Thursday, 1 December 2016

NOVEL HATI BERTANYA .... SIAPA KAMU?

Tak kenal , tak cinta . Dah kenal maka jatuh cinta...



Novel Hati bertanya.. Siapa kamu? pilihan kali ini untuk review saya. Novel keluaran julai 2014 dari terbitan karyaseni. Novel ini mempunyai 417 muka surat. Novel bacaan ringan yang mudah dihadam. 

Jom ikuti review ringkas dari saya. Dayangku Inara yang lari selepas majlis pernikahannya. Belum sempat untuk menatap wajah sang suami Inara melarikan diri dengan memberi sekeping nota hingga dia terlupa yang dia kini sudah bergelar isteri orang. Inara tidak pernah cuba untuk mengenali suaminya malah Inara menyangka dia akan dijodohkan dengan lelaki tua atau Inara memberi nama timangan sebagai tok janggut.

Suatu hari Inara terlibat satu kemalangan kecil. Paling menhejutkan bila lelaki yang melanggarnya menyebut nama penuhnya. Bila ditanya bagaimana bagaimmana lelaki itu tahu namanya . Lelaki itu hanya memberitahu dia adalah kawan baik Idham. Lelaki itu memperkenalkan nama sebagai Gibran.

sejak kemalangan Gibran mengambil berat dan cuba memikat hati isterinya. Malangnya Inara tidak mengenali Gibran adalah suami yang ditinggalkan di hari pernikahan. Buat masa ini Gibran hanya menyembunyikan statusnya untuk mengenali hari budi Inara.

Suatu hari Inara dan Che Peah keluar berjalan di hujung minggu. Tanpa menduga Inara telah melanggar seorang perempuan hingga mengotorkan bajunya. Perempuan itu memperkenalkan sebagai Puan Sri Suraya. Kerana terlalu mengelabah Inara sanggup buat apa saja untuk Puan Sri Suraya. Mereka menjadi kawan baik dan Puan sri suraya semakin selesa dengan Inara.

Selepas satu pertemuan ke satu pertemuan hubungan Puan Sri Suraya dan Inara semakin rapat. Puan Sri Inara mengajak Inara kerumah anaknya. Disana Inara terkejut bila berjumpa Gibran dirumah itu. Puan Sri Suraya pula memperkelkan Gibran sebagai anaknya yang selalu diceritakan pada Inara. Di rumah iru Inara membuka sebuah album perkahwinan. Alangkah terkejutnya bila mendapat hatu Gibran adalah suaminya.

Inara rasa tertipu dengan tindakan Gibran tidak memberitahunya lebih awal atas statusnya. Gibran memujuk Inara dan memberi masa untuk Inara menerima dirinya sebangai suami.

Kunjungan Puan Sri Suraya di rumah Inara mengejutkan. Bila Puan Sria Suraya memberi kata dua pada Inra agar berpindah ke rumah Gibran. Tak sampai 24jam tinggal dirumah Gibran satu lagi rahsia terbongkar. Memaksa Inara tinggal dirumah Gibran adalah rancangan Gibran . Bukan dari tindakan Puan Sri Suraya sebagai mak mertuanya.

Gibran tersalah langkah apa bila perbualan Gibran dan uminya didengari oleh Inara. Demi menyelamatkan perkahwinannya Gibran membawa Inara ke rumah nenek yang agak jauh . Sampai dirumah nenek , Gibran memperkenalkan Inara sebagai isterinya. Gibran tidak membenarkan Inara mengunakan talifon malah semua talifon dirumah itu Gibran sembunyikan. Dua minggu dirumah nenek pelbagai nasihat diberikan pada pasangan itu. Sebagai orang tua , Nenek cukup faham dengan kerenah orang muda.

Inara sedar apa yang berlaku adalah kerana terlalu mengikut kedegilannya. Hingga tidak memberi peluang untuk Gibran berterus terang. Gibran lakukan ini semua untuk Inara. Akhirnya Inara menerima dan memberi peluang untuk bertahta dihatinya. Mereka membuka lembaran baru untuk menikmati erti kehidupan. 



SINOPSISI DARI KULIT NOVEL 
DAYANGKU INARA seorang gadis yang lari dari sebuah pernikahan! Lelaki yang dijodohkan dengannya bukan atas dasar pilihan sendiri. Kenal pun tidak! Dia menolak, ayahnya menerima. Dia tak suka, ayahnya berkenan! Apa pilihan yang dia ada? Nikah dan larilah! Seusai akad nikah, sebelum sempat menatap wajah suaminya, Dayangku Inara cabut lari...

“Siapa awak?” - DAYANGKU INARA

“Nama saya Gibran.” - GIBRAN EMIR

“Geram?” - DAYANGKU INARA

“Bukan geram, bukan gabra dan bukan juga gemuruh. Nama saya Gibran.” - GIBRAN EMIR

Satu kemalangan kecil menemukan Dayangku Inara dengan Gibran Emir. Namun sayang, si isteri tidak kenal si suami... Gibran muncul sebagai teman rapat abangnya. Sengaja disembunyikan status agar mereka dapat mengenali diri masing-masing.

“Awak kenal dengan lelaki tu?” - DAYANGKU INARA

“Siapa? Suami awak? Saya tak kenal dengan dia. Tapi, saya kesian dengan dia. Kesian sebab digantung tak bertali... Tak baik awak buat anak teruna orang macam tu...” - GIBRAN EMIR

Kerana suaminya itu, musnah impian dan masa depannya! Tanpa diduga, dalam satu pertemuan kecil di rumah Gibran, semua rahsia terbongkar pada saat Dayang membelek sebuah album perkahwinan. Cukup dengan hanya melihat pada helaian pertama, jemari dan matanya kaku di situ... Hati yang tertanya-tanya siapa suaminya terjawab!

“Awak penipu! Kaki putar alam, kaki kelentong!”

“Dayang… Gib memang bercadang nak berterus-terang dengan Dayang… Nak bagi tahu pasal kita…”

Ternyata Gibran tersalah langkah dalam misi memikat hati si isteri. Penipuan pertama mungkin boleh dimaafkan. Penipuan kedua? Diberi peluang lagi atau ditinggalkan? Mampukah Gibran Emir selamatkan rumah tangga mereka?

