Thursday, 4 September 2014

NOVEL GADIS EDISI TERHAD

I love you Fishy , I love you too Cheesy.


Karya kedua Rin Ahmad yang pernah pernah membaca karya pertama beliau Untuk semua dosaku terbitan Kakinovel. novel yang setebal 729 muka surat ini merungkai cerita cinta Jasmeen dn Fareez. Perjalanan mencari definisi cinta yang sejati. Kita review sedikit cerita ini. 

Fellah delisya atau lebih dikenali Jasmeen rakan dan keluarga. Nama manja itu diberikan oleh neneknya dari Fellah. Fellah dalam bahasa arab bermaksud bunga jasmin atau bunga melor. Menyemai hidup berdikari dengan memiliki Integrate Landscape . Perkenalan bermula dari sales girl bertukar menjadi tukang kebun di rumah Datin Julia. Entah bagaimana selepas dua pertemuan mereka sekali lagi dipertemukan dirumah Tan sri Farhan.

Lepas Fareez dan Gina clash , Jasmeen muncul dalam hidup Fareez. Fareez dan Jasmeen sebenarnya tidak sedar , sebenarnya mereka ini adalah rakan urusniaga yang tidak pernah berjumpa dan ada perselisihan antara mereka. Fareez yang mula jatuh cinta dengan Jasmeen mula mengorak langkah memikat Jasmeen, Fareez tidak sedar langsung Jasmeen adalah anak rakan urusniaga yang selalu dia kutuk adalah anak kepada Tan Sri Farhan .

Bila Fareez luahkan perasaan pada Jasmeen , Jasmeen turut terima cinta Fareez. Saat mereka baru nak bertatih dalam perhubungan mereka, Fareez dapat tahu Jasmeen adalah i
Fella Delisha a.k.a anak Tan Sri Farhan. Fareez rasa tertipu dan masing-masing rasa tak puas hati. Bila Jasmeen tahu Fareez adalah bos Modeneka , Jasmeen tidak melenting malah Jasmeen lebih bersikap profesioanal dalam kerjanya. 

Sampailah satu masa Fareez dapat tahu tentang Iqmal (kekasih baru Gina yang buatkan Gina curang dengan Fareez) rupa-rupanya ada hubungan dgn Jasmeen dulu. Fareez rasa sakit hati Jasmeen pasal perhubungan mereka dulu. Hubungan  Yasmeen dan Iqmal tak lebih dari seorang kawan. Hanya Iqmal sahaja suka pada Yasmeen. Fareez merajuk , dia memikirkan Yasmeen adalah bekal Iqmal . Ini kerana perempuan yang dicintai sanggup melakukan apa saja demi Iqmal. Apa istimewanya Iqmal ??

Kerana Fareez merajuk dan tidak mahukan mendengar penjelasan dari Jasmeen tentang hubungannya dengan Iqmal . Jasmeen mengambil keputusan untuk memberi ruang kepada  Fareez dan membawa diri ke New York untuk sambung belajar. Sebenarnya sambung belajar tu alasan sahaja. Bila mendapat kad dari Jasmeen baru Fareez tersedar tetapi sudah terlambat kerana Jasmeen sudah pun terbang Ke New York. Fareez kat Malaysia tak senang duduk bila Yasmeen pulak merajuk. Fareez berpakat dengan adik Yasmeen untuk ke New York untuk memujuk Jasmeen.



Sinopsis dri kulit novel 
Jasmeen, anak perempuan kepada Tan Sri Farhan. Orangnya suka berdikari dan paling penting mempunyai hobi yang unik. Dia mengumpul semua benda keluaran edisi terhad. Cinta? Dia sentiasa takut untuk meletakkan komitmen lantas, cinta Iqmal ditolak mentah-mentah.

Fareez Ilham, anak yatim piatu yang dibesarkan oleh sahabat baik arwah bapanya iaitu Datuk Ismadi dan bekas pemandu keluarga, Atuk Syed. Orangnya amat setia dalam bercinta tapi sayang, cinta Gina kepadanya beralih arah kepada Iqmal tanpa diduga. Kehadiran Jasmeen memberi sinar tapi siapakah Jasmeen sebenarnya? Penjual kain? Tukang kebun? Arkitek landskap? Pencinta sejati?

Dalam masa yang singkat, pertemuan demi pertemuan akhirnya membuahkan rasa cinta di antara Jasmeen dan Fareez.

Mereka bercinta tanpa Fareez menyedari Jasmeen ialah Fellah Delisya, bos Integrate Landscape yang selalu dikutuk dan anak kepada Tan Sri Farhan iaitu pelanggan terbesarnya.

Dugaan melanda dalam hubungan mereka apabila Fareez mengetahui identiti sebenar Jasmeen. Mampukah sebuah realiti menepis hakikat sebuah cinta sejati? Sebuah episod luka membuat Jasmeen memutuskan untuk memberi ruang kepada Fareez dan akhirnya dia terbang membawa sekeping hati lara ke New York.

“I love you Fishy.”

“I love you too Cheesy.”

Thursday, 28 August 2014

NOVEL TEMAN LELAKI UPAHAN

Bisakah cinta upahan ... menjadi cinta realiti ..

Novel Teman lelaki upahan yang kini menjadi bualan katanya novel ini akan menjadi sebuah lagi drama adaptasi. siapa pelakonnya kita tunggu saja walaupun ada yang tidak berpuas hati dengan calon yang diberikan. Buat pertama kalinya saya membaca novel sentuhan Azura Rasiddin memang best. Tak menyesal beli .... Ada sentuhan hati bila membacanya dan cerita ini kasih sayang keluarga , dendam dan akhirnya menginsafi kesilapan diri. Pada yang suka membaca e-novel, boleh baca di blogs penulis Teman Lelaki Upahan. Apa pun jom baca review ringkas dari saya.



Kayra Lydia @ Lydia yang sombong, ego dan hati batu ditinggalkan kekasihnya, Haidar yg jatuh cinta dgn wanita pilihan keluarganya Najwa. Dia berdendam dgn ayahnya yg bgnya menjadi punca dia ditinggalkan ibunya. Akibatnya dia memberi layanan dingin kepada ayah, ibu tiri & adik tirinya Lisha. Semua bermula ayahnya berjanji akan memberi syarikat kepada Lydia dengan syarat Lydia berkahwin pada bulan Jun.
EL (Ezwan Lutfi) kecewa kerana Zarra,gadis yg dicintai dalam diam memilih abang longnya sebagai teman hidup. Kecewa, dia bersetuju menjadi teman lelaki upahan Lydia dgn syarat Lydia menyerahkan banglo yg diidamkannya di Cherating. Kontrak dipersetujui. Setelah bertemu dengan ayah Lydia, EL berasa dia perlu membantu untuk memperbaiki hubungan keluarga & mengubah Lydia. Pelbagai perkara yg berlaku yang akhirnya menyebabkan mereka menjadi rapat dan dalam diam mereka sebenarnya menyimpan perasaan terhadap sesama sendiri.

Saat EL ingin meluahkan perasaan cinta di satu makan malam , Kemalangan menimpa keluarga EL di Sarawak. El terpaksa membatalkan pertemuan dengan Lydia dan terpaksa pulang ke Sarawak.  Ayah & abg Longnya meninggal dan Sofea, adiknya lumpuh. Ketika EL berjanji untuk menjaga Zarra yg sedang mengandung, Lydia terdengar dan berasa dia harus undur diri kerana dia tahu Zarra cinta pertama EL. Pada masa yg sama Lydia mengetahui EL merupakan anak jutawan hotel terkenal Sarawak.

