Saturday 12 May 2018

NOVEL JODOH HAK MILIK ALLAH

Apabila…Yang seakan sudah pasti menjadi ragu, yang awalnya diragukan menjadi pasti.

Jodoh Hak Milik Allah sebuah karya Adaptasi oleh penulis Siti Khadijah. Penulis yang tidak asing lagi. Novel yang mempunyai ketebalan 456 ini sebuah novel santai. Sesiapa yang membeli naskah ini akan mendapat satu bonus cerpen bertajuk Kerana Dia Anugerah. 

Kisah Marrisa dan Hans Yusof yang mencuit hati. Marrisa yang mencipta prinsip jodoh yang tak masuk akal. Kisah mereka bermula pertemuan di Dubai dimana Marissa mengikut papanya Dato Sri Anuar yang bertugas di Dubai mana kala Hans mencari ketenangan bila papa dan mamanya memaksa dia menerima perempuan pilihan keluarga. 

 Pada Marrisa kehadiran Hans adalah satu kebetulan tetapi pada Hans , Marissa adalah jodohnya. pertemuan demi pertemuan membuat Marissa bengang dengan Hans ditambah pula Hans yang kuat mengusik. Walau bagaimanapun idea mengarut Marissa yang terlalu membuat Hans kecewa. Dengan menulis no telefon pada wang kertas dan ditukarkan pada money changer dengan harapan wang yang ditulis akan kembali pada tuannya itulah jodohnya. 

Marissa yang kecewa dengan papanya yang terlalu sibuk kerja. Lagi pula Dato Sri Anuar merancang ubtuk menjodohkan Marissa dengan anak kawannya. Ini membuatkan Marissa merajuk dan pulang ke Malaysia. Selain itu Marissa juga mendapat tawaran PHD di universiti tempatan. Peluang ini Marissa ambil untuk menjauhkan diri dari papanya. 

Setelah pulang dari Dubai , Hans seperti tak karuan bila memikirkan Marissa yang menolak cintanya. Di pejabat Hans yang mempunyai projek yang bertajuk Jodoh. Hans diminta mencari sorang model baru. Ketika Hans mempunyai urusan diluar negara rakan sekerjanya dipertanggug jawabkan untuk mencari model untuk projek barunya. 

Marissa mengambil peluang untuk mencari duit poket sementara dia berada di Malaysia. Marissa diterima dan tanpa sedar Marisa berkerja dalam projek iklan syarikat Hans. Marissa terkejut kehadiran Hans. Ariff lelaki yang yang cuba mendekati Marissa dan disenangi kehadirannya. Ariff tidak sama seperti Hans yang sering menyakitkan hatinya. Dalam erti kata lain , Ariff lulus dalau ujian jodohnya. 

Sebenarnya Hans sudah tahu siapa perempuan yang bakal dijodohkan tetapi dia hanya mendiamkan diri. Hans ingin melihat sejauh mana Marissa percaya pada ujian jodoh yang direka. Hans menccari alasan bahawa pertemuan Ariff dan Marissa adalah salah tetapi Marissa tetap berdegil. 

Suatu hari Dato Sri Anuar balik ke malaysia mahu membuat kejutan. Sekali lagi Marissa merajuk bila papanya terus memaksa Marissa untuk bertunang dengan anak kawannya . Ariff adalah orang yang disangka menjadi bakal suaminya tetapi Marissa tahu yang Ariff sudah berkahwin. Dato Sri Anuar memujuk Marissa , semuanya adalah rancangannya. Dato Sri Anuar yakin anak sahabatnya mampu membahagiakan Marissa. 

Apa bila mendengar luahan hati papanya , Marissa bersetuju menerima dan bertunang dengan lelaki pilihan papanya. Di hari pertunangan Marissa berat hati menerima Ariff sebangai tunagannya kerana tidak mahu hati isteri ariff terluka. Sebenarnya Ariff bukanlah bakal tunang Marissa tetapi abang pada Ariff , Hans Yusof. Kerana salah faham itu Marissa melarikan diri ke kampung. Malu  , marah dan kecewa rasa diri diperalatkan. 

