Thursday, 10 May 2012

NOVEL SETIA HUJUNG NYAWA


Aku hanya ingin bersamamu kerana aku telah terlanjur mencintaimu



Ini adalah novel pertama yang dibeli secara online. Novel Setia Hujung Nyawa karya  Fatin Nabila terbitan Alaf 21. Novel setebal 469 muka surat ni akan diadaptasi dalam slot Akasia TV3 pertengahan bulan Disember ini. Dari ringkasan kulit novel cerita ini nampak menarik dan mencuri perhatian sesiapa yang membacanya.


Ersalina Imani dan Zain Hakimi adalah watak utama dalam novel ini. Bermulanya cerita Ersalina seorang gadis 17 tahun menunggu keputusan SPM. Gadis yang terlalu naif tentang kehidupan dan pernah terlanjur bersama teman lelakinya. Dia juga tidak tahu apa akibatnya dimasa akan datang. Ersalina dilamar oleh Datin Adibah untuk mejadi menantu bidang terjun dan isteri kepada anaknya Zain Hakimi menggantikan tempat Sofea hilang entah kemana. Kelembutan dan keayuan Ersalina menambat hati Datin Adibah. Haliza ( ibu Ersalina ) menerima pinangan Datin Adibah bagi menutup satu rahsia yang akan memalukan keluarga. Tanpa memikirkan akibatnya, mereka dikhawinkan dengan perkenalan kurang dari seminggu. Bermula episod kehidupan baru Ersalina dan Zain sebagai suami isteri. 

Mereka memilih untuk menjadi rakan serumah dan belajar untuk menyemai rasa cinta . Tat kala perasaan cinta sudah membara dan berjanji untuk menjalinkan hubungan suami isteri. Zain terkejut bila Ersalina keguguran, isteri yang belum sempat disentuh . Disinilah pergolakan rumah tangga mereka bermula. Zain merasa dirinya tertipu dan memujuk hati dan untuk menerima Ersalina dalam hidupnya demi menjaga hati keluarga dikedua belah pihak . Kemarahan dan amukan Zain dah menjadi rencah kehiduapan Ersalina. Bibirnya tetap tersenyum biarpun hati luka dilapah. Perasaan cinta Zain yang terlalu dalam pada Ersalina, Zain menerima Ersalina kembali sebagai isteri sepenuhnya.

Dugaan terus membadai, Zain terlibat dalam kemalangan dan rahsia yang disimpan rapi terbongkar dan didengari oleh Datin Adibah. Zain Koma ... Datin Adibah membenci Ersalina dan keluarga dan menganggap keluarga Ersalina menipu dan mengambil kesempatan diatas keluarganya. Ersalina berjanji dan tekad ingin setia hingga kehujung nyawa walau apa terjadi sekalipun . Sedar dari koma Datin Adibah memaksa Zain menceraikan Ersalina dan berjanji mencari isteri yang jauh lebih baik dari Ersalina. Sibuk mencari menantu yang berbaik Datin Adibah dikejutkan satu berita yang tidak disangka-sangka. 8 tahun yang lalu zain juga pernah merosakkan anak gadis orang dan tidak mahu bertanggungjawab. ia memberi alasan kerana mereka terlalu muda ketika itu. kesudahan cerita ni happy ending.

Photo: inilah Ersalina Imani dan Zain Hakimi, teraju utama drama Setia Hujung Nyawa... hasil cilok di twiter suhan movies...
Inilah Ersalina dan Zain dalam drama Setia hujung nyawa Pertengahan Disember ini


Sinopsis dari kulit novel


Pengantin perempuan lari? Zain Hakimi panasaran. Seseorang perlu menggantikan tempat Sofea demi maruah keluarga. Datin Adibah kalut mencari bakal menantu bidan terjunnya. Kala terpandang Ersalina Imani, hatinya terus terpaut. Gadis itu segera dilamar. Haliza menerima lamaran untuk anak gadisnya atas sebab tertentu. Juga demi menyelamatkan maruah keluarga. Ersalina terpaksa rela. Dia dinikahi Zain yang langsung tidak mencintainya. Namun, status isteri membuahkan kasih yang bukan sedikit.



Zain cuba menyemai cinta untuk si isteri. Apatah lagi Ersalina terlalu baik melayaninya. Lalu, kasihnya melimpah di hati. Kala berhasrat menyambut cinta Ersalina, isterinya disahkan mengandung. Sedangkan dia belum pernah menyentuh isterinya itu. Kepedihan ini amat dalam lukanya. Ersalina merelakan kemarahan dan amukan Zain. Bibirnya tetap tersenyum biarpun hati luka dilapah. Sewajarnya hukuman ini diterima kerana memang dia bersalah. Tekadnya untuk setia pada Zain takkan dicalar walau apa pun yang terjadi. Dia ingin setia hingga ke hujung nyawa.



Petikan - petikan yanga menarik dari dalam novel ini:-
Siibu merahsiakan berita baru yang baru diterima.
"Tolonglah, doktor. Perkara ini rahsia kita berdua." Haliza memegang lengan Dr. Suria. Sesekali matanya beralih pada Ersalina yang terbaring.
"Kita berdua?" Dr. Suria mengangkat sedikit cermin matanya yang melorot ke hidung. Kemudian memandang wajah Ersalina yang outih bersih. Kejelitaan anak perempuan Haliza itu memang mempersonakan mata.
"Lina pun tak perlu diberitahu perkara ni. Saya tank nak dia susag hati."
"Tapi nanti, macam mana kalau..."Dr. Suria mempamerkan riak keliru dan tidak faham. Mana mungkin dia boleh merahsiakan perkara ini daripada tuan punya badan sendiri. Memang tidak masuk akal!
"Saya akan fikirkan yang terbaik buat anak saya." Mata Dr. Suria membulat memandang wajah Haliza. Hatinya jadi berbolak balik, mula menelah sesuatu yang diluar jangkauan.
"Doktor jangan risau, saya tak akan buat yang bukan-bukan." Haliza seakan memahami fikiran Dr. Suria saat ini. Bercabang-cabang dahan fikiranyanya, namun tidak terlintas mahu selesaikan masalah dengan cara yang membawa kemungkaran. MOhon dijauhkan daripad demikian. Perlahan didir Dr. suria melorek senyuman. dia kenal hari budi Haliza. Wanita itu tidak akan melakukan sesuatu yang diluar jangkauan. Hatinya menyakini keluhan hati Haliza.
"Janji ya, doktor? Hanya kita berdua yang tahu?" Haliza merayu lagi. Air mata dipipi mengalir lesu. Hatinya saat ini, hanya Allah yang tahu betapa berselirat dengan seribu liku. 


Zain Bengang Bila Sofea tiba-tiba berubah hati.
"Sofea, you tak boleh baut macam ni. Kita dah rancangkan semuanya. You pun tahu sejauh mana hubungan kita. Betapa I sayangkan you epenuh hati I." Zain Hakimi separuh menjerit di telefon bimbitnya. Apabila mendengar talian sudah duputuskan Sofea, dia mendegus marah sambil mendail berkali-kali. Namun, talian sudah dimatikan. Sudahnya, dia melemparkan telefon kecil itu ke dinding sehingga berkecai dan bersepai mengeluarkan 'isi perut'nya. Dia menghampas badannya ke atas katil. Kedua-dua tangannya mencengkam erat rambutnya. Sakit hati tidak tergambar dengan kata-kata. Mengapa Sofea tiba-tiaba saja ke luar negara dan mengambil keputusan untuk terus menetap disana? Bagaimana dengan angan- angan mereka? ke mana hendak dihalakan impian yang sedang mereka rancangkan?
"Zain.." Lembut suara Datin Adibah memanggil. Sewaktu menoleh, Datin Adibah sudah berdiri dihadapannya. Tidak sedar bunyi pintu yang dikuak mummynya itu.
"Eh, kenapa ni? Muka itu keruh macam ada masalah besar." Bulat mata Datin Adubah meneliti wajah anak bujangnya yang kusut. Masak sangat dengan air muka putera tunggalnya itu. Apabila marah, gembira mahupun sedih, hanya sekilas pandang dia mampu menyelami perasaan Zain.
Zain melepaskan keluhan yang berat. Bagaimana untuk menerangkan kepada mummy?? udalah untuk dapatkan restu mummy agar merestui hubungannya dengan Sofea bukan mudah. Memaksa dia berlutut merayu kepada mummy agar menerima Sofea sebangai calon isterinya. Beberapa hari Datin Adilah melancarkan perang dingin dan mogok trhadapnya, tanda protes pada hubungannya dengan Sofea. Pelbagai cara dilakukan demi membeli hati dan memohon restu. Dia yang tidak pernah ke dapur, terpaksa melecehkan tangan untuk cuba menyediakan sandwic tuna kesukaan mummy melalui buku masakan. Hingga akhirnya hati Datin Adubah terpujuk menerima Sofea. Tetapi kini, musibah ini pula yang menimpa. Sofea jauh di luar negara. Dia tidak akan mampu memujuk Sofea untuk pulang dalam tempoh seminggu ini.
"Apa ni?" Tinggi syara Datin Adibah seraya menapak di dinding. telefon Zain yang bersepai dikutipnya. Segera dia memahami bahawa Azi dilanda masalah besarjika begitu tingkah anaknya. Pasti tahap masalah anak itu menemui jalan buntu.
"Zain , apa yang dah berlaku?" soal Datin Adibah dengan perasaan yang kurang enak. Punggungnya dilabuhkan ke sisi Zain dibirai katil.
"Mummy, Sofea dah pergi ke luar negara."

