Wednesday, 15 April 2015

NOVEL KERANA LAMARAN ITU

Don't let the past interfere with your brighter future 



Akhirnya ... 

Saya dapat memeluk senaskah novel ini yang sekian lama di tunggu-tunggu. Saya memang mengikuti perjalanan E-novel di blogs penulis ini. Pada saya ceritanya amat menarik . Plot cerita yang disusun dengan kemas tatkala menghayati ceritanya. Ada ketika saya berangan yang saya berada di Venice , bandar yang paling romantik didunia. Bermadu kasih bersama Haiqal . Novel yang mempunyai 829 muka surat ini cukup menggamit pelbagai emosi kita . Kasih sayang , penggobanan , kehangatan cinta , cemburu dan pelbagai rasa yang sukar diungkapkan. Saya nasihatkan jangan lompat-lompat baca kerana anda akan rugi, Walaupun novel ini banyak penggunaan bahasa inggerisnya tak jemu bila membaca. 

Jom sedikit review dari saya , Nur Amal Humaira umur yang mencecah 30 tahun masih belum berkahwin. Perkahwinan adiknya membuat Nur Amal Humaira panas telinga sengan sindiran saudara mara. Pertemuan tanpa sengaja diantara Nur Amal Humaira dan Tengku arif Haiqal bermulalah episod baru pada mereka. Pertemuan mereka bermula dari Zara ( adik Haiqal ) terlanggar kereta kepunyaan Amal dimana Iman (adik Amal ) yang membawanya. Kerana kesalahan itu berpunca dari Zara , Haiqal membayar segala ganti rugi. Selepas kejadian itu Haiqal menjadi pemerhati dari jauh tanpa pengetahuan Amal. 

Pertemuan Haiqal dan di Venice merapatkan lagi hubungan mereka. Selepas beberapa bulan Haiqal memberanikan diri melamar Amal sebagai isteri . Pada Haiqal Amal adalah tulang rusuknya yang hilang. Memberi jawapan "ya" bukan mudah. Amal masih menunggu orang yang pernah berjanji untuk mengahwininya satu ketika dulu . Tanpa surat , tanpa berita Amal terus menunggu. Akhirnya Amal memberi syarat , Amal meminta agar perhubungan mereka di restu oleh kedua belah keluarga. Setelah itu ia disambung terus melalui pertunangan. Selepas majlis pertunangan Haiqal berterus terang agar Amal menerima dirinya seadanya. Suka duka hidup berumah tangga  dikongsi bersama. Tetapi Haiqal lebih bayak berahsia dan memendamnya sendiri tentang kehidupan yang lepas.

Perkahwinan mereka tidak seperti orang lain dimana mereka tidak melakukan hubungan suami isteri seperti orang lain. Haiqal mengalami Post Traumatic Stress Disorder sehingga terpaksa mengupah seorang doktor psikiatri. Ini berlaku kerana kisah silamnya . Haiqal pernah berkahwin atas dasar cinta hingga membelakangkan keluarga. tetapi isterinya curang didepan mata. Perkara ini tidak diketahui oleh Amal . Haiqal tidak mahu Amal turut menanggung deritanya. Bila ditanya Haiqal hanya memberi alasan dia belum bersedia untuk berkongsi . Amal terjumpa ubat-ubat yang di ambil oleh Haiqal. Amal sentiasa memberi kekuatan pada Haiqal . Hubungan suami isteri jarak jauh kadang kala membuatkan mereka seperti bukan pasangan suami isteri. Haiqal di Kuala Lumpur dan Amal di Perak.  

Kehadiran Irham sepupu Haiqal mengingatkan Amal pada satu janji. Irham datang menuntut janji . Janji yang pernah dianggap satu harapan tetapi tiada kata putus. Perhubungan Amal dan Irham terjalin sejak sekolah lagi . Dulu mereka membesar bersama tetapi Irham pergi terus menghilang. Amal terus menunggu tetapi tiada penghujungnya hingga dia menerima lamaran dari Haiqal. Amal terus rasa bersalah mengapa Irham datang apabila dia kini menjadi isteri Haiqal. 

Haiqal merasakan dirinya terlalu banyak kekurangan. Haiqal tak sanggup untuk kehilangan Amal. Dalam masa yang sama Amal merasa curiga pada Haiqal yang selalu menyembunyikan sesuatu pada Amal. Amal merasakan Haiqal tidak cintakan dia ini kerana Haiqal tidak pernah mengungkapkan kata cinta tetapi Haiqal hanya berkata I need you. Nama Kyra yang selalu mengganggu minda Amal menjadi tanda tanya. Kyra datang untuk merampas haknya. Pelbagai cara Kyra lakukan demi menyakiti hati Amal.

Bila kekeliruan menguasai , Mereka tertengkar Amal yang curiga tentang Kyra dan Haiqal mula cemburu dengan Irham . Haiqal memberi ruang dan peluang untuk Amal berfikir . Haiqal  pergi meninggalkan Amal. Sejak kehilangan Haiqal yang tidak mampu dikesan oleh Amal dan keluarganya, perasaan rindu mula bertandang. Melalui Zara ,  Amal mengorek rahsia suaminya. Amal baru sedar selama ini dia banyak bersangka buruk terhadap suaminya.  

Haiqal kembali dengan Haiqal yang baru. Keadaan Haiqal lebih baik bila dia pulang dari mengerjakan umrah. Amal gembira penyakit yang dialami Haiqal kian pulih. Haiqal tidak perlu makan ubat seperti yang arahkan. Kehidupan mereka bahagia bila segalanya terungkai. Berlandaskan kepercayaan mereka mampu bahagia.  Kyra dan Irham akur dengan takdir Ilahi. Kerana lamaran itu Nur Amal Humaira dan Tengku Arif Haiqal telah tertulis untuk bersama. 


APA ISITIMEWANYA Novel Kerana Lamaran Itu nukilan Xuanza ?

➜ Sebuah ceritera cinta yang bermula di Venice, bandar yang paling romantik di dunia.
➜ Anda akan dapat rasakan kehangatan cinta suami isteri yang kemudian digangggu oleh pihak ke tiga.
➜ Berlatar belakangkan gaya hidup yang mewah...sememangnya impian semua wanita.



Sinopsis dari kulit novel 

“Nur Amal Humaira, in front of this beautiful mosque as a witness, will you be honored to become my wife?”

“I... I don’t think I can give you the answer now. I’m sorry.”

Aku dah pilih dia. Lelaki yang berterus terang untuk menikahi aku dan meminta aku menerima apa saja kekurangannya. Dan kami nekad untuk teruskan hidup bersama malah mengharungi apa saja dugaan yang tak pernah kami duga dalam hidup berumahtangga. Tapi, mengapa setelah aku memilih dia sebagai suami, banyak perkara yang dia sorokkan daripada pengetahuan aku, si isteri?

Aku berkahwin dengan dia untuk berkongsi suka dan duka bersama. Jika masa lalunya membuatkan dia ‘sakit’ begitu, kenapa tak diluahkan saja kepada aku agar aku faham kedudukan sebenarnya? Aku boleh tunggu… kerana aku masih ingat janji kami. Iaitu aku takkan tinggalkan dia, malah takkan memilih yang lain. Kerana atas nama isteri kepadanya.

Dan tak pernah aku duga, akan bertemu semula dengan kekasih hati yang selama ini aku fikirkan takkan kembali. Argh! Kenapa dia kena muncul waktu aku sudah bergelar isteri dan mempunyai suami, padahal selama ini dah banyak yang aku korbankan untuk menunggu dia. Adakah dia muncul atas tujuan tertentu? Adakah ada nama lain dalam hatinya sehingga dia berubah menjadi seorang lelaki yang berbeza? Sungguh aku cemburu!

“My beautiful angel has come to rescue me.”
“Wow... unbelievable! I teringin nak tahu siapa perempuan yang bertuah tu.”
“She’s somewhere here...”
“What?! Where?”
“In my heart.”

Dan ketika aku bingung untuk memilih sama ada untuk terus setia kepada suamiku ataupun memilih untuk menyambung cinta yang dulu bersama lelaki itu, tiba-tiba aku terdengar sesuatu yang selama ini aku tak tahu. Siapa Kyra?

“I want you to back off. I love him. We love each other. You are just the other woman, Amal. You’ve ruined our relationship.”

Oh! Masalah menimpa-nimpa aku sebaik saja aku menerima lamaran itu!

Thursday, 9 April 2015

NOVEL AKADKU YANG TERAKHIR

Kerana aku mula mengerti betapa indahnya cintamu
Betapa agung dan tulus kasih sayangmu...
Kini aku bersumpah , kau terakhir buat ku ...





Siapa tak kenal Acik Lana. Novel ini saya miliki hampir setahun dulu beli novel masa PBAKL 2014. Sebelum PBAKL 2015 saya nak habiskan semua novel yang saya beli dulu. Novel saya dah baca 2 kali. Ada berita mengatakan novel ini bakal diadaptasi di saluran ASTRO. 

Jom baca review dari novel ini ,  Irham Zahri punya trauma yg menyebabkan dia tidak dapat bertahan dalam alam perkahwinan. Berjumpa Rania Baheera , Pakar Psikoterapi atas desakan papanya kerana bimbang dengan masalah jiwa Irham yang berkahwin dan bercerai 3 kali dengan usia perkahwinan tak sampai setahun! 

Rania dalam diam menyimpan perasaan sayang kepada abang angkatnya, Fazriq. Sedangkan Fazriq cintakan Zulin, kakak Rania. Irham pula punya kisah ‘pahit’ dari pengalaman pakciknya.

Dari situlah, bermulanya pertemuan Irham dengan Rania. Permulaannya Irham memang tidak dapat terima Rania sebagai doktor yang merawatnya. Lagi2 bila dia lihat Rania terlalu muda dan belum berkahwin. Disebabkan ego Irham sampai tidak mahu memberi kerjasama, Rania terpaksa berbohong bahawa dirinya telah berkahwin. Irham pula cuba merasuah Rania untuk memalsukan laporan, tapi Rania tidak makan rasuah. Irham yang geram dengan sikap Rania membuat rancangan untuk mengenakan Rania. Dalam masa yang sama Rania kecewa dengan Fazriq lalu Rania menerima tawaran Irham dan pergi ke Johor. Tapi lain pula yang jadi bila tiba - tiba hatinya berasa lain dan mereka semakin rapat.

Macam-macam cara Irham pikat Rania. Irham sampai sanggup melamar Rania jadi isterinya. Irham telah buat Rania melupakan Fazriq 100%. Rania yang pada mulanya menindakkan perasaannya terhadap Irham akhirnya kalah dengan perasaannya. Hatinya mula belajar merindu bila Irham jauh dimata. Tapi Rania masih serba salah untuk menerima Irham disebabkan sejarah perkahwinan Irham sebelum ini. Tapi bila hati dah sayang, Rania terima jugak lamaran Irham. Manakala keluarga Irham berasa ragu2 dgn keputusan Irham untuk berkahwin lagi kerana bimbang ‘jiwa’ Irham masih tidak sihat! 

Awal perkahwinan mereka bahagia namun Irham mula berubah kerana rasa cemburu pada hubungan Rania dan Fazriq. Keadaan menjadi rumit bila Irham bertindak kasar kesan dari masalah jiwanya. Campur tangan keluarga membuatkan Irham terpaksa melepaskan Rania! 

Sedih dan kecewanya Rania dgn keputusan Irham tapi akur demi masa depan mereka! Irham kemudiannya berkeputusan merawat ‘sakit’nya di luar negara. Manakala Rania kekal menunggu dan tetap setia kepada Irham. Dua tahun berpisah dan dipertemukan dalam situasi salah faham! Sakitnya Irham bila ‘tahu’ Rania bersama Dr Herdy. Terlukanya Rania bila ‘hadirnya’ Jannah antara dia dan Irham… 

Sekali lagi keluarga campur tangan dan salah faham diperbetulkan…Hati keduanya yg masih dan punya cinta kembali terikat… dan kali ini ikatan mereka lebih indah dan manis dengan restu kedua2 belah keluarga dan tanpa ada rahsia!

Sinopsis dari kulit novel
Tugas sebagai seorang Pakar Psikoterapi telah menemukan Rania Baheera dengan seorang duda yang tiga kali berkahwin, tiga kali bercerai tanpa sebab bernama Irham Zahri. Dan keengganan Irham Zahri untuk bekerjasama dalam setiap sesi terapi yang diatur menambahkan rasa sebal di hati Rania.

