Monday, 18 May 2015

NOVEL BILA TERLAJAK SAYANG

Pada setiap hela nafas, hanya kamu nyawaku....
Namun cinta itu adakala sangat melindungi... 

Beli novel ni masa pesta buku yang lepas. Novel ini kesinambungan dari novel Kerana Terpaksa Aku relakan. Atas permintaan ramai,  peminat drama Kerana terpaksa aku relakan , mereka nak tahu kisah cinta Indah Harlina dan Tajul Razin yanng sweet ( boleh kena potong kaki ) tu. Umie Nadzimah mencabar dirinya untuk menyiapkan senaskah novel yang penuh emosi ini. Emosi suka duka , geram ( rasa nak ketuk - ketuk pun ada . Hahahaha terlebih sudah... 

Kita lupakan cerita emosi tu . Bila terlajak sayang digarap menjadi 561 muka surat. Novel ini memang ditunggu oleh peminatnya. Pasti ramai yang ingin tahu kisah seterusnya. Novel ini dikuatkan dengan kisah kekeluargaan sebagai fokus utama , Kasih sayang dan dendam yang memusnahkan diri. Jom ikuti review saya untuk novel ini. 

Tajul Razin dan Indah Halina satu pasangan yang cukup bahagia. Bicara romantis tidak pernah terhenti keluar dari bibir Tajul Razin. Indah Halina tahu, walau banyak mana pun kata - kata manis itu diucapkan, hatinya tetap akan terpaut dan percaya akan sayang Tajul Razin terhadapnya.

Rumah tangga mereka diserikan lagi dengan keletah Indah Safiena yang mencuit hati. Safiena memang manja dengan Papa Im (Tajul Fahin) dan granny dia. Tajul Razen selalu cemburu dengan kemesraan Safiena dengan Tajul Fahin. Nak melayan anak sendiri, belum kahwin lagi walaupun sudah lama bertunang dengan Illyana. Hati Tajul Fahin masih menyimpan rasa pada Indah walaupun Indah hanya melayan Fahin sebagai adik ipar.


Illyana akhir membawa diri apabila melihat Tajul Fahin tak begitu mengendahkan dia. Walaupun sudah bertunang, Tajul Fahin tetap memandang Indah. Bila Illyana menangguhkan perkahwinan mereka pun, Tajul Fahin tak ada usaha untuk memujuk.  Kehadiran Syed Azhar yang bermulut manis , memecahkah kesunyian Illyana dan akhirnya jatuh cinta. Illyana menerima takdirnya bernikah dengan Syed Azhar di Thailand. Syed Azhar sebenarnya sudah mempunyai isteri dan Illyana kini menjadi isteri kedua Syed Azhar. 

Berita pernikahan Illyana tidak disenangi diketahui oleh ( mommy Illyana ) Puan Seri Alia. Sebangi anak tunggal Puan Sri Alia mahukan perkahwinan anaknya secara gilang gemilang . Bukan nikah di Thailand. Puan Sri Alia tak puas hati dengan keluarga Dato Safiya bila melihat Tajul Razin bahagia dengan Indah, Tajul Fahin buat tak tahu walaupun Illyana sudah berkahwin lain. Puan Sri Alia beranggapan hidup anaknya hancur disebabkan anak - anak Dato Safiya. Kerana Dato Safiya memilih Indah Harlina , perempuan kampung dan tidak memilih Ilyana sebagai isteri Tajul Razin. Puan Seri Alia berjanji akan memusnahkan kehidupan Indah seperti mana kehiduapan anaknya yang dianggap hancur.

Selepas mak cik Mariah dicerai dengan Halim ( ayah Indah ) kehidupan mereka bergantung sepenuhnya dari wang perbelanjaan Indah beri. Zawati pula membuat pembedahan plastik di singapura dengan kos tajaan Indah juga. Suatu hari Makcik Mariah ditimpa kemalangan . Makcik Mariah merayu agar Halim menerimanya kembali dengan alasan Zawati sibuk berkerja di butik Puan Sri di Kuala Lumpur dan tiada orang akan menjaganya. Ibu Indah  , Katrina merelakan pernikahan itu walaupun dibantah keras oleh Indah dan Dato Safiya. Setelah Halim bernikah semula , Halim tinggal dirumah lama mereka dan menjaga Mariah . Hari berganti minggu hingga ke bulan . Halim seperti tidak ingat untuk kembali bersama isteri pertamanya Kartina dan anaknya Indah. Mariah yang menggunakan black magic agar Halim tidak berpaling lagi. Tetapi mak cik kiah banyak menolong agar Halim tidak teru hayut . 

Perniagaan SAIN semakin meluas , perbincangan untuk mendapatkan kilang kain sendiri adalah satu harapan yang tinggi. Tajul Razin dan Indah ke Vietnam. Mereka berurus niaga bersama Dato Dahlan dan anaknya , Dang Zuria. Dato Dahlan mempunyai 2 niat . Pertama menjual kilang kain dan kedua menjodohkan anaknya dengan Tajul Razin. Dengan kekayaan Tajul Razin miliki Dato Dahlan mampu hidup senang. Kehadiran Indah di Veitnam tidak disenangi oleh Dato Dahlan. Ini kerana agenda untuk merapatkan anaknya dengan Tajul Razin tidak berjaya. Niat buruk Dato Dahlan dapat dikesan oleh Indah terlebih dahulu. Kawan Indah , Hasmah yang banyak membantu Indah menghidu niat Dato Dahlan. Hasmah juga memaksa Indah mengikut Tajul Razin ke Vietnam. Walaupaun pada awalnya Indah malas untuk pergi kerana Indah kini mengandung di peringkat awal.

Dang Zuria , anak sulung  Dato Dahlan terpaksa mengikut kata jika tidak Mommy dan dirinya akan menjadi mangsa pukul Dato Dahlan. Dang Zuria tidak mahu Dato Dahlan memukul mommynya dia terpaksa mengikut segala rancangan papanya. Dato Dahlan pula sedang gila bercinta dengan perempuan muda yang dikenalkan oleh Puan Seri Alia . Zawati yang pandai mengoda hingga Dato Dahlan mengajak Zawati mengahwininya. Dato Dahlan bukanlah terlalu kaya kerana tak mahu kalah dia mengunakan duit penjualan kilang di Vietnam untuk merebut hati Zawati. 