Memohon Keizinan , memeranjatkan Si ayah
"Apa yang mama nak beritahu abang?" Haliza memejam mata. Nafasnya terhembus deras. pelik Badri melihatkan tingkah isterinya. Ada apa sebenarnya?
"Abang, Datin Adibah melamar Ersalina untuk anak bujang dia." Bagaikan terlepas bebanan hutang saat ungkapan itu terbit dari bibirnya.
""Melamar Ersalina?" Membutang biji mata Badri. Haliza mengangguk. Dadanya berdebar kencang. Setujulah, bang... pintanya didalam hati. Tetapi mustahil untuk Badri merestuinya.
"Gila!" Badri mendengus. "Adik tu baru 18 tahun. SPM pun belum keluar keputusan lagi."
"Datin Adibah tu baik. Keturunan yang dipandng orang. Peluang baik macam ni bukan mudah, abang."
"Jadi, mama setujulah? kata mama, bau lagi kenal rapat dengan Datin Adilah tu," sindir Badri. "Nak pulak pulak mama berbesan dengan Datin?"
"Bukan gitu, abang. Mama tak pandang semua tu, Kita dah cukup senang tanpa menumpang harta orang, abang." Badri melempar pandangan. Dia kenal Haliza. Isterinya bukanlah seorang yang memandang kebendaan. Bukan gelap mata dengan kebendaan orang. Mereka sudah cukup selesa dan senang biarpun tidak berpangkat.
"Adik tau? tanya Badri. Rasa marah yang bertamu dipendamkan ke sudut hati. Ini bukan tempat yang sesuai untuk meluahkan kemarahan. Haliza menggeleng.
"Tolong jangan beritahu Zakwan pasal ni. Esok-esok dia nak terbang, terjejas fikiran dia teringatkan adik."

Pernikahan dua hati yang tak pernah mengenali , Si ibu pengantin perempuan bersyukur kerana bebannya sudah terlepas dan Si ibu pengantin lelaki bersyukur kerena pengantin perempaun datang sebagai penyelamat.
"Aku terima nikahnya Ersalina Imani binti Badri dengan mas kahwin yang tersebut itu." Lafaz itu bergema lancar dan jelas melalui mikrofon yang dihalakan ke mulut pengantin lelaki. Masjid yang indah itu hening seketika saat doa dibaca. Ersalina sebak saat namanya disebut oleh lelaki yang baru saja sah bergelar suaminya. Dia hanya memerhatikan susuk tubuh suaminya yang duduk menghadap tuan kadi dan membelakangkannya. Dia masih belum melihat wajah suaminya. Sewaktu dibawa dari ruang persalinan dalam masjid ini, lelaki itu sudah bersedia untuk dinikahkan. Sedikit terketar dia sewaktu menurunkan tandatangan atas borang persetujuan nikah. Bukan lagi mimpi, dirinya sah bergelar isteri kepada lelaki bernama Zain Hakimi. Dia sudah menjadi milk leleki yang tak pernah dilihat dan dikenali.
"Assalamualaikum Ersalina... anak mummy nak serungkan cincin." Datin Adibah berkata saat menghampiri Ersalina. Halia disisi Ersalina, Mencapai tangan Ersalina dan dihulurkan kepada Zain yang berdiri disisi Datin Adibah. Ersalina dan Zain bertukar pandangan. Wajah kedua-dua terpamer riak terkejut. Ada gelora dalam hati masing-masing . Eh dia ni?
"Zain, sarungkan cincin," bisik Datin adibah. Wajah Zain yang berubah saat memandang Ersalina saat Ersalina membuatkan dia tertanya sendiri.


Zain Cuba menerima Ersalina sebagai Isterinya.
" Bila agaknya abang boleh tidur dalam bilik ni? atau Lina yang tidur dalam bilik abang? " Zain berdiri dihadapan pintu bilik Ersalina.
" Bila ya ?" ulang Zain lagi . Dia menghampiri isterinya. Matanya merenung romantis wajah Ersalina yang duduk di sisi katil. " Abang yang tentukan waktunya" katanya perlahan. Petanda dia bersedia untuk menyerah. Wajah Sain kegirangan." Tapi bukan Malam ini" ujar Ersalina dalam bisikan. Sengaja mengenakan suaminya.
Bila rahsia terbonngkar
" Anak mama dah tipu saya. Anak mama dah permainkan saya!" Meninggi suara Zain . Tak teperi marahnya. " Bukan salah lina , zain " Sekilas mata zain bertaut dengan mata Haliza. " Apa maksud mama?" Bernada curiga soal Zain.

Mungkin itu takdirnya, Zain cuba menerima.
" Itu jodoh kau sebab tu kau kahwin dengan dia walaupun tak saling mengenali. Terimalah" Suara Hady melatun lagi dimindanya.
" Kau dah mula cintakan dia. Akuilah. Aku tahu kau tak sanggup lepaskan Ersalina sebab itu cinta kau" Kata- kata hady menang tepat.

Pertemuannya dengan Ekin mengimbas kenangan lalu.
" Saya terkenang kisah kita. Saya berdosa pada awak".
" Kita sama-sama berdosa Mohonlah keampunan pada ALLAH" Bicara Ekin juga kedengaran pahit " Saya tak patut buat awak begitu. Musnahkan masa depan awak dan tak bertanggungjawab" "Maafkan saya Ekin. ampunkan saya " bicara Zain sebak . Rasa berdosa begitu menghempapnya.



Sepotong Ayat  :" LELAKI yang berzina tidak mengahwini melainkan perempuan yang berzina ataupun perempuan musyrik, dan perempuan yang berzina tidak mengahwini melainkan lelaki yang berzina atau lelaki musyrik, dan yang demikian itu diharamkan ke atas orang - orang yang beriman" ( Surah Al-Nur : 3)
 Note :
kepada sesiapa yang ingin mendapatkan novel ini boleh dapatkan di:
online di Karangkraf Mall menerusi pautan
 http://mall.karangkraf.com/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=2934 hari ini! =)


---------------------------------------------------- SEKIAN ---------------------------------------------

Setia Hujung Nyawa Raya.
Pada sesiapa yang terlepas menonon Setia Hujung Nyawa edisi raya jom tonton sama - sama dengan saya. Semasa ditayangkan di TV sibuk memasang rendang didapur... hehehhe masak ke ???? 





Edisi Drama  




OST Untuk Drama Setia Hujung Nyawa

( Minggu pertama Episod 1 - 4 ) - Episod pengenalan

Episod 1
Episod pertama episod perkenalan , Ersalina mempunyai keluarga bahagia. Mempunyai seorang abang Zakwan, yang berkerja Juruterbang. Ersalina suka menghabiskan masa dengan kawannya Zehra. Ikram, abang Zehra cuba memikat Ersalina dalam diam. Tetapi lain pula pada keluarga Zain. Zain mencintai Sofea tetapi perhubungan mereka tidak direstui oleh mummy Datin Adibah. Pelbagai cara Datin Adibah buat agar perhubungan mereka diputuskan.