Monday, 21 November 2016

NOVEL BIAR AKU JADI PENUNGGU

Di mana janji kerana hati ,
andai ada hati yang disakiti ?

Novel biar aku jadi penunggu sebuah novel yang bakal diadaptasi. Gigih saya menghabiskan 1121 muka surat ini. Tapi best ceritanya .. Novel ini saya beli menerusi online di Kakinovel sendiri. Memang dah lama nak beli tapi fikir tebal sangatlah rasa macam malas pulak nak baca novel tebal- tebal ni. 

Jom ikuti review ringkas dari saya . Iffat Hamani dan Afeef Adwan bersahabat sejak di bangku sekolah. Namun, persahabatan yang terjalin disalah guna oleh Afeef apabila menggunakan Iffat sebagai batu loncatan untuk mencapai impian yang sudah lama dirancang. Bermulanya cerita mereka bila Affef mengajak Iffat berkahwin. 

Ketika itu Iffat disemesta akhir . Afeef yang ingin melanjutkan pelajaran keluar negara tetapi mamanya mengenakan syarat. Jika Afeef mahu belajar keluar negara Afeef perlu berkahwin di malaysia sebelum Afeef melanjutkan pelajarannya keluar negara. Afeef mengharapkan Damia menjadi suri hatinya tetapi dibantah oleh mama Afeef. Afeef mengambil keputusan Iffat lah calon yang paling sesuai bila Mama Afeef rasa selesa dengan kehadiran Iffat. 

Iffat merasakan ini adalah keputusan yang tidak adil dan berat sebelah. Memandangkan Afeef lelaki yang banyak membantunya Iffat merelakan. Perkahwinan yang diadakan secara ringkas penuh meriah. Selepas majlis mereka membuat membuat hal masing - masing. Hingga lah hari terakhir Afeef sebelum berangkat ke luar negara. 

Semasa di KLIA Iffat terserempak dengan Damia . Walau bagaimanapun Iffat berprasangka baik kerana Afeef pernah memberitahu hubungan Afeef dan Damia sudah berakhir. Di situ juga lelaki yang bernama Rafaal terus menagih kasih pada Iffat. Iffat menolakknya cara baik dan menjaga batas- batas seorang isteri. 

Hari berganti bulan , bulan berganti tahun tiada ada berita tentang suaminya. Setiap hari Iffat tidak pernah jemu menghantar email pada suaminya tetapi dipandang sepi. 3 tahun pergi tanpa sebarang berita yang diterima . Ada kala Iffat bertanya dengan keluarga mertuanya tentang suaminya. Hingga satu hari Iffat menerima panggilan dari mertuanya mengatakan Afeef sudah kembali. 

Mungkin terlalu terkejut Iffat sukar untuk menerima Afeef. Afeef kembali bersama si comel yang mencuit hati pada sesiapa yang memandangnya. Pertama kali melangkah dirumah mertuanya panggilan mummy dari mulut sekecil membangkitkan naluri keibuannya. Hati menjadi terluka bila Iffat mendapat tahu siapa sebenarnya si comel itu. 

Kesedihan yang tidak terhingga.Selepas tiga tahun tanpa khabar berita, Iffat menemui jawapan . Kebenaran terbongkar apabila si comel itu merupakan anak Afeef bersama Damia. Mereka berkahwin atas nama cinta. Namun, hubungan itu tidak berpanjangan apabila Damia curang hanya kerana tidak sanggup memikul tanggungjawab yang ada. selama 3 tahun ditunggu tanpa berita Afeef. Dirinya merasakan ditipu. 

Afeef kembali dengan harapan baru dan ingin menunaikan segala janjinya dahulu kepada Iffat. Iffat yang benar-benar terluka atas apa yang dilakukan tidak mampu berbuat apa. Kehadiran si comel diterima dengan hati yang terbuka kerana sememangnya naluri keibuannya begitu menggebu dan sudah menjadi impiannya sebaik sahaja bergelar isteri. Tetapi kesalahan yang dilakukan oleh Afeef membuatkan dia ragu-ragu untuk menerima lelaki itu dalam hidupnya. Iffat tidak bersedia untuk menjalani kehidupan sebagai seorang isteri kerana Afeef telah mengkhianati kepercayaannya selama ini.

Namun, kasih yang baru sahaja berputik, diduga dengan kehadiran Damia yang ingin kembali meraih cinta Afeef. Tetapi dihalang oleh Atikah. Damia datang bertemu Iffat agar membenarkan dirinya mengenali anak yang pernah dikandungkan. Dalam masa yang sama pula, tindakan Afeef mengesyaki Iffat punya hubungan kasih dengan orang lain kerana cemburu membuatkan Iffat sering sedih. Sekali lagi Iffat terpaksa menanggung duka. Dituduh tanpa usul periksa membuatkan hatinya kembali terluka. Dengan surat tawaran berkerja diTerengganu dapat merawat hatinya. 

Kerna tekanan yang dihadapi Iffat hampir kehilangan anak yang dikandungnya. Dengan itu Iffat mengambil keputusan untuk merahsiakan kandungan dari suaminya. Walaupun di tegur oleh keluarganya tetapi Iffat tetap berdegil. Akhirnya Afeef tahu juga yang Iffat mengandung. Diusia kandungan 7 bulan Iffat terpaksa melahirkan bayi perempuan. 

Afeef mengambil keputusan agar Iffat tidak berkerja dan Afeef mahu menjaga Iffat sepenuhnya. Afeef tidak mahu berjauhan dengan Iffat. Pada Afeef , Iffat orang yang paling bertuah sebab dapat berkahwin dengan orang pertam yang duduk dalam hatinya. Bukan kedua atau tiada ketiga. Iffat sedia jadi penunggu selagi izinNya. 


Sinopsis dari kulit novel 
Iffat Hamani dan Afeef Adwan bersahabat sejak di bangku sekolah. Namun, persahabatan yang terjalin disalah guna oleh Afeef apabila menggunakan Iffat sebagai batu loncatan untuk mencapai impian yang sudah lama dirancang.