Selepas pertemuan di Vietnam , Hubungan Tajul Razin dan Dang Zuria bertambah rapat. sampai tertangkap dengan Indah dikedai minyak wangi. Indah pernah menasihatkan Tajul Razin agar menjauhkan diri dari Dato Dahlan tambahan pula Indah sudah tahu kes Dato Dahlan memukul isteri dan anaknya. 


Tak lama selepas itu , Dato Dahlan mengajak Indah dan Tajul Razin ke Vietnam semula dan segala kos ditanggung oleh Dato Dahlan. Walaupun Hasmah dengan Halim ( ayah Indah ) tak sedap hati dan melarang Indah untuk pergi ke Vietnam buat kali kedua. Malang tidak berbau . Indah diculik dan dibiarkan dikawasan pendalaman. Kerana tragedi itu telah meragut nyawa anak dalam kandungan . Tajul Razin menyimpan satu rahsia demi menyelamatkan Indah dan Tajul Razin terpaksa bersetuju demi Kebaikan Indah dan anaknya. Balik ke Malaysia, sikap Tajul Razin mula berubah. Indah pula semakin makan hati bila Tajul Razin seperti menyembunyikan sesuatu. Lagi-lagi bila Tajul Razin minta izin untuk berkahwin dengan Dang Zuria. Mengamuk satu keluarga Dato Safiya bila mendapat tahu Tajul Razin nak kahwin lain. Sampailah Tajul Zahin bersanggupan untuk jadi pengganti dan Tajul Fahin menyesal kerana memberi peluang pada Tajul Razin menjadi suami Indah dulu. 


Setiap hari Indah ditanyakan tentang kebenaran untuk kahwin lain. Hati mana yang sedih , Indah pergi menunaikan umrah bersama ibu dan ayah untuk mencari kekuatan . Diwaktu itu Halim berjaya melarikan diri daripada Makcik Mariah dan berubat di Bangi. Indah tertangkap semasa membuat ujian kesesuaian hati untuk Illyana dengan Tajul Fahin . Ketika itu Tajul Fahin ingin melawat Illyana di hospital. Tajul Fahin melarang Indah untuk mendermakan sebahagian hatinya untuk Illyana. Tetapi Indah tetap berdegil .

Tajul Razin nekad menikahi Dang Zuria kerana terus diugut keselamatan Indah dan anaknya. Tiada siapa yang tahu apa yang dialamai oleh Tajul Razin . Bila tiba hari pernikahan Tajul Razin , Indah meminta izin untuk keluar dari rumah dan memujuk hati. tetapi sebenarnya Indah menemani Illyana di hospital. Sebelum Illyana masuk dibilik bedah Puan Sri Alia membongkar satu rahsia. Cerita mereka diperhatikan oleh Tajul Fahin. Tajul Fahin bertindak mencari dan membatalkan majlis pernikahan Tajul Razin . Tajul Razin terkejut dengan cerita yang disampaikan . Tidak membuang masa Tajul Razin mencari Indah di hospital dan menyangka Indah mendermakan hati pada Illyana . Selepas menerima sebahagian hati dari madunya Illyana pulih dari sakitnya. Puan Seri didakwa kerana terlibat dengan penculikan Indah di Vietnam. Zawati yang tinggal sebatang kara pergi ke hospital sakit jiwa berjumpa dengan kekasih lamanya. Dato Dahlan ditangkap kerana mendera isteri dan anaknya.

Bila terlajak sayang Tajul Razin sanggup melakukan apa saja kerana tak mahu kehilangan Indah Halina. Namun cinta itu adakala melindungi.... 

Sinopsis dari kulit novel 
INDAH HALINA dan TAJUL RAZIN... Mereka digelar sebagai pasangan paling romantik, macam belangkas dan tak pernah berenggang. Ya... Begitulah realitinya. Rumah tangga mereka rukun dan penuh kasih sayang. Bahagia sepanjang hari dengan kehadiran puterinya dan juga selautan kasih yang tak bertepi.

“Abang nak Indah tahu lagi dan lagi yang you are the only my wife, my love and my soul. Tak ada perempuan lain yang boleh isi hati abang.” - TAJUL RAZIN
“Yalah tu... Tipu jaga!” - INDAH HALINA

Adat manusia, apabila bahagia ada sahaja yang tidak puas hati dan dendam sana sini... Belum hilang letih pertahankan cinta mereka, muncul lagi dugaan yang melanda hidup. Dengki dan sakit hati tak pernah penat mengejar kehidupan mereka.

“Apa buruk dan kurang saya hingga tak diberi ruang lagi?” - INDAH HALINA


“Indah tak ada satu pun kurang. Indah tetap bidadari abang.” - TAJUL RAZIN

Sayang? Haruslah sayang. Haruslah cinta. Tetapi apakan daya dia? Bukan dia tidak berusaha. Bukan dia tidak pertahankan cintanya. Segala-galanya dia telah cuba. Mungkin inilah yang dinamakan takdir. Mungkin Tuhan ingin mempertingkatkan tahap imannya. Sebab itu dia diuji dengan sesuatu yang paling dia sayang.

“Kalau you tak boleh nak jaga hati dia lagi... Lepaskan dia cara baik. Jangan seksa dia demi kepentingan diri you. Ada orang lain yang boleh jaga dia dengan sepenuh hati, bro.” - TAJUL FAHIN

Akhirnya Tajul Fahin masuk campur semula. Sesungguhnya cinta pertama susah untuk dilupakan. Tetap terkesan dalam hatinya walaupun dia cuba menidakkan perasaan itu. Jika pengorbanannya dulu tidak dihargai, tidak salah dia mengambil semula cinta itu.


Bagaimanakah kesudahan kisah cinta mereka apabila tiba-tiba bahtera bahagia dilanda gelora? Adakah kali ini mereka terpaksa melepaskan cinta mereka dan merelakan segala yang berlaku?