Episod 2
Perhubungan Zain dan sofea semakin tegang .Datin Adibah semakin mendesak agar Zain dapat mengubah keadaan dan cara hidup Sofea yang suka pergi ke kelab malam. Sofea tertekan bila Zain asyik mengikut telunjuk Mummynya sehingga tiada pendirian. Bila perhubungan Ersalina dan Ikram mula baik , Ersalina dikejutkan dengan berita keluarga Ikram akan berberhijrah ke luar negara .

Episod 3
Sofea lebih mendesak membuatkan Zain tertekan. Hadi sahabat zain selalu mendengar keluhan dan masalah Zain. Episod ini ditambah pasal kasut. Zain membeli kasut dan kasut yang Zain beli telah tertukar dengan kasut Ersalina. Ersalina berjanji untuk memulangkan kasut itu tetapi ada saja masalah yang menghalang. Haliza pula stress bila suaminya selalu pergi outstation ( penang ) dan dia mengesyaki suaminya sesuatu yang tak kena. 

Episod 4 
Ersalina terus menanti berita dari Ikram tapi tiada jawapan. Haliza dikejutkan dengan berita Ersalina mengandung. Datin Adibah mengupah penyiasat untuk mengintip aktiviti Sofea. Datin Adibah kecewa kerana Sofea tetap dengan aktivitinya ke kelab malam. Sofea menghilangkan diri setelah bertengkar dengan Zain. Tarikh perkahwinan mereka semakin hampir Datin Adibah sibuk mencari pengganti Sofea. Sehingga Datin Adibah bertemu dengan Ersalina .   


( Minggu kedua Episod 5 - 8 ) 
Episod 5
Datin Adibah terus mendesak agar keluarga Ersalina menerima pinangannya. Ersalina pula kecewa dengan Ikram yang terus menyepi. Kerana terlalu kecewa Erslina menerima pinangan Datin Adibah. Ayah dan abang Ersalina terkejut dengan keputusan Ersalina untuk berkahwin dengan Zain. Dihari pernikahan Ersalina resah dan takut menerima lelaki asing sebagai suami.

Episod 6
Ini episod yang manis , Bermulalah kehidupan Zain dan Ersalina menjalani hidup berkeluarga. Mereka Tinggal di rumah baru ini untuk belajar hidup berdikari. Disinilah bermula detik-detik yang mencuit hati, bila Ersalina cuba memasak .... goreng ikan ..ikan hangus.. lauk masin.. Ersalina anak manja yang tidak pernah membuat kerja-kerja rumah, segalanya serba tak kena bila dilakukan dirumah sendiri. 


Episod 7

Zain banyak menghabiskan masa menceritakan aktivitinya bersama Ersalina dengan Hady. Hady seperti tak berminat mendengar cerita Zain. Dalam tak sedar Zain mula sukakan Ersalina . Begitu juga Ersalina , masing-masing takut untuk meluahkan.  Lantaran itu Ersalina tidak berputus asa belajar memasak untuk menjadi isteri yang baik. Walaupun masih tidak menjadi. Lakonan berbaik-baik depan orang Zain membuatkan Datin Adibah merasa seronok dan tidak menyesal membuat pilihan memilih Ersalina sebagai menantu. 

Episod 8
Perasaan cemburu mula hadir dalam diri Zain. Zain berterima kasih pada Mummy kerana menjodohkannya dengan Ersalina. Zain juga membuat kejutan pada Ersalina dengan membuat kek kegemarannya. Hadi pula cuba mempengaruhi Ersalina mengatakan Zain berkahwin dengannya hanya sekadar mengikut kata mummynya sahaja. Mama Ersalina pula mengesyaki sesuatu yang pelik pada suaminya yang kerap pergi outstation hingga dirinya stress.



( Minggu ketiga Episod 9 - 12 )
Episod 9
Akhirnya Zain meluahkan Isi hatinya Pada Ersalina , terpancar kebahagiaan Zain Dan Ersalina  bila cinta mereka diluahkan. bab kelakar kali ini ialah bila Zain sanggup bertukar wajah menjadi Zain Min Ho kerana minat Ersalina suka tengok cerita Korea. Tetapi Hadi seakan cemburu bila melihat Zain dan Ersalina bahagia. Sekali lagi Hadi mendapat peluang mengapi-apikan Ersalina, dan berkata Zain hanya berpura-pura suka pada Ersalina tapi hatinya tetap suka pada Sofia. Ersalina berjanji pada Zain dia yang akan tentukan bila mereka akan bersama.   


Episod 10
Hari yang ditunggu untuk bersama dinanti dengan penuh debaran. Zain telalu gembira bila Ersallina menerimanya seadanya. Sewaktu mereka meraikan untuk bersama Ersalina jatuh dan Zain terkejut ada darah mengalir di kaki . Zain membawa Ersalina ke hospital dan disahkan Ersalina keguguran. Zain tak boleh terima Ersalina keguguran sedangkan mereka belum pernah bersama. Dalam keadaan runsing Zain kerumah Hadi dan menceritakan apa yang berlaku pada Ersalina. Dalam perkabaran itu Hadi nampak lebih gembira bila mendengar apa yang berlaku pada Zain. Ersalina merasa malu untuk dengan apa yang berlaku. Dia tidak tahu yang dia mengandung dan jika dia tahu dia mengandung dia tidak akan berkahwin dengan Zain.

Episod 11
Zain terlalu kecewa dan melepaskan marahnya pada Ersalina. Ersalina kecewa bila mamanya menyembunyikan rahsia yang dia mengandung. Mama Ersalina cuba merayu pada Zain agar menerima Ersalina seadanya. Ersalina malu untuk berdepan dengan suaminya Zain dalam keadaan ini. Ersalina terus bersedih dan meratapi nasib dirinya. Hadi pula umpama main tarik tali. Dia cuba memujuk Zain supaya tidak marah- marah dan dia juga memasang niat jika Zain melepaskan Ersalina Hadi sanggup menggantikan tempat Zain. Zain mengambil keputusan membawa Ersalina balik kerumah mereka. Walau pun dibantah oleh kedua orang tuanya. Zain memberi alasan untuk berlajar menjaga Ersalina dalam pantang tapi sebenarnya Zain hanya ingin menyakiti dan memarahi Ersalina . 

Episod 12
Kemarahan Zain masih membara. Carian dan cemuhan dari Zain sudah menjadi makanan harian Ersalina bila Zain dirumah. Tangisan dan airmata menjadi teman setia Ersalina. Ersalina menghubungi kawan baiknya Zehra dan menceritakan apa yang telah berlaku pada dirinya. Zehra marah dan memberitahu bahawa abang perlu bertanggungjawab pada Ersalina. Tetapi Ersalina merayu demi perkahwinannya dengan Zain. Zain yang banyak menghabiskan masa dirumah Hady. Hady berpura-pura memujuk Zain agar berbaik - baik dengan Ersalina. Mama Ersalina terlalu bimbangkan Ersalina hingga mengganggu kesihatannya ditambah pula Abah Ersalina kian berubah. 



( Minggu keempat Episod 13 - 16 )
Episod 13
Episod air mata.... Hady memujuk Zain agak Zain menceraikan Ersalina. Ersalina cuba berbaik dan membuat sesuatu yang Zain suka. Ersalina tidak berputus asa walaupun hakikatnya Zain tidak suka dan marah padanya. Abang dan mama Ersalina mengajak Ersalina kerumah untuk berkumpul sekeluarga tetapi tidak mendapat keizinan Zain. Ersalina terpaksa membuat alasan agar keluarganya tidak terasa dan Ersalina menyembungikan hal rumah tangganya yang tidak bahagia. Dalam kekeruhan ini Hady mengambil peluang memperkenalkan Eriza. Eriza yang dari dulu meminati Zain amat seronok bila hady berbuat sedemikian.

Episod 14
Ersalina mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM. Dia meminta izin Zain untuk menyambung pelajaran ke peringkat seterusnya. Tetapi Zain tidak benarkan. Dalam masa yang sama Ersalina terkejut bila Ikram datang berjumpa dengannya. Ikram mengharapkan kepastian anak yang gugur dulu adalah anaknya dan Ikram ingin bertanggungjawab. Eriza mula rapat dengan Zain dan Zain pula rasa lemas bila Eriza cuba mengorek cerita tentang rumah tangganya. 

