mempunyai 756 muka surat. Saya beli novel ini semasa persta buku diserdang baru-baru ini. Ramai yang memilih novel ini ketika itu kerana mereka kata novel ini akan diadaptasi. 


Jom ikuti review dari saya , Mohammad Faqih Bin Dato Farhan yang baru memiliki lulusan Sarjana Muda Takhassus Qiraat dari Mesir. Faqih memiliki semua kemewahan tetapi Faqih lebih selesa memilih untuk hidup berdikari dan mendalami rasa bersyukur. Satu pertemuan yang tidak dijangka dengan Tan Sri Kamarul di hadapan Masjid As-salam bermula episod baru dalam kehidupan Faqih. Pertemuan Faqih dengan Tan Sri tanpa mengenali siapa lelaki itu, membuatkan faqih menggunakan peluang ini untuk menawarkan dirinya untuk bekerja sebagai driver Tan Sri Kamarul. Dimana ketika itu Tan Sri memerlukan driver kerana drivernya melarikan diri. 



Laila Khalisah, anak kepada Tan Sri Kamarul , sorang anak yang taat dan sentiasa berdoa untuk memiliki suami imam muda. Pertemuan pertama Faqih dan Khalisah agak tragis bila menyangka Faqih seorang perompak. Sejak itu hatinya selalu tidak tenang bila berjumpa Faqih.

Dalam masa yang sama Izham lelaki yang memuja Khalisah sering menganggunya. Khalisah tidak pernah menaruh hati pada Izham . Pada Khalisah , Ariana lebih layak kerana Ariana terlalu mencintai Izham. Ariana adalah sepupu Khalisah. Walaupun Izham tahu Ariana mencintainya , Izham tidak pernah mempunyai perasaan pada Ariana, seperti dia dan Khalisah.

Izham menggunakan kuasa mummynya untuk memiliki Khalisah. Khalisah terpaksa akur dengan pertunangan yang diaturkan oleh mamanya kerana mereka berkawan baik dengan Datin Izreen ( mummy Izham ). Ariana terpaksa akur melupakan Izham kerana kini Izham sudah menjaadi tunangan kepada sepupunya Khalisah.

Suatu hari Ariana ke rumah Kalisah dan terserempak dengan Faqih . Disitu bermula Ariana suka pada Faqih dalam diam. Ariana sanggup mengikuri Faqih dan mencari identiti siapa Faqih sebenarnya. Ini bermula Ariana pernah terserempak Faqih menunggang motor berkuasa besar. Semuanya terkantoi bila Tan Sri Kamarul terserempak Ariana di depan rumah Faqih. Ariana terpaksa berpura-pura yang dia pun ingin belajar agama dari Faqih.

Keengganan Khalisah untuk keluar dengan Izham membuatkan Izham rasa tercabar. Ini berikutan Khalisah pernah terserempak Izham bermesra dengan perempuan lain. Izham cuba melakukan sesuatu yang tak elok Khalisah. Kebetulan Faqih yang berada di rumah Tan Sri datang menjadi hero menyelamatkan Khalisah dari Izham. Tan sri terhutang budi dengan Faqih . Walaupun Faqih tidak lagi menjadi driver Tan Sri , Faqih masih lagi datang kerumah Tan Sri untuk mengajar Tan sri ilmu agama bersama Ariana.

Terbongkarnya identiti Faqih mengejutkan Tan Sri Kamarul kerana menyebut mana Dato Farhan. Dato Farhan rakan peniagaan dulu. Demi Khalisah , Tan Sri Kamarul melupakan perkara lalu dan mengeratkan perhubungan mereka menyatukan Khalisah dan Faqih. 

Malam pertama Faqih dan Khalisah bermalam dihospital kerana semua penghuni rumah Dato Farhan panik , Kakak ipar Faqih bersalin . Tetapi ada kejutan pada Klalisah bila Faqih membuat kejutan. Sekeping kad besar yang tertulis I Love you Laila dicermin hadapan kereta bersama lambakan ros merah dikelilingnya. Khalisah tidak menyangka Faqih akan lakukan sedemikian untuknya. 