Iffat yang dalam diam menaruh perasaan terhadap Afeef, menerima lamaran Afeef dengan harapan mereka punya peluang untuk hidup bahagia atas janji yang ditabur oleh Afeef sebaik sahaja lelaki itu pulang semula ke tanah air. Namun, dua tahun yang dijanjikan akhirnya berlanjutan hingga tiga tahun. Lelaki itu mendiamkan diri tanpa sebarang berita. Tetapi Iffat masih berpegang pada janji dan sanggup menunggu lelaki itu walaupun hati sendiri terluka.

Selepas tiga tahun tanpa khabar berita, Afeef muncul kembali bersama si comel. Kebenaran terbongkar apabila si comel itu merupakan anak Afeef bersama Damia. Mereka berkahwin atas nama cinta. Namun, hubungan itu tidak berpanjangan apabila Damia curang hanya kerana tidak sanggup memikul tanggungjawab yang ada.

Afeef kembali dengan harapan baru dan ingin menunaikan segala janjinya dahulu kepada Iffat.

Iffat yang benar-benar terluka atas apa yang dilakukan tidak mampu berbuat apa. Kehadiran si comel diterima dengan hati yang terbuka kerana sememangnya naluri keibuannya begitu menggebu dan sudah menjadi impiannya sebaik sahaja bergelar isteri. Tetapi kesalahan yang dilakukan oleh Afeef membuatkan dia ragu-ragu untuk menerima lelaki itu dalam hidupnya. Dia tidak bersedia untuk menjalani kehidupan sebagai seorang isteri kerana Afeef telah mengkhianati kepercayaannya selama ini.

Rafaal yang sudah lama menaruh perasaan terhadap Iffat hanya mampu memendam perasaan. Harapannya untuk memiliki Iffat kembali terkubur dengan kehadiran Afeef. Dia tahu hati wanita itu hanya untuk Afeef. Afeef tetap berusaha untuk meraih kembali kepercayaan Iffat. Kesanggupan Iffat yang menunggunya hingga hampir empat tahun sudah cukup memberi petanda yang wanita itu mencintainya sepenuh hati.

Iffat yang sememangnya menyimpan rasa kasih buat Afeef reda menerima lelaki itu kembali sungguhpun luka di hatinya masih belum sembuh. Sekali lagi janji terpateri. Namun, kasih yang baru sahaja berputik, diduga dengan kehadiran Damia yang ingin kembali meraih cinta Afeef. Dalam masa yang sama pula, Afeef mengesyaki Iffat punya hubungan kasih dengan orang lain kerana cemburu. Sekali lagi Iffat terpaksa menanggung duka. Dituduh tanpa usul periksa membuatkan hatinya kembali terluka.







Wednesday, 16 November 2016

NOVEL SELAMAMYA DISISIKU


Semalamanya disisiku pilihan saya untuk review kali ini . Novel diberi oleh pihak penerbit Bes Q kerana saya memenangi review novel salah satu dari novel terbitannya. Dhila Asyfa seorang penulis baru yang baru berjinak-jinak ke dunia penulis. Novel ini mempunyai 405 muka surat ( nipis je ). Pada saya yang biasa membaca novel ini ada yang tak sampai matlamat. Jalan cerita menarik dan satu bahan bacaan ringan .. saya suka . 

Jom ikuti review dari saya untuk novel ini . Dafina Eryna menerima Ilman Akhil sebagai suami tanpa sebarang bantahan. Penyatuan itu dari pilihan keluarga , Eryna redha ketentuan dariNya. Eryna juga pernah ditinggalkan oleh kekasihnya. 

Perkahwinan mereka bermula dari mengenali hati budi masing-masing walaupun agak kaku diantara mereka berdua. Ilman yang sangat peramah , membuatkan Eryna selesa. Ilman yang dikenal dengan suka mengusik dan didak lokek memperkenalkan Eryna pada saudara-maranya. Ilman yang mempunyai keluarga besar mempunya pelbagai ragam yang perlu dilalui oleh Eryna hingga tidak kering gusi. 

Eryna tidak mengambil cuti yang lama untuk perkahwinannya. Bila di hari pertama Hazri datang merayu agar Eryna menerima dirinya kembali. pertengkaran Eryna dan Hazri disaksikan oleh Ilman hingga Ilman turut cedera tanpa sengaja. 

Ini membuatkan Ilman terasa hati. Oleh kerana mereka baru mengenali antara satu sama lain Ilman berpesan agar Eryna tidak menyembunyikan perkara ini lagi darinya. 

Bila cinta mula mekar , mereka diduga dengan kehilangan Ilman di ladang. Hati Eryna mula tidak senang dan nekad untuk mencari suaminya sendiri diladang. Walaupun kelaurga mentuanya tidak membenarkan Eryna tetap pergi degan bantuan sahabatnya sarah. 

Kehadiran Hazri saat Eryna kehilangan Ilman menguji hati seorang perempuan. Namun Hazri perlu ditolak tepi demi cintanya pada Ilman.  

Eryna merasa lega bila Ilman ditemui dalam keadaan selamat tetapi malangnya Ilman tidak mengenali Eryna. Eryna seperti orang asing buat Ilman. Walaupun pelbagai cara Eryna lakukan Eryna perlu tabah untuk mendapatkan Ilmannya kembali. 

Ilman sedar Eryna tidak pernah putus asa untuk memulihkan ingatannya kembali. Ilman juga berusaha untuk menjadi Ilman seperti dulu. Menerima Eryna dan melayari kehidupan rumahtangga yang baru dibina. 


Sinopsis dari kulit novel 
Penyatuan mereka di atas pilihan keluarga. Dafina Eryna yang ditinggalkan kekasihnya menerima Elman Akhil tanpa sebarang bantahan.

Alam perkahwinan mereka cukup bahagia umpama mimpi jadi nyata. Elman seorang penyabar, Eryna kadang kala menyimpan seribu satu rahsia. Perbezaan tidak menghalang mereka menyemai rasa cinta bersama.

“Abang tak pasti apa yang menganggu fikiran Eryna. Cuma satu yang abang minta, Eryna jangan cuba sembunyikan apa-apa daripada pengetahuan abang. Setiap apa yang Eryna pendam selama ini, abang perlu tahu. Sebab, abang suami Eryna.” – Elman Akhil

Bahagia yang diharap akan sentiasa mekar dan berbunga diduga dengan takdir Illahi. Elman hilang di kawasan ladangnya. Hati Eryna resah gelisah.

