Saturday 4 May 2013

NOVEL CALON ISTERI JUTAWAN


Hanya seorang calon yang layak. Sapakah dia ????


Wah.... memang best gila apa yang termampu nak katakan novel saya tunggu hampir setahun lebih ini kini dah dicetak. Sebenarnya novel ni santai je . Jalan ceritanya yang menarik perhatian. Bermula membaca di penulisan2u lepas tu bertukar ke laman blogs. Sentiasa menungu treaser setiap minggu dan kini menjadi sebuah novel yang lengkap. Penulis ni juga banyak memperbaiki penulisan dan olahan dari novel pertamanya bertajuk Jodoh Kau Dan Aku . Ada yang kata novel pertamanya terlalu nak cepat endingnya tapi untuk novel ini penulis lebih berhati-hati dalam menyempurnakan kesudahan cerita. Syabas buat Afifah .. Novel yang tebalnya 656 cukup puas hati . 

Jom kita menerokai cerita ini.  Izzad Daniel Jutawan muda yang dikejar oleh ribuan gadis diluar sana. Namun dia ingin mencari Isteri yang mampu mewarisi perniagaannya. Hatinya terpaut bila berjumpa dengan Nurul Izyanie kerana tersalah masuk sesi temu duga. Hidup Yanie menjadi huru hara bila dirinya terpilih dalam percalonan itu. Yanie memerlukan kerja untuk mambantu kakaknya Ifti. Kehadiran Yanie juga tidak disenangi oleh  calon - calon lain seperti Tengku Fathiah dan Sally. Dalam masa yang sama pembantu Izzad  , Adam....  menaruh perasaan pada Yanie. Dalam terpaksa Yanie menerima cadangan gila Izzad setelah menerima syarat yang diberi. Dalam tempoh itu Yanie berdoa agar dirinya akan tersingkir tapi malangnya dirinya selalu mendapat perhatian nenek Izzad yang datang semasa ujian itu berlangsung. Yanie terkejut bila dirinya terpilih menjadi isteri Izzad tetapi pemilihan itu tidak disenangi oleh calon lain. Kerana terlalu terkejut Yanie bingung. Menerima Izzad sebagai suami dan membantu membimbing Izzad yang terpesong ke jalan yang benar adalah tanggungjawabnya. Perkahwinan yang dilatar belakangkan tanpa secalit perasaan sayang di pupuk hingga membuahkan satu perasaan yang luar biasa. Tapi amatlah terkejut bila Yanie terjumpa surat laporan kesihatan Izzad. Dengan semangat dan sokongan isteri , Izzad membuat rawatan. Bagi Izzad matinya sudah pasti kerana ibunya dulu juga mengidapi penyakit yang sama. Dalam tempoh rawatan Izzad bersama tidak dibenarkan pergi ke pejabat. Yanie yang banyak menghabiskan masa dipejabat bersama Adam pembantu Izzad. Tengku Fathiah mengambil peluang merancang sesuatu untuk merampas Izzad dengan harapan dia akan dapat menguasai harta yang dimiliki oleh Izzad kerana perniagaannya kian merundum. Impian Tengku Fathiah hampir berjaya tapi malangnya cinta Izzad dan Yanie kuat dan sukar dirobohkan. 

Sinopsis dari kulit novel

Hanya seorang calon yang layak. Siapakah dia?

Mereka manja, cantik, seksi dan menawan. Ya! Merekalah calon-calon isteri jutawan.

Pencarian isteri untuk si jutawan bermula. Siapakah si bertuah yang dapat menyandang gelaran isteri si jutawan, IZZAD DANIEL? Wanita yang terpilih bakal mewarisi empayar perniagaannya yang bernilai jutaan ringgit.

Dia NURUL IZYANIE. Hanya gadis biasa yang memerlukan wang. Namun dia juga ingin mencuba nasib. Temu duga itu dihadirinya dengan penuh harapan.

“Lemah lembut? No… Manja? No… Seksi pun tidak. Nampaknya awak tak lulus.”

“Kalaupun saya tak layak, tak perlulah encik nak hina saya macam ni.”

“Saya bukannya nak hina awak. Tapi, awak betul-betul dah salah tempat. Ini temu duga untuk mencari calon isteri saya, bukannya temu duga untuk mencari akauntan.”

Apa? Dia sudah tersalah tempat temu duga! Hancur harapannya untuk menjadi seorang akauntan di syarikat terkemuka itu. Ingin saja dia pulang ke kampung kerana terlampau kecewa.