Rahsia tentang ibu kandungnya yang curang kepada ayahnya terbongkar dan begitu juga rahsia penyakit ayahnya. Lydia memutuskan perkahwinan dengan EL. Hubungan Lydia dan ayah dan keluarga tirinya bertambah baik . Lydia menjadi lebih tabah dan menerima ketentuan Ilahi. Tetapi sebaliknya berlaku kepada EL. EL menjadi kemarahan ibunya yang mengetahui hal perkahwinan EL yang disembunyikan. Rahsia ini terbongkar bila Zaara terjumpa Kad perkahwinan EL dan Lydia di beg Arwah suaminya.  Kemarahan ibu EL hingga tidak dapat dimaafkan Kesannya, EL menjadi pendendam.

EL bertemu Lydia dengan misi dendam. Perkenalan dengan keluarga EL menyedarkan Lydia akan akibat daripada perbuatannya. Dia menerangkan segalanya kepada keluarga EL dan ibu EL . Lydia juga memohon agar Ibu EL dapat memaafkan EL. Dengan restu Ibu  EL  , EL memulakan misi memikat Lydia. Dengan bantuan keluarga EL dan keluarga Lydia misi memikat Lydia berjaya . 


Sinopsis dari kulit novel 


“I nak you jadi teman lelaki upahan I. Just tell me what you want. I can give you everything. Kereta, rumah atau apa-apa saja. Just name it.” - KYRA LYDIA


“I setuju jadi teman lelaki upahan you… Tapi I ada syarat.” - EL

“Syarat? Syarat apa?”

Syarat yang pertama, Kyra Lydia kena hormatkan EL. Kedua, Kyra Lydia kena dengar cakap EL, tak boleh lawan cakap EL. Ketiga, Kyra Lydia dilarang sama sekali menunjukkan wajah masam, wajah berlagak, wajah ego, wajah angkuh dekat EL. Ops, tambahan syarat lagi… Kyra Lydia dilarang sama sekali menghina EL.

Hanya kerana satu insiden kecil yang berlaku di Restoran The Spices milik EL, telah menyebabkan EL terlibat dalam rancangan gila Kyra Lydia. Pada mata Kyra Lydia, EL seorang lelaki yang sederhana. Bagi EL pula, Kyra Lydia seorang gadis yang angkuh, berlagak, berhati batu dan penuh dengan dendam.

Tanpa pengetahuan keluarga EL, hubungan ‘cinta’ EL dan Kyra Lydia terjalin dengan jayanya hingga mereka bersetuju untuk disatukan. Dalam tidak sedar, cinta mula mekar dalam hati masing-masing. Ternyata EL berjaya mengubah perangai buruk Kyra Lydia.

Pada saat EL bersedia untuk menzahirkan rasa cintanya, ujian datang merenggut hati EL sehingga menyebabkan dia menjadi seorang lelaki pendendam. Dia umpama mangsa yang terjerat dalam permainan yang diciptanya bersama Kyra Lydia.

“I menyesal sebab kenal you. You bagaikan racun yang menghancurkan diri I. Patutnya I tak payah tolong you… Tak payah bersusah-susah nak pulihkan hubungan you dengan daddy you. What a perfect family! Tapi I… waktu you bergembira dengan keluarga you, keluarga I hancur! Sekarang you dah tahu kenapa I benci you? I hate you Kyra Lydia! I loathe you so much!”

Mulut kata benci, tapi hati kata sayang. Rasa cinta EL yang mekar buat Kyra Lydia dahulunya berganti menjadi dendam. Masihkah ada ruang untuk Kyra Lydia melenyapkan rasa dendam EL yang membara terhadap dirinya?

Akan di dramakan dalam slot akasia disember ini

Sunday, 24 August 2014

NOVEL DAN HATI PUN BERKATA

Kalau ada jodoh , pasti tak ke mana



Sebuah lagi novel santai jadi pilihan saya kali ini. Bulan ni semua cari novel yang santai dan menceriakan hati. Dengar ceritanya, novel ini akan diadaptasi. Drama akan ditayangkan disaluran RTM. Novel saya beli kini dicetakan ke 7 . Novel yang mempunyai 413 muka surat ini menyingkap cerita cinta Rashdan dan Adirra. Jom kita jelajah episod cerita cinta mereka melalui review dari saya.

Adirra gadis berusia 21 tahun merajuk dan beranggapan papanya tidak menyanyanginya kerana berkahwin lagi. Papanya menduda berbelas tahun selepas kematian isterinya. En. Malek berharap melalui perkahwinannya dengan Umi janda beranak satu dapat memberi kasih sayang yang terkurang dalam hidup anak kesayangannya. Sejak kematian isteri En. Malek yang menyediakan segala persiapan untuk Adirra. Dengan bantuan Mak cik Ani En. Malek bertemu jodoh dengan sahabatnya. Mak cik ani merupakan jiran sebelah rumah. Zarif adalah orang yang paling rapat dengan Adirra. Zarif juga merupakan anak jiran sebelah . Zarif cuba memujuk Adirra menghadiri perkahwinan papanya juga gagal namun gagal. Mak cik Umi mempunyai anak perempuan bernama Natrah. 

Selepas berkahwin Mak cik Umi dan Natrah berpindah kerumah Adirra dan papanya tinggal. Adirra semakin benci papanya hingga sanggup mengasingkan diri dari papanya. Natrah yang tak suka sikap Adirra yang suka mementingkan diri menambah rasa benci. Kerana semua orang dirumah lebih memberi perhatian pada Adirra. Natrah sengaja rapat dengan anak jiran barunya , Zarif . Natrah juga tahu Adirra yang berkawan rapat dangan Zarif. Dengan cara memburuk-burukkan Adirra menambahkan kebencian pada makcik Ani dan Zarif. Mak cik Ani yang sentiasa memuji-muji sikap Natrah dan sanggup menerima sebagai calon menantu berbanding Adirra. 

Perbualan Makcik Ani didengari oleh Adirra, ini membuatkan Adirra rasa kecil hati. Adirra bersyukur kerana mengetahui sikap mak cik ani sebenar. Adirra mengambil keputusan untuk balik kekampung neneknya tetapi Adirra telah melencong kerumah sepupunya Kak Ina. Seluruh keluarganya risau bila mengetahui Adirra tidak ke rumah neneknya. 

Dirumah kak Ina Adirra membantu kak Ina menjual pisang goreng bagi memenuhi masanya. Adirra berjumpa seorang lelaki ( Rashdan ) yang menjengjelkan. adakalanya Adirra sanggup menyorok bila Rashdan berkunjung di gerai pisang goreng kak Ina. 

Rashdan cuba mendekati Adirra, Pada Rashdan Adirra ada kelainan dari perempuan yang pernah dikenali. Rashdan banyak menegur dan menasihati Adirra agar menjadi anak yang baik. Rashdan tak mahu Adirra menjadi sepertinya walaupun nasib mereka hampir sama. 

Kepulangan Adirra dari rumah kak Ina, En. Malek gembira dengan perubahan yang ditunjukkan selepas balik rumah kak Ina. En. Malek juga restu akan perhubungan Rashdan dan Adirra. Namun bagi Natrah Rashdan tidak sesuai langsung dengan Adirra budak yang mengada-mengada. 

