Monday 1 August 2016

NOVEL ANDAI ITU TAKDIRNYA


Cintamu sesegar embun nan pagi 
Semakin resah menanti terbit mentari
Hangatnya yang membakarmengeringkan
segala keindahan yang penuh kepalsuan


Ini adalah novel ketiga yang saya miliki dari lima karya Siti Rosmizah . Novel setebal 583 muka surat seumpana tak puas untuk menatap ceritanya yang begitu menarik.  Mengisahkan Aleya, seorang gadis yang cantik dan berlatar belakangkan keluarga sederhana, dalam diam menyimpan perasaan pada seorang anak tokoh korporat yang ternama yang juga merupakan rakan sekuliahnya di universiti di United Kingdom, Syed Adam Aizril.
Syed Adam Aizril, wajahnya yang tampan menjadikan dia kegilaan ramai gadis. Limpahan kemewahan meletakkan ego dan kesombongan di singgahsana yang paling tinggi. Mentalitinya yang mementingkan darjat dan kedudukan telah menutup pintu hatinya untuk mendengar bicara hatinya sendiri yang pada ketika telah mula ada getaran buat Aleya.
“Salahkah Leya mencari sedikit bahagia? Mengapa Leya tak pernah dapat merasainya? Hina sangatkah Leya sebab beribu dan berbapakan orang miskin? Memang Leya miskin tapi Leya juga jugak ada maruah diri.”
Terjadinya suatu perkara yang menyatukan mereka. Tapi kerana terlalu ego, sombong dan mementingkan darjat, begitu hina Aleya dilayan Syed Aizril.
“Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya juga telah menjadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling.”
Kuasa cinta, tiada siapa yang dapat menghalang. Mereka kembali bersatu atas penyesalan Syed Aizril. Ketika ingin menyulam bahagia dan menyemai kasih antara dua hati, munculnya Sharifah Emilin, sepupu kepada Syed Aizril yang membuat onar. Sharifah Emilin yang penuh di hatinya dengan ego, bongkak dan iri hati ingin menunaikan dendamnya pada Aleya yang dianggap merampas Syed Aizril yang konon dianggap sebagai kekasihnya. Namun, di hati Syed Aizril, hanya Aleya yang bertakhta.
“You dengar sini Zril, dendam I tak habis kat sini. I bersumpah, I akan pastikan hidup you musnah…musnah sebagaimana you musnahkan hidup I. I takkan lepaskan you. You tetap akan jadi milik I. I janji Zril, I janji.”
Namun, ada kalanya cinta mereka teruji di tengah jalan. Kerana keegoan seorang lelaki yang menuncak, Syed Aizril telah melakukan kekhilafan yang hanya merugikan dirinya sendiri dan hampir-hampir menyebabkan dia kehilangan cinta sucinya.
“Leya jangan tinggalkan abang. Kembalilah sayang, kembalilah. Jangan teruskan perjalanan itu. Berilah abang peluang untuk membahagiakan Leya. Hentikan perjalanan itu sayang, pandanglah ke belakang walaupun cuma seketika.”
Salahkah Aleya kerana memilih Syed Aizril dalam hidupnya?
“Namun dia terleka sebentar dengan kebahagiaan palsu yang diciptakan oleh suaminya. Habis manis sepah dibuang. Dia akhirnya menjadi pengemis cinta pada suaminya sendiri. Akhirnya dia telah terluka untuk kedua kalinya tetapi kali ini kelukaannya lebih dalam hingga meragut nyawanya sendiri. Itulah kisah perempuan yang bernama Nur Aleya binti Idris.”
Cinta…cinta telah menjadikan Aleya, gadis yang pendiam dan berperibadi sederhana, seorang yang kuat, tabah, tegas dan berani, walau dalam hatinya penuh cinta dan kasih.
“Selama aku miniti liku-liku kehidupan yang penuh onak dan duri ni, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-Nya sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil.”
Cinta…cinta telah mengubah Syed Aizril yang ego dan sombong kepada seorang yang sangat menghargai cinta dan kasih sayang.
“Leya, abang janji dengan nama ALLAH abang akan menjaga Leya hingga ke nafas yang terakhir. Percayalah sayang. Leya takkan keseorangan lagi. Abang sayang Leya dengan penuh hati abang."



Sinopsis dari kulit novel :

"Jangan salah faham Puan Sri. Kemaafan yang diberi tidak akan sama sekali menjadikan saya lupa pada kedudukan diri saya ini. Saya tak boleh membuang pangkat itu ke tepi hanya kerana kesalahan yang pernah dibuat pada saya."

"Saya telah menjadi balu seblum masanya dan anak-anak saya juga telah jadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."

Andai itu takdir-NYA, dia akan menempuginya dengan tabah dan sabar. Apa yang penting sekarang adalah kebahagiaan anaknya, Dania. Sekurang-kurangnya, bila Aleya menutup mata, kehidupan Dania akan terbela.

