Monday 21 August 2017

OMEGA 3 BAIK UNTUK KESIHATAN SPERMA LELAKI

Kajian terkini mendapati asid lemak yang ditemui pada ikan sangat penting untuk mengubah kelainan sperma dari semula berkepala bulat menjadi sperma perenang unggul dengan kepala berbentuk kon. Kepala sperma juga dibungkus dengan protein telur menembus sel telur.


Asid lemak itu bernama Docosahexnoic, biasa disebut DHA, adalah asid lemak omega-3 yang berperanan penting dalam perkembangan mata dan otak. Kajian terbaru dalam tikus telah membuktikan bahawa DHA juga mempengaruhi kadar kesuburan lelaki.

"Kandungan DHA tertinggi ada dalam testis dan otak. Tapi sampai sekarang belum diketahui dengan baik apa yang dilakukan DHA pada kedua-duanya," kata Manabu Nakamura, penyelidik dari University of Illinois di Urbana-Champaign, seperti dikutip LiveScience. Kajian ini diterbitkan dalam jurnal Biology of Reproduction.

Beliau berkata tiga tahun yang lalu para penyelidik mencipta tikus knockout yang tidak dapat menjadikan DHA itu sendiri. Mereka mengkaji bagaimana DHA adalah penting untuk pembentukan sperma. "Saya dan rakan sekerja saya tahu mengapa DHA sangat penting untuk sperma yang sihat," katanya.

Seperti asid omega-3 yang lain, DHA ditemui dalam ikan, terutamanya air laut yang sejuk, serta dalam alga hijau. Bagi calon ayah yang tidak suka makan ikan, makanan laut dan alga hijau bukanlah satu-satunya sumber DHA. Tubuh manusia boleh membentuk DHA daripada asid lemak omega-3 yang lain.

Dalam kajian terdahulu, Nakamura dan rakan-rakannya mengkaji tikus yang tidak mempunyai enzim yang membuat DHA. Dari kajian ini mereka mendapati bahawa jika tikus juga tidak mendapat asupan DHA dari makanan, jantan akan mandul (subur). "Kesuburan akan kembali jika mereka diberi makanan yang mengandungi DHA," katanya.

Mengikuti penemuan ini, pasukan kajian mengkaji perkembangan tikus sperma dalam keadaan kekurangan DHA. Menurut analisis mereka, DHA memainkan peranan penting dalam pembentukan acrosom di kepala sperma. Akrosom adalah struktur runcing mengandungi enzim yang membantu sperma menembusi dinding luar sel telur, sehingga membolehkan sperma membuahi sel telur.

"Akrosom pada hud kepala sperma mempunyai saiz besar, sejenis kantung besar yang mengandungi banyak enzim," kata Nakamura. "Ketika sperma bertemu sel telur, akrosom berfungsi mendobrak dan melepaskan enzim untuk membantu sperma menembusi sel telur."

Acrosom terbentuk apabila gelembung membran kecil, dipanggil vesikel, bersatu dalam sel sperma-bearing. Vesikel ini mengekalkan enzim-enzim yang diperlukan oleh sperma untuk menembusi dan menyuburkan telur. Vesikel gabungan membentuk membran di hadapan sperma, sama dengan topi dan dipanggil acrosome.

Tanpa DHA, pembentukan membran tidak boleh berlaku. Jika vesikel tidak bersatu, pembentukan acrosome gagal dan menghentikan pematangan sperma. Pada masa ini para penyelidik hanya melihat sperma dengan kepala bulat, bukan kerucut seperti sperma yang sihat.

Nakamura mengatakan kekurangan DHA pada manusia dan mamalia lain tidak luar biasa. Kerana, manusia dan mamalia dapat membuat DHA sendiri dari asid lemak lain.

Tetapi kemusnahan enzim pembentukan DHA boleh menyebabkan masalah kemandulan. Darah dengan kandungan DHA yang rendah mempunyai kesan ke atas penurunan kadar kesuburan. Pengambilan makanan kaya DHA dapat menyelesaikan masalah kemandulan ini.

"Selama sistem di dalam tubuh bekerja baik, manusia boleh membuat cukup DHA dalam tubuh mereka asalkan mempunyai pendahulu," kata Nakamura. "Tetapi sesetengah kumpulan orang mungkin mengalami penurunan keupayaan untuk mensintesis DHA, supaya dapat membantu makanan."

Dalam acrosome jangka panjang boleh menjadi sasaran pil kawalan kelahiran lelaki jika pembentukan itu dapat dinyalakan atau dihentikan. "Tetapi para penyelidik belum mengetahui ini," katanya.

Para penyelidik masih mencari bahagian lain dari badan untuk melihat bagaimana kekurangan DHA mempengaruhi fungsi otak dan mata. "Cara kerjanya sangat serupa, dengan memudahkan kesatuan vesikel di bahagian lain badan," kata Nakamura.
\
Hubungi saya untuk saya bantu anda. Lengkap dengan cadangan pemakanan dan aturan supplemen.


Dapatkan Promosi Ogos ini

Jaminan kami
Shaklee merupakan suplemen semulajadi dan memegang piagam
Selamat
Semulajadi
Berkesan

Piagam ini telah diikrarkan semenjak lebih 50 tahun lalu, dan kini masih teguh berpegang padanya.

Shaklee Difference: Always SafeAlways WorksAlways Green.

Mengapa saya?
Saya merupakan pengedar Shaklee yang jujur dan amanah, serta lebih mementingkan kesihatan anda. Hubungi saya agar saya boleh bantu anda dan keluarga anda lebih sihat. Saya juga akan menyediakan jadual pengambilan vitamin dan konsultansi percuma berkaitan produk Shaklee yang sesuai untuk anda.

Penghantaran
Anda boleh memilih untuk COD. COD boleh diadakan di sekitar Selayang dan Batu caves . Pos juga boleh diatur ke seluruh dunia samada menggunakan khidmat Poslaju, GDex, Nationwide Express atau lain-lain yang bersesuaian dengan lokasi anda.

Pembayaran
Pembayaran boleh dibuat menggunakan akaun CIMB bank atau Western Union jika anda tinggal di luar negara.

Saya Nak Beli !
Untuk keterangan lanjut boleh berhubung dengan Kak Pisah ditalian bernombor  017-355 9455 melalui aplikasi Call / SMS / WhatsApp.

Norhapisah Asmuni ( Kak Pisah )
Shaklee ID :(ID:1251745)
SMS & Whatsapp: 017-355 9455
Email: Pisah35.ee@gmail.com 

No comments:

Post a Comment