Keadaan menjadi teruk bila Rashdan mengambil Adirra berkerja sebangai PA dan sepejabat dengan Natrah. Natrah mempergunakan Maya yang memang menyimpan perasaan pada Rashdan sejak dulu lagi. Tak cukup dengan mempergunakan Maya , Zarif juga menjadi mangsa keadaan. Zarif tidak mengangka Natrah sanggup mempermainkan perasaannya. Natrah tidak rasa segan silu menyuarakan yang dia juga turut suka pada Rashdan. 

Rashdan mengambil keputusan untuk nikah secara rahsia atas permintaan Adirra. Kerana dendam Natrah mencari Adirra. Natrah tak mungkin melihat kebahagiaan Adirra bersama Rashdan. Natrah berniat untuk membunuh Adirra. Kebencian dan dendam memakan diri. Kaki Natrah terpaksa dipotong akibat terbakar teruk.

Sinopsis dari kulit novel
ADIRRA - Kedegilannya bersebab. Kasih sayangnya sudah dirampas. Jadi jangan salahkan dia kalau dia tidak percaya kepada sesiapa, tetapi dengan Rashdan, kedegilannya mula cair.

"Abang ni, Irra cakap betul-betul, abang main-main pulak."

"Abang pun bukan main-main. Ada Irra nampak abang main-main? Abang cakap benda yang betul. Tiada siapapun yang boleh pisahkan abang daripada Irra kecuali kuasa TUHAN. Dan Irra pun jangan harap dapat lari daripada abang selepas ni."

"Kalau Irra lari jugak?"

"Sampai lubang cacing abang cari Irra!"

"Irra tak nak masuk lubang cacing!"

"Hisy! Dia pulak yang main-mainkan abang,"

RASHDAN - Dia tidak pernah jatuh cinta. Tetapi sekali dia jatuh cinta, dia sudah jadi orang lain.

"Jadi Irra sudi menjadi kekasih abang"

"Sudi, tapi bersyarat."

"Eh, tadi kata dah lama sayangkan abang, kenapa tiba-tiba nak kenakan syarat pulak?"

"Yang lama tu sebab Irra seorang saja yang sayang abang, yang baru ni abang pun sayangkan Irra, jadi Irra kenalah letak syarat sikit."

"Hmm, begitu rupanya. Baik, apa syaratnya?"

"Irra nak abang jadi manusia biasa saja."

"Habis selama ni, abang manusia yang luar biasa?"

Kerana cinta mereka memiliki hati masing-masing...


Sedutan 1:

"Irra, kenapa buat papa macam ni? Sudah, masuk kereta dulu. Kita bincang." Arah Rashdan.

Adirra tarik beg pakaiannya.

"Tinggalkan beg tu. Tak perlu nak pindah-pindah. Sikit punya hal nak kecoh satu rumah. Sudah! Masuk kereta sekarang." Suara Rashdan sudah benar-benar kuat. Rashdan tahu anak manja seorang ini tidak perlu diberi muka selalu. Disebabkan tiada siapa yang berani menegur sikapnya, maka dia makin lupa diri.

Adirra jadi tergamam bila mendengar suara Rashdan begitu. Selama ini belum pernah Rashdan keluarkan suara begitu. Terus saja beg pakaian Adirra lepaskan. Takut juga dia dengan perubahan sikap Rashdan.

"Abang cakap masuk kereta sekarang!" Suara Rashdan makin tegas membuatkan Adirra melangkah dengan perlahan. Lantas menarik pintu kereta Rashdan. Ditutup dengan kuat selepas itu sebagai tanda tidak puas hatinya.
"Hah! Tutup kuat-kuat. Kalau tercabut pintu tu abang minta ganti," jerit Rashdan lagi. Kemudian dia terus mendekati Encik Malek. Cuba mereda kesedihan Encik Malek. Waktu it uterus Rashdan teringat ayahnya. Dia juga pernah lakukan perkara yang sama terhadap ayahnya. Cuma yang berbeza hanya keadaan. Adirra anak yang terlalu disayangi, sedangkan dia sekadar anak yang hampir-hampir disingkirkan. Tetapi tentu ayahnya juga rasa sedih. Bibit-bibit penyesalan mula mendatangi diri Rashdan

Sedutan 2:
"Irra tak nak kerja dengan abang lagi. Irra malu." Kata Adirra sambil tersenyum. Sungguh! Dia betul-betul malu dengan apa yang berlaku. Adirra sudah tidak sanggup untuk berhadapan dengan pekerja lain setelah apa yang berlaku terhadapnya.
"Kalau tak nak kerja dnegan abang, Irra tolong jagakan galeri abang. Jadi pengurus galeri lukisan abang tu!"
"Habis pengurus yang ada tu nak campak mana?"
"Dia pembantu saja. bukannya pengurus. Tapi ada satu lagi jawatan pengurus yang masih kosong," Rashdan jeling manja. Melihatkan dahi Adirra yang berkerut itu. Rashdan yakin, Adirra tak faham apa-apa.
"Pengurus rumah tangga abang…" kata Rashdan selepas itu.
"Abang ni…" satu tamparan kecil sudah hinggap di belakang Rashdan. Tamparan itu membangkit kemesraan yang sangat istimewa buat Rashdan.
"Betullah. Jawatan tu memang kosong!"
"Nantilah Irra fikirkan."
"Nanti? Nanti tu bila?"
"Irra cakap nanti, nantilah. Yang abang tak sabar ni kenapa?" Adirra jegilkan matanya. Rashdan sambut dengan tergelak.


Ini antara pelakon memegang watak utama

Friday, 15 August 2014

NOVEL ISTERI AKU KALIS CINTA

Tuhan , tolong ciptakan hati dia dari separuh hati ini ...


Novel Isteri aku kalis cinta ini dimiliki bulan puasa yang lepas. Terbitan Lovenovel keluaran bulan Mac yang lalu. Novel 686 muka surat ini merungkai cerita cinta Adelia Dayana dan Zahil Hariz. Siapa diluar sama dah beli novel ni ... Mereka mesti kata novel ni best . Dengan garapan dan susunan cerita , Jalan cerita menjadi menarik . Secara jujurnya saya suka novel ini. Tahniah buat penulis muda Mawar Kamila. Jom review novel ini , pada sesiapa yang sudah membaca pasti sudah tahu tetapi pada yang belum baca jom ikuti ceritanya edisi saya. 

Peristiwa hitam yang terjadi pada dirinya mengubah seluruh hidup Adelia Dayana @ Diya. Diya juga turut dibuang keluarga tanpa diberi sebarang penjelasan. Dia terus dihukum. Bersama sahabatnya Nur dan Maira menjadi penguat untuk meneruskan hidup. Diya menjadi  mangsa kerakusan nafsu lelaki yang bertopengkan syaitan membuatkan dia menanamkan rasa benci pada lelaki. Tembuk tebal yang dipasang membuatkan Diya menjadi kalis cinta.

Pertemuan yang tidak diduga dibutik Kamelia, merupakan satu episod baru dalam hidup Diya. Zahil Hariz merupakan adik tiri Kamelia yang sering datang ke butik tempat kerja Diya berkerja. Pada Zahil , Diya gadis istimewa walaupun cintanya ditolak mentah-mentah. 