Episod 15
Eriza mula kecewa bila dengan sikap Zain yang tak mengendahkan dirinya. Datin Adibah datang buat kejutan kerumah untuk mengucapkan tahniah pada Ersalina. Malanagnya Mummy Zain dapat menghidu rumah tangga anaknya tidak bahagia. Datin Adibah Memberi cadangan pada Zain dan Ersalina pergi Honeymoon untuk merapatkan kembali hubungan yang renggang. Dalam terpaksa Zain terpaksa bersetuju demi menjaga hati mummynya. Ikram yag sering datang menggangu Ersalina membuatkan Ersalina tak senang duduk. Ersalina terus merayu agar Ikram jangan datang dan mengganggu dirinya lagi kerana Ersalina telah berkahwin. Hadi mengambil peluang untuk menghasut Ersalina supaya tinggalkan Zain jika Zain berterusan memberi layanan buruk pada diri Ersalina.


Episod 16
Seperti yang dipersetujui Zain dan Ersalina pergi Honeymoon, disana mereka lebih banyak bertengkar dalam masa yang sama Zain meluahkan , dia kecewa kerana Ersalina menipu dirinya disaat Zain mula menerima dan menyayanginya. Hady pula memantau apa yang berlaku diantara Zain dan Ersalina. Zain masih tak sedar niat jahat hady yang cuba menangguk di air yang keruh. Ikram pula tidak berputus asa merayu agar Ersalina kembali kepadanya. Ersalina mula lemas dengan desakan dan rayuan dari Ikram. Mama Ersalina risau jika sesuatu yang tak baik berlak pada Ersalina .





(Minggu ke lima Episod 17 - 20 )
Episod 17
Setelah pulang dari honeymoon Ersalina dan Zain pergi ke rumah mummy Zain. Mummy Zain mendesak agak Zain cepat  cepat ada anak. Zain dalam terpaksa memujuk mummy dan berjanji akan memberi cucu secepat mungkin. Dalam perasaan sayu bila mendengar Zain memujuk mummynya. Ikram yang tak pernah putus asa mengejar Ersalina walaupun dia tahu harapan untuk memiliki Ersalina tipis. Walau bagaimana pun Ikram telah menyuarakan dia ingin berjumpa dengan Zain dan ingin memberitahu yang Ersalina pernah mengandungkan anaknya. 

Episod 18
Hidup Ersalina lebih derita bila pulang dari haneymoonnya. Zain sengaja menyakitkan hatinya supaya hatinya puas. Ersalina dapat menghidu perhubungan Zain dan Eriza. Itu semua sengaja semata-mata membuat Ersalina sakit hati. Ikram terus-terusan mengugut Ersalina. Pelbagai rayuan tidak pernah diindahkan. Ini membuat hidup Ersalina lebih tertekan . 

Episod 19
Hady sengaja mendekatkan diri dengan Ersalina. Zain pula seakan perasan yang Ersalina kini tak melawan hanya menurut apa saja. Ikram pula sudah berani datang rumah bila Zain pergi kerja. Hady yang selalu memerhatikan gerak geri Ersalina ternampak Ikram berjumpa Ersalina Dirumah. Hary juga menghasut agar Zain lebih menyakiti hati Ersalina agar Ersalina akan membenci Zain. Eriza juga mengambil peluang untuk rapat dengan Datin Adibah sebagai mengambil hati Mummy Zain.


Episod 20
Zain terkejut bila kawan baik Ersalina , Zehra datang rumah. Zehra menasihatkan abangnya Ikram janagn ganggu rumah tangga Ersalina. Zain membakar semua DVD yang Ikram bagi pada Ersalina. Erisa pula mula rapat dengan Zain. Ikram nampak Zain bersama Eriza keluar bersama dan mendatangkan rasa cemburu pada Ikaram. Hady terus meracuni fikiran Ersalina agar Ersalina minta cerai dari Zain kononnya Zain dah tak sayang pada Ersalina dan Zain kini sudah ada orang lain .

(Minggu ke enam Episod 21 - 24 )
Episod 21
Segala curiga mama Ersalina dan ayahnya terlerai, bila sangkaan suaminya ada hubungan dengan perempuan lain. Akhirnya Zain memberitahu Hady dia ingin menerima Ersalina seadanya. Hady terkejut, Hady memberi pendapat agar Zain mengenal pasti kenapa Ersalina kian berubah. Hary sering mengintip Ersalina dirumah dan terlihat seorang lelaki selalu bersama Ersalina. Dalam masa yang sama Zain melihat Ersalina bersama Ikram dikedai Kek Mama Ersalina. Tambah mengejutkan lagi bila Zain pulang kerumah Ikram turut sama ada dirumahnya. 

Episod 22
Zain dapat merasakan Ersalina menyembunyikan sesuatu. Kehadiran Ikram kerumah tidak disenangi oleh Zain. Zain mengajak Ersalina berpindah kerumah baru. Zain kebilik Ersalina kerana terkejut Ersalina terjatuh lalu pengsan kerana takut darah. Kerana luka didahinya Ersalina bermalam di hospital. Zehra memarahi Zain kerana lalai. Ikram pula mengamuk pada Zain tapi dihalang oleh Ersalina. 

Episod 23
Zain keluar bersendirian tanpa arah . secara kebetulan bertembung dengan Erisa . Erisa mengajak ke rumahnya dan ingin memerangkap Zain tetapi diperhatikan oleh Hady sebangai dalangnya. Ersalina menyaksikan apa yang berlaku atas hasutan Hady . Ersalina begitu kecewa dengan apa yang berlalu. Ersalina mengambil keputusan dan lari dari rumah Zain. Zain memujuk Ersalina agar dapat bersamanya kembali. Dengan berat hati dia kembali kerumah Zain kembali tetapi tidak disenangi oleh Hady kerana Zain berjaya memujuk Ersalina kembali balik kerumah.

Episod 24
Selepas apa yang berlaku Zain dan resalina hidup seperti pasangan suami isteri yang lain. Hady dan Eriza tak senang duduk. Begitu juga Ikram, Ersalina terus tak dapat dihubungi. Keindahan bersama tidak kekal lama Zain terlibat kemalangan. Zain koma dan Ersalina meratapi keadaan Zain yang entah bila akan sedar. 


(Minggu ke tujuh  Episod 25 - 28 ) - minggu akhir 
Episod 25
Ersalina di sahkan mengandung. Dalam Dia menjaga Zain Hady datang dan sengaja mengungkit kisah lama. Tiba-tiba bualan Hady dan Ersalina terdengar oleh Datin Adibah. Datin Adibah naik berang bila mengetahui Ersalina keguguran dulu bukan anak Zain. Datin Adibah melarang Ersalina untuk terus berjumpa dengan Zain. Datin Adibah juga menghalau Ersalina tinggal dirumah Zain. Segala rahsia yg disimpan oleh mama Ersalina diketahui juga oleh ayah Ersalina. Ayah Ersalina menyalahkan Haliza mama Ersalina kerana tidak duduk berbincang menyelesaikan masalah bersama . Haliza juga memohon maaf pada Datin Adibah tetapi tidak dihiraukan. Zain sedar dari koma dan dibawa pulang kerumah tetapi Zain bingung kerana dia tidak dapat berbuat apa-apa. 

Episod 26
Pelbagai cara Ersalina buat untuk berjumpa suaminya Zain. termasuklah berlakon menjadi makcik pembantu rumah.  Zain tersepit antara mummynya dan isteri. Eriza terus cuba menggoda Zain tapi kecewa dengan sikap Zain yang dingin. Ikram dengan rela hati berjumpa dengan Zain dan Ikram menceritakan apa yang berlaku. Zain terima dengan hati yang terbuka tetapi Hady semakin runsing dan resah kerana niat untuk mendapatkan Ersalina semakin pudar.

