Saturday, 29 August 2015

NOVEL AKU MAHU KAMU

Kembalilah.... Kerana kau adalah sebahagian dari diriku.


Novel Aku Mahu Kamu terbitan Alaf 21 dicetak pada tahun 2010 yang lalu. Saya pernah baca di laman sosial novel ini akan diadaptasi tidak lama lagi. Saya menyusuri cerita sedih yang Qisya Khalesa mencari cinta sejati. Novel yang mempuanyai 498 muka surat ini menceritakan kasih sayang dan kekeluargaan . 

Kisah bermula apabila Qisya Khalesa (Qisya) bertemu dengan Ziyad Falah (Ziyad) bila Ziyad datang ke tempat kerja Qisya bagi memohon lesen perniagaan. Uniknya hubungan mereka berkembang hanya disebabkan sebatang pen oren. Sebenarnya Ziyad suka mengusik Qisya dan mencetuskan perbalahan sebab dia nampak Qisya tu sedang menanggung kesedihan. Mana kan tidak, buah hati yang dipuja bertahun-tahun berkahwin dengan orang lain. Lepas 2 tahun sibuk-sibuk pula nak cari Qisya semula. Qisya meminta bantuan Ziyad untuk berlakon menjadi kekasihnya bagi menghindarkan diri dari Syakir . Masa nilah Ziyad jadi hero. Selepas insiden tu Ziyad melamar Qisya dengan bermodalkan pen oren dan sebulan lepas tu mereka bernikah.



Bahagia yang dikecapi bertambah-tambah lagi dengan kehadiran Faiq Fallah, cahaya mata mereka berdua. Keletah Faiq yang pelbagai menambahkan lagi keserian dalam keluarga mereka. Namun, selepas ulangtahun keduanya, Faiq mula menunjukkan sikap pelik. Rupa-rupanya itu petanda Faiq akan meninggalkan kedua ibu bapanya. Faiq ditemui terapung di kolam renang rumahnya. Ziyad yang sangat kecewa dengan pemergian Faiq, menyalahkan Qisya atas kecuaiannya. Akibat kedinginan sikap Ziyad itu, Qisya meminta izin untuk pulang ke kampung. Kononnya untuk mengubati hatinya dan juga memberi ruang persendirian untuk Ziyad. Memang nampak Ziyad sangat selfish waktu ni. Selama berapa lama Qisya menghilangkan diri tu memang dia tak peduli langsung tentang keberadaan isterinya tu sampailah Qisya selamat melahirkan anak kedua mereka, Firyal.

Atas rasa kecewa dan rasa bertanggungjawab untuk mengembalikan kegembiraan kepada Ziyad, Qisya nekad tinggalkan Firyal di depan pagar rumah Ziyad. Ziyad yang merindui isteri dan anaknya mengambil Firyal sebagai anak angkat disebabkan anak kecil itu ada iras rupa Qisya dan Faiq.

Selepas 4 tahun, Qisya kembali semula dan pertemuan secara tidak sengaja antara Ziyad-Qisya-Firyal di taska milik Qisya membuatkan Ziyad nekad untuk memburu Qisya semula. Ziyad terkejut bila mengetahui Firyal adalah anak kandungnya . Melalui cerita Justin ( sepupu Ziyad ) yang ternampak Qisya meletakkan baby di luar pagar dan menekan loceng rumah lalu bersembunyi di pokok besar. Menurut Justin Qisya menangis seperti tidak merelakan perpisahan itu. Justin juga sempan mengambil gambar Qisya sebelum dia menerima panggilan kecemasan. Bagi mendapatkan kepastian Ziyad kekampung mertuanya. Mak dan ayah mertuakan memohon maaf kerana merahsiakan perkara ini dari Ziyad demi Qisya yang terlalu kecewa dengan suaminya. 

Ziyad cuba menawan hati Qisya untuk tinggal bersama menjadi satu keluarga yang sempurna. Saat hati menerima Ziyad , Fazlen datang mengharap kasih dari Ziyad . Pada Ziyad Qisya adalah isteri yang sempurna tiada perempuan lain yang mampu menggantikan tempat Qisya. Kerana salah faham Qisya terus menjauhkan diri dari Ziyad . Syakir datang mencari peluang untuk bersama dengan Qisya. Mampukah Ziyad memujuk Qisya ? Haruskah Qisya menerima Syakir? Ikuti cerita mereka dalam Novel Saya Mahu Kamu.


Sinopsis dari kulit novel
EMPAT tahun Qisya Khaleesa cuba bertahan demi me rawat luka di hati. Biarpun sukar, dia masih meng harapkan kemaafan Ziyad Fallah. Namun, suaminya itu tetap meletakkan ke salahan ke atas bahunya. Padahal, jiwa ibu mana yang tidak merintih setelah kehilangan satu-satu nya permata hati? Pemergian Faiq yang dijemput ILAHI benar-benar meragut kebahagiaan dia dan Ziyad. 



Keegoan Ziyad membuatkan Qisya berjauh hati. Dia nekad membawa diri. Di luar pengetahuan Ziyad, dia tabah mengharungi hidup sendirian sehinggalah zuriat kedua mereka lahir ke dunia. Walaupun hatinya berat, Qisya berkorban sekali lagi tatkala dia sengaja meninggalkan bayi comel yang baru dilahirkannya itu di kediaman Ziyad. Dia rela berpisah dengan Firyal hanya kerana mahu menebus kekecewaan suaminya itu. 

Namun, ternyata perpisahan itu bagaikan merentap naluri keibuan Qisya. Hatinya tetap juga bergetar hebat tatkala bayangan Ziyad dan Firyal melintas jiwa. Dia tahu, di segenap relung nadinya masih sarat dengan rindu. Dan, dia hanya berperang dengan waktu demi melunaskan kerinduan itu.

Sunday, 2 August 2015

NOVEL SESEORANG UNTUK AKU

Dia amanah dan Aku penjaganya....

Seseorang untuk aku ,  karya Rehan Makhtar merupakan satu naskhah yang meruntun jiwa, mengugat emosi, menerjah kesabaran sehingga mampu mengalirkan air mata pembaca. Tegar benar seseorang pembaca jika tidak mengalirkan air mata tatkala membaca naskhah air mata ini. sebuah novel setebal 619 muka surat ini. Ternyata kehebatan penulis menjalin bait-bait kata dalam bahasa kita mampu menerujakan pembaca sehingga menitiskan air mata.

Cerita ini sebuah cerita kehidupan biasa seorang gadis kampung di Kuala Lipis. Lailatul , indah nama si gadis. Kematian ibu sejak kecil dan kematian bapa semasa tingkatan 2 telah menyebabkan Laitlatur berhenti sekolah dan bekerja sebagai penoreh getah di kebun getah Haji Saad , bapa kepada Zarul. Laila terpaksa memegang amanahnya menjaga adiknya Liza. Kesengsaraan hidup yang dialami gadis yatim piatu ini dapat dirasai oleh pembaca. Penulis berjaya menukilkan kehidupan yang seolah – olah benar benar terjadi di hadapan mata pembaca. Boleh divisualkan oleh pembaca. Kerana terlalu kasih dan sayang akan adiknya, Laila telah menolak lamaran daripada Zarul, kerana ingin melihat adiknya berjaya. Ekoran itu Zarul telah mengambil keputusan untuk mengahwini adik Laila kerana berasa tercabar dengan penolakan Lailatul sedangkan Zarul masih mencintai Laila.