Tuesday, 12 May 2015

NOVEL PEMILIK HATI ENCIK DOKTOR

Aku mohon bersabar 
Segalanya akan berakhir dengan indah ...

Novel buah tangan dari tangkapan semasa pergi PBAKL baru baru ini. Memilih baca bovel ini dulu disebabkan ketebalan. Novel keluaran Mei 2015 dari terbitan Lovenovel ini menjadi pilihan untuk review kali ini. Novel yang mempunyai ketebalan 441 muka surat dikategeri novel santai. Sebelum ini saya pernah membaca novel karya Wan Rohayu yang bertajuk Novel Sesungguhnya ... Dia lelaki Pelindungku 
Kita lupakan dulu karya beliau yang lain dan fokus pada novel ini. Jom kita layari kisah cinta Edlin dan Irfan.

 Edlin seorang jururawat disebuah Hospital . Kisahnya bermula Adlin yang selalu melawat sahabatnya Adelia yang koma. Adelia adalah sahabatnya yang paling rapat. Setiap hari selepas waktu kerja Edlin dia akan melawat Adelia dan mengurus Adelia seperti menukar lampin pakai buang , memberi susu dan menyiapkan keperluan lain. Dalam Edlian menguruskan keperluan Adelia ada mata yang memandang tingkah lakunya. Doktor Irfan , yang sukar meninggalkan cinta lamanya. Adelia adalah cinta hatinya. Doktor Irfan tahu Adelia sudah berkahwin tetapi masih gagal melupakan dan melepaskan Adelia. Sepanjang Adelia koma Doktor Irfan tidak putus mengharapkan Adelia akan bangun dan sembuh. 

Selepas pertemuan di Wad ICU mereka terus dipertemukan lagi dengan dengan beberapa insiden. Sejak itu mereka selesa berkawan. pergi minum teh tarik dikedai mamak. Hingga hadir satu perasaan , Edlin cuba meluahkan tetapi Doktor Irfan keliru.Dia memutuskan Edlin sebagai kawan. Doktor Syania anak rakan ibu Irfan selalu mencari punca untuk memisahkan Edlin dan Irfan. Edlin terima kenayataan itu. Kehadiran Iqzal budak farmasi menggugat perasaan Doktor Irfan. Doktor Irfan tak boleh kehilangan Edlin. Keluarga Irfan suka dengan Edlin. Tambahan pula keserasian Ibu Irfan dengan Edlin bertambah bila Ibu Irfan adalah pesara jururawat. 

Doktor Irfan membuat keputusan untuk bertunang dengan Edlin. Selepas bertunang Doktor Irfan keliru. Doktor Irfan mengambil keputusan untuk menjelajah Eropah mencari ketenangan. Edlin terkejut dengan keputusan Irfan . Lebih-lebih lagi bila Irfan menyuruh Edlin jangan menunggunya lagi. Dalam masa yang sama Edlin mendapat pangilan dari kampung mengatakan ayahnya sakit akibat jatuh dari pokok. Hati Edlin lebih sakit bila tiada berita yang diterima dari Irfan. Edlin cuba menerima kenyataan Doktor Irfan bukan miliknya lagi. 

Iqzal yang sentisa ada bila Edlin dalam kesusahan . Iqzal dan Edlin mula rapat tetapi kepulangan Irfan mengubah segalanya. Perasaan cemburu datang mengundang bila Edlin tidak memperdulikan Irfan lagi. Doktor Syania menggunakan sepenuhnya untuk memikat Irfan tetapi gagal.

Tindakan Irfan tiba-tiba mempercepatkan perkahwinan membelenggu Edlin. Sebenarnya Edlin ingin memutuskan tapi pertunangan itu tetapi keluarga Edlin telah menggunakan wang hantaran untuk pembedahan ayah Edlin . Walau pun Adlin bersetuju untuk membayar balik duit hantaran itu. Irfan memberi tempoh seminggu untuk mengganti duit hantaran tersebut. Saat Edlin ingin memulangkan duit itu apa perkara yang Irfan buat hingga edlin terpaksa bersetuju untuk berkahwin dengan Irfan. Walaupun Irfan tahu dia telah banyak melukakan hati Edlin . Irfan bersyukur kerana Edlin kini menjadi miliknya dan kerana Edlin juga eskapisme untuk melupakan Adelia .



Sinopsis dari kulit novel
Siapalah yang tak nak jadi kekasih encik doktor? Dengan karisma dan paras rupa Dr Irfan, sudah pasti ramai perempuan yang tergila-gila, mengimpikan untuk menjadi teman hidup si doktor. Malangnya, Dr Irfan sukar meninggalkan cinta lamanya, lantas menjadikan Edlin sebagai eskapisme.

Edlin, gadis sempoi dan selamba, sering kali mencuit hati lelaki si doktor. Aura gadis itu menghangatkan dan Dr Irfan sangat selesa apabila bersamanya. Mereka berkawan tetapi Dr Irfan lupa, tiada istilah berkawan baik antara lelaki dan perempuan.

Edlin seperti gadis-gadis lain juga, ada hati dan perasaan untuk dicintai dan mencintai. Angan untuk menjadi pemilik hati encik doktor itu umpama mimpi ke bintang. Edlin tahu sangat hati doktor itu untuk siapa. Puas dilarang hatinya tetap degil juga menyimpan rasa.

“Please stop calling me... doctor! Call abang pun sweet, kan sayang?” – Dr Irfan

“Doktor Irfan, jangan panggil saya dengan panggilan yang awak tak maksudkan apa-apa. Tak bagus untuk hati orang! Sebab hati saya hati orang, manusia... bukan hati unta!” – Edlin

Terima kasih kepada Iqzal Iqbal, seorang yang misteri, kurang ramah orangnya dan perasan macam bagus-bagus. Pertama kali berjumpa, menyakitkan hati. Setelah mengenali, lelaki itu punyai kebaikannya yang tersendiri. Iqzal Iqbal mula mewarnai kehidupan Edlin. Bukan hanya ada Dr Irfan sahaja.