Hati yang rimas mula bergetar indah tatkala kehadiran Rania berjaya menghapus bayang-bayang silam dan menyuntik keyakinan buat dirinya. Usaha meraih kepercayaan Rania membuahkan hasil apabila cinta yang dihulur disambut penuh kasih. Dan sekali lagi lafaz akad nikah meniti di bibir Irham Zahri dengan tekad yang perkahwinan ini akan menjadi akadnya yang terakhir. Tiada lagi selepas Rania!

Tatkala dibuai keindahan menikmati alam berumah tangga, hubungan Rania dan Irham Zahri bergoncang dengan kehadiran Zalia yang menaruh dendam dan juga sikap melindungi Fazriq.

Mampukah akad yang dilafaz menjadi akad terakhir yang kekal sehingga ke hujung nyawa?

“Kerana aku mula mengerti betapa indah cintamu, Betapa agung dan tulus kasih sayangmu, Kini aku bersumpah, kau yang terakhir buatku….”

Saturday, 28 March 2015

BERJUMPA PELAKON UNGKU ISMAIL & RAJA ILYA

Hari ni memang rezeki untuk saya. Saya memang tak sangka boleh bertemu pelakon yang HOT sekarang ini buat shutting di tempat kerja saya . Drama 14 episod yang bertajuk Bodygurd akan ditayangkan di TV9. 
Pelakon yang dikatakan adalah Ungku Ismail Aziz pelakon yang baru membintangi drama Taman Lelaki Upahan yang masih menjadi siulan peminatnya. Selain itu pelaon Raja Ilya turut sama dalam sesi penggambaran pagi . sempatlah minta tandatangan mereka sebangai kenangan . 

Raja Ilya pernah membintangi drama Love you Mr. Arrogant . Walaupun dalam watak kecil tapi dia cukup berbakat.


Siapa yang tak kenal Hero drama Teman lelaki upahan . Ungku Ismail juga berlakon dalam drama Terlanjur mencintaimu ditayangkan di TV1 .



Muka berkilat tapi tetap nak bergambar dengan heroin drama Bodygurd. hihihih jangan marah yeeee... 

Raja Ilya cantik orangnya. Jangan salah sangka ya ... Dia tidak berperut besar ini hanya dalam set lakonan yang dia mengandung. 


Tengok tu bertapa gahnya menjadi seorang Hero .

Apa pun terima kasih pada Ungku Ismail baik dan mesra orangnya. Tak sombong pun dia sanggup tunggu masa nak ambil gambar ni. Sebab dia terpaksa pergi ke lokasi lain untuk penggambaran drama. Dalam cuaca yang terik Ungku Ismail terus memberi senyuman yang manis. Pelakon Raja Ilya pun sama cantik dan tinggi menghargai peminatnya. Semoga kita boleh berjumpa lagi. Cukup untuk episod kali ini berjumpa Artis .

Friday, 27 February 2015

NOVEL MR.LONDON MS. LANGKAWI

Kau ada , hidupku huru-hara , Kau pergi , hatiku tidak rela

Sebuah lagi novel membarisi drama adaptasi dikaca TV. Kali ini novel terbitan ALAF 21. Sebuah novel santai menjadi pilihan saya. Novel yang dibeli dari seorang sahabat di laman sosial. Novel ini mempunyai 504 muka surat merungkai kisah Nurul Liyana yang penuh misteri dan kisah cinta bersama Adid Mukhlis . Tahniah pada penulis kerana novel ini tersenarai dalam drama adaptasi. Sebuah cerita santai pasti akan menambat peminat drama. Jom ikuti sedikit review dari saya. 

Nurul Liyana (Nana) seorang gadis yang kasar , kaki gaduh, gelap bagai dilitar pintas, ganas dan kuat bergurau tetapi kuat jiwa Malaysianya. Nana dijaga oleh Tok wan dan tok sebelah ayahnya. Ayahnya meninggal semasa nana masih dalam kandungan manakala ibunya meninggal meninggal semasa melahirkan Nana dilahirkan. Dia sangat disayangi oleh Tok wan dan toknya tetapi dia dibenci oleh Pak Su  (adik ayah Nana) sekeluarga. Dia dianggap sebagai pembawa 'sial' . kerana ibu-bapanya serta bakal suaminya telah meninggal dunia. 

Aidid Mukhlis telah dibesarkan di London dan tidak suka berada di Malaysia. Dia dipaksa oleh bapanya untuk pulang ke Malaysia. Bila mereka bertemu, mereka sentiasa bergaduh dan berlawan kata. Lalu bermulalah misi Nana untuk menyekolahkan Aidid tentang kelebihan Malaysia. Aidid sentiasa memerhatikan Nana. Dia mula menyedari akan kelebihan Nana. Tetapi mereka tetap suka berlawan kata. Mereka ada keserasian. Lalu Tok wan, Tok dan ibu-bapa Aidid merancang untuk menyatukan mereka. Mula-mula mereka diam tapi lama-lama mereka dapat menyesuaikan diri.

Tapi malang menimpa. Aidid kemalangan dan patah kaki. Pak su dan Mak su mula menghasut ibu Aidid. Ibu Aidid terpengaruh. Lalu ibu Aidid memaksa Nana untuk meninggalkan Aidid.  Nana dan Aidid mula rapat sejak Aidid ditimpa kemalangan tetapi Nana resah kerana dia perlu meninggalkan Aidid bila masa Aidid sembuh. Waktu itu tiba. Nana pergi membawa diri kerana janji. Orang yang paling gembira adalah Mak Su dan Adira kerana rancangan mereka berjaya memisahkan Nana dan Aidid. Adira pula berpeluang untuk berkahwin dengan Aidid berbuka luas bila Nana sudah meninggalkan Aidid.  Aidid mengamuk dengan ibunya dan merayu agar ibunya merestui rumahtangga mereka.

Ibu Aidid memohon maaf kerana hampir memusnahkan rumahtangga Aididi. Kerana dia terpengaruh dan percaya dengan fitnah yang di sebarkan oleh Birasnya. Aidid mencari Nana di Langkawi. Nana dijumpai di atas Gunung Mat Chincang. Sepulangan mereka, Usin memberitahu tentang Adira yang telah diserang oleh sekumpulan lelaki. Aidid dan Nana dapat menyelamatkan Adira dengan pertolongan Ijam dan Usin. Pak su dan Mak su bersyukur Adira sempat diselamatkan. Mereka sekeluarga menyesal akan tindak-tanduk mereka selama ini yang menfitnah Nana serta cuba memisahkan Aidid dan Nana lalu meminta maaf pada Nana. Akhirnya, Aidid dan Nana dapat hidup bahagia bersama.




Sinopsis dari kulit novel
Aidid Mukhlis - Berpelajaran tinggi dan mempunyai kerjaya yang bagus. Dari kecil sudah menetap di luar negara membuatkan jiwanya seakan hilang rasa cinta pada kampung halaman. Akhirnya kerana dipaksa, dia pulang juga tanpa rela.

Nurul Liyana - Dia hanya gadis biasa. SPM pun setakat cukup makan. Memang dia dalam kategori bukan pelajar cerdik tapi jiwanya besar. Cintanya pada tanah air cukup menebal. Bila bertemu, mereka sentiasa berlaga angin. Seorang serius bukan main. Yang seorang lagi, nakalnya… Nauzubillah.

"Macamlah bagus sangat Kota London dia tu," ejek Liyana penuh jengkel.
"Memang bagus pun," jawab Aidid dengan nada yang menyakitkan hati.
"Apa yang bagus sangat? Apa yang London ada, Malaysia tak ada? Cer cite… cer cite." Liyana melawan kata-kata Aidid.
"Yang bagusnya, kat London tu tak ada mulut mak nenek macam kau!"

Hmm... asyik bertekak sahaja Mr. London dan Ms. Langkawi ini. Kata orang, perbezaan akan mewujudkan keserasian. Tetapi adakah keserasian akan wujud dalam jiwa Aidid Mukhlis dan Nurul Liyana?


Monday, 16 February 2015

NOVEL SUAMI SEBELAH RUMAH

Ku tiada alasan , hanya rasai cintaku dalam hatimu...


Novel Suami sebelah rumah akan menjadi satu lagi drama adaptasi. Memiliki novel ini sudah lama dan sudah lama juga membacanya  hanya tak direviewkan dalam blogs ini . Saya beranggapan ini sebuah novel santai dan komidi. Novel yang setebal 506 muka surat ini memang best. Kalau tak best , takkan novel ini dipilih untuk diadaptasi. 


Jom ikuti review dari saya harap terhibur. Mengisahkan Eryna yang bakal menyambut hari bahagia tiba-tiba menjadi huru hara. Pengantin lelaki tidak muncul. Azlan nama bakal suami Eryna yang didambakan  hanya menghantar SMS disaat akhir membatalkan pernikahannya. Azlan memberi alasan membatalkan pernikahan disaat akhir kerana maknya tidak merestui perhubungan mereka. Jika Azlan terus juga berkahwin dengan Eryna , maka harta satu sen pun tidak akan diberi kepada Azlan. 


Yang paling gembira dengan berita ini sudah tentunya Mak Eryna, Mak Non . Sebenarnya Amar dari awal lagi dah jadi calon menantu Mak Non dan Pak Wan. Tambah lagi ibu dan ayah Amar berkawan baik dengan mak abah Eryna. Tapi Eryna memang tak pernah pandang Amar . Walaupun Amar seorang doktor tapi Eryna tak pernah nak heran. Amar pernah meminang Eryna tetapi ditolak . Kali ini , bagai tiada pilihan Eryna telah melamar Amar untuk berkahwin dengannya bagi menutup malu keluarga. 



Bermula kehidupan selepas berkahwin. Eryna meletakkan beberapa syarat perjanjian . Atas permintaan Eryna perkahwinan mereka perlulah dirahsiakan daripada orang lain. Eryna tidak mahu dituduh perempuan yang kemaruk nak berkahwin.  Mereka tidak akan tinggal sebumbung sehinggalah Eryna menyintai Amar. Hidup berasingan ini akan dijadikan tempoh bagi mereka untuk berkenalan, berkawan, berdating dan bercinta. Eryna mahu Amar tackle dan buat dia fall in love. Maka termeterailah perjanjian antara mereka. Amar mengambil keputusan untuk mencari rumah bersebelah dengan rumah sewa Eryna. Bagi memudahkan Amar memikat dan memantau Eryna . Maka bermulah hidup mereka sebagai suami isteri sebelah rumah . 



Oleh kerana mereka berjiran rakan serumah Eryna , Anis terpikat pada Amar kerana Amar selalu prihatin terhadap jirannya. Anis yang tersalah anggap yang kononnya Amar suka padanya. 


Di tempat kerja , Amar sering di gangguan oleh Doktor Wani yang gedik. Dokor Wani yang menaruh hati pada Amar tidak pernah mendapat perhatian dari Amar. Ini bukanlah satu halangan pada Dr. Wani untuk terus memikat Amar. 


Semuanya menjadi kalang kabut bila kedua orang tua mereka datang secara mengejut. Segala rahsia terbongkar. Banyak soalan yang perlu dijawab oleh Eryna dan Amar . Namun hati tua dapat merasakan ada yang tak kena pada mereka . Eryna membuat keputusan untuk terus bersama Amar walaupun beberapa kali Azlan datang untuk mengharap simpati. Eryna mengaku ketulusan cinta Amar membuat dia sedar. 

Cukuplah kalau dia hanya sukakan aku
Cukuplah kalau dia tidak membenciku
Kerana aku percaya ....
Cinta akan hadir apabila ada rasa suka dalam hatinya untukku nanti
Cinta akan hadir apabila hilang rasa bencinya kepadaku
Cinta akan hadir disaat hati merelakan..


Sinopsis dari kulit novel

Disebabkan pengantin lelakinya lari pada hari pernikahan mereka, Eryna buat kerja gila. Amar, doktor nerd anak jiran sebelah rumah, dilamarnya.



“Amar, sudi tak awak ambil saya jadi isteri awak? Kita kahwin. Boleh?”



Tentulah Amar sudi! Yang ajak dia menikah itu ialah Eryna, gadis idamannya. Gadis yang dicintainya sejak sekian lama! Gila nak tolak? Namun...



“Awak, saya harap kita rahsiakan dulu tentang kita dah nikah ni daripada pengetahuan orang lain di Kuala Lumpur sana.” ~ Eryna.

“Kenapa? Kenapa orang tak boleh tahu yang kita ni suami isteri? Kenapa perlu dirahsiakan tentang kita daripada kawan-kawan awak? Awak malu nikah dengan saya?” ~ Amar.