Anehnya. Tiada angin, tiada ribut, tiba-tiba dia menerima tawaran bekerja. Tetapi, bukan sebagai kerani, setiausaha, mahupun akauntan. Sebaliknya...

“Cik telah terpilih sebagai calon akhir untuk memegang jawatan isteri saya.”

“Terima kasih Encik Izzad atas tawaran yang menarik ini tapi saya tidak berminat. Nak cari isteri bukan macam mencari ikan di pasar.”

“Kalau awak tak terima, awak tahulah apa nasib awak. Bukan susah kalau saya nak jatuhkan seseorang seperti awak. Malah satu keluarga awak pun saya boleh jatuhkan.”

Atas sebuah ugutan, dia terpaksa menyertai rancangan gila itu. Berhadapan dengan sembilan orang calon yang obsesi dengan si jutawan, apakah kesudahan nasibnya? Selamatkah dia dikelilingi Sally, Tengku Fathiah yang ternyata iri dengan kehadirannya? Mari selesaikannya dalam Calon Isteri Jutawan.



Petikan-petikan menarik dari novel.
Dirinya selalu menjadi bualan.
"Apa yang Yanie bebel tu? Pot..pet..pot... pet ... Macam mak nenek." Kak Ifti sudah menghampiri si adik.
"Dalam majalah ni aa kisah jutawan muda . Popular sebab skandal merata-rata. Memang dasar palyboylah." Bebelan dari Yanie kembali berambung. kak Ifti membaca majalah yang ditunjuk.
"Tapi, dia bukan popular sebab skandal aje, kan? Tengoklah kejayaan dia mendapatkan projek berjuta-juta.Kalau tidak takkanlah dia jadi jutawan? Di sebalik perangainya yang macam tu, mungkin ada personalitinya yang baik," Kak Ifti memandang Yanie dengan senyuman kecil.
"Seronok betul jadi orang kaya,kan? Nak buat apa pun boleh." Yanie membuka peti televisyn. Malas mahu berbicara tentang jutawan muda yang tidak ada kaitan dengan mereka.
'kalau nak kaya juga, kahwinlah dengan Si Izzad Daniel ni," seloroh Kak Ifti. Yanie mengerut kening.
"Siapa Izzad Daniel?" soal Yanie sambil merenung Kak Ifti yang tersengih.
"Tadi dia sedap-sedap mengutuk orang tu. Takkan tak tahu nama?" Kak Ifti mengetuk lengan Yanie dngan majalah.
"Oh... Si jutawan playboy. Nama dia Izzad Daniel ke ? Hmmm... not bad. Perangai aje yang tak sedap. Nak buat suami, berkali ganda tak sedap." Yanie ketaw sendiri dengan bicaranya.
"Ada-ada aje Yanie ni. Sedap betul mulut tu mengata orang. Mahu tersedak si jutawan ni dekat KL tu." Ketawa Yanie makin kuat mendengar bicara Kak Ifti. Kalau tersedak padan muka.


Izzad Daniel mencari siapa yang sesuai yang untuk meneruskan perniagaanya. Adam mencadangkan rancangan gilanya.
"Kalau macam tu, senang-senang kau kahwin aje. Lepas tu buat anak. Kau wariskanlah pada anak kau sendiri. Itu lebih afdal," Cadang Adam lagi. kemudia, dua-dua terdiam. Macam bernas.
"Tapi, aku tak nak kahwin lagi. Nak cari calon isteri pun, bukan macam cari baju dekat pasar raya." Izad sudah tidak mengendahkan dokumennya. Halnya kini lebih penting. Adam berfikir sejenak.
"Kau nakbuat kerja gila tak?" soal Adam sambil mengangkat kening.
" Why not...." Izzad juga mengangkat kening. Menanti cadangan dari Adam. Bab-bab begini Adam lebih pakar. Sifulah katakan!
"Kita buat temu duga." Adam bersuara sambil nenepuk tangan.
"Temu duga. Temu duga apa? Izzad menyoal bingung.
"Temu duga mencari calon isteri. Kita akan cri perempuan yang memenuhi ciri-ciri isteri pilihan kau." Adam menyiku lengan Izzad. Dah tak ingat yang orang tu tengah demam. Yang demam pun macm tak demam aje.
"Kau memang gila!" Izzad tersenyum lebar sambil membuat high five dengan Adam. Tanda persetujuaan.
"Kita sama-sama gila," balas Adam sambil ketawa. Izzad tersenyum senang. Dia benar-benar perlu mencari pewaris yang sesuai.


