Saturday, 9 July 2016

NOVEL SI KOLOT SUAMIKU

Si kolot itulah yang membuatkan aku nanar dengan cinta!


Si kolot suamiku menjadu pilihan review kali ini. Novel ini bakal diadaptasi disaluran Astro Ria tidak lama lagi. Novel yang mempunyai 693 muka surat ini saya kategerikan sebagai novel romantik komedi. Pada sesiapa yang pernah membaca pasti tak kering gusi . 

Jom ikuti review dari saya untuk novel ini. Novel ini menceritakan kisah Tengku Raden Emranuddin @ lebih selesa dikenali sebagai Kudin oleh penduduk kampung. Kudin mempunyai ladang dan kolam ikan keli. Miskipun mempunyai kelulusan dari luar negara Kudin lebih selesa duduk dikampung. Baginya semua hasil yang diperolehi adalah dari hasil titik peluhnya sendiri. Kudin juga ada memendam rasa terhadap gadis kampung yang bernama Lisa tetapi ditolak mentah-mentah oleh Lisa kerana Kudin seorang yang tidak berharta dan hanya orang biasa.

Tengku Nur Edrina seorang gadis yang moden dan dibesarkan dengan kemewahan. Hidupnya hanya berhibur dan bersuka ria bersama teman. Keengganan Edrina menggalas tanggungjawab di semarak Holding memaksa papanya Tengku Ahmad Ehsan mencari pewaris tunggal Tengku Zarith arwah mak longnya, Tengku Emran. Impian Edrina hanya satu , ingin menjadi suri rumah sepenuh masa walahal calon suami pun tidak pernah ada. 

Tengku Ahmad Ehsan membawa isteri dan Erdina ke satu kampung dimana tempat tinggal tengku Emran @ Kudin . Tengku Ahmad Ehsan cuba menyampaikan Hasrat Nenda agar Kudin dapat menerajui  di Semarak Holding. Dalam masanya sama Kudin juga mempunyai pegangan saham yang ditinggalkan untuknya. Kudin tidak memberi jawapan hingga Kudin kerumah Tengku Ahmad Ehsan dan menolak secara baik kerana dia berat hati untuk meninggalkan kolam ikan kelinya. Kudin juga bercadang untuk membesarkan lagi ladangnya dengan mengusahakan tanah peninggalan neneknya. Di situlah detik permulaan pertemuan Kudin dan Erdina  bermula. 

Sejak itu mereka sering bertelagah dan ada saja yang yang tak kena. Pada Kudin Erdina seorang yang sombong dan menjengkelkan. Mana Kala Erdina menganggap Kudin seorang yang selekeh , kolot dan kekampungan. Oleh kerana Kudin dan Erdina enggan menerima tawaran berkerja di Semarak Holding. Nenda,Tengku Zainab mensyaratkan agar Kudin dan Erdina dikahwinkan. Edrina telah meminta wang hantaran yang tinggi dan dipersetujui oleh ibu Kudin tetapi dengan syarat selepas mereka berkahwin mereka berdua harus menetap dirumah pusaka nenek Kudin dihujung kampung, selepas berkahwin mereka berpindah ke rumah yang disediakan. Alangkah terkejutnya Edrina yang rumah itu usang dan hampir dengan tanah perkuburan serta segalanya serba kurang dalam rumah.

Pertelingkahan mereka umpama anjing dan kucing yang akhirnya menerbitkan bibit cinta Edrina terhadap Kudin yang selama ini dianggap kolot. Bibit cinta itu dirasai bila Erdina dan Kudin berjauhan. Dimana Tengku Ahmad Ehsan terlantar dihospital akibat serangan jantung. Saat cinta mereka mekar muncul semula Lisa merayu dan meraih cinta Kudin yang pernah di hinanya dulu, saat itu timbul rasa cemburu Edrina terhadap Lisa sehingga tercetusnya pertelingkahan.

Lisa baru sedar Kudin yang pernah dihina dulu sebenarnya pemegang saham Semarak Holding. Ini semua terbongkar bila Lisa dan kekasihnya menghadiri majlis perkahwinan Kudin dan Erdina. Lisa menyesal kerana tidak membalas cinta Kudin dulu kerana Lisa terlalu bangga dengan kekasihnya seorang yang kaya dibandar.

Cemburu Erdina semakin menebal, pada Erdina mengajak Kudin berkerja di semarak Holding adalah yang terbaik untuk menjauhkan diri dari Lisa yang sering mendempel suaminya. Memandangkan keadaan Tengku Ahmad Ehsan yang tidak sihat tiada orang yang ingin menerajui syarikat. Kudin masih dengan egonya dan enggan menerima tawaran itu . Kudin akan memberi alasan yang sama sayang untuk meninggalkan ladang dan ikan keli.

Keadaan lebih keruh bila Erdina kehilangan anak dalam kandungan akibat dari pergaduhan dengan lisa. Erdina membenci Kudin kerana menganggap Kudin menipu hubungannya dengan Lisa. Walaupun sudah diperjelaskan. Lisa rasa gembira bila perkahwinan Kudin dan Erdina seperti telur dihujung tanduk. Lisa mengambil peluang untuk menawan hati Kudin. Hati Erdina hancur melihat Lisa terus mendekati Kudin saat Erdina baru kehilangan anak dalam kandungan tanda cintanya pada suami. 

Erdina mengambil keputusan untuk pulang ke Kuala Lumpur dan meninggalkan Kudin sendiri dikampung. Hari berganti minggu hingga berganti bulan. Erdina mengharapkan Kudin menghubunginya tetapi hampa . Tiada sebarang berita dari Kudin. Erdina menganggap Kudin sudah melupakan janji yang pernah diucapkan oleh suaminya. Erdina bangkit dan membantu papanya menerajui di Semarak Holding. Kudin semakin tertekan bila Lisa dan ayahnya semakin mengasak hidupnya. Atas nasihat ibunya Kudin bangkit semula. Kudin menyerahkan apa yang di mahukan oleh ayah Lisa dan dan Kudin tidak mahu kehilangan cinta Erdina. Lisa hanya mahukan hartanya bukan cinta dari Kudin.