Amar nekad. Hati Eryna perlu dicuri sebelum Azlan kembali menagih kasih. Kerana itu, dia memilih untuk menjadi jiran sebelah rumah isterinya. Konon, senang dia hendak mengurat dan mengushar Eryna. Malangnya, bukan Eryna yang jatuh hati tetapi Anis, teman serumah isterinya itu.

Suami sebelah rumah Eryna memanglah pandai mengambil hati. Sentiasa berusaha untuk memikatnya. Jadi, sebelum Amar disambar Anis, kawan serumah yang dah terpikat tahap serius tak peduli apa... Eryna perlu buat keputusan!

Kedatangan ibu bapa masing-masing menimbulkan huru hara. Banyak soalan yang perlu dijawab andai mereka tahu Eryna dan Amar tinggal berasingan. Tapi, kalau tiba-tiba Eryna masuk ke dalam rumah Amar, tentulah Anis akan kecoh satu dunia! Dalam kemelut, Azlan menambah resah hati Eryna dengan meminta sedikit ruang untuk hatinya bertapak semula. Begitu juga dengan kehadiran Doktor Wani yang tak jemu mencanang di hospital yang Doktor Amar itu dia yang punya.

“Belum jatuh cinta dengan saya lagi?” ~ Amar

Soalan itu untuk siapa sebenarnya? Eryna, Anis atau Doktor Wani yang obses pada suami sebelah rumah dia? Ah, Eryna keliru sudah!



Antara barisan pelakon dalam drama ini. 

Episod 1
Eryna dan Amar berjiran sejak mereka kecil lagi tambahan pula ibubapa mereka berkawan baik. Sejak Amar berpindah Eryna selalu terasa sakit hati bila ibunya Mak Non melebihkan Amar dari dirinya. Sikap Mak Non terbawa-bawa hingga mereka membesar , ke universiti dan sehingga kini. Amar memang suka pada Eryna tetapi sebaliknya pada Eryna. Eryna tidak suka pada Amar malah Eryna suka memilih Azlan sebagai teman lelakinya. Walaupun Amar tahu Eryna sengaja menunjuk-nunjuk teman lelakinya tetapi Amar tak pernah putus asa. Selepas habis belajar Amar ditawarkan kerja sebagai doktor . Amar juga mengambil keputusan untuk melamar Eryna untuk dijadikan isteri.

Episod 2
Eryna marah pada Amar bila keluarga Amar datang merisik. Pada Eryna , Amar lelaki yang tak layak menjadi suaminya.Eryna menganggap Azlan lebih layak menjadi suami. Ibu Amar memujuk Amar jangan terlalu kecewa pinangannya di tolak oleh Eryna.  Hubungan Eryna dan Azlan semakin rapat. Azlan mengambil keputusan untuk bertunang dengan Eryna. Mak Non terkejut bila Eryna buat keputusan sendiri tentang pertunangannya.

Episod 3
Eryna kecewa dengan sikap Mak Non yang suka marah - marah. Keputusan untuk berkahwin dengan Azlan dilakukan sendiri. Ibu Amar memberitahu anaknya tentang perkahwinan Eryna . Amar sedih tetapi sebelum Azlan berjabat tangan dengan tok kadi harapannya untuk memiliki Eryna tetapi ada. Amar memberitahu dia tidak akan hadir ke majlis perkahwinan Eryna tetapi ibunya memaksa agar Amar turut serta demi menjaga hati Mak Non.

Episod 4
Ibu Amar tahu hati anaknya sedang bersedih. Pak wan ( ayah Aryna ) datang ke rumah Amar . Dia menyuruh Amar memujuk Mak Non yang merajuk . Dengan Berat hati Amar datang memujuk dan menasihatkan Mak Non agar menerima Azlan sebangai menantu. Mak non sedih kerana Amar tidak menjadi menantunya. Dalam bersiap untuk majlis nikah , Aryna pengsan bila Azlan menghantar SMS mengatakan dia tidak hadir untuk majlis nikah mereka. Eryna ringan mulut melamar Amar untuk menggantikan tepat Azlan. Amar tidak teragak-agak menerima lamaran dari Eryna. Keputusan Amar membuatkan Mak Non gembira kerana impian tercapai Amar sebagai menantunya.

Episod 5
Amar dan Eryna selamat di ijab kabulkan. Kerana Amar tidak mengambil cuti yang panjang . Amar terpaksa meninggalkan Eryna di rumah Mak Non. Ditempat kerja Amar terpaksa berdepan dengan Datuk Wani. Amar memberitahu Doktor Wani yang dia sudah berkahwin tetapi Doktor Wani tidak percaya. Sejak berkahwin dengan Eryna , Amar mengubah ketampilan dirinya. Ramai pekerja hospital terkejut bila Doktor Amar lebih kacak. Perubahan itu mengejutkan Doktor Ziyad rakan setugasnya .

Episod 6
Setelah Eryna cuti 2 minggu. Amar terpaksa pulang dan menjemput Eryna balik ke Kuala Lumpur. Amar terpaksa meninggalkan Motornya dan pulang bersama Eryna. Eryna terkejut bila Amar menyewa rumah disebelah rumah sewanya. Anis (rakan serumah Eryna) gembira dapat jiran baru. Oleh kerana Amar tidak membawa motor , Eryna terpaksa menumpangkan Amar ke tempat kerja. Anis banyak menceritakan hal jiran baru kepada Eryna memandangkan Eryna baru balik dari kampung kerana cuti kahwin. Anis tidak tahu yang Amar adalah suami Eryna.

Episod 7
Azlan datang kerumah dan memaksa Eryna kembali padanya. Eryna bertegas dia tidak mahu ada apa-apa hubungan dengan Azlan lagi . Ini membuatkan Azlan marah kerana Eryna tidak memperdulikan Azlan lagi. Azlan memberitahu Eryna semua ini adalah rancangan mamanya. Dia tidak mempunyai pilihan. Amar memberi bekal makan malam untuk Eryna . Amar berlajar untuk memikat hati Eryna dengan masak masakan kegemarannya. Amar meminta resepi dari Mak non. Anis gembira bila Amar selalu mengambil berat.

Episod 8
Eryna dan Azlan berlagak seperti pengantin baru di pejabat kerana tak mahu airmukanya jatuh disebabkan tidak jadi kahwin dengan Azlan. Azlan kerap menggangu Eryna yang inginkan menjelaskan perbuatannya pada Eryna. Eryna marah dengan sikap Azlan yang pentingkan diri sendiri. Kerana terlalu marah Eryna menyimbah air teh pada Azlan di kedai mamak. Azlan tidak menyangka Eryna berubah dan marah padanya. Ini semua kerana emak Azlan yang menghalang pernikahannya dengan Eryna. Amar mengajak Eryna pergi makan malam dan terus menawan hari Eryna.

Episod 9
Selepas balik dari makan malam dengan Amar. Azlan datang kerumah Eryna dan bertanyakan tentang Amar. Azlan terkejut bila Amar tinggal bersebelahan rumah Eryna. Amar marah bila Dr. Wanie suka mengganggu dirinya walaupun sudah diberi penjelasan Amar sudah berkahwin . Selain itu Anis juga mencari-cari Amar bila Amar tidak pulang kerumah. Eryna teringat perbualan semasa makan malam yang lalu. Tindakan menyimbah air teh pada Azlan adalah salah. Ini semua berpunca Eryna tidak dapat mengawal diri dari marah kerana terlalu marah Eryna hanya terfikir untuk memalukan Azlan sahaja . Yang lebih menambah kemarahan Eryna Azlan memberi alasan tidak datang ke majlis nikah adalah harta. Amar susah mengelak dari Anis kerana Anis sering mencuri perhatian Amar.

Episod 10



Monday, 9 February 2015

NOVEL PENGARAH CINTA TERBAIK





Kita merancang , Dia  juga merancang  Tetapi Dialah sebaik - baik perancang .


Alsya Khairin seorang lagi punulis yang giat mengasah bakatnya. Novel Pengarah Cinta Terbaik sebuah novel dari terbitan Lovenovel. Kali ini bukan review novel adaptasi tetapi novel baru keluaran Januari 2015 . Saya beli dari penerbitan Lovenovel sendiri dan seorang dari rakan FB saya mengatakan jalan cerita Pengarah Cinta Terbaik ini sangat menarik. Novel yang santai dan mudah difahami jalan ceritanya membuatkan saya terus membacanya hingga ke muka surat terakhir. Novel yang setebal 664 muka surat ini merungkap pengorbanan seorang anak , menerima takdir dan perjalanan hidup Citra Nur Afilya. 

Rasfal Haqeemi seorang pelakon dan pengarah filem terkenal amat digilai dan diminati ramai . Tetapi dia tidak leppas ari gosip - gosip liar termasuk dia mempunyai hubungan dengan Fiona pelakon wanita terkenal dan gossip terhangatnya ialah dia lelaki gay. Demi untuk menghilangkan gossip itu , Rasfal dan pengurusnya Atif telah merancang untuk mencari seorang gadis yang mahu berkahwin dengan Rasfal secara kontrak selama 1 tahun. Citra Nur Afilya yang telah bertunang dengan Qammar seorang jurukamera di produksi pengambaran filem merupakan seorang gadis yg sgt baik , dari kecil hingga dewasa , kehidupannya sentiasa diselubungi masalah . Dia bekerja siang dan malam untuk mencari duit mengubati mata ibunya yang buta kerana menangis terlalu banyak setelah kematian ayah Citra. Qammar tunang Citra merupakan seorang lelaki yang suka berfoya - foya dan bertukar - tukar pasangan tanpa pergertahuan Citra . Fikiran Citra buntu kerana dia memerlukan kos 30k untuk membiayai pembedahan mata ibunya. Dia menceritakan masaalahnya kepada Qammar tetapi tunang durjananya itu memberitahu dia tiada wang. Rasfal dan Atif yg mengertahui masaalah Citra menemui Citra dan Qammar dan menawarkan pertolongan akan tetapi Citra harus berkahwin dengannya. Pada mulanya Citra marah dan tidak mahu kerana dia sayangkan Qammar , akan tetapi Qammar memujukkan dengan mengunakan nama ibu Citra yang sedang sakit itu.Pada masa yang sama Qammar meminta imbuhan dari Rasfal. Akhirnya Citra bersetuju dan perkahwinan ini menjadi mudah bila keluarga Rasfal yang kaya merestui perkahwinan mereka.

Pada hari perkahwinan mereka tarikh ibu Citra dibedah. Citra yangg berbelah bagi hatinya akur setelah ibunya menyatakan yg dia akan selamat, Ibu menyuruh Citra membawa suaminya selepas persandingan mereka. Akan tetapi semasa majlis sedang berlangsung , Citra menerima khabar dari Qammar yang menyatakan ibunya telah meninggal semasa pembedahan dilakukan . Ini menyebabkan Citra sangat tertekan dan sering menangis. Rasfal yang kasihan melihat nasib isterinya sering meluangkan masa dengan Citra. Pada masa yang sama Datin Rohana mama Rasfal juga sangat mengambil berat dan sayang akan menantunya itu . Lama kelamaan Citra berjaya melupakan kisah sedihnya itu dan dia pindah tinggal bersama Rasfal di apartmentnya.

Perjalanan rumahtangga mereka kadang bergelora dimana sikap Rasfal yang panas baran sering mengecilkan hati Citra. Citra pula sering menyakitkan hati Rasfal kerana sering bertemu dengan Qammar tambahan lagi Qammar sering meminta wang dengan Citra. Rasfal menasihati Citra , tetapi Citra marah kerana perasaan sayangnya terhadap Qammar terlalu dalam. Akan tetapi tembelang Qammar yang suka berfoya - foya itu terbongkar bila Rasfal membawa Citra ke Kelab malam melihat perangai sebenar Qammar . Citra terluka dan Rasfal yang mula jatuh cinta dengan Citra sentiasa memujuk hati Citra . Akhirnya mereka saling meluahkan isi hati dan bersatu dalam erti kata sebenar . Akan tetapi setelah mereka bahagia , ranjau menimpa dimana cukup setahun kontrak , Qammar datang mengacau Citra di rumah Rasfal ketika lelaki itu tiada dirumah. Ketika mereka saling bertengkar , muncul Datin Rohana di situ dan rahsia perkahwinan terbongkar dan menyebabkan Datin Rohana telah menghalau Citra tanpa mengertahui yang menantunya sedang mengandung. Rasfal yang kembali ke rumah mereka dan melihat Citra tiada dirumah merasa sedih tambahan lagi mamanya telah memberi surat yg ditinggalkan oleh Citra. 