Pertemuan yang tidak dijangka
Pintu dibuka perlahan. Aku membaca basmallah di dalam hati. Ada seorang lelaki sedang duduk di meja sambil membelek fail. Dia mengangkat muka bila memandangku. Lelaki itu tersenyum.
“Err…boleh saya duduk?” soalku berani bila beberapa minit aku dibiarkan berdiri. Begini ke keadaan temuduga? Tapi, setahuku selalunya akan ada dua tiga orang penemuduga. Tapi, ini seorang sahaja. Lelaki itu tersenyum manis.
“Silakan.” Lelaki itu membetulkan duduk. Aku menghulurkan segala dokumenku kepada lelaki itu. Teragak-agak lelaki itu menyambut.
“Awak tahu siapa saya?” soal lelaki itu. Aku mengerut dahi. Dah mula ke? Tapi, soalan apa ni?
“Tak,” jawabku gugup. Takut tidak lulus.
“Hmm…cik Nurul Izyanie binti Mohd Ibrahim. Ijazah Perakaunan. Dah ada boyfriend?” soal lelaki itu sambil berjalan dan berdiri di sebelahku. Aku sekali lagi bingung.
“Tak. Boleh saya tanya sesuatu? Temuduga kita ni dah bermula ke belum?” soalku sambil memandang lelaki itu yang sedang tersenyum lebar. Dia kembali duduk. Ditangannya kini memegang borang yang aku isi diluar tadi.
“Lemah lembut. No. Manja. No. Seksi pun tidak. Nampaknya awak tak lulus. Saya nak sekurang-kurangnya 5 dari ini ditanda. Awak hanya tanda 3. Maafkan saya.” Lelaki itu memandang mukaku. Aku sudah tersentak. Tak lulus! Takkan sebab borang tu aku tak lulus. Mana soalan yang kena mengena dengan akaun? Mana?
“Encik tak boleh buat macam ni? Encik belum tanya soalan akaun pada saya. Dari jauh saya datang untuk temuduga ni. Encik belum tanya soalan yang penting-penting pada saya? Takkan sebab borang tu saya tak lulus? Ini tidak adil. Takkan semudah itu saya digagalkan.” Aku sudah menguatkan sedikit suaraku. Ini mendatangkan marah! Kalau aku gagal biarlah gagal dengan maruah. Bukan gagal sebab borang ni! Aku terus bangun.
“Saya perlukan sangat kerja ni. Kalau saya tak layak jadi akauntan untuk syarikat ni, beritahulah apa masalahnya? Kalau bukan akauntan pun tak apalah. Janji saya ada kerja. Saya datang ni penuh dengan harapan. Encik tak boleh gagalkan saya macam ni.” Aku mengelap air mata yang tiba-tiba mengalir. Marah bercampur sedih. Aku sudah berjanji mahu membantu Kak Ifti. Sebab itulah aku bersusah payah hari ini.
Lelaki itu kulihat hanya membisu. Mungkin kaget melihat aku marah ataupun sebab aku menangis. Lelaki itu berdehem sambil menyuruhku duduk kembali.
“Saya rasa awak dah salah tempat.” Hanya itu yang dicakap lelaki itu. Aku mengelap air mata kasar.
“Kalaupun saya tak layak, tak perlulah encik nak hina saya macam ni,” marahku. Aku mengambil semula segala dokumenku. Bila aku nak beredar lelaki itu menahan.
“Saya bukannya nak hina awak. Tapi, awak betul-betul dah salah tempat. Ini temuduga untuk mencari calon isteri saya, bukannya temuduga untuk mencari akauntan. Temuduga yang awak sepatutnya pergi tu, berada di tingkat 2.” Penerangan lelaki itu membuatkan langkahku kaku. Aku kembali memandang lelaki itu.
“Encik jangan nak menipu. Mana ada temuduga mencari calon isteri. Encik jangan nak memperbodohkan saya." Lelaki itu hanya tersenyum sinis.
“Lain kali kalau datang, check betul-betul. Jangan salah masuk temuduga lepas tu nak marah tak tentu pasal. Baik awak pergi ke tingkat 2 sekarang, sebelum sesi temuduga tamat.” Lelaki itu bersuara sinis sambil melihat jam. Sudah empat lebih.
Aku merasakan mukaku sudah merah. Betul ke salah temuduga? Aku terus melangkah keluar tanpa berpaling lagi. Aku berhenti di depan wanita yang memberi borang tadi.
“Cik, ini temuduga apa sebenarnya?” soalku gugup. Wanita itu kelihatan bingung.
“Temuduga untuk mencari calon isteri Encik Izzad,” beritahunya. Aku rasa macam ada batu besar yang menghempap kepalaku. Gila! Ini memang gila!
“Terima kasih,” ucapku dan terus berlari ke lif. Aku harap masih sempat untuk ke tingkat 2 dan ditemu duga. Air mata yang mengalir ku seka laju. Ya Allah, besarnya dugaanMu hari ini.