Selepas enam bulan Erdina terkejut bila melihat suaminya dilantik sebagai GM  (General manager) di Semarak Holding. Erdina terpaksa menjadi orang bawahan Tengku Emran. Tengku Emran tidak mahu lagi menggunakan nama Kudin lagi kerana dengan nama Kudin , Kudin telah banyak melukakan hati orang yang dia cintai . Bermulalah episod pujuk memujuk isteri yang merajuk panjang. 

Emran juga menggunakan kuasa ibu untuk memujuk isterinya. Isterinya sangat mendengar kata ibu mertuanya.Lama kelamaan hatinya mula untuk menerima Emran. Rindu yang menebal pada suaminya akhirnya terlerai bila sisuami tidak putus-putus menyirami Kasih sayang yang tidak pernah padam.



Sinopsis dari kulit novel

“Nama kau Kudin ya?”

“Apasal kau gelak?”

“Kudin nama kau? Memang sesuai sangat dengan kau. Nama kau sama buruk dengan baju kau!”

Si Edrina ini memang berlagak orangnya. Sudahlah berlagak, cerewet pula itu! Disebabkan dia dibesarkan di Kuala Lumpur, maka suasana kampung memang tidak kena dengan jiwa bandarnya. Kepada lelaki seorang itu dia memandang rendah dan jelak!

Lelaki bernama Kudin itu pula berbeza sikapnya. Dia sekadar lelaki kampung yang hidup membanting tulang kepada tanah untuk mencari rezeki. Kudin suka hidup berdikari dan lebih gemar hidup sederhana dari segala segi. Hidup di kota besar tidak pernah menjadi impiannya, bahkan wanita seperti Edrina tidak pernah tersenarai sebagai calon bakal surinya. Tidak sesuai!

Kata orang ikan di laut, asam di darat akhirnya di kuali bersatu juga. Begitu jugalah dengan mereka. Perkahwinan atas rancangan keluarga membuatkan hidup mereka berdua kian sesak. Konflik bertambah meruncing apabila Edrina tidak mahu terus tinggal di kampung, dan Kudin pula enggan berpindah dan bernafas di kota besar.

Jadi bagaimana? Siapa yang akan mengalah akhirnya? Benarkah Kudin itu seorang lelaki kolot yang menjengkelkan? Dan selama mana Edrina mampu mempertahankan ego dan mengelak hatinya jatuh kepada lelaki seperti Kudin?




Friday, 8 July 2016

RAMADHAN AKU 2016

Alhamdulillah.... Ramdhan yang ditunggu tiba dan disambut dengan kesyukuran.Sebagai seorang umie, saya mengimpikan menyediakan Juadah berbuka puasa dan bersahur dengàn air tangàn sendiri.

Bulan puasa saya rasa lebih bersyukur , Allah menyempurnakan impian saya . Di bulan ramadhan ni kami berkumpul sekeluarga. Makan sama-sama, berkongsi makanan walaupun sedikit itu dah cukup membahagiakan. Saja nak berkongsi 30 hari ramadhan menu juadah kami. Sepuluh hari pertama dengan penuh semangat.

Ramadhan pertama
Masak lemak ayam lemak cili padi.

Ramadhan kedua
Masak paru bercili

Ramadhan ketiga
Masak ketam maak merah


Ramadhan keempat
Masak daging kari

Ramadhan kelima
Masak bawal masak pedas

Ramadhan Keenam
Masak kicap ikan cencaru

Ramadhan ketujuh
Masak ayam kari

Ramadhan kelapan
Masak udang sambal petai

Ramadhan kesembilan
Masak ikan kembung lemak cili padi

Ramadhan kesepuluh
Masak ayam sambal

Memang bestlah bila sepuluh hari pertama saya mampu masak untuk juadah berbuka puasa untuk anak - anak dan suami. Bila hari ke sebelas aku mula membeli kerana kesihatan yang kuràng membantu. Doktor kata aku diserang over stress BP 180/110. Mungkin kerja yang terlalu banyak dan tekanan yang tidak dapat dielakkan. Sejak itu saya jarang memasak. Doktor juga menasihatkan agar terus mengambil ubat secara berterusan. 

Nak cerita sikit ramadhan ke 17 saya mengambil keputusan untuk berbuka puasa iluar. Penat bershopping raya kami singgah di sebuah restoran pappa rich selayang mall. Anak - anak teruja dengan memesan makanan mereka. Berbuka dengan penuh semangat tetapi aku makanan yang dipesan tak kunjung tiba. Saya mengambil keputusan untuk membatalkan pesanan dan membayar makanan yang kami terima.  Saya faham mungkin ramai orang hingga makanan saya pesan tertingal. Oleh kerana kesilapan pihak restoran says diberi diskaun tanda pihak restoran memohon maaf. 


Saya masih ingat lagi muka pelayang restoran ketika itu. Muka rasa bersalah kerana kelalaiàn mereka. Mungkin kerana tàkut saya mengadu ke pihak pengurusàn mereka atas kelalaian mereka.

Nak cerita pasal persiapan raya. Kami hanya buat persiapan yang sederhana. Baju raya kami tak beli baru. Malah memakai semula baju lama. Bak Kata anak lelaki saya " kita pakai baju tahun dulu semalam ( dua tàhun lepas). Itu untuk anak lelaki dan suami manakala anak perempuan dan saya memakai baju tema dimajlis perkahwinan anak buah yang lepas. Jimatkan.... Yang penting warna masih sedondon.

Kueh raya ini part paling suka. Setiap tahun saya akan mengambil cuti tahundengan alasan buat kueh raya tapi habuk pun tak ada. Tahun saya mencuba satu resepi di internet. memang menjadi. Crunchy Caramel namanya. Bahan yang mudah dan cepat.