Selepas kehilangan Citra Rasfal berhenti berlakon bertujuan untuk mencari isterinya. Qammar sasaran utama Rasfal , Dalam satu insiden Rasfal memukul Qammar hingga Rasfal ditangkap oleh pihak polis. Itulah dimanakan jodoh mereka bertemu kembali setelah setahun terpisah . Citra berharap Rasfal mampu menjadi pengarah cinta terbaik mereka. 

Sinopsis dari kulit novel 
Dia seorang pelakon terkenal. Dia seorang pengarah terbaik. Dia digilai ramai wanita, pendek kata dia memang seorang yang popular. Bukan sahaja kerana kekacakannya malahan kerana kehebatannya di layar perak.

RASFAL HAQEEMI- Seorang pelakon dan pengarah muda yang popular. Semakin dia popular, semakin banyak kontroversi yang menghimpit. Paling tidak disangka-sangka dia dikaitkan dengan hubungan sejenis. OMG!Puas Rasfal Haqeemi menafikan, puas dia cuba menjernihkan suasana tetapi gosip terus melanda. Fikirannya buntu. Dia harus mencari jalan untuk menyelamatkan maruah dan kariernya.

“Saya tak halang pun untuk awak berfikir. Saya tak nak perkahwinan ni jadi disebabkan terpaksa. Saya nak awak rela hati kahwin dengan saya meskipun hanya sementara.”
CITRA NUR AFILYA- Namanya tidak seindah hidup yang dilalui. Bermacam-macam dugaan harus ditempuhi demi ibu tersayang sehingga mengheretnya ke dalam dilema. Namun, atas dasar pengorbanan demi menyelamatkan ibu yang buta, Citra telah membuat satu keputusan yang paling besar dalam hidupnya. Namun, dia tidak dapat menerima kenyataan bahawa tunang tersayang merelakan dia bersama dengan lelaki lain semata-mata demi duit. Tetapi atas dasar pengorbanan, Citra turutkan jua.

“Mungkin saya orang susah jadi senang-senang orang gunakan saya tapi saya tetap ada hati dan perasaan seperti orang lain. Saya tak minta bos terima saya sebagai isteri bos tapi cukuplah layan saya sebagai seorang kawan. Apa saya tak layak ke berkawan dengan orang popular seperti bos?”

Tetapi apa yang dirancang tidak seperti yang diharapkan. Lakonan demi lakonan yang diciptakan akhirnya memakan diri. Saat cinta menyapa, rahsia yang disimpan akhirnya terbongkar. Cinta yang sudah mekar akhirnya layu kembali. Citra pergi untuk menyelamatkan karier Rasfal. Tetapi bagi Rasfal, Citra adalah segala-galanya.

Mampukah cinta seorang gadis biasa dan seorang pelakon dan pengarah popular bersatu? Mampukah seorang pengarah terbaik mengarah kisah cintanya sendiri? Atau perpisahan yang akan terus menjadi pilihan mereka.


Sedikit pertikan-perikan menarik dari novel .

Tunjuk tangan tu. Tadi aku tengok tangan kau pun luka juga,” ujar Rasfal cuba melindungi debaran di dalam dada saat bertentangan mata dengan Citra. Dia menghela nafas panjang. Spontan Citra menunjukkan tapak tangannya yang terluka. Pandangannya ditundukkan kerana tidak berani untuk menatap wajah Rasfal saat ini.

“Teruk ni,” ucap Rasfal tiba-tiba.

“Apa yang teruk?” soal Citra pelik. Dia merenung wajah Rasfal yang kacak.

“Luka kau inilah,” balas Rasfal sambil menggeleng.

“Hah? Takkanlah teruk sangat? Nampak macam biasa aje.”

“Memang kau nampak macam biasa, tapi sebenarnya luka kau ni dah kena jangkitan kuman. Mungkin tangan kau ni kena potong,” bohong Rasfal sambil wajahnya diseriuskan.

Kena potong? Serta-merta wajah Citra berubah kelat. Air liur ditelan saat dia membayangkan tangannya dipotong sehingga pergelangan tangan. Tidak dapat dibayangkan rasanya itu. Oh tidak! jerit hati Citra.

“Tak nak!” jerit Citra sambil menyembunyikan tangannya di belakang badan. Dia menggeleng.

“Alah, bukan sakit pun kena potong. Macam kena gigit semut aje,” sakat Rasfal lagi dengan tawa yang tertahan-tahan. Dia mengulum senyum.

“Tak nak! Saya takut,” ujar Citra. Tanpa disedari, air matanya sudah mula merembes di pipinya.

Rasfal menghamburkan tawanya yang tidak tertahan. Tawanya makin galak apabila melihat Citra menangis. Sikap polos Citra inilah yang menghiburkan hatinya.

“Kenapa bos ketawa?” soal Citra dengan tangisan yang masih kedengaran.

“Kau percaya ke kata-kata aku?”


“Apa bos ni? Itu saya punyalah!” marah Citra sambil cuba merampas kad itu daripada tangan Rasfal.

“Amboi, bukan main sayang lagi kau dekat kad ni. Mentang-mentanglah Abang Raqeeb yang bagi sampaikan aku nak tengok pun tak boleh,” bebel Rasfal tidak berpuas hati. Dia mengangkat kad tersebut setinggi-tingginya bagi menyukarkan Citra untuk merampas balik.

“Mestilah sayang. Abang Raqeeb yang bagi. Saya nak simpan buat kenangan,” ujar Citra jujur.
Bulat mata Rasfal mendengar kata-kata Citra. Apa? Nak buat kenangan? Jangan mimpi!
“Apa bagus sangat Raqeeb tu dekat mata kau? Aku rasa, aku lagi bagus!” ucap Rasfal geram.
“Abang Raqeeb tu seorang yang tenang. Seorang yang rasional dan dia seorang yang penyayang. Tak pernah sekali pun dia meninggi suara dengan saya. Cara layanan dia memang boleh buat orang jatuh cinta tau,” balas Citra selamba. Sempat lagi dia ketawa kecil apabila mengenangkan Raqeeb yang kacak.
Berdesing telinga Rasfal mendengar. Dia merengus marah. Tidak suka apabila Citra terlampau memuji Raqeeb lebih daripadanya.
“Jadi kau dah jatuh cinta pada dialah?” tempelak Rasfal cuba menahan sabar.
“Kalau saya tak bertunang, mungkin saya akan jatuh cinta pada lelaki macam Abang Qeeb,” ujar Citra berterus-terang.
Berderau darah Rasfal mendengar. Pantas, dia mencampakkan kad tersebut kembali pada Citra. Rasa sakit hatinya hanya Allah yang tahu lalu dia berlalu ke bilik tanpa sedikit pun membalas kata-kata Citra. Kenapa harus wujud rasa sakit ini, Ya Tuhan?



Monday, 26 January 2015

NOVEL HATI PEREMPUAN

Memahami hatimu lebih sukar daripada memilikinya.

Hati perempuan sebuah novel yang bakal diadaptasi didalam sloat Akasia di TV3 . Mungkinkah drama ini akan menjadi trending . Kita tunggu sama-sama . Sebenarnya memiliki novel ini kerana drama. Novel yang dibeli melalui seorang rakan di FB. Bila baca review orang lain ada yang kata menarik dan ada yang kata sebaliknya . Cuma pendapat saya cerita macam ada sikit tak sampai pada pembaca. Saya percaya untuk akan datang penulis akan lebih memperbaiki cerita dan penggunaan bahasa Inggeris. Tapi tahniah cerita ini terpilih untuk didramakan. Novel yang setebal 711 muka surat ini akan lebih menarik bila didramakan. 

Jom ikuti sedikit review dari saya untuk novel Hati Perempuan karya Nur Ain Al- Abbas. Yuhanis seorang akitek yang berjaya. Diusia lewat 25 tahun dia masih belum mempunyai kekasih hati. Nizam rakan sekerjanya sudah lama menaruh hati  pada Yuhanis tetapi Yushanis selalu menidakkan kenyataan itu. Namun kerana sikap Yuhanis, Yuhanis terlepas pandang pada lelaki yang mencintainya dalam diam.

Lelaki yang dikenali melalui majalah yang ditunjukkan oleh sahabatnya Maisara dan dipertemukan dalam satu tugas kerja. Tengku Zaril yang bersikap angkuh dan sinis cukup menjengkelkan. Dengan lamaran yang kurang beradab di anggap Tengku Zaril gila. Lamaran Tengku Zaril ditolak. Tengku Zaril tidak putus asa . Tengku Zaril cuba memenangi hati Yuhanis tetapi gagal. Alasan Tengku Zaril melamar Yuhanis adalah kerana mereka saling memerlukan. Tengku Zaril berubah sikap , pada pendapat Tengku Zaril tiada perempuan lain yang boleh dijadikan Isterinya selain Yuhanis. Kedatangan rombongan keluarga Tengku Zaril datang meminang mengejutkan Yuhanis tambahan pula maknya turut memerima pinangan keluarga Tengku Zaril. 

Tanpa alasan Yuhanis menerima lamaran Tengku Zaril.  Hati Yuhanis tidak semudah itu untuk melupakan kenangan silam. Hatinya hanya ada lelaki yang mernama Daniel Idrus. Lelaki yang berjanji sehidup semati tetapi pergi tanpa penjelasan. Merana dan terus sakit hingga hatinya sekeras seperti batu. Saban hari mencari jawapan mengapa ditinggalkan. Yuhanis lebih suka membuat keputusan sendiri tanpa memikirkan perasaan Tengku Zaril. 

Selepas kematian papanya Tan Sri Idris , Daniel Idrus menuntut janji sedangkan ketika itu Yuhanis sangat membencinya. Danial Idrus terus mengganggu Yuhanis dan ingin memberi penjelasan. Hubungan Mereka dikehatui oleh Tengku Zaril. Ini mendatangkan rasa cemburu yang teramat. Tengku Zaril mencari apa hebatnya Danial Idrus berbanding dirinya. 

Bila mak membongkar rahsia barulah Yuhanis sedar Danial Idrus tidak meninggalkannya tetapi kerana harapan seorang ibu demi kebahagiaan anaknya Danial Idrus terpaksa. Bagi mengelakkan fitnah dan syak wasangka buruk , Danial Idrus berkahwin dengan seorang gadis lain demi kebahagiaan Yuhanis. Danial Idrus mahu melihat Yuhanis bahagia disamping Tengku Zaril. 

Saat bahagia dan percaya kembali datang , Tengku Amalin datang membawa Fitnah . Fitnah yang ditabur membuatkan rumahtangga Tengki Zaril dan Yuhanis hampir bergolak. Tengku Zaril tidak akan membiarkan rumahtangganya hancur kerana Tengku Amalin. Tengku Amalin yang menaruh hati dengan sepupunya dan tidak pernah sekali pun diberi peluang untuk bertahta dihati Tengku Zaril . Segala rancangan buruknya tidak pernah menjadi Tengku Amalin menjadi marah dan dendam . Dengan mengupah orang untuk rancangan buruk hingga mengakibatkan Yuhanis keguguran. Tengku Amalin disabitkan kesalahan. 

Segala derita dan duka yang dilalui Yuhanis dan Tengku Zaril akhirnya memberi sinar harapan baru. Dikurniakan 2 cahaya mata mengeratkan perhubungan mereka. Tiada lagi yang mengusutkan fikiran kerana ditamankan kepercayaan yang tinggi. Kerana cintanya berlandaskan rasional. 



Sinopsis dari kulit novel 

Pengalaman lalu mengajar Yuhanis tentang erti perbezaan taraf hidup. AkhirnyaYuhanis menjadi seorang wanita yang terlalu berhati-hati danmementingkan rasional berbanding emosi. Kerana sikapnya itu, diaterlepas pandang terdapat insan yang menyayanginya dalamdiam.



Namun,pemberian kotak kecil berbalut rapi dengan ikatan reben berwarnakeemasan tanpa nama penerima amat mengejutkan Yuhanis. Bertambahtidak percaya apabila kata-kata lamaran disertakan sebentuk cincinyang ada di dalam kotak kecil tersebut datang daripada sang priaterhangat di pasaran.



“Kenapa ni?” - Tengku Zaril.

“This is yours?” - Yuhanis.

“Adakahsaya nampak macam lelaki yang memakai cincin perempuan? You must bejoking.” - Tengku Zaril.

“Saya tak bergurau tapi Tengku yang bergurau!” - Yuhanis. 

“I proposed you, Cik Yuhanis.” - Tengku Zaril.