Episod 27
Zain berjumpa dengan isterinya dalam diam tanpa pengetahuan Datin Adibah . Ini semua kerana mummynya masih marah pada Ersalina dan tapi terkantoi juga . Datin Adibah mengajak Zain pergi bercuti. Atas nasihat papa Zain , Zain ikut sahaja apa kehendak mummynya. Di sana Mummy Zain bertemu dengan mama Eriza. Datin Adibah terkejut bila dia berjumpa dengan Ikin birasnya. Hady berjumpa dengan Zehra kawan baik Ersalina dan mengugut sesuatu jika Zehra tidak membantunya. 

Episod 28 ( akhir )
Datin Adibah terkejut, rupa - rupanya perangai Eriza lebih teruk dari Sofea. Zain tidak menyangka dia akan berjumpa Ikin. Ikin tidak menyalahkan Zain dengan apa yang berlaku. Tidak menyangka berbualan Zain dan Ikin di dengari oleh Datin Adibah. Datin Adibah meminta maaf pada Haliza dan Ersalina kerana terlaul cepat menghukum. Ikram redha bahawa Eralina bukan miliknya dan kembali ke Yaman semula bersama adiknya Zehra. Hady akhirnya tersungkur dengan rancangannya sendiri segala rahsianya terbongkar. Eriza menyesal kerana terpengaruh dengan kata-kata hady dan akur cintanya bukan milik Zain.  Happy ending kesudahan cerita ini.  


Nota:
kepada kawan-kawan seperjuangan yang meminati Drama / Novel Setia Hujung Nyawa sudi berkongsi cerita dan pandangan di Blogs ni..... Terima kasih sangat - sangat .... saya amat menghargai. Dan kepada penulis FATIN NABILA tahniah kerana telah mengilhamkan novel yang terbaik dan Kredit juga buat SUHAN MOVIE telah menghasilkan drama yang terbaik .

258 comments:

  1. Replies
    1. minggu ni minggu perkenalan.... minggu depan baru start konfliknya . apa pun terima kasih Wan sebab sudi singgah ke blog review saya ....

      Delete
  2. Replies
    1. Miss.kim cerita ni memang best.tak rugi memiliki dan dijadikan koleksi peribadi. Suhan movie di beri peluang untuk menjadikan ia sebuah drama 24 episod. Jom kita tengok best ke tidak !!! dan terima kasih singgah ke blog review saya .....

      Delete
  3. Replies
    1. abg kawan baik ersalina ... dalam episod 2 tadi kawan baik ersalina nak berpindah ke oversea.

      Delete
  4. laa...abg kwn baek ersalina tak tau ker ersalina mngndung??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tahu .... kalau ikut novel keluarga kawan baik ersalina tu pergi oversea dan ersalina pun tak tahu dia tu mengandung. yg tahu dia mengandung, mak dia dan doktor peibadi keluaga. itupun mak dia suruh rahsiakan dari pengetahuan sesiapa. tak ada sorang pun tahu. kat situlah konflik bermula....

      Delete
  5. Bestnye novel ni.....yg drama nye pon best jugak...pelakon nye sgt menarik.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang best novel ni... tak rugi dijadikan koleksi peribadi ....

      Delete
    2. Mmg nk sgt beli....tpi x de duit..kt mne ek boleh novel ni...

      Delete
    3. kat mana2 book store .... beli online kat alaf21 pun boleh ... tak silap ada diskaun, dekat FB rakan yg jual second hand pun ada tak silap .... kalau minat semunya boleh ....Insyaallah....

      Delete
  6. abg zehra ke yg buat ersalina ngandung?? dlm episod td, ersalina ada main fb. Yes! dh jumpa kat fb.. hahhha....

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu farah ... abg zehra. mereka bercinta dalam diam ... hanya zehra je yg dapat hidu perhubungan mereka .... cinta remaja ....

      Delete
  7. macam cite sedih je, baru nak layan dramanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. jalan ceritanya tak sedih mana.... pada sesiapa yang tak suka baca noveltu layan drama pun ok ....

      Delete
  8. Macam mana abang bestfriend ersalina tu boleh buat dia mengandung? Padehal dia tak buat pape pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dalam novel perhubungan mereka rapat tanpa diketahui oleh sesipa. tak pasti dalam drama mcm mana....peristiwa tu berlaku masa abg zehra hantar Ersalina balik kerumah, masa tu hujan ....

      Delete
    2. xkan la cerita melayu nk buat jalan cerita sampai ke bilik tido..ade la tu sebaliknya..heheh

      Delete
    3. hehhehe... betul tu .. biasanya cerita melayu ada gimik dipertengahan cerita... kita tengok jeee laaa episod pengenalan ... konflik akan bermula minggu depan ....

      Delete
  9. Replies
    1. ermmm .. novel duri best gilew ... suke suke ..
      cedih gitukn ,igt2 lupe da .. p mng best ..

      Delete
  10. ta sabar na thu episod strusnya.. :)

    ReplyDelete
  11. saya walaupun saya dah baca novel tu 2-3 kali rasa tak sabar nak tunggu episod minggu depan. agak2 apa cerita seterusnya.... cuba teka??

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. Novel Duri tu siapa yang tulis dan dari terbitan mana ??? ..... kebanyakan novel saya keluaran kakinovel & karyaseni ... selebihnya dari terbitan lain tapi tak banyak .....

      Delete
    2. duri-->karya fauziah ashari..kalau x silap terbitan intens media@ intens idea

      Delete
    3. Oooo ...saya tak ada.. novel tu..best ke Aida ade ke novel tu ....

      Delete
  13. hmm..best la jgak cter niee!!!
    haha..semoga boleh kalahkan drama dr adaptasi novelyg lain..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua orang akan mengharapkan benda yang sama .... dah byk kita tengok bila cerita novel di adaptasi, kemuncak cerita tak sampai. saya rasa menjiwai watak tu memainkan peranan. sebab dalam novel kita sorang je yang menghayati cerita novel tu ...

      Delete
  14. saya kurang faham dengan sepotong ayat tu. boleh terangkan pada saya tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nur nabilah ada rakan kita sudi menerangkan untuk awak...

      Delete
  15. maksud ayat quran tu, perempuan yg baik utk lelaki yg baik...itulah yg cuba digambarkan penulis dlm karya ni...sbb zain sendiri pernah melakukan kesilapan yg serupa, zain pernah terlanjur sebelum berkahwin, jodohnya ditakdirkan dgn lina yg pernah juga terlanjur...jd, dia tak boleh menyalahkan lina 100% kerana dirinya juga pernah melakukan kesilapan...disini pentingnya kita melihat pd diri sebelum memilih pasangan kehidupan...sebelum meminta yg hebat2, adakah diri kita cukup hebat utk berdiri di sisinya...kerana janji ALLAH, yg baik utk yg baik, begitu juga sebaliknya..jd, terimalah pasangan kita seadanya dia, kerana kita berkahwin utk membina masa depan, bukan utk melihat ke masa lalu...dan, sblm kita membina masa depan tu..eloklah kita memperbaiki diri dahulu...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sangat jelas dengan penjelasan itu ....terima kasih harap Nur nabilah faham ...

      Delete
  16. Zain 'rosakkan' ekin kan? ekin mengandung ke? or ekin jumpa zain n bawa anak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tengok drama dulu ..... sekarang ni biar dram bercerita .....

      Delete
  17. xpnah bce novel ni..tapi smlm tgk drama ni..oh noo...da terput..konpem pasni hari2 tunggu...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Namiedluffy kita tengok drama sama2 yeeeee... minggu depan dah nak start konfliknya.....

      Delete
  18. mmg x leh tgk la cite tu.....ari selase nk blik asrama dh...kt asrama plak x leh bwk novel....huhu..sedihnye

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo ye ke ...memang tak boleh bawa novel kat asrama ye.... sedihny

      Delete
  19. hmm betol tu!setuju sgt ngan anis amira...hmm sedih da nak balik asrama..tak ley nk lyn drama n novel tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak peeee .. kalau nak tengok gak boleh tengok kat tonton.com

      Delete
    2. Knpe nk register kat tonton tu susahhh ??? Hurm .. Xboleh tgok yg dah lepas tuh .

      Delete
    3. akak register dah lama dari TV3 lagi lepas tu guna yang ID yang sama nak tengok tonton. tak tahu lak susah sekarang nak register. jangan putus asa cuba lagi ...

      Delete
    4. tonton.my sama mcm tgok video ea?