Kerana pertemuan itu Izyanie terpilih dalam 10 calon isteri Izzad, Izyanie bersetuju dengan bersyarat. 
“Tak nak tahu kenapa awak tiba-tiba dapat kerja ni?” soalnya lagi. Aku masih sama. Diam tidak menjawab. Biarlah… pastinya nanti Izzad yang akan jawab sendiri. Jahatkan aku ni!
“Tak apalah kalau tak nak tahu.” Lain yang aku harapkan, lain yang dia jawab.
“Kenapa?” kali ini barulah aku pula yang menyoal. Malulah juga. Tadi jual mahal. Izzad melipat surat khabarnya. Aku nampak dia tengah senyum. Senyum mengejek ke apa? Mulalah aku nak naik hangin ni. Sabar Yanie… sabar…
“Banyak sebab. First, saya kesian pada awak pasal temuduga dulu. Saya tahu awak nak sangat kerja. Second, nanti Lily akan cuti bersalin jadi saya memang perlukan sangat setiausaha. Jadi, saya suruh Lily latih awak.” Izzad diam sebentar. Ooh… Lily mengandung rupanya. Tapi, kenapa perut dia tak nampak pun?
“Third, saya bagi kerja ni bukan dengan percuma. Saya takkan suka-suka ambil awak kalau tak ada sebab.” Izzad bercakap dengan suara yang biasa-biasa tapi aku yang mendengar ni rasa berasaplah juga. Tak sah kalau tak ada agenda! Senang kata, tak ikhlas!
“Kalau awak setuju dengan apa yang saya cakap ni, this job is your. Saya tahu, pak cik awak pun bekerja di bawah syarikat inikan. Kalau awak nak pak cik awak tu bekerja lama, setuju ajelah.” Masih tersenyum. Lelaki ini memang pandai menipu. Buat aku sakit hati aje! Aku mengetap bibir.
“Syaratnya simple. Saya rasa awak pun dah dapat agakkan. Saya nak awak sertai dalam ujian mencari calon isteri saya tu. Sebab awak saya tangguhkan dulu ujian tu.”
Subhana-Allah. Apa punya manusia Izzad ni? Tak faham bahasa ke? Kenapa perlu paksa aku? Tak jalan ke kalau aku tak join benda mengarut tu? Penting sangat ke aku ni? Izzad ni memang sengaja nak mainkan aku. Mentang-mentang aku tak se’hot’ teman-teman wanitanya yang lain, dia boleh buat macam ni. Izzad memang kejam! Melampau!
“Tolonglah Encik Izzad. Saya dah penat macam ni. Kenapa perlu paksa-paksa saya buat benda yang saya tak rela? Tak cukup ke dengan sembilan calon yang lain tu? Kenapa perlu babitkan saya dalam hal ni?” lemah sahaja suaraku. Aku benar-benar penat dengan perangai Izzad. I’m tired!
“Saya lagi penat menunggu kata putus dari awak. Apa, awak ingat senang-senang saya nak bagi awak kerja ni? Apa awak ingat saya boleh suka-suka hati aje dapatkan awak kerja semudah ini? Mana ada benda dalam dunia ni yang free. Nak masuk tandas pun bayar tiga puluh sen tau.” Ada aje jawapan Izzad ni. Nak aje aku lepuk kepala dia ni!
"Susah cakap dengan orang terlebih pandai ni,” gumamku perlahan. Lantak dialah kalau dia dengar!
“Senang aje. Saya cuma nak awak hadirkan diri dan ikut ujian tu. Saya mesti cukupkan sepuluh calon sebab itu saya perlukan sangat awak. Awak jangan ingat saya buat semua ni sebab saya syok dekat awak. Sorry ya. Pihak media semua dah tahu yang sepuluh calon akan mengikuti ujian ni. Tak kisahlah kalau awak nak buat apapun sepanjang ujian tu, janji awak hadir dan libatkan diri. That’s all.”
Aku memandang Izzad. Lelaki ini benar-benar tidak faham bahasa! Nak memaksa aje kerjanya. Baik! Nak sangat paksa aku kan.
“Okey! Saya setuju untuk ikut ujian merepek Encik Izzad ni. Encik sendiri kata saya boleh buat apa yang saya suka sepanjang ujian tukan. Kalau saya buat main-main pun rasanya bukan satu masalahkan. Saya akan pastikan yang semua ujian yang encik buat tu, saya tak lulus. Saya ikut ni sebab encik suka sangat memaksa. Tapi, saya pegang janji encik. Sebaik saya tamat ujian ni, kerja sebagai pembantu setiausaha ni memang menjadi jawatan saya. Encik tak boleh tarik balik.” Aku bersuara yakin. Sebab aku perlukan sangat kerja, jadi aku setuju. Lagipun, bukannya susah mana pun. Aku buat ajelah apa-apa supaya aku tak lulus ujian. Lepas tu, selesai. Aku tidak berhutang apa-apa dengan lelaki ini.
“Baiklah kalau macam tu. Deal!” Izzad tersenyum lebar. Aku belajar sesuatu hari ini. Kepala orang berniaga ni memang penuh dengan agenda!