"Selama aku meniti liku-liku kehidupan yang penuh dengan onak dan duri ini, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-NYA sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu untuk bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil."

Ulasan Penulis Novel Andai Itu Takdirnya:
Umpama mimpi dalam mimpi. itulah perkataan yang tepat hingga tercetusnya ilham saya ini. Saya tertanya sendiri adakah saya seorang yang suka berimaginasi hingga terbawa dalam mimpi? Rasanya tidak, kerjaya sebagai seorang peguam yang segalanya mementingkan fakta telah membataskan pemikiran saya untuk keluar dari lingkungan profesion saya ini. Pelik tapi benar, selama tiga malam berturut-turut saya bermimpi satu kisah yang sama. Bermula dengan pengenalan cerita pada malam pertama diikuti dengan babak klimaks pada malam kedua dan penutup pada malam terakhirnya. Pelik, kan? Bukan mudah untuk menjadi seorang penulis, satu bidang yang begitu berlawanan dengan apa yang saya praktikkan sekarang. Dengan sokongan dan galakan suami, keluarga dan rakan-rakan, saya akhirnya melihat dari satu sudut yang positif, segala yang terjadi atas kehendak yang Maha Esa, mungkin mimpi itu bukan satu mainan tidur untuk saya tetapi satu anugerah dari-NYA. ~ Siti Rosmizah ~
Anda berminat untuk membaca Novel Andai itu Takdirnya secara online? Sila baca dan enjoy karya Siti Rosmizah terbitan Buku Prima dibawah!


Adaptasi Drama



43 comments:

  1. zuli (izzatizol@yahoo.com)
    best gila novel ni sedih lak tu zuli dh pernh bace novel tapi rase nk bace lg tq la

    ReplyDelete
  2. masih ada jual lg ke novel ni ? boleh email pada saya kylaunlyy@yahoo.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi singgah ke blog akak.... Kyla.. akak tak jual novel ... mungkin Kyla boleh dapatkan di kedai buku yang berdekatan ....

      Delete
  3. dh 5 kali katam baca novel nie. setiap kali baca tiap kali tu la airmata turun. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih singgah ... cerita ni memang best ... mula2 dengar kata novel ni nak ddiadaptasi drama lepas tu filem lak ... tak tahu laaaa yang mana satu betul ... kita tunggu jeee nanti ...

      Delete
    2. Ingat lgi first time baca novel ni..dn mrupkan novel permulaan start bca novel..sbb bca novel nk bgi minat kpd pembacaan...tpi mula2 aku bkk novel ni rse bosan ..mklumla laki mana layan..pnua bosan aku selak tengah rse cm syok plak ada gimik2 time aleya kena hentak kpla kt tiang seri..drpda stu aku khtam..sedih tahap kepalang smpai sumpah seranah si azril tu..patu pasang niat nk ada bini mcm aleya..hahah pengalaman skrng dh xbaca kerja je.

      Delete
  4. bestnye akk novel n..spruh jer ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau semua Lysa org tak beli novel laaa... cerita ni memang sedih .. akak suka ..

      Delete
  5. tq so much.. ni kali ke 5 sy baca. air mata tetap mengalir.. huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita Siti Rosmizah penuh dengan air mata ....

      Delete
  6. Replies
    1. Hai Farah ..
      akak dengar novel ni akan di adaptasi tapii tak tahu kebenarannya... kita sama-sama tunggu ..

      Delete
  7. kak boleh tak sy minta soft copy utk novel ini? mau sngt sy baca ini novel. email sy: lysa.sweet92@gmail.com

    ReplyDelete
  8. Salam akak boleh x sy nak mintak soft copy untuk novel INI mau sgt2.email kat sy nkilo5572@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Nnty novel ni tayang laa dekt tv nnty,ok
    Best laa novel ni...

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, akq boleh x saya nak mintak soft copy untuk novel, saya teringin nak baca T.T, kalo ada email kat saya norazreena99@gmail.com, trima kasih

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum. Kak bole tak email kan saya softcopy novel ni.dulu prnh baca ni tringin nk baca balik.thank you elfaida1@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Assalam sis .bleh kan klau nk mntk sis emailkn softcopy novel ni ?teringin nk bace lg sekali la sis .dr zaman sekolah dlu2 first bace .hehe .email eah sis . rohanazulkafli@gmail.com .tq yea sis

    ReplyDelete
  13. Kepada yang minta softcopy novel ini harap bersabarnya ... saya akan hantar ke email yang minta secara berperingkat. Saya terpaksa re-post untuk review novel ini kerana ada masalah tertentu. Sya juga mohon maaf kerana mengabaikan komen-komen yang meminta softcopy untuk novel ini.
    Akhir sekali saya juga berterima kasih kesudian anda semua singgah di blogs review ini .