Zakuan Helmi ditemani botol arak murung selepas kejadian merosakkan kesucian gadis yang tidak bersalah. Takut dengan bayang-bayang sendiri. Tanpa diduga Zahil ternampak sekeping gambar yang tersimpan di kamar Zakuan. Alangkah terkejutnya gambar yang disimpan adalah gambar gadis yang dicintai. Zahil mencari kepastian pada Zakuan siapa gadis yang berada digambar itu. Zakuan membuat penjelasan. Zahil dan Zakuan adalah adik beradik tiri. Selain itu Zahil juga mempunyai adik tiri perempuan Zarina. Dato Laila yang menjaga Zahil dari kecil lagi. Zahil adalah anak isteri pertama suami Dato Laila. Kedinginan layanan Dato Laila berlaku selepas kematian papa Zahil (suami Dato Laila). 

Zahil nekad untuk kekampung Diya untuk melamar dan bertanggugjawab kesalahan adik tirinya. Selain itu Zahil memberitahu pada kedua orang tua Diya , yang Diya tidak bersalah dan Diya adalah mangsa keadaan. Kehadiran Zahil juga telah menjernihkan dan mengeratkan hubngan Diya dengan keluarganya. Dengan pujukan dan sedesakan kedua orang tua, Diya menerima Zahil walaupun Zahil tahu tembuk kalis cinta yang dibina oleh Diya sukar ditembusi. Suatu hari sewaktu Diya dan Zahil perjalanan pulang membeli cincin perkahwinan mereka bertembung dengan Nadya bekas teman tapi mesra di zaman gelap Zahil. Zahil tidak menyangka akan bertemu dengan Nadya selepas peristiwa yang sukar dilupakan yang hingga meragut nyawa sahabatnya Hairi. Zahil turut menceritakan zaman kejahilannya dulu agar Diya dapat menerima dirinya seadanya. Kini Zahil sudah menjadi Zahil yang baru. 

Pedih bila Diya merasakan Zahil menipu dirinya. Kebenaran terbongkar bila Zarina datang kerumah memohon maaf pada abang tirinya. Selama ini Dato Laila meracuni fikiran Zarina yang Zahil adalah anak perempuan simpanan papanya. Kerana itulah kebencian menyelubungi diri. Ketika itu juga Zarina terlihat wajah Diya dan menyatakan bahawa  Zakuan Helmi adalah abangnya. Ini bermkna Zahil adalah abang pada Zakuan Helmi lelaki yang pernah merogolnya satu ketika dulu akibat cintanya ditolak. 

Zahil seperti berputus asa bila dia disahkan menghidapi Lukimia. Rania sebagai sahabat dan doktor memutuskan agar Zahil membuat pembedahan segera kerana telah menerimapenderma. Tepapi malangnya penderma itu telah meninggal akibat kemalangan.  Diya disahkan mengandung. Ketika itu Zahil telah pergi meninggalkannya. Kekesalan yang tidak terhingga. Zahil sering bermimpi isterinya mengandung anak kembar. begitu juga Zakuan. Zahil menghilangkan diri 2 tahun tanpa berita. Semasa ketiadaan Zahil, Zahil mengamanahkan Zakuan menjaga kakak iparnya. walaupun pada mulanya sukar menerima perempuan yang dicintai kini menjadi kakak iparnya. 

Kepulangan Zahil dinanti , Diya yang tak sabar berjumpa Zahil ingin memohon maaf . Kerana dendam dan cemburu kerana Zahil tak pernah membalas cinta dan sanggup menerima Diya sebagai isteri, Nadya melanggar Diya dengan niat. Zakuan turut serta dalam kemalangan itu kerana ingin mengelak Diya dilanggar oleh Nadya. Tak lama kemudian Nadya turutdilanggar dengan sebuah lori. Nadya maut ditempat kejadian. Zakuan yang cedera parah meninggal dunia. Dalam koma Diya bermimpi agar memaafkan Zakuan Helmi . Tiada lagi dendam dan kebencian kerana semua itu akan memakan diri. Akhirnya Zahil berjaya memecahkan tembuk kalis cinta Adilia Dayana kerana kini dia telah menemui cinta yang sejati.


Sinopsis dari kulit novel 
“Saya harap, saya benar-benar kalis cinta. Saya tak mahu mencintai awak.
Saya terlalu ingin membenci awak. Andai masa dapat diundur, saya nak perkahwinan ini tak pernah terjadi supaya saya tak akan pernah memberi hati pada awak.” ~ Diya.
Pada Diya, Zahil hadir mengubat luka silamnya kemudian merobek pula luka yang lebih dalam. Maaf? Diya memilih, tidak!

Hancur luluh hati Zahil Hariz apabila bahagia yang mereka bina musnah kerana kedegilan Diya. Zahil tiada upaya untuk mengubah masa silam Diya sebagaimana dia tidak berdaya mengubah hubungan cinta mereka yang cukup
rumit. Kemunculan watak Zakuan, Syamil, Tina dan Nadya menambah konflik sedia ada.

“Allah memberikan kita dua kaki untuk berjalan, dua tangan untuk memegang, dua telinga untuk mendengar dan dua mata untuk melihat. Tetapi mengapa Allah hanya anugerahkan sekeping hati pada kita? Kerana Allah telah berikan sekeping lagi hati pada seseorang untuk kita mencarinya. Dan awak, Adelia Dayana adalah cinta saya.” ~ Zahil.

Memberi kasih pada yang tidak mahu menghargai, sakitnya bagaikan patah hati. Hakikatnya, Zahil tak pernah meragui hati Diya. Namun apabila ada insan lain yang mampu buat Diya mengukir senyum, Zahil beralah dengan memberi hak
kepada Diya untuk membuat pilihan.
Penceraian atau kemaafan? Apakah pilihan Diya?

‘Isteri Aku Kalis Cinta’ merungkai penghujung sebuah dendam
dan penantian.

Friday, 8 August 2014

NOVEL BAHASA HATI KITA

Kita bersama demi kasih DIA

Novel Bahasa Hati Kita keluaran Idea Kreatif ini dimiliki sebelum raya yang lepas. Rehan Makhtar muncul lagi dengan karya barunya. Novel yang memiliki 643 muka surat ini,  pasti akan menambat hati yang para peminat novel. Jom kita mengembara kisah cinta Que dan Jed. 

Pertemuan dari satu pertelingkahan mengikat mereka dalam satu talian yang abadi. Kesibukan kedua orang tua Jed atau nama sebenar Dian Jehanna Puteri sering kesepian. Melepak dengan kawan baiknya Lis.  Dirumah Zed banyak meluahkan perasaan pada orang gaji keluarganya, Kak Zah. Jed memiliki segalanya kemewahan dan kekayaan tetapi miskin dengan kasih sayang. Bermulalah di satu pertemuan dalam satu pertengkaran. Que menasihati Jed agar tidak memburuk- burukkan orang tuanya kerana mereka yang melahirkan dan membesarkan kita. Tetapi Jed Naik berang bila Que memberi tazkirah padanya. Que atau nama sebenar Qalam Azad seorang lelaki yang berdikari dan menjadi ketua keluarga sejak ayahnya meninggal dunia. Qalam Azad yang dididik dengan kasih sayang sejak kecil lagi. Kehidupan keluarga Que bukan dari keluarga yang senang. Ibu Que mengambil upah menjahit. Kak Zah adalah adik sepupu pada Ibu Que banyak menolong. Dengan pertolongan Kak Zah juga Ibu Que dapat pendapatan lumayan kerana dapat menjahit di butik Mummy Jed. 