Dalam tidak sedar, Hazri Iskandar datang kembali di dalam hidup Eryna. Menguji hati seorang wanita yang sedang kehilangan suaminya.

“Hanya satu sahaja yang saya harap awak lakukan sekarang ni. Doakan semoga Abang El selamat. Dan, Hazri mungkin awak tak faham apa maksud ayat saya selama ni. Saya tak nak jumpa dan lihat muka awak lagi. Cukuplah kehadiran awak kusutkan fikiran saya. Hati dan perasaan saya sekarang ni hanya untuk Elman seorang.” – Dafina Eryna

Pengharapan kembali bersinar apabila Elman ditemui selamat. Namun, sinarnya seakan pudar dengan keadaan Elman yang cukup menguji hati dan perasaan Eryna.

“Abang pernah tanya saya satu soalan dahulu. Kalau lelaki yang ada di hadapan saya ni bukan lelaki yang sama selepas ni, saya akan tinggalkan abang ke?”Berkerut dahi Elman mendengar apa yang aku katakan.

“Saya akan tetap setia dengan abang.”

Dugaan demi dugaan melanda. Setiakah Elman Akhil? Dapatkah Dafina Eryna bersama hingga ke akhir dengan lelaki yang cukup asing baginya?

Wednesday, 2 November 2016

NOVEL ENCIK SUAMI MAT SALIH CELUP

Si mat saleh celup yang 
bermata menawan,
Sentiasa bikin hati tak keruan...


Novel Encik Suami Mat Salih Celup bakal diadaptasi dari terbitan Lovenovel. Novel ini saya beli dah lama baru ini berpeluang nak buat review . Novel yang menpunyai 564 muka surat ( tak tebal sangat ) . Kekeluargaan menjadi tunggak utama disulami kasih sayang dan cinta yang mampu menggamit pelbagai rasa. Pada pendapat saya novel pada permulaan cerita agak slow sikit tetapi bila pertengahan baru ada rasa keseronokan. 


Jom ikuti review dan perjalan cerita Encik suami mat saleh celup. Kisah diantara Iman Amani dan Ian Hadif bermula apabila pertunangan diantara Iman dan tunangnya Naim diputuskan walahal  pernikahan mereka hanya beberapa minggu sahaja. Menurut Naim , Iman tidak cukup memahami dirinya seperti Dora lakukan untuknya. Naim mengambil keputusan untuk kembali bersama Dora.  Iman yang pasrah dengan ketentuan ilahi akhirnya menerima cadangkan mamanya untuk menerima anak rakan mamanya supaya keluarganya tidak menanggung perasaan malu yang menggunung akibat dari pertunangannya yang putus. 

Pertemuan pertama agak janggal pada Iman . Apabila seorang pemuda memperkenalkan diri beliau iaitu anak kepada rakan mama Iman langsung meninggalkan pemuda tersebut di dalam butik mamanya akibat terlalu terkejut. Setelah menerangkan kejadian yang menimpa keluarga Iman dan dirinya sendiri, Ian akhirnya bersetuju untuk menggantikan pengantin lelaki sebagaimana cadangan uminya. Setelah ijab kabul diantara Ian dan Iman termeterai, Umi mentua Iman meminta Iman 'memelayukan' Ian yang selama ini membesar di luar negara.

Fasa pertama perkahwinan Iman cuba menerima kehadiran Ian . Cuba mengenali Ian banyak perkara yang lucu diantara mereka. Kehadiran Iman juga memulihkan perhubungan antara Umi dan Ian sendiri. Ian sebenarnya berdendam dengan Umi kerana terpaksa membesar di luar negara bersama nenek di luar negara yang begitu asing buat Ian ketika itu. Ketika itu Umi tidak mempunyai pilihan demi menjaga hubungannya dengan ibu mertuanya. Walau berat hati umi meninggalkan Ian tetapi umi terpaksa atas desakan neneknya.  

Rumah tangga yang mula berseri mula dilanda ombak apabila bekas tunang (Naim), Iman muncul semula dan mahukan Iman kembali. Walaupun ditepis dan ditolak akhirnya mengundang perselisihan faham. Perkara yang ungkit oleh Ian adalah perempuan yang tidak sedar diri kerana Ian telah menyelamatkan keluarga Iman dari malu. Iman terasa terhina bila Ian mengungkit kisah lama. 

Dalam hubungan yang tidak berapa baik , kemunculan seorang model cantik jelita yang mengaku dirinya tunang kepada Ian makin mengeruhkan keadaan. Iman sepakin pasrah bila Ian bersetuju untuk berkahwin dengan Keisha Adriana. Hubungan diantara Ian dan Iman semakin jauh dan asing bila mereka membuat hal sendiri. Dek kerana keputusan yang tidak difikir panjang Iman makan hati dengan tindakannya. Sedar akan keadaan itu, Ian pula menjalankan idea gilanya dengan bantuan orang-orang yang rapat dengan Iman . Iman semakin tertekan bila Ian datang bersama Keisha Adriana untuk membuat persediaan perkahwinan mereka. 

Segalanya terbongkar bila Iman meluahkan perasaan pada Nuha sahabatnya. Nuha memainkan peranan untuk mencungkil perasaan Iman pada Ian. Ian yakin Iman mencintai dirinya kerana ego yang menggunung  telah menghalang segalanya. Akhirnya Iman akur rasa cintanya pada Ian dan berjaya merapatkan kembali hubungan mereka berdua. 





Sinopsis dari kulit novel
Pertunangan yang diputuskan beberapa minggu sebelum tarikh ijab kabulnya, mengheret perkahwinan yang tidak diduga berlangsung antara Iman Amani dan Ian Hadif.

“So I am your replacement husband?”– Ian Hadif
“If you want to say so.” – Iman Amani

Bukan setakat encik suami mat salih celup itu tidak mahu dan mungkin tidak tahu berbahasa Melayu, sang umi mentua pula mula melantik Iman sebagai ketua projek ‘memelayukan’ si mat salih celup.

“What is selipar Jepun?” – Ian Hadif
“Japanese’s slippers.” – Iman Amani
“Oh… the one that they wear with their kimono?” – Ian Hadif

Iman Amani mahu pengsan!Tapi…Makin lama duduk dengan encik suami mat salih celup yang bermata menawan lagi nakal itu, cik hati Iman mula selalu buat larian marathon. Iman mula menidakkan rasa hati sendiri.Seganlah dia untuk mengaku apabila encik suami selalu cakap berpusing-pusing mengalahkan roller-coaster!