“Cik kak, telefon jatuh ni.” – Iqzal Iqbal

“Hah!” - Edlin

“Wangi bau cik kak. Rasa nak kunyah macam chewing gum!” – Iqzal Iqbal

Segalanya menjadi keliru! Dr Irfan mula pandai cemburu. Hati Edlin yang jadi libang-libu, terpaksa bersabar dengan perangai pasang surut Dr Irfan. Lelah mengharap kasih yang tak kunjung tiba, Edlin nekad mengakhiri segalanya. Cinta seharusnya bukan menyakiti hati. Cinta adalah penyatuan hati. Kalau tiada cinta di hati, apa gunanya lagi menyimpan hati.

Thursday, 7 May 2015

NOVEL KERANA AKU UNTUKMU

Duduklah berlindung dalam hatiku selama mana kau mahu
Kenapa seluruh jiwa , Seluruh raga , 
dan seluruh cinta ini hanya untukmu

Beli novel masa expo buku 1 malaysia akhir tahun yang lalu. Seperti biasa nak dapatkan TT penulis terpaksa beratur panjang. Peminat Acik Lana memang ramai kerana mereka yakin dengan karya penulis kesayangan. Saya pernah baca E-novel di blog penulis. Ceritanya menarik yang memiliki 827 muka surat. Jom kupas sedikit review dari saya tentang kisah cinta Zenia dan Darriz.

Mengisahkan tentang Zenia yang tidak pernah dilayan selayaknya sebagai seorang isteri oleh Fakhry, suami yangg dinikahinya demi memenuhi permintaan ibu angkatnya yang juga adalah ibu Fakhry. Fakhry terpaksa menerima Zenia setelah diugut tidak mewarisi harta keluarga sekiranya dia menolak. Namun Fakhry tidak pernah reda dengan perkahwinan tersebut dan berdendam untuk menyakiti Zenia. Zenia yang pada awalnya berusaha menjayakan perkahwinan tersebut akhirnya lelah dan berputus asa setelah dirinya sering dikasari Fakhry. 

Darriz Imdad telah jatuh cinta pandang pertama pada Zenia. Tetapi malangnya, Zenia adalah isteri Fakhry. Jenuh dia cuba untuk menjauh dari Zenia tetapi hubungan mereka semakin rapat. Rupa-rupanya Zenia terperangkap dalam sebuah ikatan yang menyiksakan.

Suatu hari, Zenia cedera parah dipukul Fakhry. Darriz dapat tahu dan terus menghubungi Puan Norizan. Puan Norizan rasa sangat menyesal kerana dia yang telah memaksa Fakhry untuk mengahwini Zenia dengan harapan Zenia dapat merubah Fakhry. Fakhry akhirnya menceraikan Zenia. 

Zenia yang berasa lega lantaran perceraian tersebut, berusaha memulakan hidup baru serta mencari bahagia buat dirinya. Kehadiran Darriz Imdad, bekas bosnya menghulurkan cinta dan membuka jalan bahagia buatnya. Sayangnya cinta Zenia dan Darriz tiada lari daripada dugaan apabila ibu Darriz menentang perhubungan mereka. Darriz dapat memujuk ibunya tetapi si ibunya mengenakan syarat untuk menerima Zenia sebagai menantu. 

Darriz ternyata menghadirkan kebahagiaan buat Zenia dalam kemanisan hidup berumahtangga. Namun kebahagiaan mereka membuat Fakhry nanar sehingga sanggup bertindak di luar batas kemanusiaan dan menjadikan Zenia sebagai mangsa kebiadapannya.

Fakhry merancang untuk dapatkan Zenia kembali. Dia seperti telah hilang pertimbangan. Zenia di culik dan kesuciannya diragut. Darriz menderita kerana risau akan keberadaan Zenia. Dia berusaha untuk cari dan selamatkan Zenia. Setelah Zenia diselamatkan, Darriz berusaha untuk mengembalikan semangat Zenia. Setelah lama bersabar dan berusaha, Zenia akhirnya dapat mulakan hidup baru disamping suami tercinta, Darriz.

Sinopsis dari kulit novel 
DARRIZ IMDAD... kepulangannya ke tanah air menemukannya dengan seorang wanita anggun, jelita dan cukup mempesona. Hati disentuh perasaan indah yang tidak pernah dia rasakan sebelum ini. Perasaan indah bila jatuh cinta… buat kali pertama!

“Fakhry tu siapa Zenia? Abang you?” ~ Darriz Imdad

“No, Fakhry tu suami I.” ~ Zenia

Jiwa terhenyak pedih dengan sebuah kenyataan. Memang tidak ada manusia yang berdosa kerana jatuh cinta, tapi jatuh cinta kepada isteri orang, sudah tentu salah! Lalu perasaan cinta diusir walaupun terlalu sukar mahu menghapus bayangan Zenia daripada hidupnya. Tambahan pula kehadiran Aiman ibarat ‘tali’ yang terus mengikat mereka berdua.

ZENIA... Dua tahun perkahwinan tanpa cinta bersama Fakhry, benar-benar telah mendera jiwa Zenia. Zenia jelak dengan perangai kaki pukul dan sikap suka berfoya-foya Fakhry sehingga sanggup berzina di rumah sendiri. Akhirnya ikatan itu terlerai jua. Namun kehidupan Zenia masih tidak aman kerana Fakhry masih terus mengganggu.

Kehadiran Darriz Imdad yang lebih berani merapati membuatkan dia berasa selamat dan dilindungi. Perasaan cinta mula berbenih, hingga akhirnya mereka disatukan biarpun mendapat tentangan hebat daripada ibu Darriz Imdad sendiri. Namun ribut taufan menjengah kebahagiaan mereka. Semuanya gara-gara Fakhry. Sikap obsesi Fakhry terhadap Zenia akhirnya membawa kepada konflik yang tidak disangka-sangka. Banyak hati yang terluka!

“Have some pride Fakhry, begging someone to like you is so pathetic!” ~ Zenia

“Aku takkan mengalah, aku tetap takkan lepaskan kau macam tu aje. Kau tetap hak aku dan aku akan paksa kau untuk terima aku semula!” ~ Fakhry

Jadi di mana pengakhiran kisah cinta tiga segi ini? Darriz Imdad atau Fakhry yang berjaya memiliki seluruh diri Zenia? Dan mampukah bahagia muncul kembali setelah ada noda hitam yang terpalit?