      Delete
    5. emmy tak pernah tengok kat tonton ke ? sama macam kita tengok tak tv gak....

      Delete
    6. 1st memg susah nk register...last2 bila cuba byk kali,dh dpt register dh..

      Delete
  20. klau nk kene rampas,kene dende or kene potong markah bwk la....tpi kitaorg bwk je....time ade sport check nyorokkan la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anis... perangai awak ni mengingatkan akak masa akak duduk asrama dulu.... byk kenangan ...

      Delete
    2. saye x penah bwk novel...sbb saye x de novel.....semuanya kwn saye punye........saye bace je.....hehehe

      Delete
    3. tak pee anis belajar dulu ... nanti kalau dah kerja boleh beli novel sendiri guna duit gaji.... dulu akak pun mcm awk gak ...

      Delete
  21. kak,bleh tak klau bagi sinopsis setiap episod k.. hehe..mana tahu sya ni tak mnyempat nak nengok cerita tu..sbb dh nk balik skolah dh ni.. hrp sgt akak sudi lah buat sinopsis utk episod crita ni.hehe..sy suka nengok blog akak(:

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih Belle ... sudi jengok blogs akak ni....insyaallah akak akan cuba buat ikut episod tapi tak janji...

      Delete
  22. kirenye dlm cite ni ersalina xtau die mgandung n die xde niat la nk tpu zain

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.. dia memang tak de niat nak tipu... nak menjadikan konflik Mak ersalina tu je yg tahu. kira macam ambil kesempatan gak laaa ....

      Delete
  23. tak faham dengan "dan yang demikian itu diharamkan ke atas orang - orang yang beriman". sesiapa boleh beri pencerahan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu ayat tergantung .... ada rakan kita buat penjelasan pada ayat itu.

      tiga ratus enam puluh darjah27 December 2012 10:25
      maksud ayat quran tu, perempuan yg baik utk lelaki yg baik...itulah yg cuba digambarkan penulis dlm karya ni...sbb zain sendiri pernah melakukan kesilapan yg serupa, zain pernah terlanjur sebelum berkahwin, jodohnya ditakdirkan dgn lina yg pernah juga terlanjur...jd, dia tak boleh menyalahkan lina 100% kerana dirinya juga pernah melakukan kesilapan...disini pentingnya kita melihat pd diri sebelum memilih pasangan kehidupan...sebelum meminta yg hebat2, adakah diri kita cukup hebat utk berdiri di sisinya...kerana janji ALLAH, yg baik utk yg baik, begitu juga sebaliknya..jd, terimalah pasangan kita seadanya dia, kerana kita berkahwin utk membina masa depan, bukan utk melihat ke masa lalu...dan, sblm kita membina masa depan tu..eloklah kita memperbaiki diri dahulu...=)

      Delete
  24. mula2 tak minat sgt nak tgk cerita ni.. tp.. bl dh tgk sekali, tak sbr pula nak tggu next episod. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi singgah .... akak pun sama gak dah puas baca novel sekarang nak tengok drama pulak...

      Delete
  25. mne nak beli novel tu??
    tgok drama xpuas,nak bace novel plak..
    ade jual online??

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak dah letak link untuk beli online ... rasanya kat popular pun ada ....

      Delete
    2. berminat untuk beli novel setia hujung nyawa... ad diskaun 10 % !!!! berminat sila hubungi sy 017 782 0844

      Delete
  26. best sangat cerita ni.. tapi pelik la..Kenapa hady kawan si zain tu? dye syok ka lina ke? lain macam je muke dye mase nampak ersalina..pastu part zain citer pasal elsalina.. (xpenah bace novel ni.. tp nak jugak cri nnty..) =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak pun tak pasti .... mungkin penerbit nak menambahkan cerita. akak ada letak link kalauberminat nak beli secara online.

      Delete
  27. salam , kak .. akak ckp cite ny happy ending kan .. last2 ersalina dgn zain baek blek ke ?? plezzz gtaw .. nk taw sgt nie .. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. laxe Man... akak tak nak bagi tahu.... tak best laaaa .... kita sama2 tengok apa akan terjadi di drama yeeee....

      Delete
    2. alaa .. akq gtaw je dyorg baek ke ta last2 t .. plezzz kak :'(

      Delete
    3. macam Loxe Man tak dapat agak .... ni cerita melayu mesti happy ending... mcm mana boleh happy ending kita tengok sama-sama drama ni ... heheheh

      Delete
    4. takot ending nyer mcm cite cinta itu miliku .. mle2 egt epy ending .. last2 hampeh .. yela.. nseb episod nyer skit je .. tak la merana sgt nk tgok ending dy :))

      Delete
    5. Yang pasti jalan ceritanya tak macam tu .... sweet jeee menghujungnya ... huuhuu .. macam tak sabar nak tunggu ending cerita ni ....

      Delete
  28. nak bace novel ni tpi tengok drama dye ok gak
    (x de duit nak beli novel hehe)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe aina... kita sama2 tengok kat TV jeeee...

      Delete
  29. dah mula jatuh cinta dgn drama ni..
    minggu ni start cite ni best..
    minggu lepas boring sikit..
    hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. minggu lepas lepas episod pengenalan... minggu ni cerita perhubungan yang manis... pujuk memujuk .. minggu depan episod mencabar lak .... huuhuh

      Delete
  30. tak sabar nak tunggu episod minggu depan.
    mesti mendera jiwa betul.

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanina ... betul tu ... akak pun memang tak sabar nak tunggu episod minggu depan ....

      Delete
  31. tqvm for ur update..at least tau gak ending citer ni mcm mane..x sabar nk tonton dr drama..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 Ayu... dan terima kasih juga sudi singgah ke blog review saya ...

      Delete
  32. akak..ersalina tu pregnant ank spe?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ersalina mengandungkan anak Ikram , abang Zehra kawan baik Ersalina.

      Delete
  33. hai..
    Xsbr tgu ending.mujur 2i epis0d je.kalo ind0n?merana la nk tgu 240 epis0d.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Zainab... terima kasih singgah blog ni.. tak payah tunggu 240 , kalau 80 episod pun dah merana macam drama Adam Dan Hawa kat Astro tu .... nasib naik dah nak habis ....hehehhe

      Delete
  34. Dekat tv3 episod sampai berapa? Serious best drama nie. So sweet. Mohon buat watch online bagi episod lepas. Sukar nak tgok. Hostel tiada tv. Mohon k.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sekarang ni baru sampai episod 8 masih ada lagi 16 episod lagi .... nak tengok episod lepas pergi kat tonton.com.my je . Register dan boleh tengok bila2 masa ....

      Delete
  35. Pun terminat ngn drama ni...hr2 mesti lik opis b4 7 . Pelakon lak cute je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua orang macam tu, tak sabar nak tengok .. akak pun sama ..

      Delete
  36. like sejuta kali la cte ni..best huuu..!!:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. bila diimbas kembali cerita ni dapat sambutan macam drama "Nora elina" adaptasi novel kasih yang suci .betul tak ..??

      Delete
  37. : Best sgt-sgt .. Tak sabar menanti episod seterusnya ...Tp nanti Ersalina akan bertemu zehra dan abgnya balik tak ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dalam novel Ersalina tak jumpa dah tapi tak pasti laaaa kalau dalam drama...

      Delete
  38. tksabar nk tunggu ep seterusnya . dlm novel , ending dia mcm mne ? heee ,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mestilah happy ending... buat masa ni kita tak nampak lagi konfliknya .... tak mau ceritalaaaa ...kita tunggu sama2 yeeee

      Delete
  39. woo...sebelum ni sumpah x pernah nk sebok pun nk tgok drama mlayu. Novel lg lh..haram nk bace. -__- tapi kan...( -_-)" hahahaha!!!! ya allah!!! geram betol lah.. sweet sangat !! lucu pulak tu..haha! 1st time tgok tersengeh2 mcm kerang busuk dpan tv !! xD I think it's not bad la. credit to the novelist !! thumbs up ! y so sweet derrr......

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhhh terujanya awak .... ramai yang cakap cerita ni best bila didramakan..walaupun pelakon baru mereka berlakon penuh penghayatan . drama nora elina dulu ....kekuatannya pada Aaron Aziz.... betul tak ...