Dapat 3 balang juga, 1 balang akan saya bawa ke rumah mak mertua bagai buah tangan. Tahun ni kami beraya di Temerloh Pahang. Tempat kelahiran En. Suami. Sejak arwah mak dah tak ada kami sebulat suara untuk beraya dipahang setia tahun. Lepas tu kami akan ke Perak menziarah kubur arwah ayah , mak , kak ana dan Abang din. 

Itulah cerita bulan ramadhan saya sekeluarga. Jumpa dan ikuti kisah saya dan keluarga meraikan bulan kemenangan  dibulan Syawal . 

Thursday, 23 June 2016

NOVEL ISTERI TUAN IHSAN

Cinta tak kenal siapa ... 

Novel ini bakal diadaptasi tak lama lagi. Saya membeli novel ini di penerbitnya love novel sendiri. Novel Yang mempunyai 441 muka Surat menarik perhatian says dan mencuit hati. Banyakk part - part yang tak kering gusi. Saya enjoy membaca novel ini dan cerita yang cukup santai. Jom ikuti review dari saya .

Seroja Irdina gadis 24 tahun, membesar di kota . Kunjungan ke kelab malam adalah tempat berhibur bersama teman-teman. Demi melindungi rasa sedih Seroja berlagak selamba dan berani . Saroja juga lantang dalam bersuara. Tetapi yang pasti dia sangat nakal , manja dan keras kepala ( semuanya cukup lengkap dan ada pada diri Saroja ). 

Tuan Ihsan Iskandar  kerana keliru antara cinta dan teman, dia pergi jauh membawa hati yang kecewa dan membina kehidupan di kota London. Tumpuannya hanya pada kerjaya, tak pernah terlintas untuk jatuh cinta sehingga mencapai 47 tahun usianya.


Demi satu permintaan, Tuan Ihsan kembali ke Malaysia. Demi sebuah amanah, dia dipertemukan dengan Seroja Irdina, gadis yang dipohon dapat dijaga olehnya selepas ibu Seroja meninggal dunia. Ibu Seroja( Imaninah ) adalah teman istimewa pada Tuan Ihsan. Pada Imanina , Tuan Ihsan sahaja yang boleh menjaga Seroja kerana Seroja sebatang kara. Imaninah dibesarkan di rumah anak yatim dan keluarga ayah Seroja pula telah membuang mereka kerana Soleh berkahwin dengan bukan wanita pilihan keluarga. Episod baru kehidupan Seroja bila tinggal banglo mewah Tuan Ihsan. 

Hari pertama Seroja ke banglo Tuan Ihsan. Seroja memperkenalkan diri sebagai calon Isteri Tuan Ihsan. Kedegilan dan suka melawan membuatkan Tuan Ihsan hampir sakit jantung. Didalam rumah ada peraturan yang ditetapkan tetapi Seroja susah untuk mendengar arahan Tuan Ihsan hingga pembantu rumah turut dimarahi oleh Tuan Ihsan kerana kedegilan Seroja.  Tuan Ihsan yang digelar " Pak Cik Hot " pening dengan kerenah Seroja. Seroja juga diberi seorang bodyguard yang bernama Yusri untuk memantau pergerakan Seroja. 


Namun Seroja Irdina mempunyai aura yang kuat, sesiapa sahaja mudah jatuh sayang padanya. Hadirnya di dalam banglo mewah Tuan Ihsan mengubah sunyi jadi gegak-gempita, hambar jadi ceria, suasana menjadi meriah dengan gelak tawa, sehinggakan para pekerja banglo tersebut berpaling setia. Tanpa pengetahuan Tuan Ihsan , Seroja mewujudkan applikasi group whatsap Calon Isteri Tuan Ihsan. Di situ mereka bercerita dan mengutuk Tuan Ihsan , projek dan pelbagai lagi . 

Miskipun  Tuan Ihsan dan Seroja kerap bertelagah apabila bersua muka, sebenarnya di hati masing - masing terbit satu rasa. Memandangkan usia mereka yg terlalu ketara berbeza, Seroja tertanya, jatuh cintakah dia kepada pakcik hot tersebut? Sedang Tuan Ihsan pula keliru, apakah rasa didadanya itu namanya “cinta”, apakah sunyi yang dirasainya itu tandanya “rindu”? 


Kehadiran Dr. Zaim , membuatkan Tuan Ihsan rasa cemburu dan rasa tercabar. Ditambah pula bila Dr. Zaim memberi amaran pada Tuan Ihsan agar tidak mengongkong Seroja. Tuan Ihsan terus merasa dirinya tercabar bila Seroja rapat dengan Dr. Zaim. Dr. Zaim terlibat sebagai model projek kerja akhir Seroja. Sebenarnya Seroja sengaja rapat dengan Dr. Zaim kerana dia cemburu bila melihat Hanani Jane ( model kaki pensel 2B ) yang bertujuan untuk mengikis duit Tuan Ihsan. 

Tuan Ihsan pergi berjumpa dengan Tan Sri Shamsudin ( Datuk Seroja ) untuk meminta menjadi wali Seroja tetapi keegoan Tan Sri enggan mewalikan Seroja kecuali Tuan Ihsan sanggup membayar 10 juta. Sholeh ( ayah ) mempunyai adik yang masih belajar di Rusia. Dengan ini saja mereka boleh bernikah. 

Perkahwinan yang dirancang menepati citarasa Tuan Ihsan. Kini status aplikasi dalam wassap group bertukar kepada Isteri Tuan Ihsan. walaupun Tuan Ihsan lebih dewasa, gara-gara terlalu biasa bersendiri, kadang terlupa bagaimana menjaga hati wanita bergelar isteri selayaknya. Seroja Irdina pula masih dengan jiwa mudanya, masih dengan keras kepalanya, barannya tetap bersisa, adakalanya dia mahu dilayan bagaikan seorang puteri, dia mahukan suami meletakkannya sebagai 1st prioriti, jangan ada sebarang rahsia, dia mudah berburuk sangka. 