“It was not love at first sight at all, but love at a deeper sight.” – Ian Hadif
“Betul ke apa yang awak cakap tu?” – Iman Amani
“Cakap apa?” – Ian Hadif
“Pasal love at a deeper sight tu.” – Iman Amani
“Bila masa saya cakap macam tu?” – Ian Hadif

Tiba-tiba encik bekas tunang muncul semula, mahukan Iman kembali. Rumahtangga yang berwarna-warni mula hilang warnanya .Kemunculan model cantik jelita yang mengaku dirinya tunang kepada Ian membuatkan Iman mula pasrah dan reda. Iman mula menjalankan idea gilanya dan Ian semakin menjauhkan diri.

“To form an I squared, you need two I’s. That is why, this Ian needs his Iman.Without you, I am like the incomplete square number’s function.” – Ian Hadif
“Tell him that I love him, so much.”- Iman Amani.

Apakah yang harus dilakukan oleh Iman? Kalau ‘I kuasa dua’ perlukan dua huruf ‘I’, bolehkah hanya ada Iman tanpa Ian?

Thursday, 29 September 2016

NOVEL AWAK SANGAT NAKAL

Kalau tak boleh .... paksa sampai boleh!

Awak sangat nakal menjadi review pilihan saya kali ini. Novel yang bakal diadaptasi karya Syamnuriezmil pastinya kan ditunggu pada yang meminati drama seperti saya. Cerita ini cukup santai , banyak part- part yang menarik dan tak kering gusi keletah Erine dan Johan. Novel ini juga banyak penggunaan pantun 2 kerat sebagai hiburan dan jenaka. Novel yang mempunyai ketebalan 517 muka surat ini cukup menghiburkan. 

Jom ikuti review dari saya tentang novel ini. Erine Johanna , Gadis 23 tahun mengikut Mak munah pulang kekampung ketika mama dan papanya mengerjakan umrah sebulan. Dalam tempuh itu Mak Munahlah yang bertanggungjawab menjaga Erine. Sikap Erine yang kuat mengusik mak munah tidak pernah rasa sunyi. Di kampung Erine berjumpa dengan seorang lelaki yang bernama Johan Rizqin. Johan seorang guru bahasa di sekolah rendah kampung itu. 

Selain menjadi cikgu Johan juga bilal di masjid kampung itu. Ini membuatkan Erine bersemagat untuk mengikut mak munah kemasjid setiap waktu subuh . Oleh kerana Johan sering membantu mak munah menyiapkan segala keperluan ini menyebabkan Erine sering berjumpa. Johan Rizqin sudah bertunang dengan Ain Humaira, anak angkat Mak Munah. Tetapi kehadiran Erine, menyebabkan Johan mula berubah hati. Entah kenapa, dia merasakan perasaannya lain sejak diusik Erine.

Johan gembira bila Eirine menjadi guru ganti sekolah tempatnya mengajar . Tetapi hari pertama Erine sudah mendapat kata amaran dari Ain. Ini membuatkan Erine menjauhkan diri dari Johan. Walaupun Erine tidak pernah bercerita apa yang terjadi Johan tahu Erine sengaja menjarakkan diri darinya.  


Erine cuba mencari sebab mengapa Johan dan Ain tidak berkahwin lagi sedangkan mereka sudah bertunang lebih dari setahun. Jawapan yang dicari akhirnya membuahkan hasil . Ain sebenarnya mencintai lelaki lain semasa di maktab perguruan dulu. Tetapi cintanya putus bila lelaki yang dicintai bertunang dengan orang lain. Ain masih menunggu lelaki itu yang tak tahu dimana. Oleh kerana Ain sering menangguhkan perkahwinan, Johan sudah bosan dengan alasan Ain kini memberi alasan kerana menjaga ibunya yang sedang sakit. 

Kehadiran Johan Arif mengingatkan satu cerita lama . 2 tahun dulu ketika Erine ingin belajar di Australia dia dipaksa untuk berkahwin dengan anak kenalan papanya tetapi  Erine enggan.  Mereka hanya bersetuju untuk bertunang dan putus bila mereka berada disana. Ini kerana Johan Arif sudah ada kekasih hati. Janji nak ke Australia bersama tetapi Hohan Arif tidak muncul tiba sudahnya Mak munah turut terbang di Australia. Erine nekad untuk menyuruh mamanya memulangkan cincin pertunangan dan putus tanpa mengenal siapa Johan Arif. Yang tinggal hanya nama . 

Tetapi cikgu ganti yang bernama Johan Arif itu adakah bekas tunangnya dulu. Kehebatan Erine untuk mencari kebenaran tidak dapat disangkal. Selain itu juga Erine dapat tahu juga sebenarnya Johan Arif itulah kekasih Ain . Erine juga menghubungi uncle Jazimin yang terlalu rindukan Johan Ariff. Uncle Jazimin juga bersetuju untuk menyatukan Johan Ariff dan Ain Humaira. 

Hari terakhir Erine di sekolah semasa sambutan hari Kokurikulum sekolah. Ada kejutan yang tidak diduga oleh Erine. Sambutan hari jadi erine tutut diraikan walaupun hari jadi yang betul minggu hadapan. Erine tidak lama disekolah tetapi anak muridnya menghargai kehadirannya. Mak munah turut gembira bila melihat Erine membesar didepan matanya 23 tahun . tetapi ada yang dibimbangkan oleh Mak munah pada tarikh lahir Erine. 


Hafsham sering mendesak Erine agar berkahwin dengannya. Menurut Hasyam , Erine perlu berkahwin dengannya kerana amanah dari arwah ayah Erine. Erine menjadi bingong bila menyatakan Erina adalah anak mak munah . Sebenarnya Johan adalah amanah untuk berkahwin dengan anak mak munah yang bernama Jonana. Tuan Syed sobri ( peguam arwah suami mak munah ) menasihatkan agar tidak memberitahu Erine dahulu . Ini kerana akan membahayakan diri Erine. Oleh kerana desakan Erine mak munah terpaksa cerita lah sebenar. Erine adalah anak kandung mak munah disebabkan harta nya Erine dalam bahaya. Segala harta yang ditinggalkan oleh suami mak munah akan jatuh pada Erine tepat diusia 23 tahun. 