Selepas pertemuan pertama , pertemuan demi pertemuan berlaku seperti ada jodoh antara mereka. Tanpa sedar Que yang diterima berkerja di Syarikat Papa Jed. Que bersyukur kerana perkerjaan itu amat penting baginya untuk meringankan beban kehidupan adik beradiknya yang masih bersekolah. Que yang dilantik menjadi Project Manager tidak tahu yang dia akan berkerja sama dengan Jed. Dari perasaan ingin menolong pada mulanya bertukar satu rasa hati pada diri Que.

Que banyak menasihati Jed agar menghormati orang tuanya. Perselisihanfaham antara Jed dan orang tuanya dapat dipulihkan secara perlahan -  lahan . Tanpa disedari segala nasihat dan tunjuk ajar tanpa rasa jemu serap baik hingga Jed menjadi seorang anak yang menghormati orang tua. Tuan Megat gembira dengan perubahan anak gadisnya. Tuan Megat merestui perhubungan Que dan Jed. Kerana kehadiran Que juga Tuan Megat telah mendapat anak perempuannya kembali. 

Mummy Jed ingin menyatukan anak lelaki Puan Imah kerana melihat keperibadian Azad  telah memikat hati Ku Zarina . Ku Zarina yakin Azad mampu menjaga anaknya Jehanna. Sejak Jed berbaik dengan mummynya Jed banyak menghabiskan masa di butik mummynya . Disitulah Puan Imah berkenalan dan dengan anak majikannya, Jehanna atau Jed. 

Pada Que Jodoh adalah kuasa tuhan , Jed sedih bila dia ditunangkan oleh anak kawan mummynya . Que dan anak kawan mummy adalah orang yang sama. Que sengaja merahsiakan dari pengetahuan Jed. Dihari pernikahan Jed baru tahu selama ini Que adalah lelaki yang disebut-sebut oleh mummy dan daddynya. Que mahu Jed menerima segala adalah takdir tuhan dengan ikhlas hari kerana sesuatu yang berlaku adalah yang terbaik.

Membentuk Isteri menjadi sri kandi kadang kala mencabar dirinya. Sesekali Jed ada menunjukkan protes pada dirinya. Namun nekadnya agar Jed menjadi seorang puteri dihatinya.  


Sinopsis dari kulit novel

Satu ketentuan bila Qalam Azad a.k.a Que yang sinis dipertemukan dengan Dian Jehanna Puteri a.k.a Jed yang bengis. Bukan sekali dua, malah berkali-kali. Biar dielak, biar ditolak, tetap juga terjadi.


“Kalau kau rasa aku nak layan kau macam puteri kat sini, silaplah. Boleh cari orang lain.” - Que.

“Aku tak susahkan orang lain. Aku susahkan diri sendiri. Kau apa kisah?” – Jed

Jed yang tersasar. Jed yang memberontak kerana marahkan orang tua. Hadirnya seorang Que dalam dunia kelamnya, membuka mata hati, menampakkan sinar cahaya. Dia harus berubah menjadi seorang bidadari besi untuk melayakkan diri sebagai isteri di sisi lelaki sehebat Que. Tapi..rasa seperti dia tak mampu.

“Kau memang benci aku, kan?” tanya Jed pada Que. 
“Aku tak cakap aku benci...”
“Tapi, kau tak suka aku,” cantas Jed. 
“Pun aku tak cakap aku tak suka...” Que renung Jed dua saat. 
“Kalau tak suka, aku tak luang masa dengan kau, aku tak dukung kau, bawak pergi hospital, siap tunggu lagi. Tak jadi orang bodoh kejar kau sampai ke Sungai Tua sana, bawak kau makan, bungkuskan nasi, nasihatkan kau...”

Hati mereka mula berbicara. Bahasa sunyi itu hanya mereka saja yang mengerti. Bagi Que, tugasnya mendidik Jed menjadi seorang puteri akan berakhir bila wanita itu menjadi isteri. Tapi... ianya tidak semudah yang diinginkan.

“Jauh lagi aku kena jalan untuk sampai tahap tu...” - Jed

“Aku boleh temankan hingga sampai ke destinasi...” - Que.

Mampukah seorang Qalam Azad membentuk Dian Jehanna Puteri menjadi sri kandi besi yang sentiasa teguh berdiri di sisi suami? Bahasa hati mereka ada jawapannya.

Thursday, 7 August 2014

NOVEL CIK CINDERELLA DAN ENCIK TENGKU

Lukaku pasti akan terubat tidak lama lagi.... 

Selepas kemunculan novel yang bertajuk Cik bunga dan Encik Sombong  dan Cik Blur dan Encik Ikhlas kini dengan tajuk Cik cinderalla dan Encik Tengku. Kalau nak cerita santai dan bersahaja belilah novel dari penulis Airisz. Novel yang mempunyai 475 muka surat ini amat menghiburkan . Jom terokai cerita cinta Puteri Nuraisha bersama Tengku Daniel. 

Puteri Nuraisha 25 tahun bertunang kerana amanat arwah ibunya. Puteri akur biarpun Ashraf bukan pilihan hatinya. Selepas kematian Ibunya Ayah Puteri berkahwin lagi dengan seorang janda beranak satu. Hidup Puteri menjadi huru hara bila kakak tirinya Sha cemburu dan mengganggu ketenteraman jiwanya. Segala laku pasti ada saja yang tak kena hingga Puteri merasakan dirinya tersisih. Hubungan Puteri dan Ashraf semakin dingin walau pun sudah bertunang lebih dari setahun. Kehadiran Tengku Daniel lebih dikenali sebagai Daniel mengubah hidup Puteri.

Tengku Daniel adalah peguam syarikat Puteri berkerja. Puteri hanya mengenali Tengku Daniel hanya sebagai Daniel sahaja. Selepas satu pertemuan yang tidak disengajakan, hubungan merekan menjadi rapat. Dengan Daniel lah , Puteri banyak menghabiskan masa dan meluahkan rasa sedih dan kesal terhadap kakak dan mama tirinya yang sentiasa mencari punca perbalahan. Pada suatu hari Puteri , ayah dan mamanya pergi ke Cameron Highland . Sha akak tirinya tidak turut serta. Puteri terkejut bila berjumpa Daniel di ruang rehat perjalan ke sana. Puteri mengambil keputusan untuk tumpang Daniel ke Cameron Highland. Ayah dan mama tirinya pula menukar destinasi untuk terus ke Langkawi.  Bergembira berdua hingga berlaku sesuatu disana kerana kealpaan ,  Daniel menyesali apa yang berlaku. Danial menghilangkan diri selepas kejadian di Cameron Highland. 

Keadaan bertambah teruk bila tarikh pernikahan Puteri dan Ashraf ditetapkan. Hati Puteri menjadi berbelah bagi bila tarikh pernikahan ditetapkan oleh keluarga Ashraf. Daniel kecewa bila kekasih hatinya Puteri , yang dicari selama 5 tahun akan menjadi isteri orang lain.  Daniel menghilangkan diri kerana terlalu kecewa. Puteri mencari Daniel firma guaman Daniel dan terkejut bila mengetahui Daniel adalah Tengku Daniel ( kerabat ) dan mempunyai firma guaman sendiri. 