Selama ini Hans berkomplot dengan adiknya Ariff untuk memikat Marissa. Sememangnya Ariff lepas dari ujian jodoh kerana Hans yang membocorkan rahsiaa tentang Marissa. Hans memohon maaf dia bukan sengaja untuk melakukan semua pada Marissa. Hans mahukan Marissa sedar bahawa jodoh , kematian dan rezeki semua milik Allah. 

Marissa mewujudkan ujian jodoh itu kerana Marissa takut ditinggalkan dan kehilangan. Marissa tidak mahu mengulangi kehilangan mamanya 3 tahun dulu. Sejak itu dia akan lakukan ujian jodoh yang tidak masuk akal setiap lelaki yang cuba mendekatinya.

Dihari pernikahan mereka marissa terkejut bila salah satu wang maskahwin nya tertera no. telefon semasa mereka di Dubai dulu. Marissa terlalu bahagia bila dia telah bertemu jodohnya. Marissa yakin semuanya bukanlah kebetulan tetapi jodoh dari Allah.


Sinopsis dari kulit novel 
“Daripada kebetulan itulah akan mengalir satu ikatan yang kuat dan ia akan menghasilkan jodoh.”

Itulah prinsip dan kepercayaan yang dipegang oleh MARISSA. Bagi Marissa, kebetulan dan jodoh datang seriringan. Dengan prinsip dan kepercayaan itulah dia mencipta ‘permainan jodoh’ untuk menguji sejauh mana kekuatan jodoh antara dia dan lelaki yang cuba mendekatinya. Beberapa orang lelaki yang cuba menyahut cabaran Marissa, tetapi semuanya gagal.

Namun, pertemuan demi pertemuan secara tidak sengaja dengan lelaki di Dubai berada di luar jangkaan Marissa. Sikap lelaki itu yang menjengkelkan, memaksa Marissa untuk menjauhkan diri. Makin dia cuba menjauh, makin acap kali dia terserempak dengan lelaki itu.

“Baru saya perasan, masa dekat Burj Khalifa tadi pun awak ada sekali. Dekat mana saya pergi mesti saya terserempak dengan awak. Awak ni siapa sebenarnya?” – MARISSA

“Saya bakal imam awak…” – HANS YUSUF
HANS YUSUF, lelaki yang punya segalanya kecuali jodoh. Percutian singkatnya ke Dubai menemukan dia dengan Marissa. Tanpa sedar, hatinya terpaut sejak kali pertama dia terpandang gadis itu. Namun, untuk mendapatkan sekeping hati Marissa bukan mudah. Dia perlu melepasi ujian jodoh yang telah dicipta oleh Marissa bagi menentukan kekuatan jodoh mereka. Hans terkedu!

“Kalau awak jumpa semula wang kertas yang tertulis nombor saya dan nombor awak tadi, awak boleh call saya. Begitu juga sebaliknya. Kita dah letak nombor kita dekat duit tu kan? Kalau jodoh, pasti kita bertemu.” – MARISSA

“Saya ikut apa yang awak nak ni bukan sebab saya percaya akan ujian jodoh awak tu. Semua ni saya lakukan disebabkan awak. Hanya awak.” – HANS YUSUF

Ternyata, Hans akhirnya gagal dalam ujian jodoh Marissa. Timbul rasa kecewa dalam diri Marissa kerana jauh di dasar hatinya dia turut tertarik kepada Hans walaupun pertemuan mereka hanya seketika. Hans turut kecewa. Dek hatinya yang kecewa, satu rancangan telah diatur untuk menyedarkan Marissa daripada mimpinya.

Sedangkan Marissa keliru apabila wujud lagi pertemuan antara dia dan Hans walaupun ada lelaki lain yang telah berjaya melepasi ujian jodohnya. Benarkah lelaki itu jodoh yang ditakdirkan untuknya? Mampukah dia menafikan cinta yang wujud untuk Hans demi mengejar jodoh dengan caranya yang tersendiri? Atau sememangnya cinta dan jodoh itu tidak sehaluan?

Para pelakon yang membintangi drama 

Hero & Heroin 

No comments:

Post a Comment