Disangka Tan Sri Shamsudin terus menjulang keegoannya. Masa berganti terlalu pantas. Kehadiran cicit melembutkan hati Tan Sri Shamsudin. Pada mulanya keengganan Seroja memaafkan datuknya sendiri selepas dipujuk oleh suaminya yang kini Tan Sri Shamsudin semakin uzur dimakan usia. Persaudaraan yang terputus terjalin semula . Seroja dan Tuan Ihsan bahagia . Memang benar pepatah melayu berkata Cinta tidak mengenal usia. 


Sinopsis dari kulit novel 

Cinta tak kenal siapa... Kalau cinta itu kenal siapa mangsanya, tidak mungkin diva sengal ini jatuh cinta dengan si pakcik tua!

Seroja Irdina, si gadis peminat K Pop. Hidupnya tampak mudah. Siang dia seorang pelajar universiti. Malam... dialah diva berkasut tumit tinggi 6 inci. Berbusana moden bak artis Hollywood dan bertas tangan berjenama. Bergaya dan dunianya penuh warna-warni. Namun, tidak siapa yang tahu perang di jiwanya.

Tuan Ihsan, si kaya-raya yang terlajak usia. Hidupnya bergelumang dengan kisah lama yang penuh duka. Duka itu akhirnya menjadi kepompong menyaluti diri, menghindar hati untuk jatuh cinta lagi. Dunianya hanya ada warna hitam dan putih. Putih untuk, YA. Hitam untuk, TIDAK. Harta dan kejayaan yang dimiliki, malangnya tidak mampu menafikan jiwanya.

Sekeping wasiat dan satu amanah menjadi titik pertemuan antara dua insan yang berbeza...
“Sentuh sikit pun nak marah... atau, you takut tergoda?” – Seroja Irdina
“Excuse me? You called that godaan? Don’t flatter yourself missy!” – Tuan Ihsan

Apabila dua dunia bertembung, mampukah si diva sengal semarakkan warna-warni cinta ke atas kanvas hitam dan putih hati si pak cik tua?

“You ingat I tak berani nak lawan cakap you, eh? Oh! You silap besar!” – Seroja Irdina
“We’ll see. You lawanlah cakap I. Kita tengok apa akan jadi. Mungkin you benar–benar nak tahu apa yang I boleh buat, kan?” – Tuan Ihsan

Mampukah satu persoalan mudah dijawab si pak cik tua kalau maruah seorang Seroja perlu dibela?

“Seroja, dengar sini. You lebih dari semua itu. You’re very special and dear to me, but...” – Tuan Ihsan
“Tapi? Tapi, apa? Jujur dengan I... You sayang I, tak? You cinta I, tak? You nak kahwin dengan I, tak?” - Seroja Irdina

Dan dapatkan Seroja Irdina mendakap jawatan idaman menjadi hak milik kekalnya? 



Thursday, 16 June 2016

NOVEL SAAT KAU HADIR DALAM HIDUPKU


Ini novel kedua dari penulis , keluaran October . Novel ini dah lama ditunggu oleh peminatnya. Walaupun penulis ini sibuk dengan pelajarannya tetapi masih menulis sebagai hobi. Akhirnya cerita yang dibaca melalui blogs dapat dibukukan baru-baru ini. Kalau orang tanya kenapa saya suka pada novel karya Xuanza, saya akan kata ceritanya lebih matang dari segi penulisan dan penyampaian. Jika seseorang akan rasa terbuai dan merasai suasana dalam cerita. Ini novel kedua sebelum ini Novel Kerana Lamaran Itu . Seperti naskah pertamanya novel ini banyak penggunaan bahasa enggerisnya tetapi tetap menarik. 

Jom ikuti review saya , Dania Khalishah yang baru balik dari UK . Sementara belum mendapat kerja yang tetap Umie Dania , menyuruh Dania menerima tawaran berkerja sebagai driver untuk sahabatnya Khaleda. Walaupun Dania enggan tetapi Dania tetap akur bila umienya menyatakan ini adalah sementara sahaja. Dirumah aunty Khaleda , Dania diperkenalkan dengan Ifa anak angkat aunty Khaleda. Ifa juga mempunyai anak yang bernama Adila. Walaupun Adila seorang yatim , dia sentiasa ceria dan tidak pernah kurang menerima kasih sayang papa-papanya ( anak- anak aunty Khaleda ).  

Dania tidak menyangka Eddy adalah anak aunty Khaleda. Ini mengingatkan Dania di Heathrow airport bertembung dengan Eddy yang sangat angkuh. Hari pertama kerja sudah membuat hidup Dania menjadi huru hara. Sebab Eddy , motor Dania rosak dan kerana Eddy juga Dania ditinggalkan ditepi jalan. Eddy tidak sama seperti abangnya Ridz. Ridz bukan saja lembut tutur katanya walaupun kelihatan sedikit tegas dan lebih penyayang. Kehadiran anak kecil bernama Adila dirumah aunty Khaleda menambahkan keceriaan. Ifa dan Adila adalah anak yatim dijadikan cucu angkat keluarga itu. 

Bila Dania mula selesa berkerja dengan aunty Khaleda , Dania ditawarkan untuk berkerja dengan Ridz sebagai Sales Executive . Suatu bidang yang lari jauh dengan kelulusannya. Di tempat kerja baru Dania terpaksa berdepan dengan Farhana yang sangat garang dan bengis sebagai ketuanya. Kerana Farhana juga Dania terpaksa berjumpa Zachary. Zachary gembira bila DFK menghantar wanita cantik untuk berurusan dengannya. Tambahan Zachary seorang buaya pantang nampak perempuan cantik. Pada Dania , Zachary seorang klien dan berjumpa atas sebab kerja yang diarahkan. 

Hatinya hanya ada lelaki yang bernama Ian Mikail. Hati Dania lebih gembira bila Ian pulang ke malaysia . ian pula sangan memanjakan Dania dan menuruti segala kehendaknya. Berikutan itu mereka terserempak dengan Eddy , Ridz dan Zachary . Ian memberitahu yang Eddy , Ridz dan Zachary menyimpan perasaan pada Dania tetapi dinafikan. Dania hanya menganggap Eddy lelaki yang menjengkelkan , Ridz menghormatinya sebagai boss dan Zachary adalah kliennya. 