Kata orang cinta itu bukan sekadar ucapan, tetapi jika tidak diungkapkan,ia juga tidak akan lengkap dengan sendirinya. Jika cinta tidakdiluahkan, ia tidak akan ke mana-mana. Jika cinta hanya sekadarluahan, ia menjadi kosong dan tidak bermakna. 



“Just say ‘yes’ and we’ll begin.” - Tengku Zaril. 

“Takkan semudah itu.” - Yuhanis. 



Lalu…Mampukah cinta yang harus memiliki itu dapat dirasai oleh Yuhanis danTengku Zaril? Atau mungkin Yunanis masih ada kesangsian cinta TengkuZaril terhadap dirinya? 



Sedikit petikan dari novel 
“Aril!” Ketukan di pintu bilik bertalu-talu menganggu tidur mereka. Yuhanis membuka matanya perlahan. Jam di meja sisi katil menunjukkan tepat pada pukul 8 pagi. Selepas solat subuh tadi mereka terlelap kembali. Kalau Tengku Zaril memang tidur mati. Mungkin penat bekerja sepanjang minggu.

“Aril, Anis!” Ketukan bergema lagi. Yuhanis pantas bangun menuruni katil mahu menuju ke pintu bilik. Tetapi langkahnya tergantung ketika tersedar sesuatu. Dia hanya memakai robe satin paras lutut berwarna krim. Jelas sekali suara yang memanggil di luar bilik itu adalah Tengku Hazimi.Yuhanis mendekati suaminya yang masih lena di bawah comforter.

“Zaril.” Tubuh itu digoncang perlahan. Tidak ada sebarang reaksi.

“Zaril, bangun!” Kali ini dia mengoncangkan tubuh itu lebih kuat. Hanya dengusan tidak puas hati yang diterimanya malah Tengku Zaril comforter ditarik menutupi kepalanya. Yuhanis mengetab bibir.

“Bangunlah!” marahnya sambil menarik comforter dan dicampakkan ke hujung tilam.Tengku Zaril membuka mata kerana terasa dingin. Matanya kuyu mencari wajah isterinya.

“What?” Dia memandang Yuhanis yang berdiri di sisi katil dengan keadaan separuh mamai.

“Aril!” Panggilan di pintu bilik kedengaran lagi. Yuhanis menjongketkan kening sambil mengisyaratkan ke pintu. Tengku Zaril mendengus.

“Ayahanda, masih awal ni. Aril penat. No golf, no riding, no anything. Ajak angah dan achik la.” Dia separuh menjerit. Kalau cuti ahad begini, apalagi aktiviti ayahandanya selain bermain golf atau menghabiskan masa dengan rakan seperniagaannya.

“Ayahanda tahu Aril penat tapi ayahanda nak Aril dan Anis bersiap sekarang. Why? Buka pintu ni dan ayahanda akan jelaskan.” Arah ayahandanya. Tengku Zaril tidak ada pilihan. Dia bangun.

“Pergi mandi dulu.” Dia memandang isterinya. Yuhanis pantas menapak menuju ke bilik mandi tanpa banyak soal. Setelah pasti wanita itu masuk ke bilik mandi barulah Tengku Zaril membuka pintu bilik.

“Apa hal, ayahanda? Sounds very important.” Wajah keruh dihadapan muka pintu bilik itu dipandang. Macam ada hal serius aje!

“Are you still remember Tan Sri Idris?”

“Tan Sri Idris? Owner Medival Corp or..”

“Ya, Med Corp. Dia dah tak ada. Accident malam tadi. Now, ayahanda dan bonda nak ke rumah keluarga arwah. Aril dengan Anis jangan tak pergi. Bawa adik-adik kamu sekali.”

“Inalillah Wainalillahi rajiuun.” Walaupun tidak ada sebarang urusan perniagaan dengan Medival Corp tetapi sebagai individu yang berada dalam dunia perniagaan, pemergiaan itu satu kehilangan.

“Jumpa kat sana nanti.” Tengku Hazimin berpaling.

“Tak cukupkah kalau ayahanda saja yang pergi?” soalnya membuat ayahandanya kembali menoleh.

“Kalau cukup tak ada ayahanda bangunkan Aril.”

“Oh..okay.” Dia senyum paksa.

“Dah. Jangan lupa ajak angah dan achik. Ayahanda dah suruh Mak Wan kejutkan mereka tadi.”Pesan ayahandanya sebelum berlalu.

Yuhanis memandang kearah banglo dua tingkat berbumbung warna kelabu itu. Dahinya berkerut. Tengku Zaril memakirkan keretanya agak jauh dari pintu pagar kerana halaman sudah dipenuhi kereta-kereta tetamu yang datang mahu menyampaikan ucapan takziah pada keluarga arwah.

Sewaktu Tengku Zaril menyebut nama Tan Sri Idris tadi, Yuhanis seperti terkena kejutan eletrik. Dia mula ragu-ragu mahu ke rumah itu. Tetapi dia tidak ada alasan yang boleh diberikan untuk mengelak. Malah Tengku Zaqif dan Tengku Zarul juga tidak ada pilihan apabila Tengku Zaril sendiri yang mengetuk pintu bilik mereka selepas ketukan Mak Wan tidak diendahkan.

“Kenapa nampak tak suka datang sini?”Tengku Zaril menoleh pada isterinya yang nampak gelisah sambil menarik brek tangan.

“Datang ke rumah orang meninggal siapa yang suka?” Soal Yuhanis kembali disambut dengan tawa lucu Tengku Zaqif.

“Iyalah, along. Tak ada orang yang suka.” Sahutnya. Tengku Zaril menoleh ke seat belakang memandang adiknya. Sengihan pemuda itu mati.

“Yang angah gelak apahal?” tempelaknya. Tengku Zarul menjelirkan lidah pada Tengku Zaqif sambil berbisik perlahan, ‘padan muka’. Tengku Zaqif menjegilkan mata.

Mereka menapak masuk ke perkarangan banglo yang dipenuhi orang ramai. Suasana suram dapat dirasai melalui air muka tetamu yang berada di situ. Lain pula dengan Yuhanis. Dia menapak masuk dengan perasaan gelisah dan resah. Bacaan Surah Yassin bergema di ruang tamu. Jenazah yang terlantar di ruang tamu sudah selesai dikafankan dan ditutupi dengan kain putih. Kedatangan mereka disambut ala kadar oleh saudara arwah Tan Sri Idris. Tengku Zaril sempat memberikan ucapan takziah bagi pihaknya dan adik-adiknya.

Yuhanis yang memakai baju kurung putih dan bertudung putih seolah kebingungan mahu duduk di mana. Tidak ada seorangpun yang dia kenali berada di situ. Pandangan orang yang menuju padanya hanya dibalas dengan senyuman hambar.

“Yuhanis.” Panggilan dari arah tangga mengejutkan Yuhanis. Wanita separuh umur memandangnya dengan pandangan yang sukar ditafsirkan maksudnya. Yuhanis bertambah resah. Tidak mustahil dia akan dihalau keluar dari situ dalam beberapa saat lagi. Dia mahu menjauh tetapi tapak kakinya seolah melekat di atas jubin biru lembut ruang hadapan rumah itu.

“Anis datang?” Puan Sri Khadijah laju menuruni tangga dan menapak mendekati Yuhanis. Ya, memang sekejap lagi dia akan dihalau dari situ. Dia terundur setapak. Lemah kakinya mahu menampung berat tubuhnya sendiri.

“Mummy!” Suara dari luar menegah kuat. Lelaki yang masuk terburu-buru itu tambah meresahkan Yuhanis.

“Anis, Ya Allah!” Puan Sri Khadijah tidak mengendahkan tegahan anaknya. Dia memegang tangan Yuhanis yang sah tergamam.

“Mummy, don’t make a mess. Please.”Rayu Danial. Dia sudah penat menghadapi semua itu.

“Danny, ini Anis kan? Ya Allah akhirnya mummy berpeluang juga jumpa Anis. Anis ingat aunty kan?” mesra dan tiada sumpah seranah seperti yang dia fikirkan. Yuhanis was-was. Tengku Zaril memandang bingung. Tidak memahami situasi itu.

“Ingat aunty kan?”Tukas wanita itu. Yuhanis angguk. Mana mungkin lupa pada wanita yang pernah melemparkan sumpah seranah padanya dulu.

“Dah lama aunty nak jumpa Anis tapi Danny tak benarkan. Sumpah, aunty memang nak sangat jumpa Anis.”Mata wanita tua itu berkaca. Yuhanis tidak tahu reaksi bagaimana yang sesuai dia pamerkan saat ini. Wajah sugul Danial dipandang sebelum beralih pada suaminya yang jelas keliru dengan situasi itu. Tengku Zaril turut membalas pandangannya. Meminta penjelasan yang sememangnya hak baginya.

“Mummy.”Danial memaut bahu Mummynya. Menenangkan wanita yang baru sahaja bergelar balu Tan Sri Idris. Dia sendiri masih tidak dapat menyingkirkan kesedihan di hati atas musibah yang menimpa keluarganya.

“Maafkan segala dosa uncle pada Anis sebelum ni. Aunty rayu sangat kat Anis. Aunty pun minta maaf. Aunty tahu dosa aunty yang tidak rasional dan membabi buta pada Anis dulu.” Puan Sri Khadijah teresak. Kedua belah tangan Yuhanis diraih. Wajahnya yang sembab kini basah.

“Kalaulah masa boleh diputar kembali, aunty mahu Danny bahagia. Aunty mahu Anis jadi keluarga aunty. Aunty minta maaf. Semuanya salah aunty.”

“Mummy,Danny bahagia.” Pujuk Danial. Untuk apa dikesali perkara yang sudah berlalu. Itu hanya akan menambah deritanya.

“Kalau Anis tak sudi maafkan aunty..”
“Puan Sri, saya tak pernah berdendam pada Tan Sri dan Puan Sri. Setiap ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya. Saya cukup faham.” Yuhanis memintas. Dia tidak selesa menghadap kesedihan Puan Sri Khadijah. Juga tidak senang dengan pandangan mereka yang berada di situ.
“Maafkan aunty.” Makin meruntun perasaan esakan wanita itu. Mungkin kerana pemergian suami tercinta secara tiba-tiba.
“Saya dah lama maafkan uncle dan aunty.”Yuhanis menguntumkan senyuman untuk meyakinkan mummy Danial. Berdendam pun apa gunanya pada Yuhanis. Hanya akan menambahkan penyakit hati.
“Betul?” wanita itu menagih kesungguhan. Yuhanis angguk. Serentak itu tubuhnya dipeluk Puan Sri Khadijah erat. Tangisan dilepaskan di bahu Yuhanis.
“Alhamdulillah. Terima kasih Ya Allah. Terima kasih, Yuhanis.” Terasa berkurangan bebanan dosa yang ditanggungnya selama ini. Yuhanis membalas pelukan wanita itu. Bahu Puan Sri Khadijah diusap lembut. Tidak sangka mereka boleh berpelukan sebegitu.




Credit pada : FB Hati Perempuan gambar- gambar yang ada diblogs dan info-info terkini. 

Minggu pertama ( Episod 1 - 4 )


Sedutan episod 1 - 4
Episod 1
Tengku Zaril dibesarkan didunia koperat. Kejayaannya tidak boleh disangkal dengan ketegasan dan mengambil serius dalam hal-hal kerja. Dirinya tidak lari dengan liputan media yang mencungkil rahsia kejayaannya. Yuhanis seorang akitek yang berkobolahan dan disayangi oleh majikannya.  Selain itu Yuhanis berkawan rapat dengan Nizam. Yuhanis selesa berkawan dengan Nizam hingga keluarga Nizam juga suka pada Yuhanis. Akitiviti bersukan adalah minatnya dimasa lapang. Yuhanis sering bermain skuasy bersama Maisara. permainan mereka diperhatikan oleh Tengku Hazimi. Tengku Hazimi berminat untuk bermain sama dengan Yuhanis dan mereka berkenalan. Yuhanis memperkenalkan diri dan berkerja di Izzu & co mana kala Tengku Hazimi diperkenalkan sebagai seorang pesara kerajaan. Maisara menceritakan kehebatan lelaki dalam majalah namun Yuhanis tak mengambil perhatian siapa lelaki dalam majalah itu. Pada Yuhanis cukuplah 4 tahun dulu lelaki yang pernah bertahta dihatinya pergi tanpa alasan. Nizam tiba-tiba marah pada Yuhanis kerana Yuhanis melibatkan diri menyelesaikan projek yang dikendalikan oleh Nizam. Yuhanis tidak menyangka Nizam beranggapan buruk pada dirinya. Yuhanis hanya berniat untuk menolong. Tuan Izzudin memperkenalkan Klien baru pada Yuhanis. Yuhanis akan mengendalikan satu projek dari Paradigma group. Tengku Zaril terkejut bila diperkenalkan dengan Yuhanis. 