Laila tegar untuk melepaskan Zarul kerana tahu adiknya suka akan Zarul. Bagi Laila jika adiknya bahagia dia akan turut bahagia sama, jika adiknya derita dia akan derita sama. Cukup kuat sayangnya Laila dengan satu-satunya darah daging yang dia ada. Laila menggunakan semua simpanan yang dia ada sebagai belanja majlis perkahwinan adiknya. Namun, adiknya tidak setulus kakaknya. Liza telah menghalau Laila keluar daripada rumah pusaka milik keluarga mereka kerana cemburukan Laila dengan Zarul – sampai hati. Nasib baik ada Nek Leha yang sanggup susah dan senang bersama Lailatul. Nek Lehalah tempat Lai mencurahkan segala-galanya sehingga munculnya Muhammad al Qadr . Sesuatu telah berlaku kepada Lailatul – Dia telah ditangkap khalwat dengan Muhammad Qadr, kawan baik Zarul ketika Qadr datang ke kampong mereka sempena perkahwinan Zarul – peristiwa itu telah merubah hidup Lailatul 360 ` . 

Qadr telah bertanggungjawab dengan mengahwini Lailatul , walaupun tidak mendapat persetujuan ibu Qadr iaitu Puan Najihah. Bermula episod sedih dan pilu dalam diri Lai apabila Qadr terpaksa bertugas di Gaza untuk menghantar misi bantuan selepas 2 hari berkahwin. Pelbagai onar dibuat oleh ibu mertua yang bencikan diri Lai. Namun rasa cinta terhadap suami yang mula terbit dalam diri Lai telah menyebabkan Lai tabah menghadapi segalanya. Rindu yang membuak-buak mencengkam kedua-dua pasangan pengantin baru ini. Keadaan bertambah teruk apabila Iyani, bakal menantu yang diidam-idamkan oleh Puan Najihah untuk anak tunggalnya Qadr balik ke tanah air. Seorang Lailatul yang lurus, polos, hidup penuh derita dan sanggup melakukan apa-apa sahaja demi kebahagian orang lain.

Kepulangan Qadr ke tanah air telah membawa kebahagiaan yang tidak bertepi kepada Lai. Sesungguhnya apa yang Allah rancang untuk mereka adalah yang terbaik. Namun, panas tidak sampai ke petang kerana hujan di tengahari. Ada sesuatu PERISTIWA yang melanda rumah tangga mereka. Ada peristiwa yang menyebabkan Lailatul DIUJI lagi.

Apakah sesuatu PERISTIWA itu yang menyebabkan seola-olah Lai membuang adiknya sendiri? Bagaimanakah nasib Lai seterusnya? Adakah kebahagian menanti Lai pada akhirnya? Adakah Puan Najihah akan menyayangi Lai atau meneruskan permintaannya untuk mendapat seorang lagi menantu iaitu Izyani? Adakah pengorbanan seorang kakak akhirnya akan dihargai oleh seorang adik? Semuan ini akan TERJAWAB dengan memiliki naskhah Seseorang untuk Aku 


Perkenalan mereka .
“Kau kerja dekat mana?” – Lai
“Ikut di mana aku diarahkan. Begitulah kalau dah namanya Kuli.”
“Kau mesti tak nak laki kerja driver, kan?” – Qadr
“Kau tak malu ke aku jadi bini kau? Aku ni tak sekolah, kerja kutip getah buku yang buruk dan busuk tu. Dahlah tak ada rupa, jauh sekali harta.”
“Kau askar?” – Lai
“Air force…Aku bawa jet,” – Qadr
Mulut Lai terlopong. Antara faham dengan tidak. Tetapi wajah Nampak kagum
“Dahlah…tutup mulut kau tu, Lai. Karang aku yang tutupkan, lain pula jadinya.” – Qadr

Kasihnya Muhammad al- Qadr terhadap isteri tersayang.
“Jantung kau ni…” – Lai
“Jantung aku jadi macam ni apabila dengan kau aje, Lailatul….” – Qadr
“Nak sedekah dekat orang ni, biarlah sesuatu yang kita sayang.” – Lailatul
“Aku paling sayang diri sendiri. Aku hadiahkan diri aku kepada kau, boleh? - Qadr
"Cincin itu jauh dengan dada kau, Lai. Bukan sebab di dada tu ada sesuatu yang wanita ada tapi lelaki tak ada. Tapi, di dalam dada kau tu ada jantung, hati, limpa, paru-paru segala. Di mana di dalam dada bermula niat kau, bermula kasih sayang dan penerimaan kau terhadap segalanya. Sebab tu aku bagi rantai emas ni. Design aku buat sendiri sama dengan rantai besi yang ada dengan kau tu. Aku letak nama kita berdua dekat plak tu LAILATULQADR, biar ku dengan kau ada di dada." - Qadr
Ringan tangan Qadr menyentuh rantai yang tergantung di leher Lai. Terukir indah nama "LAILATULQADR" satu nama yang terlalu hebat untuk mereka berdua. Malam seribu bulan. Malam diampunkan segala dosa.

Tabahnya, sakitnya hati Lailatul
“saya tahu mama tak selesa, Tapi saya dah janji dengan Qadr - demi Allah, demi janji saya kepada anak mama, izinkan saya jaga mama dan abah…” – Lailatul
“Aku tak nak! Aku ibu dia, Laila. AKu yang lahirkan dia. Asuh dia. Aku nak dia macam anak-anak orang lain. Aku nak dia menikah dalam kenduri dan dirai. Kau ialah menantu yang aku tak RAI! “ – Pn Najihah
“Tunggu ajelah Qadr balik, mama. Kalau dia na Luka yang ada dalam diri Lailatul ekoran sikap adiknyak Ilyani atau sesiapa saja, saya izinkan. “ - Lailatul

Credit dari Goodread : review novel Seseorang Untuk Aku

Sinopsis dari kulit novel 
Sebaik mana manusia merancang, Tuhan jugalah perancang yang terbaik. Lailatul punya rencana sendiri tentang hidupnya. Tentang cita-cita dan impian. Bukan untuk hari ni tapi untuk satu hari nanti setelah usia remaja dikorbankan untuk melihat Lizahani, adiknya berjaya dan bahagia setelah ayah ibunya tiada. Namun, kecekalan dia diduga lagi. Ditangkap berdua-duaan dengan seorang lelaki asing bernama Muhamad Al-Qadr, membuatkan dia hilang punca.

“Aku memang tak ada sesiapa dalam dunia ni selain kau.” - Lailatul

“Itu tak ada kaitan dengan aku.” - Qadr

Demi rasa tanggungjawab, Qadr hulurkan tangan kepada Lailatul agar mereka sama-sama menyusuri semua cabaran biarpun tanpa cinta dalam hati. Pada Qadr, semua itu boleh dipupuk.