Kerana satu lamaran menyedarkan Dania tentang cintanya. Walaupun berat untuk menerima Dania terpaksa akur kerana Ian Mikail tidak mungkin bersatu. Perasaan "itu" perlu dibuang untuknya kerana mereka hubungan kakak dan adik sahaja. Walau bagaimanapun Ian merupakan ciri lelaki idaman Dania. Atas desakan nenek Dania menerima Ridz sebagai bakal tunang , boss ditempat kerja dan bakal suaminya. 

Selepas 3 bulan mereka disatukan. Malam sebelum majlis pernikahan Eddy merayu agar Dania tidak meneruskan majlisnya. Eddy mengatakan Ridz bukan lelaki yang sesuai untuk Dania. Kata - kata Eddy membuatkan Dania berani menghubungi Ridz agar pernikahan esoknya dibatalkan.  Selepas majlis pernikahan Dania dan Ridz , Eddy menghilangkan diri. Bermulalah satu episod baru kehidupan Dania kini menjadi Datin Dania Khalishah. 

Hidupnya bila menjadi isteri ahli koperat yang sangat sibuk. Semua permintaan Ridz perlu diikut walau hati memberontak. Banyak hati yang perlu dijaga. Saat Dania cuba menerima Ridz. Eddy datang dan terus menagih kasih. Kehadiran Thania menjadi persoalan pada Dania.Ini membuatkan diri Dania tidak selesa. 

Suatu hari nenek sakit dan ingin berjumpa dengan Dania. Dania enggan kerana ada perselisihan antara Dania dan nenek. Dania sedih kerana nenek mummy dan walid bercerai. Konflik keluarga membuat hidup Dania lebih tersisih. Ridz dapat memujuk Dania agar berlembut hati dengan neneknya dan hubungan kekeluargaan menjadi baik. 

Keluarga Dania memuji Ridz kerana dapat melembutkan hati Dania. Dugaan terus datang bersilih ganti . Kini Adila kemalangan , Disini menyingkap siapa papa Adila sebenarnya.  Melalui ujian DNA berita siapa papa Adila mengejutkan semua orang. Walau bagaimana pun Eddy perlu bertanggung jawab. Atas desakan Eddy dan Ifa disatukan. 

Dania baru sedar yang selama ini Dania adalah wanita pilihan Ridz. Dania fikir perkahwinannya adalah pilihan keluarga. Sememangnya kehadiran Ridz dalam hidupnya mencipta sesuatu yang indah bila Dania mengenali suaminya.




Sinopsis dari kulit novel
“Bro! Senang cerita macam ni la. Aku dah mintak maaf dengan kau, kau tak boleh cakap elok-elok ke? Tolonglah... jangan malukan orang Malaysia. Budi bahasa tu budaya kita, bro.”
“Um... Budi bahasa budaya kita? Eheh... I think you should look in the mirror before looking out the window.”

Wah... Mamat ni memang dah lebih. Sangat menjengkelkan dan menyakitkan hati! Fareed Dayyan!!!! Kenapa perangai kau macam setan! Tak seperti abangnya, Fariedz Dazrien yang lebih berlemah lembut berbicara dengan gadis cun berhati sensitif macam aku ni.

“Nia, please inform me before you go somewhere else next time.”

“Why should I? I bukan budak kecil.”

“Betul you bukan budak kecil, tapi mama amanahkan I untuk jaga you. Your safety is my responsibility.”

Tiba-tiba, aku dapat lamaran daripada sebuah keluarga yang tanpa aku sangka. Macam mana benda ni boleh berlaku kat aku?! Dan…

How could I possibly expecting HIM to be my so-called fiancée and future husband. Heh... Husband? Urgh...

Adakah aku bersedia untuk menjadikannya suamiku, sepertimana yang diharapkan oleh keluargaku sendiri terutamanya nenek? Padahal aku sudah ada ‘kekasih’ yang aku cintai, namun aku sedar, takkan direstui sesiapapun.

“I don’t have any choice. Can I say no?”

“You can always say no. It’s your life and your decision. You’re the one who’s going to live every single day with the choice you made.”

Tuesday, 31 May 2016

NOVEL IMAM MUDAKU ROMANTIK

Dialah imam mudaku...
Imam mudaku duani dan akhirat!

 Setiap menjelang bulan ramadhan pasti ada saja cerita yang berlandaskan agama. Novel Imam Mudaku Romantik akan di adaptasi dalam saluran Oasis Astro. Dengan gandinan pelakon yang berpengalaman saya yakin drama ini pasti akan berjaya. 

Lupakan tentang drama kita cerita tentang novel ini dulu. Novel ini mempunyai 756 muka surat. Saya beli novel ini semasa persta buku diserdang baru-baru ini. Ramai yang memilih novel ini ketika itu kerana mereka kata novel ini akan diadaptasi. 


Jom ikuti review dari saya , Mohammad Faqih Bin Dato Farhan yang baru memiliki lulusan Sarjana Muda Takhassus Qiraat dari Mesir. Faqih memiliki semua kemewahan tetapi Faqih lebih selesa memilih untuk hidup berdikari dan mendalami rasa bersyukur. Satu pertemuan yang tidak dijangka dengan Tan Sri Kamarul di hadapan Masjid As-salam bermula episod baru dalam kehidupan Faqih. Pertemuan Faqih dengan Tan Sri tanpa mengenali siapa lelaki itu, membuatkan faqih menggunakan peluang ini untuk menawarkan dirinya untuk bekerja sebagai driver Tan Sri Kamarul. Dimana ketika itu Tan Sri memerlukan driver kerana drivernya melarikan diri. 



Laila Khalisah, anak kepada Tan Sri Kamarul , sorang anak yang taat dan sentiasa berdoa untuk memiliki suami imam muda. Pertemuan pertama Faqih dan Khalisah agak tragis bila menyangka Faqih seorang perompak. Sejak itu hatinya selalu tidak tenang bila berjumpa Faqih.