Episod 2
Kerana terkejut , Tengku Zaril banyak mempertikaikan kebolehan berkerja dengan perempuan .   Yuhanis tak mahu kalah dengan Tengku Zaril. Tuan Izzudin sekadar menjadi pemerhati dan Tuan Izzudin yakin dengan kebolehan Yuhanis. Tengku Zaril bertegas dia tak mahu mendengar apa-apa alasan dalam projek yang akan berjalan. Tengku Zaril juga menyuruh Jefry untuk menyiasat latar belakang siapa Yuhanis. Mak Yuhanis risau tentang dirinya. Adik beradik Yuhanis risau kerana Yuhanis seperti jauh hati dengan emaknya. Kakak Yuhanis mencungkil rahsia tetapi mak Yuhanis hanya mendiamkan diri. Nizam memohon maaf pada Yuhanis kerana bersikap kasar dan mengungkit kisah lama Yuhanis. Balik dari Sabah Yuhanis bergegas untuk berbincang tentang kerja di Sabah. Tetapi sikap Tengku Zaril menipiskan kesabaran Yuhanis. Yuhanis terus mendesak agar Tengku Zaril dapat membincangkan projek di Sabah. Yuhanis semakin sibuk bila Tengku Zaril meminta beberapa rekaan baru untuk projek Sabah. Tengku Zaril lebih suka mengusik Yuhanis dan kadang kala mendatangkan rasa kemarahan pada Yuhanis. Ummar mencari adiknya di pejabat kerana Yuhanis terlalu sibuk dan sukar dihubungi. Tengku Zaril turut menceritakan kisah pada sahabatnya Syed Ammar. Perempuan yang mencuri hatinya. Yuhanis banyak mencuri tumpuan Tengku Zaril. Tanpa disedari Tengku Hazimi memerhati tingkah laku Tengku zaril. Melayan Tengku Zaril yang sangat cerewet memaksa Yuhanis banyak masa bersama Tengku Zaril. Semasa pembentangan rekaan untuk projek baru Yuhanis bertanya kenapa Tengku Zaril tidak berkahwin lagi. Ini kerana melihat kerja Tengku Zaril seorang teliti dalam kerjanya. Tetapi Yuhanis tidak menyangka bila Tengku Zaril mencadangkan agar Yuhanis sahaja yang menjadi isterinya. 



Episod 3
Yuhanis menolak lamaran dari Tengku Zaril dengan cara baik. Walaupun Tengku Zaril menganggap Yuhanis menolak tuah. Nizam termenung jauh bila melihat Yuhanis semakin sibuk dan jarang bersama seperti dulu. Nizam juga mula rasa cemburu bila Yuhanis bersama Tengku Zaril. Maisara memberitahu Yuhanis yang Nizam mula cemburu dengan Tengku Zaril. Yuhanis menafikan dia tak ada apa-apa dengan hubungan dengan Nizam dan tak seharusnya nizam ada perasaan cemburu terhadapnya. Umairah ( kakak Yuhanis ) menghubungi Yuhanis memberitahu maknya sakit. Umairah mendesak agar Yuhanis balik ke kampung melihat keadaan maknya. Tengku Hazimi tahu yang Tengku Zaril marah pada adik-adiknya yang selalu buat masalah. Tengku Hazimi bersetuju memujuk adik-adiknya pulang ke Malaysia tetapi dengan syarat Tengku Zaril berkahwin dalam masa yang terdekat. Dalam pertemuan Tengku Zaril dan Yuhanis , Yuhanis tidak menyangka akan berjumpa dengan Syed Ammar suami pada sahabatnya Diana . Selepas permintaan Tengku Hazimi , Tengku Zaril lebih banyak mendiamkan diri . Tengku Zaril tahu semua itu adalah kebaikan untuknya. Tengku Zaril menjemput Yuhanis dirumah dengan diperhatikan oleh Nizam. Nizam cuba menjauhkan diri dari Yuhanis. Yuhanis terkejut bila menerima satu kotak kecil dari Tengku Zaril.


Episod 4
Yuhanis ke pejabat Tengku Zaril . Yuhanis marah bila Tengku Zaril menghantar sebentuk cincin padanya. Yuhanis rasa terhina dengan perbuatan Tengku Zaril. Selepas kejadian di pejabat Tengku Zaril . Gosip Tengku Zaril dan Yuhanis menjadi bualan kakitangan dipejabat. Hal ini dikatahui oleh Tengku Hazimi. Tengku Zaril berjumpa dengan keluarganya agar dapat meminang Yuhanis. Tengku Zaril nekad untuk memperisterikan Yuhanis walau apapun berlaku. Kerana mengunggu Tengku Zaril terlalu lama Yuhanis tertidur di pejabat Tengku Zaril. Tengku Zaril marah kerana dia tak suka bakal isterinya tidur di merata tempat. Dalam bergaduh Tengku Duratul (bonda) memerhatikan gelagat Tengku Zaril dan Yuhanis. Yuhanis diarahkan pergi ke Ipoh untuk melihat tapak projek selepas itu Yuhanis singgah di rumah Maisara. Maisara yang akan melangsungkan perkahwinannya. Tengku Zaril menghantar Yuhanis. Yuhanis mencabar agar Tengku Zaril tinggal di kampung jika mahu Yuhanis menerima lamarannya. Cabaran Yuhanis disambut baik oleh Tengku Zaril walaupun Yuhanis cuba melakukan sesuatu yang tak baik. Syed Ammar mencari Tengku Zaril tetapi diberitahu oleh Jefry , Tengku Zaril ke Ipoh bersama Yuhanis. Selepas majlis perkahwinan Maisara Yuhanis menerima panggilan dari Yazid ( abang Yuhanis ) menyuruh Yuhanis pulanng kekampung dengan segera. Syed Ammar merasakan Yuhanis lah perempuan yang berjaya membuka hati Tengku Zaril menerima perempuan. 

Minggu ke 2 ( episod 5 - 8 )

sedutan episod 5 - 8
Episod 5
Fikiran Yuhanis kusut selepas menerima panggilan dari Yazid menyuruhnya untuk pulang ke Johor segera. Tengku Zaril bersetuju balik ke Kuala Lumpur pada malam itu juga. Pada keesokan hari Yuhanis kekampung. Yuhanis terkejut bila semua abang dan kakaknya berada dikampung menuggu kepulangannya. Yuhanis tidak menyangka keluarga Tengu Zaril datang melamarnya. Mak Yuhanis menerima lamaran dari keluarga Tengku Zaril. Keluarga Tengku Zaril memberi tempoh satu bulan  untuk melangsungkan majlis pernikahan. Yuhanis masih tidak boleh melupakan kisah cintanya bersama Danial Idrus. Keputusan bersetuju untuk menerima lamaran Tengku Zaril dibuat demi maknya yang ingin melihat Yuhanis berkahwin. Pertunangan Yuhanis tersebar di media sosial. Yuhanis memberi penjelasan pada Nizam. Yuhanis merayu pada Nizam agar percaya dan boleh menerima diri Yuhanis tetapi nizam tidak berkata apa-apa. Ini membuatkan Yuhanis nekad untuk menerima Tengku Zaril. Yuhanis menjadi tumpuan media. Ini membuat rasa dirinya menjadi rimas. Tengku Zaril menceritakan dia mempunyai 2 orang adik lelaki yang susah dikawal. Tengku Zaril harap Yuhanis dapat menyesuaikan diri dengan kerenah Tengku Zaqif dan Tengku Zarul.  Tengku Amalin  terkejut bila pertunangan Tengku zaril tersebar luas di media . Tengku Amalin benci dengan berita itu. 

Episod 6
Tengku Zaril berkumpul dengan sahabatnya , Syed Ammar dan Tengku Badli . Mereka menceritakan siapa perempuan yang bertuah yang akan berkahwin dengan temannya yang terlalu memilih. Nizam manyesal kerana tidak memberi peluang pada Yuhanis memberi penjelasan. Yuhanis merasakan tindakan Nizam sudah terlambat. Segala persiapan telah dibuat oleh keluarga Tengku Zaril.  Tengku Amalin pulang ke Malaysia . Tengku Amalin pulang ke Malaysia sebab merancang untuk merosakkan majlis perkahwinan Tengku Zarif.  Kepulangan dan rancangan Tengku Amalin dapat dihidu oleh Tengku Zaril. Tengku Zaril akan mengambil tindakan jika Tengku Amalin tetapi berdegil. Pernikahan Tengku Zaril dan Yuhanis berlangung dengan lancar. Kini Yuhanis sah menjadi isteri Tengku Zaril. Tengku Zaril menyuruh Yuhanis memberi kunci kereta. Dalam mencari kunci kereta Yuhanis terjumpa kotak biru yang mengisi seribu kenangan nya bersama Daniul Idrus. Yuhanis terjumpa thurm drive . Didalamnya ada nota terakhir dari Danial Idus untuknya. Yuhanis tidak menyangka dalam leka dia membaca nota itu , Tengku Zaril memerhatikan kesedihan Yuhanis. 

Episod 7
Tengku Zaril bertanyakan kenapa Yuhanis menangis dan Yuhanis menyembunyikan hal sebenar. Umairah nampak Yuhanis memegang kotak yang menyimpan kenangan bersama Danial Idrus. Umairah menyarankan membuang kotak itu dan lupakan segala kenangan lalu. Kini Yuhanis sudah berkahwin dengan Tengku Zaril yang jauh lebih baik. Yuhanis mengatakan perkahwinannya hanya untuk memenuhi impian mak untuk melihat Yuhanis berkahwin. Setelah bersiap untuk pulang ke kuala Lumpur Tengku Zaril terpijak thurm drive. Majlis sambut menantu di adakan dengan penuh meriah. Tengku Zaril menyuruh dua adiknya untuk berkerja di syarikat. Tengku Zaqif dan Tengku Zarul tak bersetuju kerana dipaksa berkerja dibawah tanggungjawab Tengku Zaril. Setelah seminggu bercuti Tengku Zaril telah memulakankan tugas di pejabat. Tengku Zaqif dan Tengku Zarul memulakan tugas di Paradigma group. Manakala Yuhanis masih dirumah. Yuhanis minta kebenaran untuk kerja juga kerana bosan dirumah. Maisarah terkejut bila berjumpa Yuhanis di pejabat. Maisara juga memberi tahu Nizam berhenti kerja di Izzudin & co. Tengku Zaqif seperti biasa pergi berhibur di club malam . Tengku Zaqif diserang tetapi diselamatkan oleh seorang perempuan . 

Episod 8
Tengku Zaril menunggu kepulangan Tengku Zaqif. Bondanya menasihatkan agar memberi peluang untuk Tengku Zaqif berubah. Tengku Zaril berpendapat Tengku Zaqif gagal dalam menjalankan tugas di pejabat. Pertengkaran antara Tengku Zaril dan Tengku Zaqif didamaikan oleh oleh Tengku Zarul. Yuhanis cuba menegur Tengku Zaril jangan terlalu berkeras dengan adik-adiknya. Tengku Zaril kepejabat Yuhanis dan mengajak Yuhanis makan tengahari. Tiba-tiba terserempak dengan Nizam , Tengku Zaril mula rasa cemburu. Tengku Zaqif berterima kasih dengan Erina yang menyelamatkan dirinya. Sejak dari malam itu Tengku Zqril cuba menghubungi Erina tetapi gagal. Tengku Zaqif menyiasat latar belakang Erina. Erina cuba mengelak dan Tengku Zaqif tidak berputus asa memujuk Erina untuk keluar bersama tanda berterima kasih. Tengku Zaqif memninta pendapat Yuhanis untuk memikat perempuan apa yang perempuan suka. Yuhanis keluar bersama Nizam yang tanpa pengetahuan Tengku Zaril. Tengku Zaril tak suka bila Yuhanis berjumpa sebarangan lelaki. Tengku Zaril tak suka bila Yuhanis membuat keputusan sendiri tanpa berbincang sebelum membuat keputusan. Tengku Zaril juga terasa hati bila Yuhanis melayan Nizam dengan baik sedangkan Tengku Zaril tak pernah mendapat layanan yang baik kecuali Yuhanis inginkan sesuatu darinya. Sejak hari itu Tengku Zaril terus menjauhkan diri dari Yuhanis. 