“Haaa... Lagi satu nak sedekah dekat orang ni, biarlah sesuatu yang kita sayang. Biar orang yang tak mampu tu sama-sama merasa nikmatnya.” - Lailatul

“Aku paling sayang diri sendiri. Aku hadiahkan diri aku kepada kau, boleh?” - Qadr

Jodoh mereka mudah tapi mencari bahagia sedikit sukar tatkala si mentua memandang sinis kepada budak kampung seperti dia. Lailatul teguh apabila Qadr menjadi tunjangnya. Tapi, tabahnya goyah dan mula runtuh apabila maksud pernikahan mereka terbongkar. Ditambah dengan berita tentang kasih sayang dan pengorbanan yang telah lama dikhianati demi seorang lelaki bernama Zarulhakimi. Kerana dia manusia biasa, yang tahu menangis apabila sedih. Yang tahu sakit apabila dilukai.

“Lai rasa abang bahagia ke? Lai rasa abang akan ikut ke permintaan Lai yang merepek tu? Atau Lai rasa Lai dah malas nak layan zahir batin abang?” - Qadr

“Agaknya, Lai ni memang senang untuk diperbodohkan. Sebab tu abang, Zarul dan Liza boleh bodohkan Lai macam ni sekali.” - Lailatul

“Abang tak pernah perbodohkan, Lai. Abang memang sayang…” - Qadr

Kerana Tuhan menciptakan pasangan bersama kekuatan dan kelemahan masing-masing, Qadr tenang berpaksikan kepercayaan. Dia tak pernah kesah bagaimana mereka dipertemukan tetapi bagaimana harus mereka cipta bahagia. Sebagai seorang juruterbang jet pejuang, Qadr sedar pentas perjuangan yang lebih hakiki adalah memperjuangkan kasih mereka hingga ke syurga. Mampukah dia?

Monday, 13 July 2015

NOVEL CHANDELIER

Dirimu laksana Chandelier , Paling menyerlah ,
paling cantik dan memukau perhatian ...
Tapi sayang dikau hanya sekadar perhiasan .

Chandelier satu lagi novel baru Acik Lana. Saya beli masa PBAKL bulan mei yang lepas. baru berkesempatan untuk mengkhatamnya . Tiada kata- kata yang mampu yang saya berikan , novel ni memang "best gila". Ada perkara yang menyentuh perasaan saya bila membaca novel ini. Pada pendapat saya novel ini cukup rencah. 

Novel terbitan kakinovel ini boleh dibeli secara online dan mana-mana kedai buku berdekatan. Novel yang mempunyai 814 muka surat ini memgupas kisah cinta Kaef dan Kiesha yang penuh dugaan. Jom ikuti kisah mereka yang saya sediakan.

Kiesha mengunakan kecantikan paras rupa dan bentuk tubuh yang mengoda memikat Dato dan Tan Sri untuk hidup mewah. Kiesha juga digelar gold digger. Selain orang yang berkedudukan Keisha juga mencari anak - anak jutawan turut menjadi mangsa tetapi perkara yang Kiesha pegang adalah satu , bukan melayan hingga kebilik tidur. Maruah diri perlu dijaga dan hanya lelaki yang bergelar suami sahaja yang berhak keatasnya. Perkenalan dengan Datuk Eusoff selama dua tahun membuatkan Kiesha memuntut haknya untuk dijadikan isteri. Walaupun kemewahan yang dicurahkan tidak memberi apa makna lagi. Cinta Datuk Eusoff pada Kiesha sering terhalang bila anak Datuk Eusoff , Edora menghalang keras perhubungan mereka. Datuk Eusoff terus berjanji akan mengahwini Keisha walaupun edora menghalangnya. 

Kaef seorang lelaki yang baru berjinak - jinak dalam perniagaan terpesona bila bertemu di Syarikat Datuk Eusoff. Ketika itu Kaef berjumpa Malik yang menguruskan pinjaman kedai peralatan sukan Kaef. Pertemuan kedua bila Kaef terlanggar Kiesha hingga Kiesha terpijak file Kaef. Kesombongan Kiesha membuatkan Kaef ingin tahu siapa Kiesha sebenarnya. 

Suatu hari Edora yang ternampak Dato Eusoff bersama Kiesha , Edora tidak puas hati lalu menyerang Kiesha di restoran Hotel membuatkan Kiesha lari dan terlanggar kereta Kaef. Dato Eusoff berjanji dengan Edora tidak akan menghubungi lagi Kiesha demi keluarganya. Tetapi cinta Dato Eusoff pada Kiesha semakin menebal hingga Dato Eusoff sanggup memberi Kondo , Butik dan kereta . Kaef dengan panik menolong dan membawa Kiesha ke klinik. Kiesha yang kecewa melihat Dato Eusoff lebih memyebelahi anaknya . Kaef menawarkan diri untuk mengajak Kiesha kerumah demi keselamatan Kiesha dari diganggu oleh Dato Eusoff. Umie dan Khalida ( Adik Kaef ) terkejut bila melihat kehadiran Kiesha. 

Selepas kejadian itu Dato Eusoff berjanji akan walau apa pun terjadi Dato Eusoff akan berkahwin dengan Kiesha dalam masa 1 bulan. Kiesha gembira kerana impiannya berkahwin dengan Dato Eusoff. Pejam celik pejam celik hari yang ditunggu tiba. Perasaan berdebar menanti waktu bergelar seorang isteri. Saat Dato Eusoff ingin berjabat tangan dengan kadi , Dato Eusoff mendapat panggilan dari isterinya mengatakan Edora mengelar tangannya cubaan membunuh diri. Dato Eusoff yang terus pergi meninggalkan majlis untuk melihat keadaan Edora yang koma dihospital . 

Kiesha kecewa dan marah dengan sikap Dato Eusoff kerana meninggalkan majlis pernikahan mereka. Walaupun dipujuk selepas itu hati Kiesha menjadi keras. Puas bergabung dengan perasaan kecewa , Kiesha keluar mencari ketenangan. Disana Kiesha bertemu dengan Tan sri Emran, seorang duda kaya . Hubungan mereka semakin rapat selepas pertemuan dulu.  Tan Sri Emran juga menjanjikan kemewahan lebih dari Dato Eusoff. Dalam keasyikan Kiesha melayari keseronokan bersama Tan Sri satu insiden berlaku di depan kedai Kaef. Seorang lelaki menyerang Kiesha hingga berlakunya kecacatan dimuka Kiesha. Ini semua angkara Dato Eusoff yang terlalu marah pada Kiesha kerana menolak cintanya selepas kejadian majlis pernikahan dibatalkan.  

Kiesha tidak boleh menerima kecacatan pada wajahnya. Dia meninggalkan Tan Sri Emran dan menyorok di rumah Kaef. Kehidupan berubah selepas tinggal dirumah Kaef.  Dengan adanya Umi dan Khalida Kiesha lebih menerima hidup seadanya. Umi yang menganggap Kiesha sebagai anaknya berharap akan menjadi menantunya. Kaef dipandang dari sudut ke ikhlasan. Kiesha merasakan Kaef adalah penyelamat dan cinta pertamanya. 