Dalam masa yang sama Izham lelaki yang memuja Khalisah sering menganggunya. Khalisah tidak pernah menaruh hati pada Izham . Pada Khalisah , Ariana lebih layak kerana Ariana terlalu mencintai Izham. Ariana adalah sepupu Khalisah. Walaupun Izham tahu Ariana mencintainya , Izham tidak pernah mempunyai perasaan pada Ariana, seperti dia dan Khalisah.

Izham menggunakan kuasa mummynya untuk memiliki Khalisah. Khalisah terpaksa akur dengan pertunangan yang diaturkan oleh mamanya kerana mereka berkawan baik dengan Datin Izreen ( mummy Izham ). Ariana terpaksa akur melupakan Izham kerana kini Izham sudah menjaadi tunangan kepada sepupunya Khalisah.

Suatu hari Ariana ke rumah Kalisah dan terserempak dengan Faqih . Disitu bermula Ariana suka pada Faqih dalam diam. Ariana sanggup mengikuri Faqih dan mencari identiti siapa Faqih sebenarnya. Ini bermula Ariana pernah terserempak Faqih menunggang motor berkuasa besar. Semuanya terkantoi bila Tan Sri Kamarul terserempak Ariana di depan rumah Faqih. Ariana terpaksa berpura-pura yang dia pun ingin belajar agama dari Faqih.

Keengganan Khalisah untuk keluar dengan Izham membuatkan Izham rasa tercabar. Ini berikutan Khalisah pernah terserempak Izham bermesra dengan perempuan lain. Izham cuba melakukan sesuatu yang tak elok Khalisah. Kebetulan Faqih yang berada di rumah Tan Sri datang menjadi hero menyelamatkan Khalisah dari Izham. Tan sri terhutang budi dengan Faqih . Walaupun Faqih tidak lagi menjadi driver Tan Sri , Faqih masih lagi datang kerumah Tan Sri untuk mengajar Tan sri ilmu agama bersama Ariana.

Terbongkarnya identiti Faqih mengejutkan Tan Sri Kamarul kerana menyebut mana Dato Farhan. Dato Farhan rakan peniagaan dulu. Demi Khalisah , Tan Sri Kamarul melupakan perkara lalu dan mengeratkan perhubungan mereka menyatukan Khalisah dan Faqih. 

Malam pertama Faqih dan Khalisah bermalam dihospital kerana semua penghuni rumah Dato Farhan panik , Kakak ipar Faqih bersalin . Tetapi ada kejutan pada Klalisah bila Faqih membuat kejutan. Sekeping kad besar yang tertulis I Love you Laila dicermin hadapan kereta bersama lambakan ros merah dikelilingnya. Khalisah tidak menyangka Faqih akan lakukan sedemikian untuknya. 

Ariana tidak dapat menerima perkawinan Khalisah dan Faqih. Menurut Ariana mengapa Khalisah mudah untuk dapat apa yang dia mahu sedangkan dia tidak . Orang yang dicintai harus pergi pada Klalisah. Ariana tidak sangka bukan dirinya saja yang tidak suka pada perkahwinan Khalisah dan Faqih tetapi Syuhada. Syuhada adalah adik susuan Faqih. Pada Syuhada Khalisah tidak sesuai dengan Faqih. Bila keadaan tidak boleh dikawal Ariana menghilangkan diri untuk mencari ketenangan.

Saat mereka menikmati erti kebahagian , rumahtangga mereka diragut dengan fitnah yang dilemparkan oleh Izham. Izham datang menagih cinta walaupun Izham tahu Khalisah sudah berkahwin. Bila cintanya ditolak Izham mengorak langkah dengan memfitnah Khalisah. Izham berjumpa Umie Faqih dan memberitahu yang Khalisah masih mempunyai hubungan dan lebih terluka bila Izham menyatakan anak dalam kandungan Khalisah bukan anak Faqih.

Umie Faqih termakan hasil fitnah yang dilemparkan oleh Izham sehingga Khalisah dihalau oleh mertuanya. Khalisah juga tidak dibenarkan untuk berjumpa Faqih. Bila Khalisah balik kerumah mama , Puan Sri Lydia marah bila anak perempuannya dibuat seperti sampah. Faqih merayu agar Mamanya membenarkan dia berjumpa Faqih tetapi kecewa yang Faqih terima. Faqih semakin tertekan bila Umienya mendesak agar menceraikan Khalisah. Puan Sri Lydia menghantar Khalisah kesatu tempat yang asing dengan harapan Khalisah akan bersalin dengan keadaan tenang.

Fitnah yang dilemparkan terhurai bila Khalish datang mohon maaf. Dia lakukan semua ini kerana perasaan dendam dan cemburu pada Faqih. Khalish menyesal dengan tindakannya. Tanpa membuang masa Faqih pergi ke tempat persembunyian Khalisah. Saat itu Khalisah sakit untuk melahirkan. Faqih bersyukur kerana menerima kelahiran Khalifah - khalifah kecilnya.


Sinopsis dari kulit novel 


“Laila, kita qiamullail, jom?” - Faqih
“Kenapa?” - Khalisah
“Kita solat tahajud sama-sama.”
“Hah? Wajib ke?”
“Memanglah tak wajib. Nak masuk syurga sama-sama tak?”

Nasib kaulah, Khalisah! Kau yang beria-ia sangat nak suami imam atau ustaz, kan? Nah, sekarang kau tanggunglah kalau kena ceramah dengan dia!

LAILA KHALISAH, pemilik butik Pinkwears yang sememangnya mengimpikan seseorang yang bergelar imam muda atau ustaz menjadi suaminya. Kemunculan MUHAMMAD FAQIH dalam kehidupannya telah banyak mengubah isi keluarga wanita itu.

Si Faqih pula pandai menambat hati isterinya. Sekeping kad besar yang tertulis I Love You, Laila di cermin hadapan Peugeot 508 berwarna putih bersama lambakan ros merah di sekelilingnya merupakan kejutan untuk cinta hatinya itu.