Minggu ke 3 ( Episod 9 - 12 )


sedutan 9 - 12


Episod 9
Tengku Zaril mengingatkan Yuhanis tidak mengambil alih tugas orang gaji kerana tugas itu Tengku Zaril telah mengupah orang untuk melaksakan tugas-tugas itu. Yuhanis tidak puas hati dan sentiasa mencari kesalahan yang berada pada Tengku Zaril. Tengku Zaril pula pantang dicabar prisip hidupnya. Yuhanis mula rapat dengan Tengku Zarul dan Tengku Zaqif. Tengku Zaril pula melarang Yuhanis rapat dengan adik-adiknya kerana takut terpengaruh dengan perangai buruk adik-adiknya. Pada pendapat Tengku Zaqif , Tengku Zaril tak pandai menjaga hati Yuhanis. Tengku Zaqif tidak berputus asa mengejar Erina . Kerana Tengku Zaqif tidak pernah putus asa Erina menarima pelawaan Tengku Zaqif untuk keluar bersama. Tengku Zarul hanya sebagai pemerhati kakak iparnya. Tengku Zarul bertanya adakah Yuhanis mencintai abangnya. Tiada jawapan yang terkeluar dari mulut Yuhanis. Tengku Zaril ada kerja luar di Johor hingga tidak sempat memberitahu Yuhanis. Ini membuatkan Yuhanis marah. Yuhanis tidak berpuas hati dengan sikap Tengku Zaril yang terlalu mementingkan diri sendiri. Tiba0tiba Yuhanis meneriam satu panggilan dari seorang perempuan dan menyatakan Tengku Zaril seorang kaki perempuan. Yuhanis berkahwin dengan Tengku Zaril kerana terpedaya dengan kata-kata masih Tengku Zaril. Yuhanis menyaksiakan sendiri yang Tengku Zaril mempunyai ramai peminat. Ini menguatkan lagi kepercayaan Yuhanis pada perempuan yang menghubunginya. Yuhanis nekad mengambil ubat perancang  keluarga. Yuhanis merasakan dia berada dalam keadaan yang tidak bersedia untuk mengandung. 

Episod 10
Yuhanis terkejut bila pill perancang yang disimpan dalam begnya telah hilang. Yuhanis takut Tengku Zaril mengetahui tindakannya mengambil perancang. Yuhanis menceritakan pada Maisara tentang pengambilan pill perancang tetapi Yuhanis tidak bersedia untuk berkongsi masaalah rumahtangga. Maisara terkejut bila mendengar luahan hati Yuhanis. Maisara menasihatkan Yuhanis agar membuka hati untuk menerima Tengku Zaril seadanya. Tengku Zaril tidak mendapat jawapan mengapa Yuhanis sanggup membelakangkan dirinya . Yuhanis pernah berjanji akan mendapatkan anak dalam masa terdekat. Tindakan Yuhanis mengambil pill perancang mengecewakan diri Tengku Zaril. Yuhanis rasa bersalah bila Tengku Zaril dapat tahu Yuhanis mengambil pill perancang. Yuhanis cuba berterus terang dengan kedua mertuanya tentang Yuhanis belum bersedia untuk memiliki anak. Yuhanis merasa lega bila kedua mertua faham keadaan Yuhanis. Tengku Zaqif tak senang duduk bila mengetahui Erina sudah berkahwin . Tengku Zaqif tidak percaya selagi dia tak melihat dengan matanya sendiri. Tengku Zarul menasihatkan agar Tengku Zaqif jangan terlalu memikirkan tentang perempuan yang bernama Erina. Tengku Zaril terkejut bila Tengku Zaqif meminta kebenaran untuk bercuti ke langkawi. Tengku Zaqif ingin mencari Erina yang sedang berkrusus di Langkawi dan ingin mencari kepastian betul kah Erina sudah berkahwin. Paradigma mengadakan satu Majlis. Ini kali pertama Yuhanis dipergi ke majlis besar . Tengku Zaril sibuk melayan rakan bisnes hingga Yuhanis terabai. Dalam perasaan bosan Yuhanis keluar mengambil angin. Tiba-tiba Yuhanis ternampak satu susuk tubuh yang amat dikenali. 

Episod 11
Yuhanis tak sangka dia akan berjumpa dengan Daniel Idrus. Daniel Idrus adalah salah seorang tetamu di majlis Tengku Zaril. Tengku Zaril mengumumkan secara rasmi Yuhanis sebagai isteri. Yuhanis tak berpuas hati bila Tengku Zaril tidak memberitahu tentang hari jadinya. Yuhanis rasa dimalukan oleh suami sendiri sedangkan orang lain tahu tentang hari jadinya. Daniel Idrus memerhati setiap gerak geri Yuhanis. Daniel Idrus rasa marah bila mendapat tahu Yuhanis telah berkahwin dengan CEO Paradigma . Musuh utama syarikat Tan Sri Idris. Daniel Idrus masih tidak dapat melupakan Yuhanis. Yuhanis memulangkan thumb drive pada Daniel Idrus. Daniel rasa sakit hati dan marah. Daniel menyalahkan Tan Sri Idris kerana menghalang hubungannya dengan Yuhanis dulu. Tan sri Idris mengharapkan Daniel Idrus melupakan Yuhanis perempuan yang hanya inginkan harta dan kemewahan. Tengku Zaril ditegur oleh kedua orang tuanya tentang Tengku Zaril yang selalu mengabaikan Yuhanis sebab isteri.  Tiba-tiba Yuhanis datang cuba menyelamatkan keadaan. Niat menyelamatkan keadaan tetapi disalah ertikan oleh mertuanya yang mengganggap Yuhanis mengandung. Daniel Idrus sengaja melanggar bahu Tengku Zaril. Kemarahan Tengku Zaril tiba-tiba di kemuncank bila Daniel Idus mengatakan Yuhanis adalah BEKAS nya. Yuhanis mengadu pada maknya tentang kehadiran Daniel Idrus. Mak Yuhanis teringat bila Daniel Idrus datang merayu agar mak Yuhanis menerima lamarannya. Ketika itu Daniel Idrus datang bersendirian. Mak Yuhanis mohon agar Daniel Idrus datang bersama restu keluarga. Tan Sri Idris marah bila mendapat tahu Daniel Idrus mengganggu Tengku Zaril semata-mata kerana Yuhanis. Tan Sri Idris menyatakan Tengku Zaril bukan lawannya. Daniel Idrus tidak dapat terima kenyataan. Mama Daniel Idrus menasihatkan agar Daniel Idrus jangan terlalu berkeras dengan papanya. Jangan dipersalahkan papanya kisah lama kerana mamanya juga turut bersalah memisahkan Yuhanis dan Daniel. Tiba - tiba Daniel Idrus mendapat penggilan talifon mengatakan Tan Sri Idris meninggal dunia. 

Episod 12
Tengku Halimi mengetuk bilik Tengku Zaril dan memberitahu yang Tan Sri Idris sudah meninggal dunia akibat kemalangan. Tengku Halimi menyuruh Tengku Zaril bersiap pergi kerumah Tan Sri Idris. Yuhanis rasa serba salah bagaimana nak bersemuka dengan keluarga Daniel Idrus. Bila sampai dirumah Daniel Idrus mummy Daniel terus memeluk Yuhanis. Kelakuan mummy Daniel diperhatikan oleh Tengku Hazimi dan Tengku Zaril. Yuhanis hanya mendiamkan diri. Yuhanis juga teringat segala hinaan yang diterima oleh keluarga Daniel Idrus. Tengku Hazimi menyuruh Tengku Zaril menyiasat apa kaitan keluarga Tan Sri Idris dan Yuhanis. Daniel Idrus sengaja meminta Yuhanis mengetuai projoknya tetapi ditolak oleh Yuhanis kerana Yuhanis tak sanggup dengan beban kerja yang banyak. Yuhanis terpaksa pergi ke Sabah bagi memantau projek  Paradigma . Tengku Zaril tidak membenarkan Yuhanis pergi ke Sabah tetapi Yuhanis tetap berkeras untuk pergi ke sabah. Tengku Zaril rasa kecewa dengan Yuhanis. Tengku Zaril juga merasakan dirinya gagal memiliki hati Yuhanis. Tengku Zaril banyak mendiamkan diri , perubahan itu diperhatikan oleh achik ( Tengku Zarul ) . Tengku zarul juga mendengar Syed Ammar pernah bercerita Yuhanis adalah cinta pertama Daniel Idrus. Penyiasat upahan Tengku Zaril memberitahu yang Yuhanis dan Daniel Idrus pernah menjalinkan hubungan di Universiti dulu. Tetapi hubungan mereka telah terputus kerana keluarga daniel Idrus tak suka pada Yuhanis. Sejak itu Tengku Zaril lebih banyak berdiam diri. Tengku Zaril cuba mengorek cerita tetapi Yuhanis tidak bercerita apa - apa pun. Yuhanis tahu tahu Tengku zaril marah dan Yuhanis cuba minta maaf tetapi dipandang sepi. Yuhanis juga terkejut bila Tengku Zaril bertanya siapa Daniel Idrus pada Yuhanis. 


Minggu ke 4 ( episod 13 - 16 )


Sedutan Episod 13 - 16
Episod 13
Yuhanis masih berdolak dalih bila bertanyakan tentang siapa Daniel Idrus. Tengku Zaril kesal bila Yuhanis memberi seribu alasan. En. Izuddin ( Boss Yuhanis ) memberi pujuan pada Yuhanis bila Yuhanis berkerja mengikut apa yang dirancang. Yuhanis terkejut bila Tengku Zaril tidak menyatakan apa-apa padanya. Daniel Idrus berjumpa Yuhanis memberi kad jemputan perlantikan CEO pada Yuhanis. Daniel Idrus mengharapkan kehadiran Yuhanis di Majlis itu atas permintaan mummynya , Puan Sri Khadijah. Tengku Zaril datang ke pejabat Yuhanis tetapi Yuhanis tak sampai di pejabat . Tengku Zaril bengang bila cuba menghubungi Yuhanis tetapi tak dapat.  Layan Tengku Zaril terus dingin hingga Yuhanis sendiri buntu melihat keadaan itu. Yuhanis bertemu Maisara dan bercerita tentang masaalahnya. Maisara menasihati Yuhanis agar Yuhanis cuba memahami kehendak Tengku Zaril dan jangan pentingkan diri sendiri Maisara kenal Yuhanis dari zaman sekolah lagi. Semua yang berlaku adalah kesalahan dari Yuhanis sendiri termasuklah pengambilan Pill perancang. Tengku Zaril terjumpa kad jemputan dari Daniel Idrus yang dibuang oleh Yuhanis. Tengku Zaril hadir ke majlis itu dan dalam yang sama Tengku Zaril memberi amaran agar Daniel Idrus tidak mengganggu Yuhanis , isterinya. Tengku Zaril memberi duit nafkah tetapi Yuhanis merasakan dirinya umpama perempuan simpanan. Yuhanis sedih dengan keadaan begini . Pergaduhan antara mereka tak pernah berakhir. Pada keesokan harinya Yuhanis mencari-cari Tengku zaril tetapi sepi hingga PA Tengku Zaril memberitahu yang Tengku Zaril ke Jakarta atas urusan kerja. Sejak Tengku Zaril ke Jakarta , Tengku Zaril tidak menghubungi Yuhanis. Segala SMS , telefon yang dilakukan oleh Yuhanis tidak dibalas oleh Tengku Zaril. Yuhanis gembira bila mendapat tahu suaminya akan pulang kerumah. Tetapi Tengku zaril pulang lewat sikit. Tengku Zaril tidak menyangka dia akan bertemu dengan Tengku Amalin. Tengku Amalin datang menyatakan dia terlalu rindukan Tengku Zaril. 