Wednesday, 6 May 2015

PESTA BUKU ANTARABANGSA 2015 ( PBAKL)

Pesta buku antarabangsa baru baru ini di PWTC menjadi aktiviti saya dan anak-anak . Tahun ini Pesta buku diadakan dari 24 April hingga 3 mei 2015.  Saya dan anak anak memilih untuk pergi petang jumaat yang lalu sempena cuti hari pekerja 1 Mei. Jejak langkah kami bermula di station Komuter Batu Caves. Jasa baik En. Suami mengahantar kami ke Station Komuter bermula. Setiap tahun saya mengunakan perkhidmatan awam je. Memandangkan En. suami tidak suka pergi. 

Nampak tak langkah kami bermula .... hihihih 

Langkah kami di station komuter Batu Caves

Sempat bergambar didalam komuter.


Selepas menaiki komuter lebih kuran 15 ke 20 minit . Langkah kami seterusnya mencari penulis yang berada si terbitan Lovenovel . Jumpa Dekna Lee penulis yang popular dengan novel Novel Hantu Punya Boss. Kali ini beli novel Jodoh sebelah pintu . Comel orangnya . Novel Jodoh sebelah pintu akan diadaptasi drama tak lama lagi.

 Ini dia Dekna Lee bergambar bersama Eizzara dan eizzaty

Selepas itu kami ke booth October . Berjumpa dengan pelakon Zizan Nin. Wah memang teruja sekali dapat jumpa artis. Selain tu jumpa penulis novel juga Marini Mad Zain. Novel Fajar Di Bukhara akan diadaptasi drama. Drama ini akan ditayangkan pada bulan puasa di saluran TV1 RTM. Yang paling best dapat cenderahati dari pihak penganjur juga. Seronok sangat. Zizan nin antara pelakon dan penerbit drama ini. Dia datang untuk mempromosikan drama ini. 
Bargambar bersama artis dan penulis.


Dapat cenderahati dari pihak penganjur drama 

Beli novel dapat hadiah 

Pergi pulak berjalan-jalan di bilik Melaka. Terdengar ramai yang bersorak-sorak kedatangan artis. Rupa-rupanya Fatah Amin yang datang. Pelakon yang popular membintangi drama Plaboy itu suami aku. Peminatnya memang ramai bukan saja dari muda mudi ia juga termasuklah dikalangan makcik - makcik. Tidak kurang juga peminat bukan melayu. Mereka sanggup tunggu lama semata mata menunggu artis kesayangan mereka sampai. 




Ini dia Fatah Amin ( dapat ambil gambar dari jauh je )




Tahun ni borong novel tak banyak . Lebih diutamakan beli buku untuk anak-anak . Buku cerita anak- anak yang paling murah ada yang senaskah serendah RM 1.00 Memang durian runtuh lahhh.... Beli novel hanya penulis pilihan seperti novel acik lana dan umie nadzimah. Acik lana memang simpan koleksinya dari limited adition hinggalah yang biasa-biasa . Begitu juga novelis Umie Nadzimah. Kali ini cerita sambungan dari novel kerana terpaksa aku relakan. 


 Ini novel yang bakal diadaptasi 

Puas pusing-pusing , kami keluar dari PWTC terus ke SOGO ( jauh tu ) . Masa untuk mengisi perut setelah penat berjalan. Memang penat gila dengan orang yang terlalu ramai.Ada yang membuat rombongan untuk ke pesta buku . Perut dah isi , kaki dah penat dan poket pun dah mulai menipis. Kami pulang ke rumah. 



Jumpa lagi tahun depan . Berhenti dulu untuk episod kali ini. saya berpuas hati untuk perjalanan kami dipermudahkan olehNya. Kami pulang kerumah dengan selamat. Macam sekejap je perjalanan kami tetapi sebenarnya kami menghabiskan masa di pesta buku itu 8 jam termasuk perjalanan. Insyaallah PBAKL 2016 kami akan datang dengan izinNya.

Tuesday, 5 May 2015

NOVEL EKSPERIMEN CINTA

Kesimpulan untuk eksperimen cinta kita.....
Kita bahagia!!..

Sebuah lagi novel yang akan menemui anda semua di kaca TV. Eksperimen Cinta  , tajuk yang cukup menarik. Pada pecinta novel pasti dah ramai yang khatam membaca novel ini. Saya pula baru habis kerana ini novel yang saya baru miliki yang dibeli semasa berjimba di PWTC sempena PBAKL15 baru - baru ini. Saya tidak melepaskan peluang membeli novel ini kerana drama ini akan ditayangkan tidak lama lagi. Cerita yang tidak berat . Novel ini berkisahkan kahwin paksa. Mungkin pendapat luar sana cerita kahwin paksa dah terlalu biasa. Mungkin juga agak tipikal. Tetapi tak kisahlah ... Novel ini agak tebal 843 muka surat. Cerita ini di olah dengan baik dan saya suka jalan ceritanya . 

Jom ikuti review saya untuk novel ini. Damia Farisha yang beusia 24 tahun berkerja disebuah syarikat Raffi Holding. Damia yang dilantik mewakili Syarikat Raffi Holding menngendalikan projek usahasama dengan Syarikat penerbangan domestik dan antarabangsa Triumph Air. Kerjanya tidak mudah bila Damia tertemu dengan Tengku Aaron Shah CEO baru Triump Air. Pertemuan pertama Damia berpendapat Tengku Aaron Shah , seorang lelaki yang pelik , rambut macam kari tumpah , telinga bersubang dan berantai perak di leher. Tengku Aaron Shah seorang lelaki digilai perempuan kerana hartanya. Tengku Aaron Shah terlalu letih melayan perempuan - perempuan yang mengejar kebendaan hingga dia mengambil keputusan untuk berubah. 