Melayari cinta bersama Kaef , Kiesha diduga lagi dengan kekilafan semalam. Iskandar menuntut hutangnya 30 ribu dan kaef pula disaman 150,000 kerana meniru rekaan t-shirt sukan. Keadaan Kaef semakin sukar bila pinjaman tidak diluluskan dan Iskandar terus akan mengancam Kaef. Bila keadaan terdesak Kiesha mencuba nasib untuk meminta pertolongan Tan Sri Emran. Pinjaman yang dibuat memerlukan syarat. Syarat yang memaksa dirinya meninggalkan cinta hatinya. Tan Sri Emran menawarkan Kiesha agar menjadi isterinya. 

Apa pilihan yang Kiesha ada dengan bersetuju dengan syarat Tan Sri Emran. Demi Kaef , Kiesha berkorban walaupun dia terpaksa cemuhan dari Kaef kerana pentingkan harta keduniaan. Kiesha meminjam 200,000 . Dengan duit itu Kiesha meminta 150,000 membayar saman Kaef , 30,000 membayar hutang Iskandar dan 20,000 lagi membeli barang di kedai peralatan sukan agar ketiadaan Kiesha , kaef akan hidup senang. Kiesha terpaksa membuat Kaef membencinya agar Kiesha mudah keluar dari rumah Kaef. Pelbagai tuduhan dibuat oleh Kaef bila Kiesha berpaling tadah hanya naluri seorang ibu Puan Maryam tahu pasti bersebab Kiesha berubah. 

Perkahwinan Kiesha dengan Tan Sri Emran mengecewakan Kaef.Tetapi hubungan Puan maryam dan Khalida sangat rapat. Kiesha turut mengundang Kaef sekeluarga. Oleh kerana Khalida sangat rapat dengan Khiesha , Khalida membongkar rahsia Kiesha siapa yang membayar saman Kaef walaupun yang di hebahkan Syarikat tersebut menarik balik saman. Itu semua tidak benar. Kiesha terpaksa mengaku yang dia berkahwin dengan Tan Sri Emran adalah kerana saman Kaef. Kiesha menyuruh Khalida merahsiakan hal itu tetapi terbongkar juga di telinga Kaef. Kaef kesal dengan tuduhan melulu pada Kiesha. 

perkahwinan tanpa cinta adalah satu derita pada Kiesha. Memandangkan Tan Sri Emran sangat sayang pada Kiesha yang mampu menerima anak-anaknya Kiesha dilayan umpama menatang minyak yang penuh.  Menguruskan anak-anak kembar Tan Sri Emran , Dani dan Laila menceriakan hidup Kiesha dan dapat melupakan kekecewaan pada awal perkahwinan. Tan Sri Emran bahagia kerna memilih Kiesha sebagai isteri. Tan Sri juga berharap Kiesha akan menjadi mummy pada Dani dan Laila. 

Disangka panas hingga ke petang tetai hujan ditengah hari , Tan Sri Emran terlibat dalam kemalangan kapal terbang. Saat Kiesha dapat menerima cinta dari Tan Sri Emran , Tan Sri Emran pergi buat selamanya. Dani dan Laila dalam jagaan Kiesha seperti mana wasiat yang ditinggalkan oleh Tan Sri Emran. 2 tahun berlalu kini Kiesya berjaya dengan fesyen dan butik. Melalui majalah yang Khalida beri pada Puan Maryam tentang kejayaan Kiesha. Kaef mencari Kiesha untuk melamar Kiesha menjadi suri hatinya. Kaef tidak mahu kehilangan Kiesha lagi dan tidak mahu melepaskan peluang untuk kali kedua. Dani dan Laila menerima Kaef sebagai daddy barunya. Memandangkan mereka masih kecik yang memerlukan kasih sayang seorang ayah. 

  

Sinopsis dari kulit novel.

Keisha Edlina digelar gold digger kerana berbekalkan wajah pan-Asia dan tubuh yang sempurna dia menggoda lelaki kaya dan peras harta mereka habis-habisan. Kemudian dia mencari lelaki lain yang jauh lebih kaya pula.


Hubungan selama dua tahun bersama Datuk Eusoff tidak menjadi, dan dia berpaling pula kepada Tan Sri Emran. Belum sempat mencapai angan-angan, satu insiden ngeri telah menimpa Keisha Edlina. Dia berputus asa untuk meneruskan hidup, namun kemunculan Kaef mengubah haluannya.

Aneh. Hatinya terpikat dengan keikhlasan lelaki itu walaupun Kaef tidak punya banyak harta atau kemewahan.

“Don’t touch me, please. I tak nak dituduh goda you pulak nanti.”

“Keisha....” Kaef mengeluh perlahan. Hati mula dilambung perasaan bersalah apabila memikirkan ‘hukuman’ yang diberikan kepada Keisha Edlina sepanjang hari ini. Sedangkan dia terlupa, dia juga turut bersalah. Kata orang tepuk sebelah tangan tak akan berbunyi, jadi adilkah dia melayan Keisha Edlina sedingin tadi? Sudah tentu tak. Tapi, ego seorang lelaki telah menyebabkan hati gadis ini terluka dan terdera sekali lagi.

“I ambil MC hari ni and please jangan cari I. I perlukan ruang untuk diri sendiri.”

“Keisha!” Sekali lagi dia memanggil, namun sedikit pun Keisha Edlina tak menoleh ke belakang. Dengusan terhela dari bibir. Tangan pula naik melurut rambut dengan perasaan serba salah.

Keisha... I’m sorry! Jerit hatinya berulang kali.

Sedang indah menikmati hidup penuh bahagia di sisi Kaef, kekhilafan silam mula datang menghukum. Satu per satu ujian dan dugaan yang hadir membuatkan Keisha Edlina terpaksa berkorban.

“Dirimu laksana chandelier. Paling menyerlah, paling cantik dan memukau perhatian... tapi sayang, dikau hanya sekadar perhiasan.” 


Monday, 15 June 2015

DRAMA ADAPTASI BULAN JUN

Kita memang dah biasa dengar drama adaptasi dari novel. Bulan Jun ini banyak drama dari adaptasi novel . Dari saluran TV berbayar hinggalah saluran TV percuma berlumba-lumba menyiarkan drama yang akan menjadi bualan hangat peminat drama macam saya dan peminat tegar novel. Biasana mereka suka membanding-bandingkan diantara novel dan drama. Kekadang mereka mengharapkan lebih dari drama. Sebenarnya adaptasi drma ni hanya diambil 75 - 80 peratus dari cerita asal. 

1. Drama Dia ... isteri luar biasa menjadi ikutan di slot Akasia TV3. 
Inginkan maklumat lanjut klik Disini Sinopsis Drama Dia ... Isteri luar biasa.