Kerana dendam dan kemarahan 46 tahun dulu Mak tok ( mak tiri arwah suami mak munah ) sanggup membunuh. Johan dan Erine bersetuju untuk nikah sebelum tarikh hari jadi secara sembunyi bagi menggagalkan rancangan Mak tok. Jika diketahui oleh mak Tok kemungkinan Johan turut dibunuh. Tetapi sehari sebelum pernikahan, Erine dicolek. 

Dengan bantuan Hasnah adik mak tok , mereka terselemat. Hasnah membelot kerana terlalu banyak dosa yang dia telah lakukan. Semua ini kerana tamakkan harga yang ditinggalakan oleh suaminya sedangakan arwah suaminya tidak memberi sedikitpun harga peninggalan itu pada mak tok. 

Erine dan Johan dinikahkan akhirnya. Mak munah gembira bila segala yang diamanahkan berjaya digalas. Mak tok mendapat balasnya dan Hafsyam bertemu jodoh juga walaupun bukan dengan Erine. Kenakalan Erine Kebahagian Johan .


Sinopsis dalam novel
Pertemuan antara Johan Rizqin dan Erine Johanna bermula apabila gadis itu ditinggalkan mama dan papanya selama sebulan di bawah jagaan orang gajinya, Mak Munah. Oleh sebab dia kebosanan duduk di kampung, Erine menjadikan Johan Rizqin, mangsa usikannya. 

“Eh, saya nak panggil awak apa eh? Johan Rizqin tu, nama yang panjang tu.”
“Jo..”
“Jo apa? Joe Jambul? Jongang? Joyah? Jongos?”

Masalahnya, Johan Rizqin sudah bertunang dengan Ain Humaira, anak angkat Mak Munah. Tetapi kehadiran Erine, menyebabkan Johan mula berubah hati. Entah kenapa, dia merasakan perasaannya lain sejak diusik Erine. Tetapi untuk mendapatkan Erine, Johan terpaksa berdepan banyak cabaran. 

Walaupun begitu, Erine masih tidak boleh menerima cinta yang Johan berikan. Bukan kerana soal hati, bukan kerana tidak cinta, tetapi kerana amanah arwah suami Mak Munah kepada Johan. Erine merasakan dia menjadi penghalang kepada amanah itu. 

Gara-gara kenakalan dan sikap ingin tahunya untuk mencari siapa yang diamanahkan kepada Johan, Erine berjaya merungkai seribu satu rahsia, teori dan konspirasi yang disimpan Mak Munah selama 23 tahun. Erine kemudian mula merancang dan membuat pakatan sulit untuk menyelamatkan Johan daripada dibunuh. Tapi, sehebat mana pun rancangannya, hebat lagi perancangan Allah SWT. 

Adakah pengorbanan Erine kepada Johan, tidak sia-sia? Atau, hidupnya berakhir dengan hukuman mati?

“Apa abang pula... Ini dia, depan abang ni, budak nakal. She turned her can’ts into cans, and her dreams into plans. She is Erine Johanna. Awak sangat nakal, tapi sebab itulah abang sayang.”

Kalau tak boleh... paksa sampai boleh! 



Monday, 12 September 2016

MENANG NOVEL FREE

Yehhhh....
Rasa nak melompat - lompat bila nama saya di sebut sebagai pemenang review novel Terbaik bagimu karya Dayana Darwisy. Ini bukan kali pertama ... Biasanya saya memenangi pertandingan review dari penulis tetapi kali ini dari Penerbit novel sendiri. Sangat Hargai dengan apa yang saya dapat . 



Oleh kerana memenangi 1 novel percuma . Saya meminta hadiah novel terbitan bulan september "SELAMANYA DISISIKU . Saya sendiri tak pasti siapa penulisnya. Yang pasti saya akan buat review yang terbaik untuk novel ini. Terima kasih Penerbitan Bes Q kerana memberi sebuah novel baru. Saya akan tunggu kehadiran novel itu. Muuuuaaaahhhhh..!!!

Thursday, 11 August 2016

NOVEL KLIK ! PENGANTIN MUSIM SALJU

Layakkah gadis brutal seperti aku jadi
pengantin untuk lelaki itu?


Kemunculan sebuah novel baru tahun ini ditunggu oleh peminatnya. Novel klik! Pengantin Muslim salju telah dilancarkan pada pesta pesta buku yang lepas. Saya tidak dapat membelinya kerana tersesat di MAEPS namun semuanya terubat bila novel ini saya beli di kedsi buku popular selayang mall ramadhan yang lalu.

Novel yang mempunyai 741 muka surat ini mengundang pelbagai rasa dan unsur kekeluargaan tetap menjadi keutamaan. Jom ikuti review dari saya untuk novel Klik! Pengantin Musim Salju. Kaseh Lateefa atau lebih dikenali sebagai Kay. Diusia yang muda memiliki syarikat dan studio fotografer sendiri dinamakan Klik. Minatnya yang mendalam tentang fotografer membuatkan Kay juga meyimpan kamera lama sebagai koleksinya. Penampilan yang brutal dan kasar membimbangkan ayah dan umie. Oleh kerana itu Umie ingin menjodohkan dirinya dengan anak kenalan rapatnya dulu. 

Satu insiden yang berlaku dirumah Adam putra sangat menjengkelkan. Ini semua gara-gara Karlisha Zandra , tunang Adam Putra yang mencuri baju milik arwah ibu Kaseh. Baju itu dihantar ke butik kerana untuk di kecilkan. Menurut Khalisha baju itu unik dan cantik . Khalisah tidak menyangka tindakan dirinya untuk mengambil baju itu akan memalukan diri sendiri. 


Pertemuan kedua di sebuah parti jualan kamera antik disebuah hotel. Di majlis itu dirinya bertambah serabut bila Khalisah Zandra turut ada bersama Adam. Kaseh yang menganggap Khalisha itu sebagai perempuan gedik sentiasa menyakitkan hatinya. Impian untuk memiliki kamera antik itu gagal dan hampa kerana ada orang lain telah memilikinya terlebih dahulu.