Puteri di uji saat tarikh perkahwinan mereka hampir tiba. Ashraf dan Sha ditangkap berada di bilik Sha dalam keadaan tidak berpakaian. selama ini Sha mempunyai hubungan dengan Ashraf. Kerana itu juga Sha sering ingin tahu kemana sahaja Puteri pergi bila Puteri memberitahunya dia ingin keluar . Ashraf yang takut untuk berterus terang akan perhubungannya dengan Sha selama ini kerana disangkakan Puteri terlalu garang. Selain itu juga Puteri adalah pilihan keluarga Ashraf pada mulanya. Puteri mencari ketenangan untuk berdepan dengan semua perkara yang berlaku sekelip mata. Puteri terharu bila berjumpa Umie Daniel kerana kehidupan mereka yang penuh dengan kasih sayang berbanding keluarga Puteri. Daniel mengambil keputusan untuk melamar Puteri kerana tidak mahu kecewa lagi. 

Keputusan Puteri mengejutkan semua kerana tetap mahu meneruskan perkahwinan tetapi dengan lelaki pilihannya. Sekali lagi Sha sengaja mempersendakan Puteri kerana kononnya Puteri hanya mengupah lelaki untuk dijadikan pengganti Ashraf. Mama dan kakak tirinya tak pernah cukup untuk menyakitkan hati Puteri walaupun Puteri sudah berkahwin dengan Daniel. Ada saja ayang tak kena di mata mereka. 

Mak Mertua Sha yang pada mulanya gembira menerima Sha tetapi lama kelamaan mereka sedar siapa menantu mereka. Ayah Puteri tak serik dengan perkahwinan. Bila Mama tirinya mendapat tahu suaminya berkahwin lain . Mama tiri menuntut cerai dan sha kembali kepangkuan suami dan menerima takdir hidupnya. 

Sinopsis dari kulit Novel
Nama aku PUTERI NURAISHA. Aku ada mak tiri dan seorang kakak tiri. Biasalah, mana ada mak tiri yang baik. Nama kakak tiri aku Sha. Jahat gila. Orang gila pun tak jahat macam dia. Dia tak sukakan aku, Jadi, ada sebab ke aku nak suka dia? Kirim salam!
Dalam hidup aku ada seorang lelaki yang paling aku tidak suka. Nama dia Ashraf. Tapi arwah ibu cukup suka dengan dia sehinggakan dia suruh aku kahwin dengan Ashraf.
Apa yang jadi masalahnya, aku jatuh cinta dengan seorang lelaki. Nama dia Daniel. Opsss, TENGKU DANIEL. Orangnya segak gila. Kata Jee kawan baik aku, kalau dia dapat kahwin dengan Daniel, setahun tak makan pun dia sanggup. Cerdik sungguh!
Tapi kan, suatu hari tu Daniel beri aku sejambak bunga. Dia cakap dia kutip sebab ada lori bunga dari Cameron Highlands terbalik. Tak percayalah…
Dan dia hantar SMS…
Babe (Dia panggil aku babe.)
Ya sayang (Aku panggil dia sayang.)
Lunch sama (Dia ajak.)
Okey (Aku nak.)
Kat mana (Dia tanya.)
Ayam Penyet Kelana Jaya ( Dalam kepala ingat tempat tu saja.)
Okey cantikkk… (Dia setuju.)
Ya, semuanya cantik belaka. Indah belaka. Tapi selepas itu, semuanya menjadi amat sukar. Aku tidak mampu menolak amanat arwah ibu dan aku juga tidak boleh lupakan cinta aku terhadap Daniel.
Siapa yang bakal aku pilih antara Ashraf dan Daniel?

Saturday, 12 July 2014

NOVEL SESUNGGUHNYA... DIA LELAKI PELINDUNGKU

Tuhan , kuatkanlah hatiku , Temukan aku dengan pelindungku

Ini novel kedua keluaran LNP saya beli semasa di pesta buku yang lepas. Sibuk sangat agaknya pesta buku pun dah sebulan yang baru nak buat review novel ni. Buat pertama kali saya baca novel Wan Rohayu memang menepati citarasa saya. Novel yang setebal 579 muka surat ni membuatkan kita dipenuhi pelbagai rasa. 

Jom kita susuri kisah cinta Zara Dianda dugaan. Zara merupakan anak kenalan mama Qaiser mereka rapat seawal remaja. 
Seawal pagi Zara akan membawa roti croissant dan kopi espresso untuk sarapan pagi Qaiser. Zara akan menyuruh setiausaha Qaiser menyediakan setiap pagi. Rutinnya tidak pernah di ketahui oleh Qaiser. Syarikat Dato Farid ( Papa Zara ) menjalinkan usahasama dengan Syarikat Tan Sri Megat Arman ( Papa Qaiser ) . Ini juga membuat hubungan kekeluargaan antara mereka bertambah baik. Sikap Qaiser yang tak pernah mempedulikan perasaan Zara membuatkan Zara sering memendam rasa. Tetapi kerana cintanya Zara tetap bersabar dengan Qaiser. Sehinggalah Qaiser menngambil keputusan untuk mengumumkan dia bertunang . Hati Zara betul - betul kecewa. bagi Zara pengorbanannya adalah sia-sia. 

Kehadiran Daris mengajar Zara erti cinta , Sikap Daris yang mengambil berat dan prihatin perasaan sayang mula berputik. Walaupun pada mulanya Zara hanya menganggap kehadiran Daris sebagai pengubat hati yang luka. Bila perbuhungan Zara dan Daris semakin mesra Qaiser datang merancana sesuatu. Perasaan cemburu menyular bila Qaiser nampak kemesraan hubungan Zara dan Daris.  Keengganan Zara memutuskan hubungan dengan Daris membuatkan Qaiser bertindak lebih ganas keatas Zara hingga merogolnya. Pada Qaiser biar dialah lelaki pertama mendapatkan diri Zara. 

Kerana tindakan Qaiser , Zara terpaksa menerima Qaiser dalam hidupnya dan meninggalkan Daris walaupun Daris sanggup menerima Zara seadanya. Tak cukup memiliki Zara secara paksa, Qaiser mengambil semua saham syarikat Dato Farid hingga bengkrap. Dato Farid dan isteri meninggal semasa perjalan balik dari mengerjakan Umrah. Zara diceraikan kerana satu fitnah tanpa usul periksa. Ketika itu doktor telah mengesahkan dia mengandung. 

Siapa sangka Zara anak manja dan hidup mewah dibuang hingga menjadi gelendangan. Zara diselamatkan oleh setiausaha Qaiser (Arni). Zara mengalami truma yang sangat teruk akibat tekanan hidup. Arni yang banyak membantu Zara hingga Zara mampu membuka sebuah kafe. Pertemuan Qaiser di Kafe membuatkan Zara tak senang duduk. Lelaki yang pernah membuat hidupnya menjadi gelendangan muncul kembali . Kerana itu juga Zara terlalu terlalu benci pada zuriatnya. Kehadiran Naura didunia tidak pernah dianggap anak. Kemunculan Daris banyak membantu Zara memulihkan keadaan ini kerana Arni banyak menceritakan keadaan sebenar Zara pada Daris. Walaupun Qaiser menyesali perbuatannya dulu membiarkan Zara, hati Zara telah tertutup buat selamanya untuk Qaizer kerana Zara telah berjumpa dengan lelaki yang melindunginya. 