Masjid yang dibina oleh mereka diserikan lagi apabila Laila Khalisah disahkan hamil kembar. Namun, pada usia perkahwinan yang masih setahun jagung itu, kebahagiaan mereka diragut dengan fitnah yang dilemparkan oleh Izham, bekas tunang Khalisah. Izham muncul kembali menagih cinta Khalisah. 



Episod 1


Wednesday, 25 May 2016

NOVEL TAK PERNAH SESAL

Kasihmu ibarat air lautan.
Tak luak dek angin , ribut atau taufan yang melanda ....



Umie Nadzimah tidak mengecewakan peminatnya. Begitu juga karya terbaru Tidak Pernah Sesal. Kata beliau menu skrip yang lama dibiarkan sepi diolah berdasarkan kisah benar yang telah diubahsuai. 


Novel yang mempunyai 621 muka surat ini menyuntik kisah cinta Syed Azeem dan Syarifah Zania ( Lia Hana ). Tidak pernah sesal mengisahkan Syed Azeem yang putus tunang gara-gara bekas tunangnya pergi kahwin di Siam dengan lelaki pilihannya. Sye Azeem sedih bila Zalia ( bekas tunang) bertindak melarikan diri bersama kekasihnya. Pada Zalia, walaupun Syed melayannyanya dengan baik , tetapi Syed Azeem tidak dapat menggetarkan perasaan Zalia bila bersama. Selepas kejadian itu Syed Azeem merawat hati yang lara. Syed Azeem menguruskan kilang perabot ayahnya di Taiping.

Di Taiping , Syed Azeem berjumpa dengan seorang gadis yang bernama Lia Hana yang wajahnya tak tumpah seperti Zalia. Pada waktu itu Syed Azeem yakin gadis itu adalah Zalia. lebih menguatkan lagi bila Syed Azeem menyapa dengan pangilan  'Lia' dan Lia Hana turut menoleh. Walau bagaimana pun Lia Hana menafikan Syed Azeem tersalah orang. Syed Azeem pula tak puas hati terus mengekori Lia Hana. 

Beberapa kali terserempak dan menilik wajah Lia Hana, barulah Syed Azeem yakin itu bukan Zalia, bekas tunangnya. Zalia ada 1 lesung pipit manakala Lia Hana ada 2 lesung pipit. Manis dan cantik. Membuatkan Syed Azeem jatuh cinta sekali lagi. Bermacam cara dia lakukan untuk mendekati Lia Hana. Oleh kerana kilang tempat kerja Lia Hana dan Syed Azeem bertentangan. Syed Azeem mengambil kesempatan memerhatikan Lia Hana dari tingkap pejabatnya, agar dia boleh perhatikan Lia Hana dari jauh. 

Layanan yang baik dan perhatian yang Syed Azeem berikan akhirnya berjaya memikat hati Lia Hana. Syed Azeem sanggup merendahkan egonya dan membiasakan diri dengan kehidupan hari-hari Lia Hana.

Namun kisah cinta mereka yang semudah yang disangka. Ayah Syed Azeem tidak mahu menerima menantu yang tidak sama taraf. Ayah Syed Azeem bercita - cita untuk menyatukan semula Zalia dengan Syed Azeem. Zalia yang tidak alasan bila dipujuk dan mendapat lampu hijau dari Ayah Syed Azeem untuk memikat kembali Syed Azeem.

Konflik mereka bermula bila Syed Azeem diperkenal dengan Mak Lia Hana . Mak Lia Hana menetang keras bila mendapat tahu Syed Azeem adalah kerutunan Syed. Demi Ibu Lia Hana menjauhkan diri daripada Syed Azeem walaupun hati memberontak. Ditambah Ibu disahkan mengidap kanser.Tetapi Syed Azeem ni bukan jenis lelaki yang cepat mengalah. Sehingga ke London Syed Azeem mencari Lia Hana dan terus melamar Lia Hana di sana. Lia Hana, sebab dah sayang dan cintakan Syed Azeem, terus bersetuju dan meminta Naim datang untuk menjadi wali buatnya.

Pada saat inilah segala rahsia yang tersimpan terbongkar. Naim bukanlah abang kandung seperti pada sangkaannya. Lia Hana terus balik ke Malaysia untuk mengetahui rahsia yang yang disembunyikan selama ini. Lia Hana adalah anak angkat Jamalia dan mak tiri pada Naim. Sebelum itu Jamlia pernah berkahwin dengan Syed Hanafi ( ayah kandung Lia Hana ). Lia Hana dilahirkan kembar. Oleh kerana ibu kandung Lia Hana terlalu benci pada Lia Hana ( adik ) , Syed Hanafi menyerahkan adik pada Jamalia ( bekas isteri ). Ini berlaku kerana perkahwinan Syed Hanafi dan Jamalia tidak direstui keluarga.

Setelah Lia Hana diserahkan pada Jamalia , Jamalia menukar nama Sharifah Zania kepada Lia Hana agar kehidupan Lia Hana lebih selamat. Ibu kandung Lia Hana sengaja membenci anak itu kena ingin membalas dendam dan menyakiti hati suaminya.

Kerana Itulah Mak Lia Hana sangat menentang kerat bila Lia Hana ingin berkahwin dengan keturunan Syed. Mak cik Jamalia tidak mahu nasib Lia Hana jadi sepertinya. Berkahwin tanpa restu keluarga. Pada mata mak cik Jamalia Naim lah lelaki yang boleh menjaganya ketika mak cik Jamalia tiada didunia kelak.

Zalia tidak menyangka dia akan bertemu dengan kembarnya Lia Hana. Zalia baru sedar mengapa Syed Azeem mencintai Lia Hana kerana wajah mereka iras sama. Dengan bantuan Naim Syed Hanafi mengetahui keadaan Lia Hana. Penyatuan keluarga yang lama terpisah amat dihargai Lia Hana walaupun pada mula Lia Hana sukar untuk mempercayai apa yang berlaku.