Kehadiran Izyanie tidak disenangi oleh calon - calon lain. 
“Orang kampung, pilihan pun mestilah kekampungan,” sindir Tengku Fathiah. Aku hanya menjeling. Ewah, mulut! Minah ni memang cari gaduh betullah.
“Ada menyusahkan awak ke?” soalku geram.
“I sakit mata betullah setiap kali tengok you ni. You tak sepatutnya ada dalam ujian ni. You tak layak langsung untuk jadi isteri Izzad,” sinis bicara wanita tinggi lampai berketurunan tengku itu.
“Dah Izzad pilih dia untuk turut serta dalam ujian ni, you nak sibuk kenapa?” Rania mula bersuara. Tengku Fathiah makin berasap.
“You just shut up, Rania! I tak cakap dengan you. Yang you all nak back up sangat perempuan kampung ni kenapa? You all tak ingat ke yang kita semua ni tengah bersaing. I takkan sesekali gagal untuk jadi isteri Izzad. Walauapapun, I akan jadi isteri Izzad sebab I setaraf dengan dia,” Tengku Fathiah masih menjual diri. Bangga tak tentu pasal.
“Kalau you all bergaduh macam ni, belum tentu you all yang Izzad akan pilih. Kami yakin yang Izzad akan pilih antara kami berempat ni,” Farra pula datang menyampuk. Di tepinya ada Sally, Wawa dan Muna yang sedang memeluk tubuh. Macam nak berperang pula lagaknya.
“I yang Izzad akan pilih,” bangkang Tengku Fathiah lantang.
“I sangat-sangat kenal dengan Izzad. I yang paling sesuai jadi wife seorang jutawan,” kali ini Sally pula bersuara lantang. Aku mengurut dada. Malu aku tengok perempuan-perempuan ni. Bergaduh sesama sendiri sebab rebutkan lelaki.
“Ikut suka Izzadlah dia nak pilih siapa!” Aku bersuara ‘ter’kuat sedikit. Semua yang tengah berperang mulut itu terdiam. Wani aku lihat sudah tersenyum.
“Argh…” rengus Tengku Fathiah sebelum berlalu naik. Kemudian, Sally and the geng turut berlalu.
“Padan muka. Bergaduh macam budak-budak,” Bi bersuara. Lily hanya diam dari tadi. Seperti pemerhati pula. Sekejap senyum sorang-sorang. Aku mengangkat kening pada Lily. Wanita itu hanya menggeleng.
"Jadi isteri Izzad ataupun tak, itu lain cerita. Kalau ada jodoh, adalah,” komen Rania. Aku lihat mereka bertiga ni tidaklah seghairah mana nak jadi isteri Izzad.
“Kalau bukan sebab my dad, I takkan join benda ni. Memang I suka dengan Izzad, tapi kalau dia tak pilih I, nak buat macam mana,” Wani membuka cerita. Bi kulihat mengangguk. Nampaknya mereka ni berfikir dengan bijak dan matang. Tidak macam Tengku Fathiah dan Sally and the geng tu.