Sinopsis dari kulit novel 

Dia Megat Qaiser Zulkarnain, menjadi kegilaan setiap perempuan. Zara Diandra mengejar lelaki itu seawal remaja lagi namun cintanya tidak pernah berbalas. Zara tidak pernah berputus asa dan terus berusaha memenangi hati lelaki itu biarpun Qaiser terlalu mudah memperkotak-katikkan perasaannya. Bagaimanapun segala-galanya bernoktah setelah Qaiser bertemu dan jatuh cinta dengan gadis lain. Lelah dan mengalah, hati yang galau dibawa pergi.



Lantaran manusia dilahirkan dengan hati dan perasaan, pengumuman pertunangan antara Qaiser bersama pujaan hati menambahkan luka di jiwa Zara. Lantas Daris Hadif, si kenalan baru menjadi galang ganti dan pengubat kekecewaan. Zara sengaja mempergunakan Daris demi melupakan lelaki yang telah melukai cintanya. Namun mampukah hati terawat sebegitu mudah?



“Demi untuk melepaskan perasaan sakit hati dan terluka saya dengan seseorang, ia tidak adil untuk awak mengingatinya.” ~ Zara Diandra

Daris bukan lelaki biasa. Walaupun hanya lelaki biasa-biasa saja di mata dunia namun kehadirannya membuka dimensi baru dalam hidup Zara. Saat hati mula membuka ruang untuk lelaki lain, Qaiser kembali bagaikan Sang Taufan.


Jadi kepada siapa kaki Zara perlu berlari? Dan siapakah lelaki yang mampu menjadi pelindung dirinya sehingga ke akhir waktu?





Petikan-petikan yang menarik dari novel 

Rutin hariannya 
“Ini you punya pasal! Kerja tak betul, lembap!” Maki Zara Diandra sesuka hatinya. 
“Esok pastikan semuanya disediakan dengan sempurna. Sut Armani dua pasang di dalam bilik tu, ingatkan CEO pilih yang mana satu dia suka untuk dipakai waktu majlis tertutup Armada Group di Hilton. Jangan lupa! Atau, you jangan datang bekerja esok pagi!” Keras amaran Zara Diandra. Arni hanya menunduk, mendengar arahan wanita berpengaruh itu. 
“You faham tak?” Zara Diandra bertanya kasar bimbang setiausaha Qaiser tidak mengerti arahannya. 
“Faham, Miss Zara!” ujar Arni dengan suara terketar-ketar. Masih menunduk hormat.
“Ingat! Atau, jangan datang bekerja lagi esok pagi! Mengerti!!” Zara Diandra menghentak pen yang ada di atas meja dengan kuat sampai terpelanting jatuh ke bawah.
“Fa...faham...Miss Zara!” Takut nak memandang wanita itu.
“Huh!” Zara Diandra berlalu dengan wajah menyinga. Sampai di pintu lif, Zara terus saja masuk tanpa hati-hati, berlaku perlanggaran tidak disengajakan dengan seorang lelaki.
“Mata letak kat lutut, eh?” Zara Diandra yang tengah baran menunjukkan jarinya pada mata, kemudian turun ke lutut. Terpinga-pinga lelaki itu dengan sikap agresif Zara Diandra.
“Er...maaf!” Lelaki itu meminta maaf. Wajah kacak dan redup lelaki itu, tidak mampu menggoyahkan jiwa Zara Diandra. 
“Hmm...lain kali mata tu tengok betul-betul!” Zara Diandra menggumam geram sambil berpeluk tubuh dengan sombongnya. Lelaki itu hanya tersenyum langsung tidak tercuit dengan perangai baran wanita muda di hadapannya. Salahnya juga tidak berhati-hati.



Sikap playboy Qaiser , Cinta zara tak pernah dihargai

“DASAR perempuan murah! Muka tak original! Cucuk sana sini! Ada hati nakkan Qaiser. Cerminlah muka tu sikit!” herdik Zara kuat. Menyirap melihat Sazzy model yang baru nak meningkat naik begitu mesra dengan Qaiser di dalam pejabat. 

“Siapa ni,sayang? Macam mak lampir terjerit-jerit!” Sazzy merengek. Tangan memeluk erat lengan Qaiser. 

“Mak lampir? Hoah..memang cari nahas!” Zara melenting gila bila dipanggil mak lampir. Stiletto Jimmy Choo setinggi 2 inci sebentar lagi mau terpacak kat dahi minah kampung tak sedar diri ni. Bikin panas!

Zara terus meluru ke arah Qaiser kerana Sazzy dengan enaknya memeluk Qaiser dari belakang cuba melindungi dirinya dari serangan Zara. Lagi menyirap melihat Sazzy selamba giler peluk Qaiser sesuka hati. Sah-sah stiletto Jimmy Choo ni terpacak kat dahi kau jap gi!! Zara betul-betul naik hantu.
Qaiser yang sedang asyik melayan kemanjaan terlampau Sazzy terkejut betul dengan kedatangan Zara yang muncul dengan tiba-tiba. Qaiser rasa seperti dia baru saja di 'ambush' oleh biniku gangster lagaknya. Qaiser bengang. Zara sudah melampau kerana mencampuri urusan peribadinya. Padahal mereka bukanlah pasangan kekasih pun. 
“Zara! Stop! Zara..” Qaiser menahan Zara dari menghampiri Sazzy. 
“Abang ke tepi! Biar Zara ajar model tak laku ni!” stiletto merah dengan tumit yang begitu runcing ditanggalkan dari kaki. Perempuan murah itu harus diajar. Bukan dia tak tahu Sazzy menempel dengan Qaiser hanya kerana wang semata-mata. Zara percaya Sazzy mungkin anjing suruhan musuh perniagaan Qaiser. Diupah untuk menjatuhkan Qaiser. 
“Enough!” tempik Qaiser kuat. Bulat mata Zara menerima tempikan kuat Qaiser. Terkejut.
“Ab..abang..” tergagap Zara memanggil Qaiser. Tak mengerti. 
“I've had enough of you,Zara Diandra!” Qaiser dengan muka menyinga. 
“Tapi,Zara..just nak tolong abang. Perempuan ni nak perangkap abang. Dia ada agenda,abang!” Zara cuba nak jelaskan. Niat dia baik.
“No need,Zara! Abang tau nak jaga diri. Zara tak perlu sibuk-sibuk nak jaga atau ambil tahu pasal abang. Zara bukan sesiapa pun bagi abang! Bukan sesiapa!” Qaiser bersuara dengan nada agak tinggi dan tegas. Baginya Zara semakin melampau. Harus diajar. 
“Zara..sayangkan abang! Zara buat semua ni kerana abang! Zara..” tak sempat habis Qaiser dah memotong.
“Stop Zara! Sudah! Pergi balik!” halau Qaiser tak mahu mendengar apa-apa lagi. Sazzy tersengih-sengih menang bila Zara dihalau pergi. 


Hatinya hancur bila Qaiser mengumumkan majlis pertunangan , Daris sentiasa hadir sebagai pelindung.
Zara menunduk dan mula melangkah. Dia tidak sepatutnya berada di situ dari awal lagi. Langkah Zara tiba-tiba terhenti. Telinganya dapat menangkap suara Qaiser sedang mengumumkan sesuatu. Zara berpusing lagi.