Episod 14
Kehadiran Tengku Amalin kurang disenangi oleh Tengku Zaril . Tengku Zaril menyatakan yang dia lelaki yang sudah berkahwin dan dia juga tidak mahu ada apa-apa hubungan dengan Tengku Amalin. Bagi menyakinkan Tengku zaril , Tengku Amalin ingin mendapat tunjuk ajar tentang perniagaan. Tengku amalin semakan berani datang ke pejabat. Kehadiran Tengku Amalin dapat dihidu oelh Teng Zaqif. Daniel Idrus terus datang memberi bunga dan juga hadiah. Yuhanis menghubungi Daniel Idrus memberi amaran agar jangan mengganggunya lagi. Daniel Idrus terus mengharap agar suatu hari nanti Yuhanis akan jadi miliknya. Yuhanis tak mahu mendengar pujuk rayu dari Daniel Idrus. Tengku Duratul menasihatkan agar Tengku Zaril jangan melibatkan diri dengan Tengku Amalin kerana Tengku Amalin tak pernah berubah. Segala perbincangan projek , Tengku Duratul menyuruhkan Tengku zaril menyerahkan pada Paradiska untuk diuruskan. Tengku Amalin marah bila Tengku Zaril telah menyerahkan projeknya di Paradiska. Kemarahan Tengku Amalin diketahui oleh Tengku Zaqif. Tengku Amalin sengaja mengoda Tengku Zaqif tetapi tidak berjaya malah Tengku Amalin menuduh Tengku zaqif membuat sesuatu yang buruk didepan Tengku Zaril. Tengku zaril marah ditambah dengan fitnah yang Tengku Amalin taburkan. Selepas kejadian itu Tengku Amalin tidak dibenarkan bercakap dengan Tengku zaril. Perubahan Tengku zaril yang kemaruk makan membuatkan Yuhanis merasa pelik. Yuhanis juga dipaksa memasak bubur jagung lewat malam. Yuhanis yang kerap pening membimbangkan Tengku zaril. Yuhanis disuruh pergi ke klinik untuk memeriksa kesihatannya tetapi Yuhanis enggan. Suatu hari Yuhanis bermimpi , Tengku Zaril dirampas oleh prempuan lain . Mimpi itu meninggalkan kesan hingga Yuhanis menangis teresak-esak. Tengku Zaril yang terkejut melihat keadaan Yuhanis. Dalam tak sedar Yuhanis pengsan. 

Episod 15
Tengku Zaril membawa Yuhanis ke hospital bila melihat keadaan Yuhanis semakin teruk. Tengku Duratul dan Tengku Hazimi terkejut melihat menantunya berkeadaan teruk. Naluri seorang ibu merasakan ada sesuatu yang tak kena pada Yuhanis. Mak Yuhanis cuba menghubungi Yuhanis tetapi gagal. Mak Yuhanis hanya diberitahu yang Yuhanis dan Tengku Zaril ke hospital. Berita gembira yang dibawa dari hospital menggembirakan Tengku Duratul. Yuhanis disahkan mengandung . Tengku Amalin membuat kecih di pejabat . Kini sudah melibatkan Tengku Duratul dan Tengku Hazimi. Mak Yuhanis datang ke Villa dan ingin membawa Yuhanis balik ke kampung . Tetapi Yuhanis enggan menerima pelawaan maknya. Daniel Idrus terserempak dengan Maisarah , Maisarah menasihatkan agar Daniel Idrus melupakan Yuhanis. Mummy Daniel Idrus , Puan Sri Khatijah juga menyuruh Daniel Idrus memulakan penghidupan baru dan jangan ganggu rumah tangga Yuhanis. Berita gembira kehamilan tersebar luar di internet . Tengku Zaqif antara orang yang gembira. Tengku Zaqif mula rapat dengan Yuhanis dan selalu memberi keceriaan pada kakak iparnya. Tengku Amalin sedaya upaya untuk terus rapat dengan Tengku Zaril tetapu di tolsk cara baik. Yuhanis sedang duduk menunggu suaminya tiba-tiba Daniel Idus datang dan duduk didepan Yuhanis. Yuhanis tak suda tetapi Daniel Idrus tetap berkeras. Yuhanis tak mahu nama suamainya tercemar akibat fitnah. Tengku zaqif mengadu dan cuba meluahkan perasaannya bila Tengku Zaril marah pada Tengku Zaqif membuat kerja leka dan sambil lewa. Tengku Hazimi menyuruh Tengku Zaril memberi peluang pada adiknya beluan yang ke dua untuk berjaya. Daniel memberi tahu yang mummynya sudah tahu Yuhanis sudah berkahwin dan kini sedang hamil. Yuhanis hanya menjelaskan agar mummy Daniel idrus tak perlu rasa menyesal kerana dia sudah berkahwin dengan Tengku Zaril. Dalam mereka bersembang ada mata yang sedang memerhatikan perbualan mereka. Tengku Zaril terkejut bila tiba-tiba Tengku Amalin datang kerumah tanpa diundang. Selama ini Yuhanis hanya mendengar satu nama yang selalu disebut oleh keluarga mertuanya kali ini Yuhanis berdepan dengan Tengku amalin. 

Episod 16

Kunjungan Tengku Amalin tidak disenangi oleh Yuhanis. Tengku Amalin semakin berani , dia memulakan kerjanya untuk menarik perhatian Tengku Zaril dengan memburukkan Yuhanis mempunyai hubungan dengan lelaki lain. Didepan Tengku Amalin , Tengku Zaril marah pada Tengku Amalin yang cuba memburukkan isterinya. Tengku Zaril cuba mendapatkan kepastian tentang pertemuan Yuhanis dan Daniel Idrus. Yuhanis cuba meyakinkan Tengku Zaril dan mula menjadi punca pertengkaran. Tengku Zaril juga memberi amaran pada Daniel Idrus jangan ganggu Yuhanis lagi . Yuhanis terasa hati bila Tengku Zaril hanya mementingkan keadaan bayi dalam kandungan sahaja. Sedangkan hati Yuhanis sering terguris dengan sikap suaminya. Daniel Idrus datang kekampung Yuhanis dan berjumpa mak Yuhanis. Daniel Idrus memohon maaf atas kesilapannya yang lalu. Daniel Idrus cuba menerima kenyataan Yuhanis kini sudah di berkahwin dengan Tengku Zaril. Daniel Idrus juga memulangkan semua hadiah kenangan pada mak Yuhanis. Mak Yuhanis mendoakan Daniel Idrus akan berjumpa perempuan yang lebih baik. Tengku Zaril mula merungut bila Yuhanis sering merajuk dan ingin dimanjakan seperti sebelum mengandung. Syed Ammar menasihatkan Tengku Zaril agar bersabar dan jangan bercakap benda yang selalu menyakitkan hati Yuhanis. Tengku zaril merancang untuk membawa Yuhanis pergi honeymoon. Kekerapan Tengku Amalin datang ke Vila membuatkan Yuhanis rasa cemburu. Tengku Amalin datang memberi alasan untuk berjumpa Tengku Bonda sedangkan tujuan utama untuk berjumpa Tengku Zaril. Semakin hari Tengku Zaril semakin tidak faham apa yang difikirkan oleh isterinya Yuhanis. Setiap apa yang diceritakan pasti akan mendatangkan pergaduhan. Tengku Amalin mula mencari jalan untuk menarik perhatian Yuhanis. Tengku Amalin cuba menceritakan keburukan Tengku Zaril. Tengku Amalin menunjukkan gambar kecurangan Tengku Zaril pada Yuhanis. Yuhanis mula percaya. 

Minggu ke 5 ( episod 17 - 20 )

Episod 17
Didepan Tengku Amalin , Yuhanis tetap menegaskan yang dia percaya pada Tengku Zaril. Tengku Amalin mengejek kebodohan Yuhanis yang terlalu percayakan suaminya. Dalam diam Yuhanis percaya apa yang dikatakan oleh Tengku Amalin. Yuhanis menjadi dingin pada Tengku Zaril. Oleh kerana Yuhanis terlalu memikirkan kata - kata Tengku Amalin tentang kecurangan Tengku Zaril . Kesihatan Yuhanis turut terganggu. Tengu Zaril mengajak Yuhanis pergi bercuti yang telah dirancang tetapi Yuhanis dengan sikap degilnya enggan menerima pelawaan Tengku Zaril untuk bercuti. Tengku Amalin terjumpa Daniel Idrus , Tengku Amalin memperkenalkan diri sebagai Teman lama Yuhanis. Daniel Idrus hairan , selama mereka berkawan Yuhanis tak pernah ada kawan yang bernama Tengku Amalin. Yuhanis juga terserempak dengan Daniel Idrus lau bertanyakan kenapa Daniel Idrus kekampongnya tanpa penetahuan dirinya. Daniel Idrus juga bertanyakan pada Yuhanis , Yuhanis ada berkawan dengan perempuan bernama Tengku Amalin. Tengku zaril mencari punca kenapa Yuhanis dingin dan tidak mahu bercakap dengannya. Menurut penyiasat upahan Tengku Zaril Yuhanis tidak pernah berjumpa dengan Daniel Idrus dan Daniel Idrus tidak lagi mengganggu Yuhanis. Tengku Zaril terfikir kemungkinan Yuhanis cemburu dengan Tengku Amalin. Tengku Zaqir dilantik CEO baru Paradigma sementara Tengku Zaril bercuti. Hubungan Tengku Zaqir dan Erina semakin rapat . Tengku Zaqir juga sudah berani berterus terang tentang perasaannya. Cadangan untuk bercuti tetap diteruskan juga. Tengku Zaril siap berkemas - kemas untuk pergi bercuti. Yuhanis terkejut bila melihat suaminya bersiap - siap dengan beg . Tengku Zaril memujuk Yuhanis agar bersetuju untuk bercuti bersama. Yuhanis mengatakan dirinya keliru dengan apa yang terjadi. 

Episod 18
Selepas balik dari bercuti Yuhanis masih serupa. Mendiamkan diri dan menyendiri. Tengku Zaril tak pernah berputus asa memenangi hati Yuhanis. Tengku Zaril mengeluh pada sahabatnya Syed Ammar. Syed Ammar menasihatkan Tengku Zaril agar bersabar kerana Yuhanis sedang mengandung. Yuhanis balik ke Johor Bharu sendiri. Mak Yuhanis merasa hairan kenapa Yuhanis balik sendiri tanpa ditemani menantunya. Hati mak menyatakan Yuhanis ada masalah dengan suami. Mak Yuhanis cuba mencungkil tetapi Yuhanis menyembunyikannya. Tengku Duratul menghubungi Tengku Zaril agar pergi ke Johor Bharu , membawa Yuhanis pulang ke Vila. Sehubungan itu Doktor Sofi juga menghubungi Tengku Duratl mengenai kandungan Yuhanis . Yuhanis yang terlalu stress telah memudaratkan kandungannya. Sampai dikampung Yuhanis , Tengku Zaril merasa lega melihat keadaan isterinya dalam keadaan baik. Yuhanis melihat Tengku Zaril terlalu mesra dengan maknya. Semasa mereka bersembang kosong Yuhanis terdengar yang Tengku Zaril menjaga kebajikan keluarganya. Tetapi Tengku Zaril tidak pernah menceritakan apa-apa pada Yuhanis. Ini membuatkan Yuhanis marah. Mak yang cuba memujuk Yuhanis agar tidak biadab dengan suaminya. Yuhanis merajuk dan bersiap-siap untuk pulang ke Kuala Lumpur. Tetapi dihalang oleh Tengku Zaril. Dalam keadaan kalang kabut tiba-tiba Yuhanis pengsan. Ini membuatkan Tengku Zaril panik melihat keadaan isterinya

Episod 19
Akhirnya Yuhanis sedar , Yuhanis tidak sedarkan diri sejak semalaman. Keadaannya masih lemah. Dengan tindakan yang pantas Tengku Zaril , kandungan Yuhanis dapat diselamatkan. Yuhanis tidak dibenarkan terlalu banyak berfikir dan banyakkan berehat. Tengku Amalin buat kecoh di pejabat Paradigma tetapi telah dihalau oleh Tengku Zaqir. Tengku Zaqir yang semakin meluat melihat perangai Tengku Amalin yang berpura-pura. Tengku Amalin datang kerumah melawat Yuhanis . Tengku Duratul sudah nampak permainan Tengku Amalin dan Tengku Duratul dapat mengagak punca Yuhanis tertekan. Tengku Duratul marah pada Tengku Zaril . Tengku Zaril memberi amaran pada Tengku Amalin jangan ganggu dirinya terutama Yuhanis. Tengku Amalin cuba merancang sesuatu dengan bantuan Daniel Idrus. Daniel Idrus sikit pun tidak berminat dengan rancangan Tengku Amalin. Daniel Idrus menghubungi Tengku Zaril agar berhati - hati dengan  Tengku Amalin. Tengku Zaqir melamar Erina tetapi ditolak kerana taraf dan kedudukan. Tengku Zarul mencadangkan Tengku Zaqir meminta pertolongan Yuhanis untuk memujuk Erina menerimanya. Yuhanis berjumpa Erina bagi pihak Tengku Zaqir . Tengku Amalin balik ke London. Semantara itu berita tentang hubungan Yuhanis dan daniel Idrus tersebar di laman sosial .

Episod 20





Sedutan minggu ke 6 ( Episod 21 - 24)




Episod 21


Episod 22


Episod 23

Episod 24