Ariana tidak dapat menerima perkawinan Khalisah dan Faqih. Menurut Ariana mengapa Khalisah mudah untuk dapat apa yang dia mahu sedangkan dia tidak . Orang yang dicintai harus pergi pada Klalisah. Ariana tidak sangka bukan dirinya saja yang tidak suka pada perkahwinan Khalisah dan Faqih tetapi Syuhada. Syuhada adalah adik susuan Faqih. Pada Syuhada Khalisah tidak sesuai dengan Faqih. Bila keadaan tidak boleh dikawal Ariana menghilangkan diri untuk mencari ketenangan.

Saat mereka menikmati erti kebahagian , rumahtangga mereka diragut dengan fitnah yang dilemparkan oleh Izham. Izham datang menagih cinta walaupun Izham tahu Khalisah sudah berkahwin. Bila cintanya ditolak Izham mengorak langkah dengan memfitnah Khalisah. Izham berjumpa Umie Faqih dan memberitahu yang Khalisah masih mempunyai hubungan dan lebih terluka bila Izham menyatakan anak dalam kandungan Khalisah bukan anak Faqih.

Umie Faqih termakan hasil fitnah yang dilemparkan oleh Izham sehingga Khalisah dihalau oleh mertuanya. Khalisah juga tidak dibenarkan untuk berjumpa Faqih. Bila Khalisah balik kerumah mama , Puan Sri Lydia marah bila anak perempuannya dibuat seperti sampah. Faqih merayu agar Mamanya membenarkan dia berjumpa Faqih tetapi kecewa yang Faqih terima. Faqih semakin tertekan bila Umienya mendesak agar menceraikan Khalisah. Puan Sri Lydia menghantar Khalisah kesatu tempat yang asing dengan harapan Khalisah akan bersalin dengan keadaan tenang.

Fitnah yang dilemparkan terhurai bila Khalish datang mohon maaf. Dia lakukan semua ini kerana perasaan dendam dan cemburu pada Faqih. Khalish menyesal dengan tindakannya. Tanpa membuang masa Faqih pergi ke tempat persembunyian Khalisah. Saat itu Khalisah sakit untuk melahirkan. Faqih bersyukur kerana menerima kelahiran Khalifah - khalifah kecilnya.


Sinopsis dari kulit novel 


“Laila, kita qiamullail, jom?” - Faqih
“Kenapa?” - Khalisah
“Kita solat tahajud sama-sama.”
“Hah? Wajib ke?”
“Memanglah tak wajib. Nak masuk syurga sama-sama tak?”

Nasib kaulah, Khalisah! Kau yang beria-ia sangat nak suami imam atau ustaz, kan? Nah, sekarang kau tanggunglah kalau kena ceramah dengan dia!

LAILA KHALISAH, pemilik butik Pinkwears yang sememangnya mengimpikan seseorang yang bergelar imam muda atau ustaz menjadi suaminya. Kemunculan MUHAMMAD FAQIH dalam kehidupannya telah banyak mengubah isi keluarga wanita itu.

Si Faqih pula pandai menambat hati isterinya. Sekeping kad besar yang tertulis I Love You, Laila di cermin hadapan Peugeot 508 berwarna putih bersama lambakan ros merah di sekelilingnya merupakan kejutan untuk cinta hatinya itu.

Masjid yang dibina oleh mereka diserikan lagi apabila Laila Khalisah disahkan hamil kembar. Namun, pada usia perkahwinan yang masih setahun jagung itu, kebahagiaan mereka diragut dengan fitnah yang dilemparkan oleh Izham, bekas tunang Khalisah. Izham muncul kembali menagih cinta Khalisah. 



Episod 1


8 comments:

  1. Tq sebab sentiasa memberikan sinopsis novel yg lain dari yang lain. Lain daripada bloggers yang lain.terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama - sama dan terima kasih singgah diblog ini

      Delete
  2. Replies
    1. sama - sama dan terimakasih singgah diblogs ini

      Delete
  3. Terima kasih dan sentiasa menunggu sinopsis Novel2 terbaru dari you..seronok membaca dan sinopsis yang sangat menarik.. selamat membaca & good job.. :)

    ReplyDelete