      Delete
    2. haha. opps. teruja? 'terlanjur' teruja pulak...xD gahhaha! aaa?err..nora elina?? saya tak tgok...T__T sbb masa tu blom minat lg kat drama melayu.....tambah pulak masa tu ddok asrama.. ==' hm

      Delete
    3. oooo yeee ke... dulu 2011 cerita tu dalam slot akasia gak... satu fenomena macam cerita ni gak... hari2 menjadi sebutan.... kalau nak tengok kat tonton.com.my

      Delete
  40. cpat bg tau drama ni sampai ep brapa dlm tv?? =,,=

    ReplyDelete
    Replies
    1. drama ni ada 24 episod jeee , dah main kat TV 8 so tinggal 16 episod jeeee ... kemuncak cerita minggu depan laaaa ...

      Delete
    2. hah?! 8 dah?? T_T nmpaknya ter miss 4 ep la ni. baru start tgok mnggu ni

      Delete
    3. kalau miss 4 episod tengok kat tonton laa... bila2 masa je bolah tengok

      Delete
  41. cerita ni klakar abes..tp dh mula rasa dah konflik yg bakal melanda..x sabar tunggu setiap episod walaupun ada buku utk dibaca..nelydia cute sgt dlm drama ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu konfliknya mula terasa.... kita tunggu minggu depan dengan penuh kesabaran.....

      Delete
  42. Kak bukan 28 ep ke ? dalam blog lain ckp cmtu. ^_^ apepun cite ni best. jatuh cinte dgn nama ersalina imani, nanti ade anak nak bg name ni hahah kk

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti lak 28 episod... setahu akak 24 itu pun penulis Fatin nabila yang bagi tahu awal disember ynag lepas.....

      Delete
    2. akak dah confirm dengan Editor cerita ini memang 28 episod. Penulis Fatin Nabila pun kata mula2 24 episod. tapi bila dah confirm jadi 28 episod ......

      Delete
  43. datang sini baca... best pulak novel die... ni nak kena cari ni...hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih sudi singgah kat blog akak ....nak cari novel ni akak ada bagi link untuk beli secara online ......

      Delete
  44. Abg kwan el thu x yg el mgandung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dalam novel watak zehra & ikram dah tak de maksudnya tak tahu laaaa... bila mereka pergi ke oversea. kalau drama tak tau macam mana.... sebab cerita drama dah di tokok tambah ..... bagi menyedapkan dan memantapkan cerita....

      Delete
  45. y eh kwn si zain tuh beria mengapikan hubungan zain n ersalina? leh cite x? tu je nk taw..yg len tgk drama :)


    sape yg tlepas tgk... tgk la kt link ni http://www.ceritamaster.com/2012/08/setia-hujung-nyawa-slot-akasia-full.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. watak hadi mengapi-apikan ersalina watak tambahan dalam drama. tak pasti apa motifnya..... kita layan ajelah dramanya...hmmmm

      Delete
    2. tu la nyibok lak tgk watak tuh...that mean die blakon jdk..hahaha neway ty 4 the info

      Delete
  46. Happy Ending ye ! Konfem tgk smpai last ep. ..tp time ep KONFLIK tu mendebarkan jiwa.. risau zain ngan ersalina x bersatu !

    ReplyDelete
    Replies
    1. tengok pada tajuk pun kita tahu setia hujung nyawa .... mesti laaa Zain & Ersalina bersatu ..... mcm mana mereka bersatu tu kita kena tengok saat- saat konfliknya.....hehehehhe

      Delete
    2. betul ke anak yang gugur 2 anak hadi...plik la

      Delete
    3. rasanya hari tak sebut pun itu anak dia .... kan ..

      Delete
  47. Dalam novel ni , Iqram , abg Zehra yang mengandungkan Ersalina right? tapi dengar cite dalam drama , hady , kawan Zain yg mengandungkan Ersalina . Tak ke pelik tuu ? o.O

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang dalam novel tu anak Ikram .... masa bila hadi kata , yg gugur tu anak hadi ... confius pulak akak ni.....

      Delete
    2. ramai yg kata itu anak hady. eh2, mcm pelik ah. takkan korang tak fikir...sedangkn hady sendiri ade cakap "ersalina,rupanya kau tak la sesuci mana..." haa. kan. mustahil la anak hady...... ta logik

      Delete
  48. drama kdg2 digubah sikit supaya lebih sesuai...
    samam mcm tgok anime dgn baca mangga... x sebijik2 sama... ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu ... saya sokong ... setakat 10 episod ni pun kita boleh tengok , tokok tambahnya .....

      Delete
  49. Masa bila pulak ada mention yang anak yg gugur tu anak Hady?
    Coz Hady 1 st jumpa Ersalina masa hari nikah...
    ker I yg ketinggalan.. huhuhuhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn emo ye cik intan.... ini ka cerita .. kita tengok apa konflik seterusnya....

      Delete
  50. salam..klu order kt karangkraf bpe ari leh dpat novel tu ek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti laaa... akak tak pernah beli dgn karangkraf... kenapa tak beli dgn penulisnya FATIN NABILA boleh dapat chop mohornya ....

      Delete
    2. berminat dgn novel setia hujubg nyawa.. diskaun 10 %... boleh hubungi sy 017 782 0844

      Delete
    3. hai cik puteri ... pun jual novel ke ... kepada sesiapa belum dapatkan lagi novel ni boleh dapatkan pada cik puteri ni .....

      Delete
  51. Alamak!...tengah syok2 tengok saat bahagia diaorg rupanya ada konflik pulak...potong betul la.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fieza... itulah namanya kehidupan yg mematangkan diri. Setiap yang bahagia pasti ada konfliknya......

      Delete
  52. terer la hero dia blakon.. menjadi betul watak dia. suka tgk cite ni. cuma x bape suka waktu tayangan. nk solat maghrib =(
    apapn, so far cite ni mmg best.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak silap hero tu pelakon pilih kasih .....

      Delete
  53. kenapa hadi nk sgt el ngan zain berpisah ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerana Hadi dah jatuh cinta pada Ersalina masa pertama kali jumpa dihari penikahan Zain dan Ersalina.

      Delete
  54. ak x tau mcm mne ak bley terjebak tgok cte ni..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. kenapa yee.... sebab pelakonnya ke ..ceritanya ke .... sebab waktu tanyangannya ke atau dah tak ada cerita lain .... pilih yang mana suka ...... apa pun akak suka jalan ceritanya...

      Delete
  55. Replies
    1. terima kasih bagi link, pada sesiapa yang nak ketinggalan dan tak sempat menonton boleh pergi ke link ini .... hmmmmm

      Delete
    2. sama², bagi sape² yang terlepas episod 11 blh tonton online kat sini Tonton Online Setia Hujung Nyawa Episod 11

      Delete
  56. nice entry... keep on posting tau... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih .. sudi singgah .... Insyaallah ....

      Delete
  57. mna sy blh dptkn novel tu..sekitar bangsar,kl?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kat jalan tangku abdul rahman tu kan byk books store , cuba cari area tu .... kalau tak pun beli kat penulisnya sendiri.... tapi sekarang ni kan novel tu mcm 'goreng pisang panas' semua orang cari . Nor beli online kat karangkraf laaa ada link kat atas tu . ada diskaun lagi .... hmmmm

      Delete
  58. nice entri n blog.. akak.. macam mana buat comment ni boleh reply terus... ajar sket boleh??? hahahahhaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan ke semua blogs boleh buat comment ni .... akak pun baru belajar lagi ..... sebenarnya akak pun tak faham sangat.

      Delete
  59. nak dptkan novel ni. td dh cari kat mph bookstore d sacc mall tp x smpai lg. org kat mph tu ckp, mph kt giant seksyen 13 je baru ada novel ni. sedih..:,(. nak beli online kt karangkraf tp out of stock. ada alternatif lain x nk dptkan novel ni..? help me.

    ReplyDelete
    Replies
    1. oooo ye ke ... ramai yg cari novel tu ....dulu saya beli novel ni dengan rakan FB , cuba call dia mana tahu dia ada stock. Dia ni juga menjual novel melayu yg lain .