Segala ujian telah dilalui, Izyanie terpilih menjadi isteri Izzad. Ada calon yang tidak berpuas hati.
“Kehadiran nenek I selama hampir dua minggu ini adalah atas dasar untuk mengajar dan mendidik you all semua. Kehadiran nenek I supaya dia dapat korek identiti you all semua. I rasa I tak silap buat pilihan. Apapun, you all semua tetap kawan-kawan I,” sambung Izzad.
“Apa ni Izzad? You jangan nak cakap berputar belit macam ni. Siapa yang you pilih?” Sally turut bangun. Masing-masing sudah merah mukanya.
“Nurul Izyanie. You’re the one that I choose to be my wife,” Izzad berjalan dan berdiri di depan Yanie. Yanie hanya tergamam.
“Izzad! You tak boleh buat macam ni. You must wrong,” Tengku Fathiah terus memeluk lengan Izzad. Sally turut mendekati Izzad.
“You berguraukan?” soal Sally.
“Keputusan I muktamad. I pilih Nurul Izyanie untuk jadi isteri I,” ulang Izzad. Matanya memandang semua.
“Izzad! How could you do this to me? I yang paling rapat dengan you. I yang selalu ada waktu you perlukan seseorang,” Tengku Fathiah menggoncang lengan Izzad.
“I’m sorry Fath. I’m sorry girls. I akui you semua memang baik. Sentiasa ada waktu I perlukan you all semua. Tapi, I hanya mahu mencari seorang isteri. I harap you semua faham dan dapat terima keputusan I ni,”
“Kalau you pilih orang lain, I dapat terima. Tapi, you pilih dia. Perempuan yang tidak sama taraf dengan you. I tak akan mengaku kalah hanya kerana perempuan ni. I rasa otak you tak berapa betul sekarang ni Izzad sebab tu you buat keputusan salah macam ni,” Tengku Fathiah bangun dan terus melangkah ke atas. Beberapa minit kemudian dia turun bersama beg-beg pakaian.
“You fikir balik pasal keputusan you. I tunggu berita gembira dari mulut you,” Tengku Fathiah memegang kedua belah pipi Izzad sebelum berlalu. Bunyi kereta Tengku Fathiah menderum keluar dari perkarangan banglo. Masing-masing memandang sesama sendiri.
“I rasa you perlukan rehat. Mungkin sebab you banyak kerja sebab itu kepala you pening. Sebab tu you salah pilih. I tunggu keputusan you ya,” kali ini Sally pula berbicara. Dia memegang tangan Izzad dan digenggam.
“Sally…” Izzad mahu membalas tapi Sally sudah menggeleng. Dia tersenyum lebar.
“I tahu you akan pilih I. Maybe you sengaja mahu menduga I sekarang. I know you Izzad. You takkan pilih perempuan macam ni,” Sally menjeling tajam Yanie yang masih termangu. Duduk menekur lantai.
“Farra, Muna, I nak ambil beg. Kita balik sekarang,” arah Sally.
“Kenapa you tak pilih I?” soal Farra sambil memegang tangan Izzad yang baru dilepaskan Sally.
“I’m sorry Farra,” Izzad tersenyum tawar.
“Kenapa you mesti pilih perempuan ni?” Muna pula menyoal.
“I ada sebab I sendiri. I harap you all faham. Mungkin bukan jodoh antara kita,”
Farra dan Muna menggeleng kesal sebelum mengikut Sally naik ke atas. Mereka bertiga pula pergi meninggalkan rumah banglo ini. Yanie memandang Wani dan Rania yang hanya diam.
“Tahniah,” ujar Rania sambil memeluk bahu Yanie.
“Saya… saya…” Yanie seperti tidak tahu mahu membalas apa. Wajah Izzad dipandang geram.
“Apa semua ni encik?” soalnya lirih. Adam bangun dan meninggalkan ruang tamu.
“Saya pilih awak untuk menjadi isteri saya,” jawab Izzad selamba.
“Tapi, kenapa? Kenapa encik pilih saya? Bukankah kita dah buat perjanjian pasal perkara ni?”
“Itu saya tahu. Tapi, dalam perjanjian tak ada pula menyatakan yang saya tak boleh pilih awak. Awak jangan risau, lepas kahwin awak tetap dapat jawatan pembantu setiausaha tu seperti yang telah dirancang,”
“Encik memang dah lebih! Encik tak boleh buat saya macam ni,” Yanie bangun dan terus berlari ke biliknya. Pintu bilik ditutup kasar. Izzad menarik nafas. Mek Yah berjalan perlahan menghampiri cucunya. Bahu Izzad dipegang.