Pening kepala bila memikirkan bila umie dan walid sibuk menjodohkan dirinya dengan anak sahabatnya Izham. Walaupun Kaseh sering menolak , Umie bertindak untuk merahsiakan pertunangan Kaseh dan Izham. Kerana tertekan dengan  tindakan umie dan walid Kaseh nekad untuk melarikan diri. Dalam Kaseh melarikan diri Adam Putra datang sebagai penyelamat. Bukan penyelamat tetapi bala. Adam Putra meminta agar Kaseh membantunya untuk menjadi isteri olok-oloknya. Dihari yang sama Adam Putra terpaksa membatalkan majlisnya kerana pengantin perempuan tidak hadir di majlis perkahwinan dengan alasan tidak bersedia. 

Dengan ganjaran yang menarik Kaseh menerima tawaran itu. Adam Putra tak sanggup untuk memberitahu yang perkahwinannya dibatalkan. Adam Putra juga tidak mahu nenek sakit kerana menerima berita perkahwinannya terpaksa dibatalkan oleh kerana pengantin perempuan tidak hadir. Bermula dengan perbualan ditalian talifon nenek ( Ku Maryam ) rasa selesa dengan Kaseh. Ku maryam meminta Adam Putra membawa Kaseh ke Jepun untuk bertemu dan mengenali Kaseh lebih mesra. Ini membuatkan Adam Putra lebih pening. 

Dengan restu umie dan walid , Kaseh tiada pilihan untuk menerima tawaran Adam dan lebih- lebih lagi ini memberi keuntungan pada Klik. Dalam masa yang sama Kak putri menerima Klik sebagai photografernya untuk busana muslimah milik kak putri. Episod di jepun bukan satu tugasan yang mudah. Kaseh perlu berdepan dengan sepupu Adam Putra yang bernama Hud Mekail . Perasaan suka dan sayang mula hadir tetapi selalu dinafikan oleh Kaseh. Renungan mata Adam Putra seperti renungan yang dicari selama ini. Semuanya terbongkar bila Adam Putra meluahkan rasa cinta pada Kaseh dan ingin memperisterikan Kaseh. Bagi Adam Putra , dia akan lemah bila bersama Kaseh. 

Kaseh menceritakan apa yang terjadi 10 tahun dulu ketika diusia 15 tahun. Satu peristiwa yang merubah dirinya menjadi dirinya lebih kasar. Sebenarnya , Adam Putra sudah menjadi penyelamat dari dulu lagi. Adam putra juga yang membawa Kaseh ke hospital dan menderma darah untuk Kaseh. 

Kalisha zandra datang membongkar siapa Kaseh didepan nenek. Kalisha berpakat dengan Hud untuk memisahkan Kaseh dan Adam putra. Nenek yang terkejut yang Kaseh bukan isteri Adam lalu jatuh sakit. Ini membuat Kaseh rasa bersalah. Keputusan Kaseh nekad untuk meninggalkan Adam tetapi dihalang oleh nenek. Keikhlasan Kaseh patut diberi peluang kedua. Pernikahan yang berlangsung di kota jepun dipenuhi salji yang lebat seakan merestui majlis pernikahan yang mereka yang serba ringkas. 

Puas bermadu kasih di Jepun Kaseh dan Adam Putra balik ke Malaysia. Kaseh dikejutkan dengan kehadiran seorang lelaki yang hampir meragut kesucian dulu. Zubir nama yang tak pernah padam dalam ingatan Kaseh. Zubir adalah bapa saudara Adam Putra. Adam Putra cuba memujuk Kaseh dan memberi tahu yang Zubir juga telah menerima balasan atas kesalahannya yang lampau. 

Dalam mereka menyelami erti cinta Hud dan kalisha tidak pernah berhenti usaha untuk memisahkan Adam dan Kaseh. Kerana sifat cemburu Adam satu salah faham berlaku. Hud yang sengaja dan tahu kelemahan sepupunya mengundang satu curiga pada Kaseh. Adam menghilangkan diri tanpa berita. Dengan pertolongan Zubir , Adam Putra kembali pada kaseh . Adam Putra mengaku kesilapan meninggalkan Kaseh adalah satu kesilapan besar kerana terlalu mengikutkan perasaan sendiri. 



Sinopsis dari novel

Demi kesihatan neneknya, Adam Putra mengajak Kay, gadis brutal yang langsung tak feminin untuk berlakon sebagai pengantin olok-oloknya kerana tunangnya (Karlisha Zandra) membatalkan perkahwinan mereka pada saat akhir. Kay yang tidak mahu disatukan dengan Irham, mamat sewel yang menyakitkan hatinya itu bersetuju berlakon sebagai pengantin olok-olok Adam Putra dan mengikut lelaki itu ke Jepun untuk bertemu dengan nenek Adam Putra.



Musim dingin dan salju tebal di Jepun menjadi saksi cinta mereka bersemi. Dalam mengharungi hari-hari sebagai pasangan pengantin olok-olok, mereka terjebak dalam gelora cinta yang hangat membara hingga akhirnya mereka betul-betul jadi pengantin.

Asyiknya mereka menyulam cinta setelah berkahwin di bumi Jepun sehinggakan mereka tidak menyangka ada badai yang sedang menanti setelah mereka pulang ke Malaysia. Cinta mereka diuji dengan kehadiran Hud Mikael, sepupu Adam Putra yang pernah sukakan Kay dan juga bekas tunang Adam Putra iaitu Karlisha Zandra.

Berjayakah pengantin musim salju ini mempertahankan cinta suci mereka?