Keputusan untuk berubah adalah berkahwin. Berkahwin sebenarnya adalah sebahagian dari pada berubahan, Sebenarnya dia ingin melupakan Seri perempuan yang Tengku Aaron Shah curang dengan adik kemabrnya Tengku Andrean Shah .  Pertama kali melihat Damia Tengku mengambil peluang untuk mengajak Damia berkahwin. Tengku Aaron berpendapat Damia mempunyai ciri-ciri colon isteri yang paling sesuai. Tengku Aaron memaksa Damia menjadi bahan eksperimen untuk dirinya.


Namun takdir mengikat Damia dan Tengku Aaron. Tengku Aaron cukup bijak mengambil peluang dalam kesempitan. Dan akhirnya, Damia tiada pilihan. Kerana syarikat, dia harus bersetuju menjadi isteri Aaron. Damia juga mengenakan beberapa syarat salah  satu darinya adalah restu dari keluarga. 

Tidak diduga, alam perkahwinan sebenarnya merapatkan lagi dua hati. Apatah lagi Tengu Aaron dan Damia bukannya seperti pasangan kahwin paksa lain. Mereka tidak pula bersengketa, memaki hamun sesuka hati. Ada give and take. Dan bila hari-hari bersama, perasaan mula dilanda getarnya. Resah bila tak bertemu. Rindu bila berjauhan. Hanya mereka sahaja yang menafikan perasaan itu. 

Hubungan Tengku Aaron dan kembarnya tidak pernah baik sejak Tengku Andrean berkahwin dengan Seri. Tengku Aaron tidak dapat memaafkan Tengku Andrean kerana merampas kekasihnya dan Seri curang. Sebenarnya dari Zaman kolej lagi Tengku Aaron memang sangat popular suka melayan perempuan. Seri yang selalu terasa hati dan mengadu dengan Tengku Andrean tentang sikap abang kembarnya. Lama kelamaan Tengku Andrean jatuh hati dengan Seri. 

Hingga satu hari Tengku Aaron jatuh sakit. Seri dan suaminya datang kerumah Tengku Aaron untuk menziarahi abang kembarnya dan dalam masa yang sama Tengku Andrean dan Seri tidak putus untuk memohon maaf pada Tengku Aaron tentang kesilapan mereka. Mereka di usir dan perjalan pulang Tengku Adrean dan Seri kemalangan. Kemalangan itu membuatkan Seri terpaksa melahirkan anak dan turut meragut nyawanya. Kemaafan yang di pohon dari Tengku Aaron melepaskan pemergian Seri dengan tenang. 

Sejak itu hubungan Tengku Aaron dan Tengku Andrean beransur pulih hingga mereka boleh makan semeja. Tengku Aaron menerima takdir Seri bukan jodohnya. Adat dalam perhubungan . Tengku Aaron tidak habis-habis dikejar dengan wanita. Dan salah seorang dari bekas teman wanita Tengku Aaron adalah Salmy. Salmy tidak pernah mengenal erti putus asa untuk merebut hati Tengku Aaron. Pelbagai cara dilakukan tetapi Tengku Aaron kalis dengan cintanya. Kemuncaknya Salmy mengaku Tengku Aaron adalah bapa pada kandungannya. Disaat itu juga Damia turut mengandung . Damia sedih tetapi dengan kenyataan itu . Dengan bantuan Adam , Tengku Aaron dapat membuktikan siapa bapa pada kandungan Salmy. 

Damia gembira bila mengetahui kandungannya adalah kembar . Konklusi untuk eksperimen cinta Tengku Aaron dan Damia Farisha dalah bahagia.  


Sinopsis dari kulit novel 
Kali pertama mereka bertentang mata. Masing-masing dah ada pandangan sendiri. Dan tak sangka pula Tengku Aaron ini memang gila orangnya. Sangat-sangat tak terduga sikapnya. Kalau tak gila, apa perkataan paling sesuai nak digambarkan kepada orang yang tiba-tiba ajak kahwin padahal kenal tak sampai dua jam?

Demi syarikatnya, Damia buat keputusan gila juga! Tak ada jalan keluar melainkan cakap, “saya setuju!” Damialetakkan syarat dengan harapan Tengku Aaron batalkan niatnya.

“Awak jangan menyesal pula kahwin dengan saya. Sebab saya ni pisau cukur...”

“Oh, ya?! Kalau cap Gillete Mach3 Turbo, aku lagi suka. Kikislah banyak mana harta aku. Aku tak kisah. Harta aku bertimbun-timbun…”

Gagal dan gagal. Akhirnya bersatu juga! Bagi Tengku Aaron semuanya tak lebih daripada sebuah eksperimen saja. Dan bagi Damia, selagi belum lafaz talak terucap, selagi itulah maruah Tengku Aaron akan dijaga. BerjayakahTengku Aaron Shah meneruskan eksperimen cintanya? 






Wednesday, 15 April 2015

NOVEL KERANA LAMARAN ITU

Don't let the past interfere with your brighter future 



Akhirnya ... 

Saya dapat memeluk senaskah novel ini yang sekian lama di tunggu-tunggu. Saya memang mengikuti perjalanan E-novel di blogs penulis ini. Pada saya ceritanya amat menarik . Plot cerita yang disusun dengan kemas tatkala menghayati ceritanya. Ada ketika saya berangan yang saya berada di Venice , bandar yang paling romantik didunia. Bermadu kasih bersama Haiqal . Novel yang mempunyai 829 muka surat ini cukup menggamit pelbagai emosi kita . Kasih sayang , penggobanan , kehangatan cinta , cemburu dan pelbagai rasa yang sukar diungkapkan. Saya nasihatkan jangan lompat-lompat baca kerana anda akan rugi, Walaupun novel ini banyak penggunaan bahasa inggerisnya tak jemu bila membaca. 

Jom sedikit review dari saya , Nur Amal Humaira umur yang mencecah 30 tahun masih belum berkahwin. Perkahwinan adiknya membuat Nur Amal Humaira panas telinga sengan sindiran saudara mara. Pertemuan tanpa sengaja diantara Nur Amal Humaira dan Tengku arif Haiqal bermulalah episod baru pada mereka. Pertemuan mereka bermula dari Zara ( adik Haiqal ) terlanggar kereta kepunyaan Amal dimana Iman (adik Amal ) yang membawanya. Kerana kesalahan itu berpunca dari Zara , Haiqal membayar segala ganti rugi. Selepas kejadian itu Haiqal menjadi pemerhati dari jauh tanpa pengetahuan Amal. 