      Ashqurash Rizqun -0192671689

      Delete
  60. hemm..lame nya nak tumggu ari isnin..
    sedih dgn episod td..
    sob sob..
    bila la dorang ni nak berdamai

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita masih ada lagi 16 episod jadi rasanya minggu depan masih sedih lagi ....nanti ikram tu akan balik malaysia kot... mesti Zehra tu bagi tahu Ersalina keguguran. kita tunggu je lah minggu depan ...

      Delete
  61. citer nie best , saya x sempat nak tengok sebab keje , tapi balik keje saya marathon dari episod 1 sampai episod yang terkini..sebab saya tengok adalah amar asyraf nie kawan sekolah saya , 1 batch dulu...budak nya pandai...tak sangka jadi perlakon pulak...bole tahan lah watak yang dia bawak...

    cerita nora elena dulu memang hangat ! saya siap amek cuti masa last episod dulu...kalau fikirkan balik memang kelakar.

    tapi nak buat mcm mana kan...adaptasi novel ke drama memang awesome dengan pemilihan pelakon dan lagu tema yang sesuai..memang terbaik

    salam kenal dari saya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan juga dari saya ..terima kasih sudi singgah blog saya ni.... hargai sangat...
      ini kira support kawanlah kan ... hehhehe apa pun dia pelakon berbakat walaupun masih baru ....

      Delete
  62. Replies
    1. akak pun suka juga ... terima kasih sudi singgah kat blog akak ni ...

      Delete
  63. kat mne nk bli buku nih??? nk bace cepat2 ...x sabar dah nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh cari di laman FB atau call terus . Dia ada jual novel ni ...

      Ashqurash Rizqun -0192671689

      Delete
  64. Salam akak.. Suka lar baca buku ni. Sangat menyentuh perasaan. Sy pun teringin jugak nk jadi penulis, tp skrip masih dlm proses.. Harap akak boleh beri tunjuk ajar kepada saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam .... terima kasih sudi singgah... akak bukan penulis akak hanya buat review novel yg akak pernah baca.... akak buat ni semua sekadar suka-suka. dan berkongsi dengan rakan2....

      Delete
  65. Drama ni terlampau slow jln ceritanya tapi best

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa laaaa ..dah ada 28 episod .....tapi best kan

      Delete
  66. Drama ni memang best glerr,,rugi sape x nengok sebab kenakalan zain menggoda Ersalina yang menghiburkan.So Sweet,,,dan xsabar nk tahu lg jalan cerita selanjutnya,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Norazizah ... terima kasih sudi beri komen di blog akak ni ... nampaknya drama ni mendapat sambutan yang luar jangkaan walaupun hero dan heroin drama ini pelakon baru ....

      Delete
  67. rasa geram pon ada bila tengok zain maki2 dkt ersalina tu. >:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar Mat Lip .. kalau kita berada tempat Zain, mungkin kita macam tu atau lebih teruk ... apa pun nanti Zain akan menyesal apa yang dia dah buat kat Ersalina.

      Delete
  68. best gler novel ni buat drama.. lg terasa sedih gembira sume tu.. hehe.. kalo part yg sedey tu sy pon join EL nanges same2 :D:P

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn nangis banyak2 Nurul tinggalkan untuk esok dan episod seterusnya.... pasti ada bahagia untuk Ersalina... kita tunggu yeeee..

      Delete
  69. Pas ni zain xciden,n rahsia el mak zain dpt tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia orang gi honeymoon dulu ... lepas tu baru accident ....

      Delete
  70. mmm... dlm novel takde plak mention yg ikram blik malaysia tok jmpe L.. so, zain taw tak yg si ikram slalu jmpe L??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya tak tahu .... tapi tak pasti....

      Delete
  71. urmmm..sedihnye EPISOD mggu nie..xbek zain buat EL camtu..pe2 pon so sweet..tak sabar nak tggu EPISOD s'terusnye..walaupon da bce novel...hahaha...:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ieyra.. Novel dan drama memang tak sama....hanya jalan cerita je sama... dan juga dalam drama ada watak2 tambahan bagi menyedapkan ceritakan cerita tu ....

      Delete
    2. betul tu akq..patutla dgn tiba2 EPISOD smlm ikram muncul sdgkan dlm novel xad..timeksh...:-)

      Delete
    3. sama2 ieyra... terima kasih sudi kongsi cerita SHN ni kat blog akak....

      Delete
    4. tpy zain thu x yg Ikram ad dkt malaysia..knpala Ikram muncul disaat nie..aihhh...kesian dgn EL...URMMM

      Delete
    5. Zain tak tahu Ikram yang rosakkan Ersalina.... tapi dalam drama kita tengok sama2. Akak rasa Zain tak tahu .... memang kesian Ersalina... masalah bertimpa2 .. dgn kerenah Zain , Hady dan Ikram .... huuuhuhh

      Delete
    6. ksian dkt EL xhbs2 kne bulu dgn si ZAIN tu..aihh HADY pon stu asyik nk api2 kn diorg dua..jhtnya..cptla episod mggu dpn..xsbr nk tggu d'org bek n romantik blk...hahaha..pe2 pon ske bce blog akq..

      Delete
    7. tapi akak suka parts Zain ... depan benci tapi bila tak ade rindu , tercari-cari dapat bau pun jadilah ... hehehhe ieyra ada tengok episod 14 ....

      Delete
    8. haha..smela kte..sy pon ske jugak parts zain tu..mstyla ada akq,wajib kot tgok cter ni..blk keja je msty tggu drama si ZAIN&EL..setia hujung nyawa la ktakan..sweetnye

      Delete
    9. tu laaa akak suka part2 tertentu .. hingga kita boleh tersenyum sendiri.....hmmmm

      Delete
    10. btol2...blh syok sndri d buat nyerrr...lyn glerr

      Delete
  72. hahahaha....mcm jhat la plak zain2.... asal ikram2 blik mas plak..duduk la oversess2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laaa ... terkejut gak Ikram munjul balik semalam ....kalau dalam novel tak de..kan ....

      Delete
  73. Suke sangat citer ersalina nih... so sweet masa diorang baik, tapi bila bab drama air mata, aduhai... kita pun sama menangis~ huhu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. uhuhhuuh tu laaa .. tengah baik tu kita pulak rasa malu2 kucing ... bila dah sedih kita yang rasa sedihnya ... menjiwai cerita betul Azieera ni ..

      Delete
  74. Eizzara bleh g tau,sapa yg jd milik esalina nanti.saya mcm tak sabarlah dgn ending crite ne.sampai x bleh tdo di buatnya,fikir pasal esalina yg tersiksa tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. mestilah.... heronya...hehheeheh ceri siapa ????

      Delete
    2. Alaaaaa masalahnya heronya ada dua org yg saya suka si suami ma si ex bf dia .stresssssss lahhhh??? :)

      Delete
    3. pada tajuk pun tahu.... setia hujung nyawa ... mestilah suaminya...

      Delete
  75. saya suka baca blog ni, sekurang-kurang saya tertinggal episod ini, saya boleh mengetahui cerita ini. eizzara ni peminat setia novel ker? mesti baca koleksi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. baca novel ni minta baru .... kebetulan novel pertama akak beli online muncul sebagai novel adaptasi.... akak akan baca E-novel dulu baru beli ....kalau tak keberatan kita boleh berkongsi cerita tentang novel ... lagi akak suka ..

      Delete
  76. mmg layan citer ni, klau sya xsempat tgk mlm sebelum tido mesti gigih cai link yg da record episod hari tu..btw thanks utk info ni sgt2 menarik

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih singgah ... comel juga boleh memberi info - info yang menarik kat blog ini ....

      Delete
  77. sweet la dia owg...sy suke sgt..sweet couple..hurmm.. soo romantik....bahagia nyerrr.. <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang nampak bahagia memang laaaa ... yang kena tonyoh dgn durian & kek tu kira sweet gak keee....

      Delete
  78. zain maseh syngkan ell kan ? nape dy x lps jea ell tuu ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haruslaaa Zain sayang pada El .... Zain dah jatuh cinta pada Ersalina sebab tu dia lepaskan walaupun hady selalu mendesak suruh lepaskan ....

      Delete
  79. macam mana kalau endingnye tak sama mcm dalm novel? :(

    ReplyDelete
  80. sis..pe website utk e novel tu?

    ReplyDelete