2. Drama Eksperimen Cinta akan disiarkan menerusi saluran TV3 setiap sabtu dan ahad bermula Jam 7.00 petang . Bermula 13 Jun 2015. 
Inginkan maklumat lanjut klik Disini Sinopsis Drama Eksperimen Cinta





3. Drama M.A.I.D akan ditayangkan saluran ASTRO menggantikan drama sebelum ini Isteri separuh masa . Yang menariknya drama ini kerana M.A.I.D dan Isteri separuh masa adalah penulis yang sama.
Inginkan maklumat lanjut klik Disini Sinopsis Drama M.A.I.D




4. Drama Cik Bunga dan Encik Sombong ditayangkan di saluran Astro dalam slot baru. Drama ini bermula 15 Jun 2015 ( 9.00 malam ) . 
Inginkan maklumat lanjut klik Disini sinopsis Drama Cik Bunga dan Encik Sombong




5. Drama Fajar Di Bukhara akan ditayangkan disaluran TVi pada 15 un 2015 ini. Ada sedikit kelainan drama ini. Drama ini ditayangkan khas sempena bulan Ramadhan ini. Boleh menyaksikan drama ini dari Jam 9.00 - 10.00 malam. ( bersiaran selama 1 jam ) setiap hari isnin hingga jumaat.
 Ingin maklumat lanjut klik  Disini Sinopsis Drama Fajar Di Bukhara




5. Drama Bukan Kerana Aku Tak Cinta akan ditayangkan semula setiap hari Isnin hingga Khamis 5.30 petang. pada yang tertinggal dari menonton drama ini boleh menontonnya kembali. Pada saya ini adalah drama yang terbaik adaptasi novel. 

 Ingin maklumat lanjut klik  Disini Sinopsis Drama Bukan Kerana Aku Tak Cinta



Hari ini akan ada 5 buah drama .... buat pilihan mana satu nak tengok . Dari saluran berbayar hinggalah saluran percuma. Macam teruja pulak tak tahu mana satu nak tengok. Semuanya Best. Jom sama-sama kita saksikan . 



Saturday, 13 June 2015

NOVEL FAJAR DI BUKHARA

Kepingan-kepingan hati yang tercalar , 
Hati terseksa dipasung rindu

Fajar di Bukhara sebuah drama yang akan muncul di kaca TV1 sempena bulan Ramadhan ini.  Novel  ini adalah adaptasi daripada sebuah drama bersiri. Novel yang memiliki 765 muka surat ini banyak menceritakan kehidupan seorang anak muda bernama Fahim . Saya dapat sinopsis drama dari sebuah satu blogs Blogs EDtv yang sentiasa mengikuti perkembangn semasa drama TV  . Sedikit review yang telah disediakan.


Fahim (24 tahun) dibesarkan di sebuah perkampungan. Baru sahaja lulus peringkat sarjana muda dengan cemerlang, Fahim ditawarkan biasiswa untuk menyambung pelajarannya ke Uzbekistan oleh sebuah syarikat minyak antarabangsa untuk membuat kajian peringkat sarjana di sana. Fahim bersetuju menerima tawaran tersebut kerana dia merasakan peluang tersebut sangat besar untuk dilepaskan. Sahabat Fahim, Citra (24 tahun) turut merasa gembira akan tawaran tersebut. 

Namun demikian, Ibu Fahim, Mak Siti meletakan syarat jika mahu ke Uzbekistan, Fahim harus bertunang dahulu dengan Citra. Keluarga Citra menerima Fahim dengan hati terbuka. Malah bapa Citra bersetuju untuk membantu perbelanjaan Fahim sepanjang belajar di Uzbekistan. Mereka bersepakat mengikat tali pertunangan sebelum Fahim berangkat untuk belajar di Uzbekistan dan mereka merancang untuk melansungkan perkahwinan setelah Fahim selesai mendapat sarjana. Maka Fahim terbang ke Uzbekistan dengan janji Citra yang akan setia menanti kepulangannya. Ketika kali pertama Fahim jejakan kaki di bumi Uzbekistan, secara tidak sengaja dia bertembung dengan Humairah (44 tahun) yang pada masa itu ada urusan kerja luar. Namun pertemuan itu hanya sekadar pelanggaran kecil antara mereka sahaja.

Fahim mudah menyesuaikan diri di Uzbekistan. Sudah biasa hidup serba kekurangan sejak kecil, Fahim mudah berdikari dan hidup sendiri di perantauan. Fahim telah bertemu sekali lagi dengan Humairah di sebuah café. Fahim mula teringat akan wanita yang dia terlanggar ketika di lapangan terbang. Fahim memberanikan diri menegur Humairah.


Oleh kerana banyak masa terluang, Fahim mencari kerja sambilan. Tatkala beliau berada di Uzbekistan, Fahim amat kagum dengan khazanah ilmuan Islam, senibina Islam dan seumpamanya yang terdapat di situ. Barulah dia sedar bahawa Uzbekistan yang dahulunya dikenali sebagai Persia banyak melahirkan ilmuan Islam tersohor antaranya Imam Al Bukhary, Al Khwarizmi (ilmuan matematik), Ibnu Sina dan ramai lagi.

Kebetulan di universitinya, dia berkenalan dengan Husna (22 tahun). Husna seorang rakyat Malaysia yang sudah lama menetap di Uzbekistan sejak kecil. Dia di ambil sebagai anak angkat oleh Hakim dan dibawa ke Uzbekistan. Bapanya menjalankan perusahaan tekstil di sana. Setelah Hakim meninggal dunia, Husna tinggal bersama kakak angkatnya Humairah yang mengambil alih perniagaan bapa mereka. Tetapi hubungan mereka bedua rengang semenjak Hakim meninggal dunia.

Apabila Husna memperkenalkan Fahim kepada Humairah, alangkah terkejut mereka berdua.Fahim meminta bantuannya untuk bekerja sambilan di kilangnya. Humairah mula jatuh cinta pada Fahim. Namun, menyedari Fahim 20 tahun lebih muda darinya, perasaan cintanya dipendam. Dia tidak teragak-agak membantu Fahim dan serta merta Fahim menjadi pekerja kesayangannya walaupun Fahim sekadar bekerja sambilan di situ. Tanpa pengetahuan Fahim, dia dibayar gaji lebih dari yang sepatutnya. Humairah sering membawa Fahim bersiar di beberapa bandar besar di Uzbekistan. Malah Humairah sering menggunakan potongan-potongan hadith yang diriwayatkan oleh Al Bukhary sekadar berkongsi pengetahuan dengan Fahim dalam hal berkaitan ibadah dalam Islam.

Oleh kerana merasakan sudah mampu menanggung dirinya sendiri, Fahim meminta Citra memberitahu bapanya untuk berhenti menghantar duit kepadanya. Duit tersebut padanya lebih baik diberikan kepada ibu bapanya dikampung yang masih perlu bekerja untuk menyara dua orang adiknya yang masih belajar. Citra turut memberikan wang kepada keluarga Fahim setiap bulan dan ibu bapa Fahim berasa sangat terhutang budi.

2 tahun berlalu 

Fahim berada di tahun akhir. Suatu hari rakan baik Humairah, Jasmin telah terbaca jurnal catatan Humairah. Dalam jurnal itu Humairah meluahkan perasaanya terhadap Fahim. Dengan niat ingin membantu, Jasmin ceritakan segala isi kandungan jurnal itu pada Husna. Niat ingin membantu merapatkan lagi hubungan Fahim dan Humairah jadi sebaliknya. Husna mereka-reka cerita pada Fahim. Husna juga katakan pada Humairah jangan perasan untuk memiliki lelaki muda. 

Fahim cuba menjarakan dirinya dari Humairah apabila mengetahui niat Humairah. Dia berterus-terang pada Humairah mana mungkin mereka bersama dan dia sendiri sudah mempunya tunang. Fahim mengambil keputusan untuk berhenti kerja dengan alasan ingin menumpukan pengajian di tahun akhir. 