Sedikit sedutan dari keratan dalam novel 
AKU menjeling sekilas ke arah Nana yang sedang menanti di dalam kereta. Dalam kegelapan malam, aku mundar-mandir di hadapan banglo dua tingkat ini. Siap dengan tudung di kepala. Yelah, kalau aku tak pakai tudung mesti dia tak cam pulak sebab siang tadi aku bertudung. Lagipun dia bukan perasankan aku semasa di studio pagi tadi. Dengan penampilanku yang ala-ala lelaki tu... confirm dia tak cam! Aku tak mahu merumitkan keadaan.
Tangan kiri dan tangan kanan memegang besi pada pintu pagar manakala wajah kulekapkan pada pintu pagar yang dicat dengan warna coklat gelap ini. Lagakku seperti penjenayah dalam penjara. Kay, betul ke kau nak teruskan dengan plan C? Plan yang berisiko tinggi ni?
Nafas kutarik dalam-dalam. Apa lagi cara yang aku ada? Jangan cakap aku tak tekan loceng. Dah berpuluh kali kut aku tekan, namun tak ada langsung respons minah salih celup tu. Nak kata dia tidak ada di rumah, kereta BMW putih tu elok sahaja terparkir di dalam garaj. Selain itu ada beberapa lagi kereta mewah di dalam kawasan rumah.
Huh! Aku nekad. Aku harus laksanakan juga plan C ini.
Kepala berpusing ke kiri, ke kanan dan ke bahagian belakang. Line clear! Lagipun kawasan ni memang sunyi. Berbekalkan lampu jalan yang suram menyinar, aku terus memanjat pintu pagar dengan hati yang berdebar-debar. Ah, kerja panjat-memanjat ni memang my forte! Kacang aje. 
Baru sahaja kaki hendak mencecah lantai, ada suara lelaki yang bertempik kuat membuatkan aku gelabah.
“Hoi!”
Terus sahaja aku hilang imbangan dan terjelepok di atas lantai kawasan rumah ini.
Inilah lelaki yang datang bersama si bimbo itu ke studio aku. Saat mata aku dan dia bersatu, jantungku sudah tidak mampu lagi untuk berdegup seperti selalu. Rasa sakit akibat terjatuh tidak kuhiraukan. Terus sahaja aku bangun. Perasaan gerun apabila sepasang mata itu mencerlung tajam ke arahku kutolak ke tepi. Apa? Ingat dia sorang aje ada mata? Lu silaplah bhai! Bulat mataku menjegil ke arahnya kembali.
Terus sahaja dia menerpa ke arahku seperti helang yang menerkam mangsanya. Terkejut punya pasal dengan gerak-geri agresifnya itu, aku kelam-kabut berundur ke belakang sehingga tidak ada ruang lagi untuk aku berbuat demikian. Akhirnya aku tersandar rapat pada pintu pagar. Memang aku boleh bantai dia ni kalau aku nak tapi, aku tidak mahu mengusutkan situasi.
Kedua-dua belah tangan kuangkat tinggi. Bau wangian yang sangat maskulin menerpa masuk ke ruangan hidung.
“En... en... encik... sa... saya....”
Tergagap-gagap aku bersuara apabila si dia berada kurang dua tapak dariku. Wajah berangnya diraup kasar dan anak matanya kembali mencerlung tajam ke arahku. Kenapa seperti ada sesuatu dengan anak matanya itu?
“What a joke!” sindirnya dengan sinis. Kepala digelengkan. “Gadis bertudung litup pun dah pandai merompak zaman sekarang ya.” 
Aku segera menggawangkan kedua-dua belah tangan di hadapan wajahnya. “No... no! Saya bukan nak....”
Aku tergamam apabila dia menarik kasar lengan kiriku. Sebelah tangannya mengeluarkan kunci kereta dan aku diheretnya ke arah salah sebuah kenderaan mewah. Rasa gelisah dan marah bercampur baur saat ini. Bukan aku tak mahu lawan tetapi, aku tidak mahu keadaan menjadi sukar. Pedih terasa lengan gara-gara dicengkam kuat oleh lelaki berkemeja biru ini. Bibir kuketapkan dengan serapat-rapatnya.
“Encik... nak bawa saya ke mana?”
Kelam-kabut aku bersuara sebaik sahaja dia membukakan pintu kereta untukku. Tercengang aku apabila dia memaksa aku untuk masuk ke dalam kereta. Aku datang nak ambil baju arwah ibu, bukan nak naik kereta mewah ni! Hah, sudah! Ke mana pula hendak dibawanya aku?
“Biar saya jelaskan semuanya. Let me go!” jeritku sambil memandang tepat wajah ketat lelaki ini.
“Masuk! Jelaskan kat balai aje nanti,” katanya dengan garang.
Huk aloh! Bakal isteri kau yang curi baju aku tapi aku, mangsa sebenar dalam kes ini pula yang hendak dibawa ke balai polis. Cantik betul muka kau!
“Encik... saya datang ke sini bukan nak merompak. Saya nak ambil baju saya dari Karlisha Zandra aje,” ujarku dengan bersungguh-sungguh.
Perlahan-lahan aku mengumpul kekuatan. Relaks Kay... bukan salah kau pun. Jangan takut!
“Alasan! Orang macam ni memang banyak kat luar sana tu. I won’t let you go this time. Takut nanti entah rumah siapa-siapa pula kena rompak. Prepare yourself to sleep in the jail tonight!”
Dasar lelaki poyo! Mentang-mentang badan sado, mentang-mentang ini rumah dia, ingat aku takut? Tadi, memang betul aku sedikit resah tapi sekarang tidak lagi. Sakit pulak hati aku dengan si poyo ni. So annoying!
“Saya bukan perompaklah! Cik Karlisha Zandra tu yang sebenarnya penyamun tarbus! Awak tahu tak yang dia dah curi baju saya dari Lola Boutique siang tadi?! Banyak kali saya call dia tapi, dia langsung tak jawab. Saya ada tinggalkan komen di ruangan Instagram milik dia tapi, dia delete komen-komen saya tu!” luahku dengan berang.
Tersentak sedikit kulihat muka lelaki berkulit cerah ini. Mungkin tidak sangka yang aku berani melawan kata-katanya dengan tegas. Tidak lagi dia mencengkam lenganku. Dengan pantas aku mengusap kawasan lengan yang sudah pun lebam.
“Bila saya datang ke sini, saya tekan loceng berjuta kali tapi... takde siapa bukakan pintu,” jelasku lagi bersama wajah yang berkerut menahan sakit.
“So, tell me what should I do?” soalku sambil menjegilkan mata ke arahnya. Terus sahaja aku masuk ke dalam kereta. “Baik! Awak nak sangat ke balai polis, kan? Jom! Tapi, kalau kebenaran tersingkap nanti... bila satu Malaysia dah tahu, awak dan family awak, jangan lupa serkup baldi di kepala bila keluar rumah ye. Kaya tapi mencuri hak orang! What a shame!”