Terpempan!

Kelihatan Qaiser begitu erat memeluk pinggang bakal tunangannya yang akan berlangsung tidak lama lagi. Itulah pengumuman Qaiser sebentar tadi. Zara hampir tumbang mendengar pengumuman dari Qaiser. Hatinya seakan ditikam berkali-kali sehinggakan dia sukar untuk bernafas. Zara cuba bernafas seperti biasa namun dia terasa semput. Salur pernafasannya terasa sempit dan membuatkan Zara memegang dada dan leher. Ditambah tepukan gemuruh bergema di seluruh ballroom membuatkan Zara memejamkan mata. Dia dapat merasakan badannya ringan dan semakin ringan.
“Zara!”
“Daris..” terus memeluk Daris. Kakinya teramat longlai dan sukar untuk berdiri dengan dayanya sendiri. Dia terpaksa berpaut pada Daris.
“Bertenang Zara..” Daris menyokong Zara dari rebah. Memaut bahu Zara dengan erat. Kemudian, mendorong Zara keluar dari ballroom. Zara perlukan udara segar.
“Okay sikit tak?” tanya Daris sambil menghulur air mineral kepada Zara yang duduk di sofa di ruang lobi.. Daris lihat wajah Zara kelihatan amat pucat walaupun dilitupi mekap.
Zara hanya mengangguk lesu sambil meneguk sedikit air mineral pemberian Daris.
"Zara..saya hantar awak balik.” Daris fikir yang dia patut menghantar Zara pulang. Zara kelihatan terlalu lemah pada pandangan matanya. Dia tahu Zara tidak dapat menerima kenyataan yang CEO mereka akan bertunang dengan perempuan lain. Dia tahu hati Zara amat terluka tetapi dia buntu tidak tahu bagaimana harus memujuk?
Tanpa menunggu Zara bersuara Daris memegang kedua belah bahu Zara dan membangunkan Zara supaya berdiri. Zara hanya menurut dengan lemah. Hatinya lesu.
Zara masih mendiamkan diri di dalam kereta. Daris hanya mampu mengeluh. Dia terlalu kasihankan Zara. Perempuan itu walaupun pada luarannya kelihatan angkuh dan sombong namun bukan begitu dalamannya. Daris melihat Zara dari sudut berlainan. Dia nampak sisi Zara yang bersedih dan terluka. Zara seorang yang amat memerlukan perhatian dan perlindungan. Oleh kerana itu, dia selalu terdorong untuk menjaga dan melindungi perempuan itu. Terjadi begitu saja tanpa alasan..
“Dear..” seru Daris cuba memujuk. Bukan dia sengaja mengada-ngada memanggil Zara begitu. Ia hanya perkataan lembut untuk memujuk. Dia tiada niat lain.
“Daris..hug me!” Zara yang lama berdiam diri tiba-tiba bersuara.
“Hah?” Permintaan Zara amat mengejutkan Daris.
“Buat saya lupakan Qaiser!” suara Zara kedengaran bukan meminta tetapi seperti arahan. Daris blur dengan sikap Zara yang tiba-tiba berubah dari lesu kecewa bertukar menjadi agresif dan menggoda.
“Saya tak faham, Zara?” Daris merenung Zara dari sisi tanpa berkelip. Sedang berfikir apa yang dimaksudkan oleh Zara sebenarnya.
“Saya akan buat awak faham, Daris!” Zara yang hanya memandang ke hadapan nekad melakukan sesuatu yang berani. Dia hanya ingin melupakan lelaki bernama Qaiser. Jika begini jalan yang boleh membuatkan dia melupakan Qaiser sampai bila-bila dia sanggup!

Kerana cemburu melihat kebahagiaan Zara bersama Daris , Sifat memiliki dan menguasai menyelubungi diri Qaiser.
“Stop shouting, Zara! Or..I’ll stand here kissing you all night!” ugut Qaiser. Tiada perasaan bersalah langsung memperlakukan Zara sesuka hati.
“Abang teruk gila! Such a jerk!” jerit Zara dah tak tertahan lagi. Qaiser langsung tidak menghormati dirinya.
Air mata yang mengalir di pipi Zara tidak dapat memancing simpati di hati batu Qaiser.
“Ini sikit je, Zara! Malam ni Zara taulah untung nasib Zara. Kalau Zara dengar cakap abang dari tadi. Kita takkan berakhir begini.”
Mendengar saja kata-kata Qaiser yang amat mencurigakan Zara bertindak lebih agresif untuk melepaskan dirinya. Sekali dia diheret masuk ke dalam kamar utama villa itu Zara takkan tahu apa untung nasibnya nanti? Zara meronta-ronta sekuat-kuat hatinya.
Qaiser dah malas nak melayan rontaan Zara terus mengangkat Zara dan membawa Zara masuk ke dalam kamar utama. Zara tidak dapat melepaskan dirinya lagi.
KEPALA Zara sakit sangat ketika dia bangun dari tidur. Badannya sakit, lemah dan lesu. Zara meraba pipinya yang masih melekat dengan air mata yang telah kering. Semalaman dia mengongoi kesedihan. Segalanya telah berakhir. Qaiser boleh bertepuk tangan sekarang dengan kemenangannya sebagai seorang lelaki durjana.
Walaupun kepalanya masih sakit kerana terlalu lama menangis namun digagahi juga untuk bangun. Pakaian yang bertaburan di atas lantai ingin dikutip dan dipakai kembali menutupi badannya. Zara tahu walaupun dia lengkap berpakaian dirinya masih seorang yang kotor dan tercemar. Zara terlalu bersedih bila mengenangnya. Air mata mengalir lagi.
Zara menarik rapat comforter dan ingin turun dari katil. Belum sempat kakinya jejak ke lantai lengannya ditarik. Zara menoleh.
“Kenapa menangis?” tanya Qaiser dengan wajah mendatar tanpa riak bersalah langsung.
Soalan apa tu? Zara betul-betul menyirap. Sebelum dia bertambah-tambah sakit hati baik dia keluar dari villa jahanam ni secepat mungkin. Tanpa mempedulikan Qaiser Zara cuba turun lagi dari katil.
“Nanti dulu!” kejap pegangan tangan Qaiser di pergelangan tangan Zara. Menyakitkan!
Zara cuba melepaskan tangannya.
“Nak menangis bagai ni, apa hal! Zara yang minta semua ni terjadi.” Mudahnya berkata-kata. Tangan Zara dilepaskan begitu saja seperti membuang sampah lagaknya.
Pang!! Tamparan ketiga dari Zara singgah kuat di pipi Qaiser. Dia juga punya maruah.
“How dare you?!” Zara cukup melenting.
“Dare? Abang dah dapat Zara..ingat budak tu nak Zara ke selepas ini?” tersenyum sinis sambil merasa pipinya selepas ditampar oleh Zara. Kebas tapi berpuas hati sangat!
“Melampau!” Zara cuba menampar lagi tetapi dengan cepat Qaiser menangkap pergelangan tangan Zara.
“Whatever, Zara! Last night..I’m your first one. I’m sorry..that I don’t feel impressed with it that much. Zara kaku sangat! Tak ada feel!” sengaja menambah tahap sakit hati Zara ke skala ritcher gunung berapi meletup.