Satu hari ketika baru pulang dari perpustakaan, Fahim terkejut kerana seorang wanita warga asing meminta tolong berlindung di rumahnya. Rupa-rupanya wanita tersebut, Nargiza, lari daripada sindiket pemerdagangan manusia. Simpati dengan nasib Nargiza, Fahim membantunya dengan ikhlas. Satu hari Fahim diduga sekali lagi apabila dia ditangkap dan difitnah menjalankan kegiatan tidak bermoral dengan Nargiza. Bagi mengelakkan sebarang tindakan yang boleh menjejaskan pengajiannya di universiti, Fahim dalam keterpaksaan menawarkan dirinya untuk memperisterikan Nargiza. 

Humairah yang tidak tahu menahu akan perkara tersebut patah hati lalu menjauhkan diri daripada Fahim kerana dia percaya yang Fahim telah mengahwini gadis impiannya. Tamat belajar, Fahim pulang ke Malaysia bersama Nargiza. Alangkah terperanjat keluarganya apabila mengetahui yang Fahim sudah berkahwin. Ibu bapanya berasa sangat malu kepada Citra dan keluarganya dan menganggap Fahim tidak mengenang budi. Fahim berusaha menerangkan segalanya namun masih ada keraguan dalam fikiran ibu bapanya. Namun Citra yang memahami Fahim percaya dengan segala yang telah Fahim jelaskan. Tambahan pula Nargiza sendiri mengaku tentang perkara tersebut. Dia turut rasa bersalah kerana sedikit sebanyak dia menjadi penyebab goyah hubungan Fahim dan keluarga.

Tidak lama kemudian, perkahwinan antara Fahim dan Citra tetap dilangsungkan. Fahim sudah mula bekerja dan kini mampu menyara keluarganya. Keperibadian Fahim yang baik hati, jujur dan ikhlas membuatkan segalanya menjadi mudah untuknya. Nargiza diberi peluang untuk berkerja. Ketika itu, Nargiza berkenalan dengan seorang jejaka bernama Rustam. Nargiza selesa berbual dengan Rustam. Lama-kelamaan terbit perasaan cinta antara mereka. Apabila Nargiza menceritakan tentang Rustam kepada Fahim, Fahim menawarkan untuk melepaskan Nargiza agar Nargiza boleh bersama Rustam. Lagipun ikatan perkahwinan antara Fahim dan Nargiza bukannya dibina atas lafaz cinta. Maka mereka akhirnya bercerai dan Nargiza berkahwin dengan Rustam. 

Kini hidup Fahim bahagia bersama Citra. Dia adalah cinta pertamanya, kemudian menjadi isteri muda dan akhirnya kini menjadi satu-satunya isteri Fahim dan wanita yang paling dia cintai. Mereka melayari kebahagiaan sebagai pasangan suami isteri. Atas kurniaan rezeki Ilahi, Citra disahkan hamil. Disangkakan dugaan cinta mereka sudah berakhir, namun takdir hidup yang telah ditulis sejak azali adalah ketentuan yang Maha Esa.


Satu hari Fahim menerima emial daripada Husna. Dalam emial ada catatan jurnal Humairah yang merungkai isi hatinya terhadap Fahim. Husna juga memberitahu yang Humairah mengidap kanser payudara dan kini sudah berada pada peringkat terakhir. Husna mengharapkan Fahim dapat datang ke Uzbekistan untuk memujuk Humairah melakukan rawatan. 

Simpati dan rasa terhutang budi pada Humairah, Fahim mengambil keputusan drastik meninggalkan Citra dan Malaysia dengan tergesa-gesa. Citra menjadi bingung dengan tindakan Fahim yang tidak menceritakan apa-apa kepadanya. Menurutnya dia ingin pulang ke Uzbekistan kerana masih ada perkara yang perlu diselesaikan.

Setibanya Fahim di Uzbekistan, dia terperanjat melihat keadaan Humairah yang kelihatan sangat tenat. Citra yang masih keliru dengan tindakan Fahim cuba mencari jawapan. Dia terjumpa alamat pejabat Humairah di dalam diari lama milik Fahim. Dia bertekad untuk pergi ke Uzbekistan selepas melahirkan anak. Dia ingin melihat sendiri apakah kelebihan Humairah hingga Fahim sanggup meninggalkannya yang sedang hamil.

Tiba di Uzbekistan, Citra pergi ke alamat seperti di dalam diari. Setibanya dihadapan rumah, melalui jendela Citra terlihat Fahim sedang menjaga Humairah yang kelihatan sangat penat. Airmatanya mengalir kerana menyesali rasa hatinya yang meragui kesetiaan Fahim. Sepatutnya dia sedar dari awal yang Fahim mempunyai hati yang terlalu baik sehinggakan dia sanggup membantu siapa sahaja. 

Citra pulang semula ke Malaysia setelah mengetahui keadaan Fahim. Fahim pulang kemudian kerana ingin menunggu sehingga Humairah sihat sepenuhnya. 

Apabila Fahim sudah berada di Malaysia, dia melihat keadaan Fahim tidak bahagia. Setiap hari termenung dan tidak banyak cakap. Citra cuba menghubungi Humairah, namun demikian Humairah telah menukar nombor telefon. Husna dan Jasmin juga tidak dapat berikan nombor telefon baru Humairah atas permintaan Humairah. 

Citra membuat keputusan drastik dengan pergi semula ke Uzbekistan dengan niat untuk melamar Humairah buat Fahim. Adakah Humairah menerima lamaran itu?


Kami juga dapat cenderahati dari penulis dan penerbit.

Ini kenangan kami semasa di PWTC 



Sinopsis dari kulit novel
“Humairah, saya tak nak awak salah sangka. Maaf cakap, awak tak sepatutnya percaya kemesraan kita petanda saya sukakan awak. Awak pun tak patut sukakan saya. Saya mintak tolong jangan jatuh hati dengan saya.”

Malu. Humairah rasa malu bila tak semena-mena Fahim meminta dia sebegitu. Humairah sedar siapa dirinya, meskipun kaya dan berharta, dia tidak layak berdampingan dengan lelaki muda seperti Fahim. Seharusnya Humairah sedar akan hal itu sebelum memulakan perkenalan. Kalau tak disebabkan Husna dan Jasmine yang mendedahkan rahsia hatinya itu, pasti Fahim takkan menghina sekaligus pergi daripada hidupnya. Mungkin ini takdir Humairah buat selama-lamanya, iaitu hidup sendirian tanpa kasih sayang daripada lelaki bernama suami.

“Saya tak akan berganjak. Saya akan sentiasa berada di sini dan menghantui hidup awak.”

“Saya tidak mampu merampas hak orang.”

Fahim sedar yang dia tak boleh hidup tanpa wanita itu. Meskipun dia memilih untuk menetapi syarat yang ditetapkan oleh emaknya, namun hatinya masih berada di sana. Masih ada sesuatu yang tertinggal di Bukhara. Mengingatkan dia, bak mengingatkan detik-detik bersama ketika melihat fajar menyingsing, memetik gitar sambil menyanyi dan kafe kegemaran yang menjadi saksi pertemuan. Masih ada peluangkah untuk Fahim kembali ke sana, menyedari tentang perasaan sebenarnya?