Pertemuan Haiqal dan di Venice merapatkan lagi hubungan mereka. Selepas beberapa bulan Haiqal memberanikan diri melamar Amal sebagai isteri . Pada Haiqal Amal adalah tulang rusuknya yang hilang. Memberi jawapan "ya" bukan mudah. Amal masih menunggu orang yang pernah berjanji untuk mengahwininya satu ketika dulu . Tanpa surat , tanpa berita Amal terus menunggu. Akhirnya Amal memberi syarat , Amal meminta agar perhubungan mereka di restu oleh kedua belah keluarga. Setelah itu ia disambung terus melalui pertunangan. Selepas majlis pertunangan Haiqal berterus terang agar Amal menerima dirinya seadanya. Suka duka hidup berumah tangga  dikongsi bersama. Tetapi Haiqal lebih bayak berahsia dan memendamnya sendiri tentang kehidupan yang lepas.

Perkahwinan mereka tidak seperti orang lain dimana mereka tidak melakukan hubungan suami isteri seperti orang lain. Haiqal mengalami Post Traumatic Stress Disorder sehingga terpaksa mengupah seorang doktor psikiatri. Ini berlaku kerana kisah silamnya . Haiqal pernah berkahwin atas dasar cinta hingga membelakangkan keluarga. tetapi isterinya curang didepan mata. Perkara ini tidak diketahui oleh Amal . Haiqal tidak mahu Amal turut menanggung deritanya. Bila ditanya Haiqal hanya memberi alasan dia belum bersedia untuk berkongsi . Amal terjumpa ubat-ubat yang di ambil oleh Haiqal. Amal sentiasa memberi kekuatan pada Haiqal . Hubungan suami isteri jarak jauh kadang kala membuatkan mereka seperti bukan pasangan suami isteri. Haiqal di Kuala Lumpur dan Amal di Perak.  

Kehadiran Irham sepupu Haiqal mengingatkan Amal pada satu janji. Irham datang menuntut janji . Janji yang pernah dianggap satu harapan tetapi tiada kata putus. Perhubungan Amal dan Irham terjalin sejak sekolah lagi . Dulu mereka membesar bersama tetapi Irham pergi terus menghilang. Amal terus menunggu tetapi tiada penghujungnya hingga dia menerima lamaran dari Haiqal. Amal terus rasa bersalah mengapa Irham datang apabila dia kini menjadi isteri Haiqal. 

Haiqal merasakan dirinya terlalu banyak kekurangan. Haiqal tak sanggup untuk kehilangan Amal. Dalam masa yang sama Amal merasa curiga pada Haiqal yang selalu menyembunyikan sesuatu pada Amal. Amal merasakan Haiqal tidak cintakan dia ini kerana Haiqal tidak pernah mengungkapkan kata cinta tetapi Haiqal hanya berkata I need you. Nama Kyra yang selalu mengganggu minda Amal menjadi tanda tanya. Kyra datang untuk merampas haknya. Pelbagai cara Kyra lakukan demi menyakiti hati Amal.

Bila kekeliruan menguasai , Mereka tertengkar Amal yang curiga tentang Kyra dan Haiqal mula cemburu dengan Irham . Haiqal memberi ruang dan peluang untuk Amal berfikir . Haiqal  pergi meninggalkan Amal. Sejak kehilangan Haiqal yang tidak mampu dikesan oleh Amal dan keluarganya, perasaan rindu mula bertandang. Melalui Zara ,  Amal mengorek rahsia suaminya. Amal baru sedar selama ini dia banyak bersangka buruk terhadap suaminya.  

Haiqal kembali dengan Haiqal yang baru. Keadaan Haiqal lebih baik bila dia pulang dari mengerjakan umrah. Amal gembira penyakit yang dialami Haiqal kian pulih. Haiqal tidak perlu makan ubat seperti yang arahkan. Kehidupan mereka bahagia bila segalanya terungkai. Berlandaskan kepercayaan mereka mampu bahagia.  Kyra dan Irham akur dengan takdir Ilahi. Kerana lamaran itu Nur Amal Humaira dan Tengku Arif Haiqal telah tertulis untuk bersama. 


APA ISITIMEWANYA Novel Kerana Lamaran Itu nukilan Xuanza ?

➜ Sebuah ceritera cinta yang bermula di Venice, bandar yang paling romantik di dunia.
➜ Anda akan dapat rasakan kehangatan cinta suami isteri yang kemudian digangggu oleh pihak ke tiga.
➜ Berlatar belakangkan gaya hidup yang mewah...sememangnya impian semua wanita.



Sinopsis dari kulit novel 

“Nur Amal Humaira, in front of this beautiful mosque as a witness, will you be honored to become my wife?”

“I... I don’t think I can give you the answer now. I’m sorry.”

Aku dah pilih dia. Lelaki yang berterus terang untuk menikahi aku dan meminta aku menerima apa saja kekurangannya. Dan kami nekad untuk teruskan hidup bersama malah mengharungi apa saja dugaan yang tak pernah kami duga dalam hidup berumahtangga. Tapi, mengapa setelah aku memilih dia sebagai suami, banyak perkara yang dia sorokkan daripada pengetahuan aku, si isteri?

Aku berkahwin dengan dia untuk berkongsi suka dan duka bersama. Jika masa lalunya membuatkan dia ‘sakit’ begitu, kenapa tak diluahkan saja kepada aku agar aku faham kedudukan sebenarnya? Aku boleh tunggu… kerana aku masih ingat janji kami. Iaitu aku takkan tinggalkan dia, malah takkan memilih yang lain. Kerana atas nama isteri kepadanya.