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Salam,boleh tak saya nak mintak softcopy novel ni? Teringin nak baca. Kalau ada tolong emailkan kepada norfatehah29@gmail.com
      Terima kasih..

      Delete
    3. Saya nak softcopy utk novel ni boleh tak. Hntr kt email sy zarahswift98@gmail.com

      Delete
    4. saya nk softcopy cita ni please . merayu 😥😣 email:zidajidah@gmail.com

      Delete
  14. assalam sis... boleh tak nak soft copy novel ni.... dah tak brapa nak ingat dah jalan cerita dia....nak baca lagi.....

    princesslolipop86@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Salam sis.. dah lama sy cari novel ni. Minta softcopy novel ni ke email st.. terima kasih byk2 sis

    amirudinrina91@gmail.com

    ReplyDelete
  16. akak bole tak minta softcopy novel ni ke email saya ayuzahra.az@gmail.com

    ReplyDelete
  17. akak. boleh tk nk mintak soft copy novel. minta jasa baik akak. najwaaimi9512@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Assalamualaikum kak, boleh x saya nak mintak soft copy untuk novel ni ? saya teringin nak baca. Kalau ada boleh tak email kat saya yusahani.yunos96@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum kak, boleh x saya nak mintak soft copy untuk novel ni ? saya teringin nak baca. Kalau ada boleh tak email kat saya yusahani.yunos96@gmail.com. terima kasih

    ReplyDelete
  20. assalammualaikum akk, boleh saya dapatkan juga softcopy novel ini. tertarik pula pada ceritanya..minau untuk membacanya semula.terima kasih

    ReplyDelete
  21. salam, boleh saya dapatkan jugak softcopy novel ini tak. tergantung pulak baca. ni email saya syafiq.sabaruddin@gmail.com

    ReplyDelete
  22. salam..boleh sy dapatkan soft copy?ni emel saya misscrabcomel@gmail.com.

    ReplyDelete
  23. Aslm kak. Boleh tk sy nk soft copy novel ni? ainabieber10@gmail.com

    ReplyDelete
  24. Aslm kak. Boleh tk sy nk soft copy novel ni? ainabieber10@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Salam, boleh emailkan softcopy ke sye, tgantung dh plak mbaca ni.. xde plak no 119 smpai hbis. tlg email ke sy yer sis aziey_zizie@hotmail.com sbb bru2 mlayan novel ni, best cerita ni. tq

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum kak.. boleh tak minta softcopy novel ne sebab dh lama teringin nak baca tapi belum kesampaian qishazaman@gmail.com tq sangat2

    ReplyDelete
  27. saya tidak suka cerita ni. kagum juga saya betapa suci dan baik hatinya utk memaafkan org yg layan dia begitu, tapi saya masih tidak faham kenapa dia atau sesiapa yg mahu kembali kpd org yg merendahkan maruah,menghina mereka. saya rasa bole jarang brlaku dlm realiti, ini kan mngkin tidak ramai org senaif begitu. bgitu rendah ka pendirian dan self esteem dea sbg wanita apatah sbg manusia. mana nilainya? skli lagi saya kagum kesanggupan karakter trsebut utk memafkan org yg perna hina maki caci rogol pukul dia. im impressed. tapi why would a person be with someone like that. know your worth, and dont ever let people treat u like that. save your dignity and self esteem if u still have a shred of it left. also i hate this book. it contains violence against woman and degrading them. i love the value of her being a nice kind pure hearted person, but in a way it is demeaning when u portray this character for anyone. its very offensive for woman. it shows that we are broken,vulnerable, fragile and have low self esteem to be with someone like that. not only that, the author made a second book about it, thought the girl would leave him becuz its for the best, but no.they are still together. and they story is still agravating painfully to read becuz its still derivative and just stereotyping woman as a worthless and weak creature. please all authors, make an improvement about this.

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum,kak. Bole sya mntk softcopy novel ni? Sya dh bca ,tpi rsa nk bca lgi. Ni email sya= aliasarae56@gmail.com
    Thank you so much

    ReplyDelete
  29. Salam..boleh saya nak softcopy novel ni? Hari tu saya baca jalan cerita separuh ja ada..ni email saya nadiaazad95@gmail.com

    ReplyDelete
  30. Assalamualaikum kak boleh tak saya nak soft copy novel ni... Tiba2 nak baca balik tapi jauh dari tanah air..ni email saya anisamanina@gmail.com..thank you so much

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaikumsalam ...
      maaf saya dah hilang soft oopy tu ... yang ada hanya disini saya .. post ini dah lama saya tak boleh edit ...

      Delete
  31. Assalamualaikum. Sedihnya, baru nak minta izin minta soft copy 🥲 tp sya fhm, bende da lama. If trjumpe tibe² soft copy tu, izin send ke email sye. zufazera2294@gmail.com . Tqvm tt 🥰

    ReplyDelete