“Citra sedih. Citra tunggu sangat saat abang cakap abang cintakan Citra. Tapi Citra tak dapat cinta abang. Padahal Citra dah lama sayangkan abang... cintakan abang.”

“Abang minta maaf dengan Citra. Kalaulah abang boleh cakap benda yang sama. Tapi abang tak mampu.”

Akhirnya Citra tahu kebenaran yang selama ini sangat takut untuk diketahuinya. Mampukah Citra melepaskan suami yang dicintainya setelah mengetahui hakikat itu? Walaupun Citra yakin ada insan lain yang bertakhta dalam hati lelaki itu, namun Citra nekad untuk mempertahankan cintanya. Biarlah apa pun keputusan lelaki itu, Citra yakin suatu hari nanti pasti hati akan terbuka setelah melihat keikhlasannya. Namun… mampukah Citra meredakan permintaan suaminya yang satu itu?

“Impian saya hanya satu aje. Saya ingin menjadi isteri dan ibu. Sabda Rasulullah, isteri mana saja yang meninggal dalam keadaan suaminya reda kepadanya nescaya dia akan masuk syurga. Bantulah saya. Lengkapi hidup saya sebagai wanita. Saya impikan menjadi ibu dan mentaati awak sebagai suami.”




Drama bermuala 15-Jun-2015 di TV1 Jam 9.00 malam 


Thursday, 28 May 2015

MAHLIGAI DLIA JANE BRIDAL COLLECTION

 Kami meriahkan Majlis dengan konsep mewah dan mampu milik.


Hari ini saya cerita pasal butik pengantin , Sesiapa yang ingin mencari Pelamin Fantasi untuk majlis perkahwinan , bertunang atau sebagainya . Boleh mencuba khidmat kami di Dlia Jane Bridal . Anda boleh layari di Facebook Dlia Jane Bridal dan Instagram Dlia Jane Bridal kami untuk melihat aktiviti kami dan gambar - gambar yang menarik.. Kami menawarkan beberapa pakej yang anda semua mampu milik. 

Sebarang pertanyaan boleh hubungi 

017- 3598971 kak nor wassap / sms / call. 

 Dari kensep di Hotel , Dewen Mewah hinggalah konsep dirumah . 

 Kensep kerusi yang terkini 


 Pelbagai pilihan ,  semuanya ditangan anda. Sebarang pertanyaan boleh hubungi 
017- 3598971 kak nor wassap / sms / call. 

 Kami juga menawarkan konsep dua pelamin 

Konsep dibawah khemah 

Konsep Dewan 

Pasangan yang telah menyokong kami dan menggunakan khidmat Dlia Jane Bridal . Jom view video kami 

IDHAM & AZEERA ( 14/3/2015 ) 
Dewan Perkasa Mindef Jalan Padang Tembak Kuala Lumpur.


HAQEEM & WATIE (28/02/2015)
Taman Semarak Kajang


NAJIHAH & SAEID ( 21/02/2015 )
Ballroom 1 City Kingdom Fame Hotel Seremban 

MOHD AIZAT & NORLIHANA ( 24/01/2015 )
Dewan Presint 16 Putrajaya

HAIRI & NURUL AIDA ( 26/10/2014 )
Dewan UNITEN Bangi 

FARAH HANUM & FARKRUL (27/09/2014)
Dewan Perbandaran Seremban

AQILA & AMAN ( 20/09/2014 )
Dewan Presint 8 Putrajaya 



 Majlis akan Berlangsung (Peserta Pelamin Fantasia) 

Kami diberi peluang untuk menjayakan satu majlis peserta Pelamin Fantasia Hillas dan Asmidar. Rancangan realiti bersama Astro . 


Ceritanya bermula disini. Jom ikut video ini kunjungan Hillas dan pasangan ke Butik kami . 


 Perkenalan mereka dan Dlia Jane Bridal 

Mengapa Hillas dan Asmidar memilih Dlia Jane Bridal . Jawapannya disini...


Berminat !!! ... Pelbagai pilihan ,  semuanya ditangan anda. Sebarang pertanyaan boleh hubungi 017- 3598971 kak nor wassap / sms / call. 


Monday, 25 May 2015

NOVEL TERBAIK BAGIMU

Kau selalu ada disetiap sedih dan senangku
laksana bintang menerangi kelam hidupku

BesQ @ Besqpublication sebuah nama baru didunia penerbitan novel. Saya memiliki novel dari penerbitan ini baru ada dua. Tetapi saya nak cerita tentang novel yang saya miliki ini. Terbaik bagimu sebuah novel karya Dayana Darwisy. Ini adalah novel ke 4 beliau. Novel kali ini berkisahkan kasih sayang yang kuat dan diselitkan dengan rencah-rencah kehidupan. Masa saya baca novel ni ada sentuhan hati pada saya. Sesiapa yang membacanya pasti tahu. Novel yang mempunyai 561 muka surat ni membawa kita pada satu kisah pengorbanan.  

Jom ikuti sedikit kehidupan Wardina @ Dina dan Darwin. Wardina yang tinggal bersama abangnya Zulhakimi. Zulhakimi satu-satunya abang dan saudara yang Dina ada di dunia ini selepas kematian Ibu dan Ayahnya . Kehilangan Ibu dan Ayah dalam masa yang sama membuatkan Dina Trauma dalam masa yang lama. Zulhakimilah yang menjaga Dini seperti manatang minyak yang penuh.

Bermulalah kisah , kehadiran Darwin dan sahabatnya Kamal kerumah Dina . Darwin datang kerumah untuk berjumpa Zulhakimi. Zulhakimi pernah menyelamatkan Darmin dari jatuh gaung. Darwin datang ingin memberi sedikit sumbangan ikhlas kerana menyelamatkannyanya dulu tetapi ditolak dengan cara baik. Walaupun sumbangan itu ditolak Zulhakimi tidak menolak untuk datang kerumah Dato sri Suffian & Datin Sri Atifah dan mengganggap keluarga itu sebagai keluarganya sendiri. Dina dan abangnya ke Kuala Lumpur memenuhi undangan kularga Darwin. Sebelum Zulhakimi pergi kursus di Johor. Dina yang baru lepas mengambil peperiksaan STPM turut serta kerana tidak mahu Dina rasa sunnyi. Lagi pun Dian tidak pernah berpisah dengan abangnya sejak kematian ibu dan ayahnya. 

Darwin tidak pernah menyimpan rasa mana - mana perempuan . Hinggalah dia bertemu dengan Wardina. Tiada perempuan yang mampu memberi degupan jantung berdegup kencang. Tetapi bila melihat Wardina semua kerja tak mampu dilakukan dengan sempurna. Tambahan pula kehadiran Dina kerumahnya . Darwin mengambil kesempatan untuk mambawa Dina jalan-jalan sekitar Kuala Lumpur di mana Zulhakimi meninggalkan Dina dibawah jagaan Datin Sri Atifah selama Zulhakimi pergi berkursus.