Cinta banyak laut kata Syed Azeem pada Lia Hana disatukan bila keluarga merestui perhubungan mereka. Dendam yang bertahun dileraikan dengan kemaafan.


Sinopsis dari kulit novel 
Syed Azeem lelaki yang dilukai pada hari perkahwinan. Lalu berhijrah membawa diri untuk mengubat hati. Bertahun berlalu, tiba-tiba terserempak bekas tunang, rindu bercambah kembali. Sayang sekali gadis itu bukan Sharifah Zalia. Gadis unik itu Lia Hana namanya. Mereka seiras! Mengenali Lia Hana, baru dia tahu yang watak mereka berbeza, bagai langit dengan bumi. Syed Azeem jatuh cinta sekali lagi. Kali ini sungguh-sungguh cinta! Dan sayangnya berbalas! Namun, impian untuk membina mahligai bahagia tidak mendapat restu dari emak Lia Hana dan walid Syed Azeem.


“Hanya Naim yang boleh jaga dan lindungi Lia, emak tak percaya orang lain!” Tegas kata emak Lia Hana. Tetapi bukankah Abang Naim abang Lia Hana? Pening dengan sikap emak! Apakah rahsia yang emak pendamkan?

Tujuan mereka suci. Ingin cepat menghalalkan hubungan, mengelakkan dosa serta perlakuan maksiat, bukan sekadar cinta budak-budak hingusan, namun restu orang tua tidak boleh diabaikan.

“Nikah dengan saya? Dalam masa terdekat? ” - Syed Azeem.

“Sini (London)? Jalan kita tak mudah selepas itu, Azeem...” - Lia Hana

“Katakan ‘yes'. Kita perlu harungi berjuta-juta langkah di hadapan. Saya hanya nak Hana buat satu langkah saja, yang lain saya akan selesaikan…”

Adakah rancangan mereka untuk nikah jauh itu berjaya? Sedangkan kedua-duanya adalah anak yang baik dan sangat taat kepada orang tua masing-masing. Dalam masa yang sama, Sharifah Zalia muncul kembali untuk menagih kasih.

Bagaimanakah kesudahannya ‘cinta banyak laut Syed Azeem terhadap Lia Hana?'

Ikuti kisah mereka dalam TIDAK PERNAH SESAL..

Wednesday, 4 May 2016

PESTA BUKU MAEPS SERDANG 2016

Pesta buku biasanya akan diadakan di PWTC tetapi tahun ini diadakan di MAEPS Serdang. Perjalanan kami semakin jauh ,perjalanan kami bermula ;-


Mermula pukul 2 petang saya dan anak - anak ke komuter Batu caves . Tambang menaiki komuter untuk ke Serdang RM 4.60 untuk dewasa dan kanak-kanak RM 2.30 sahaja. Sampai di komuter Serdang saya terpinga - pinga untuk pergi MAEPS. Tetapi oleh kerana ramai orang yang ingin  perkunjung pesta buku, Saya dan anak - anak mendapat petunjuk sebuah bas rapid KL tulis MAEPS. Saya yakin itulah bas yang perlu di naiki. Pada awalnya saya diberitahu ada perkhidmatan bas percuma untuk ke MAEPS tetapi jangkaan itu meleset.  

Meneruskan perjalan dengan membayar RM 2.00 untuk perjalanan ke MAEPS menggunakan perkhidmatan bas. Lebih kurang 20 - 30 minit juga. Rasa macam lama didalam bas tu. Sampai di MAEPS kami terpaksa melangkah anak tangga yang banyak. Tak cukup anak tangga kami terpaksa menggunakan askelator pulak ( nampak tak jauh baru nak sampai ). 

Kami disambut mesra oleh seorang gadis yang menjaga bihabagian hadapan. Dia menerangkan bagaimana untuk mengunjugi pesta buku yang dimaksudkan. Di blok A dan C sahaja digunakan dan dibahagian kanan kami pameran IPTA juga diadakan. 

Kami terus melangkah ke blok A dimana terdapat Pesta buku yang menjual buku rujukan sekolah , terbitan-terbitan novel masa kini . Mungin saya tak biasa di tempat itu, saya rasa susah nak cari tempat yang nak dituju. Saya jalan-jalan dengar orang lelong buku cerita untuk kanak-kanak dengan harga seringgit. 

Buku cerita untuk anak-anak 

Novel terbaru keluaran Karyaseni 

Masa pergi Karyaseni ada jumpa artis dari drama Tundukan Playboy itu. Tapi saya tak bergambar pun. Sebab ramai kot. Saya ingin mencari beberapa novel lagi tapi pusing - pusing tak jumpa. Mungkin salah pusing agaknya. Kalau di PWTC saya akan ke Karyaseni , Kakinovel , Lovenovel (LNP) dan beberapa lagi. Saya hanya jumpa Karyaseni je. Macam tak puas hati . Sebenarnya kaki dah penat. Dalam pusing-pusing terlihat satu boorth yang sangat kecoh. Saya cuba dekat dan bertanya kenapa ye?? 

"Akak ada satu minit untuk mendapatkan buku Impian Jutawan Budak Setinggan dengan harga RM 15.00" - masa tu rasa nak melompat- lompat . Saya ambil satu lepas bayar adik manis tu kata lagi. "Akak boleh minta tandatangan dengan Rosyam Nor kat tepi sana"  rasa seronok sangat. Rosyam Nor siap cakap dengan anak Cantik rambut boleh pinjam. Hahahaha. Rosyam Nor tu memang seoarang yang ramah . Buku dah sign mestilah kena ambil gambar. 




Dah penat pusing - pusing kami ambil keputusan untuk balik sekitar pukul 6.30 petang. Berehat kejap makan - makan kat situ . kat situ disediakan foods truck juga ada. Kalau nak makan tak perlu risau sebab banyak pilihan. 

Lepas tu makan dan minum sambil jeling - jeling Rosyam Nor makan kat sebelah meja kami . Dia bawak isteri dan anak ket meja tu . Perut pun dah kenyang kami pergi ke tempat bas yang disediakan.