Dan tak pernah aku duga, akan bertemu semula dengan kekasih hati yang selama ini aku fikirkan takkan kembali. Argh! Kenapa dia kena muncul waktu aku sudah bergelar isteri dan mempunyai suami, padahal selama ini dah banyak yang aku korbankan untuk menunggu dia. Adakah dia muncul atas tujuan tertentu? Adakah ada nama lain dalam hatinya sehingga dia berubah menjadi seorang lelaki yang berbeza? Sungguh aku cemburu!

“My beautiful angel has come to rescue me.”
“Wow... unbelievable! I teringin nak tahu siapa perempuan yang bertuah tu.”
“She’s somewhere here...”
“What?! Where?”
“In my heart.”

Dan ketika aku bingung untuk memilih sama ada untuk terus setia kepada suamiku ataupun memilih untuk menyambung cinta yang dulu bersama lelaki itu, tiba-tiba aku terdengar sesuatu yang selama ini aku tak tahu. Siapa Kyra?

“I want you to back off. I love him. We love each other. You are just the other woman, Amal. You’ve ruined our relationship.”

Oh! Masalah menimpa-nimpa aku sebaik saja aku menerima lamaran itu!

Thursday, 9 April 2015

NOVEL AKADKU YANG TERAKHIR

Kerana aku mula mengerti betapa indahnya cintamu
Betapa agung dan tulus kasih sayangmu...
Kini aku bersumpah , kau terakhir buat ku ...





Siapa tak kenal Acik Lana. Novel ini saya miliki hampir setahun dulu beli novel masa PBAKL 2014. Sebelum PBAKL 2015 saya nak habiskan semua novel yang saya beli dulu. Novel saya dah baca 2 kali. Ada berita mengatakan novel ini bakal diadaptasi di saluran ASTRO. 

Jom baca review dari novel ini ,  Irham Zahri punya trauma yg menyebabkan dia tidak dapat bertahan dalam alam perkahwinan. Berjumpa Rania Baheera , Pakar Psikoterapi atas desakan papanya kerana bimbang dengan masalah jiwa Irham yang berkahwin dan bercerai 3 kali dengan usia perkahwinan tak sampai setahun! 

Rania dalam diam menyimpan perasaan sayang kepada abang angkatnya, Fazriq. Sedangkan Fazriq cintakan Zulin, kakak Rania. Irham pula punya kisah ‘pahit’ dari pengalaman pakciknya.

Dari situlah, bermulanya pertemuan Irham dengan Rania. Permulaannya Irham memang tidak dapat terima Rania sebagai doktor yang merawatnya. Lagi2 bila dia lihat Rania terlalu muda dan belum berkahwin. Disebabkan ego Irham sampai tidak mahu memberi kerjasama, Rania terpaksa berbohong bahawa dirinya telah berkahwin. Irham pula cuba merasuah Rania untuk memalsukan laporan, tapi Rania tidak makan rasuah. Irham yang geram dengan sikap Rania membuat rancangan untuk mengenakan Rania. Dalam masa yang sama Rania kecewa dengan Fazriq lalu Rania menerima tawaran Irham dan pergi ke Johor. Tapi lain pula yang jadi bila tiba - tiba hatinya berasa lain dan mereka semakin rapat.

Macam-macam cara Irham pikat Rania. Irham sampai sanggup melamar Rania jadi isterinya. Irham telah buat Rania melupakan Fazriq 100%. Rania yang pada mulanya menindakkan perasaannya terhadap Irham akhirnya kalah dengan perasaannya. Hatinya mula belajar merindu bila Irham jauh dimata. Tapi Rania masih serba salah untuk menerima Irham disebabkan sejarah perkahwinan Irham sebelum ini. Tapi bila hati dah sayang, Rania terima jugak lamaran Irham. Manakala keluarga Irham berasa ragu2 dgn keputusan Irham untuk berkahwin lagi kerana bimbang ‘jiwa’ Irham masih tidak sihat! 

Awal perkahwinan mereka bahagia namun Irham mula berubah kerana rasa cemburu pada hubungan Rania dan Fazriq. Keadaan menjadi rumit bila Irham bertindak kasar kesan dari masalah jiwanya. Campur tangan keluarga membuatkan Irham terpaksa melepaskan Rania! 

Sedih dan kecewanya Rania dgn keputusan Irham tapi akur demi masa depan mereka! Irham kemudiannya berkeputusan merawat ‘sakit’nya di luar negara. Manakala Rania kekal menunggu dan tetap setia kepada Irham. Dua tahun berpisah dan dipertemukan dalam situasi salah faham! Sakitnya Irham bila ‘tahu’ Rania bersama Dr Herdy. Terlukanya Rania bila ‘hadirnya’ Jannah antara dia dan Irham… 

Sekali lagi keluarga campur tangan dan salah faham diperbetulkan…Hati keduanya yg masih dan punya cinta kembali terikat… dan kali ini ikatan mereka lebih indah dan manis dengan restu kedua2 belah keluarga dan tanpa ada rahsia!

Sinopsis dari kulit novel
Tugas sebagai seorang Pakar Psikoterapi telah menemukan Rania Baheera dengan seorang duda yang tiga kali berkahwin, tiga kali bercerai tanpa sebab bernama Irham Zahri. Dan keengganan Irham Zahri untuk bekerjasama dalam setiap sesi terapi yang diatur menambahkan rasa sebal di hati Rania.

Hati yang rimas mula bergetar indah tatkala kehadiran Rania berjaya menghapus bayang-bayang silam dan menyuntik keyakinan buat dirinya. Usaha meraih kepercayaan Rania membuahkan hasil apabila cinta yang dihulur disambut penuh kasih. Dan sekali lagi lafaz akad nikah meniti di bibir Irham Zahri dengan tekad yang perkahwinan ini akan menjadi akadnya yang terakhir. Tiada lagi selepas Rania!

Tatkala dibuai keindahan menikmati alam berumah tangga, hubungan Rania dan Irham Zahri bergoncang dengan kehadiran Zalia yang menaruh dendam dan juga sikap melindungi Fazriq.

Mampukah akad yang dilafaz menjadi akad terakhir yang kekal sehingga ke hujung nyawa?

“Kerana aku mula mengerti betapa indah cintamu, Betapa agung dan tulus kasih sayangmu, Kini aku bersumpah, kau yang terakhir buatku….”