Selepas balik dari Kuala Lumpur , Zulhakimi dapat melihat perubahan pada adiknya. Suatu hari Dina mendapat panggilan talifon dari seseorang mengatakan Zulhakimi kemalangan. Dina yang terkejut hingga tidak dapat mengawal dirinya lalu pengsan. Sejak abangnga kemalangan Dian mengabaikan makan minumnya. Doktor mengesahkan Abang zulhakimi meniggal dunia kerana kesederaan parah dibahagian kepala. Dina umpama mayat hidup. Dina tidak dapat menerima hakikat yang Zulhakimi tiada lagi.  Walaupun ada jiran yang selalu mengunjungi rumah Dina tetapi Dina tidak mahu makan dan minum. Baginya biarlah dia juga turut pergi bersama Abangnya. 

Hati Darmin dapat merasakan sesuatu yang tak kena. Lebih meragukan bila Darwin tidak dapat menghubugi Dina. Darwin mengambil keputusan untuk pergi kerumah Darwin dan Zulhakimi. Darwin terjekut mila melihat keadaan Dina . Dina dibawa ke hospital untuk mendapat rawatan. Menurut Doktor Dina kurang makan dan minum. Keadaan Dina beransur pulih. Darwin terkujut bila mendapat tahu Zulhakimi telah pergi buat selamanya. Darwin mengambil keputusan untuk berkahwin dengan Dina . 

Dina dibawa ke Kuala Lumpur atas jagaan Darwin. Walaupun keadaan Dina masih tidak boleh menerima kematian abang Zulhakimi. Dengan kepandaian Darwin dapat memulihkan semangat Dina. Pernikahan Dina dan Darwin tidak diketahui oleh Datin Sri Atifah. Mereka terpaksa bersembunyi untuk berjumpa. Dalam keadaan Dina yang tidak sihat membuatkan mamanya tidak mengesyaki apa-apa . 

Suatu pagi Datin Sri Atifah terkejut bila Dina minta untuk pindah rumah. Ini semua idea Darwin bagi mengelak dari terkantoi oleh mamanya. Tetapi Datin Sri tidak membenarkan Dina keluar dari rumah tambahan pula Dina memberi alasan ingin berkerja sebagai MAID. Datin Sri Aifah memberi cadangan agar Dina dan Darwin bernikah bagi mengelakkan Dina keluar dari rumah . Ini peluang pada Darwin untuk berterus terang pada mamanya tertang pernikahan mereka. Datin Sri Atifah bersyukur kerana apa yang diharapkan menjadi kenyataan dengan mudah.

Kebahagiaan yang dikecapi oleh Darwin dan Dina sampai ke puncak tetapi kehadiran Tisya sepupu Darwin mengubah suasana. Walaupun hubungan Darwin dan Tisya tidak begitu baik . Dina menyuruh Darwin beranggapan baik pada sepupunya itu. Tak sampau sebilan puluh jam Tisya berada dirumah hari Dina sudah gelisah kerana Tisya tidak pernah berubah dan kini mula melangkah untuk merebut Darwin dari Dina. Pelbagai SMS dan gambar dari Tisya untuk menyakiti hati Dina . Lebih menyedihkan bila Darwin menunjukkan baran dan mengasari Dina.

Dina terlalu sedih , Dina menghubungi Ayu dan pulang ke kampung sebelum mendaftar diri ke universiti yang sama. Darwin keluar dengan Tisya , Ini memudahkan Dina keluar dari rumah . Darwin meninggalkan Tisya di shopping komplex dan Darwin tersedar kesilapan mengadari isterinya tetapi Dina sudah tiada dirumah. Puas dia menghubungi isterinya tetapi tiada jawapan. Darwin ternampak segala pemberian Darwin pada isterinya ditinggalkan diatas meja. Darwin ternampak SMS dan gambar yang dihantar oleh Tisya pada isterinya. Darwin baru sedar akan kesilapannya hingga melukakan hati isterinya. Darwin mengamuk dan menyuruh Tisya keluar dari rumah. 

Darwin terkejut bila bila Datin Sri Atifah balik dari luar negara , hati Darwin diselubungi rasa resah. Kepulangan Datin Sri Atifah tidak berseorangan , Datin Sri Atifah ditemani dengan kak longnya ( mummy Tisya ) . Mummy Tisya datang menuntut janji adiknya dulu ingin menyatukan Darwin dengan Tisya. Tetapi kini Darwin sudah berkahwin dengan Dina. 

Datin Sri Atifah tersepit , Dia tidak mahu kehilangan satu - satu kakaknya jika janji yang dituntut tidak ditunaikan. Darwin buntu mencari Dina . Darwin pulang ke kampung tetapi Dina sudah balik ke Kuala Lumpur. Darwin tidak menyangka dia berjumpa Dina dikedai buku. Darwin membawa Dina kerumah . Sebelum tu Darwin minta maaf pada Dina kerana mengasari isterinya . Bersyukur kerana jodoh mereka masih kuat dan sampai dirumah Dina dipanggil oleh mommynya dan mak long. Dina di sogok dengan tuntutan janji Mak long dan ingin menjodohkan Darwin dan Tisya. 

Sekali lagi Dina rasa sedih , Darwin tegas dengan jawapannya . Dia tidak akan melukakan hati isterinya lagi dan tidak akan menerima Tisya. Kesungguhan Darwin mempertahankan perkahwinannya membuatkan Dina rasa bangga. Akhirnya Tisya dikahwinkan lelaki yang mengugutnya dengan video asmara mereka. Fuad anak rakan niaga Darwin. Mummy Tisya terpaksa akur dengan takdir anaknya yang bersosial dan berubah bahagia dengan pasangannya. 


Sinopsis dari kulit novel

Rindu Darwin terhadap Wardina makin hari makin membara. Setiap hari dia terbayang dan terkenang wajah adik kenalannya itu. Gadis manis dan ayu yang bernama Wardina itu sering membuatkan tidur malamnya tak lena. Ada sesuatu yang menarik pada gadis itu.

“Bukan tunggu STPA ke kalau tak berjaya masuk U?” - Darwin
“Ada ke STPA? Tak pernah dengar pun. Apa tu?” - Wardina
“Sijil tunggu pinangan abang.” - Darwin

Kebahagiaan Wardina yang diragut sekelip mata membawa takdir kepada Darwin untuk menjadi satu-satunya lelaki yang terbaik bagi gadis itu. Ijab dilafaz bersama rasa syukur di hati, kerana gadis yang dia cinta sudah pun bergelar suri hidupnya.

Saat cinta mereka berada di puncak, bahtera perkahwinan mereka teruji. Kedatangan Tisya walaupun tidak sampai sembilan puluh jam, sudah menggegarkan suasana. Sudah berjaya membuatkan Wardina gelisah memikirkan hari-hari mendatang. Hubungan Wardina dan Darwin tambah meruncing apabila mummy Tisya datang menuntut satu janji dengan mama Darwin.

Janji yang dimeterai antara dua wanita tersebut membuatkan Wardina tersepit ditengah-tengah. Antara cintanya terhadap Darwin, dan antara kasih sayang seorang ibu, dia tidak tahu yang mana satu harus didahulukan. Andai hatinya memilih Darwin, pasti Datin Seri Atifah akan tertekan dengan desakan dan asakan
kakaknya. Andai dia memilih mengikut tuntutan satu janji itu, bagaimana dengan hatinya yang terlalu mencintai Darwin?

Terbaik Bagimu... Di manakah titik kesudahan cinta Wardina? Dan bilakah rindu Darwin bakal berakhir?