Saat mereka ingin melakar kemanisan , Rahsia tersimpan terbongkar .....Izzad  meluahkan .. Izyanie perlu kuat demi menyokong suami yang baru dicintainya.
"Kita main Truth or Dare..." Izzad ketawa kecil. Kalau permainan itu dia tahu benar. Muncung botol menunjuk ke arah siapa, orang itu kena menjawab soalan permainan lain.
" Main kena jujur tau," pesan Yanie.
Izzat mengangguk sahaja dengan sengihan. Yanie bangun ke dapur. Dia kembali semula dengan membawa botol plastik yang diisis air. Mereka berdua duduk bersila di atas karpet tebal. Botol diletakkan diatas meja.
"Siapa nak jalan dulu?" soal Izzad bersedia. Yanie mengangkat tangan suka. Dia mahu jalan dahulu. Macam-macam soalan yang berlegar di dalam fikirannya. Dengan semangat, Yanie memusingkan botol. Penuh debaran menantikan muncung botol menghala ke arah siapa. Yanie bersorak bila Izzad yang terkena.
"Nak tanya apa?" Izzad tersenyum. COmel melihat telatah isterinya yang seakan kanak-kanak.
"Sebelum kenal Yanie, abang ada teman wanita tak? Kalau ada, siapa namanya?" Yanie memberikan soalan.
"Teman wanita? tak ada... kalau kawan perempuan ramailah," jawab Izzad tenang. Yanie mengangguk sahaja. Tapi sumpah dia tak percaya!
"Yelah tu... Yanie tak percayalah!" Saja aje Yanie menguji suaminya. Izzad terenyum sendiri mendengar ketidakpuasan isterinya.
"SUmpah! Abang memang ramai kawan perempuan. Dia orang yang minat abang , tapi abang tak pun." Sengaja Izzad mengangkat kening, kononnya handsome le tu. Yanie angkat kening tanda memang tak percaya. Alah, masakan suaminya tak pernah bercinta? mungkin dalam diam?
"Kenapa ? Yanie tak percaya abang ke?" Izzad cuba menyoal pula. Geram pula rasanya bila Yanie seakan-akan tidak percaya padanya.
"Ala abang, kalau kucing nampak ikan depan mata tak akanlah tak terliur kut? Nak-nak lagi ikn yang segar bugar." Bernada cemburu saja membuatkan Izzad ketawa senang. Izzad terus mencapai tangan Yanie kemudian digenggam erat sebelum diletakkan didadanya. Yanie sudah tidak mahu bersuara, wajah Izzad menunjukkan yang dia bercakap benar.
"Maybe ada , maybe tak. Tapi apa yang abang pasti Yanielah satu - satunya wanita yang ababng cinta, sampai mati," ucap Izzad perlahan membuatkan Yanie tersenyum. Air mata teras mahu gugur mendengar kata-kat ikhlas suaminya itu.
"Abang pula jalan." Yanie memberitahu, cuba mewujudkan suasana ceria kembali. Kali ini Izad pula yang memusing. Bucu botol menunjukkan kearah dirinya sendiri. Izzad memusing sekali lagi. Yanie pula yang terkena.
"siapa cinta pertama Yanie!" Soalan Izzad membuatkan wajah Yanie memerah. Malu. Balas dendam nampaknya!
"Hmmm... Seseorang yang bernama Izad Daniel. Dialah cinta pertama Yanie." Selepas menjawab Yanie terus menutup muka dengan bantal kecil. Mendengar ketawa Izzad lagilah membuat dia malu. Mereka teruskan bermain. Sekejap Izzad terkena sekejap Yaie. Mereka bergiir-gilir menyoal soalan. Dalam masa yang sama, mereka cuba mengenali antara satu sama lain. Pada pusingan terakhir, Yanie mendapat giliran untuk menyoal Izzad. Yaniemenarik nafas dalam. Inilah masa yang ditunggu-tunggunya.
"Soalan terakhirini Yanie harap abang dapapt jawab dengan jujur." Yanie memulakan. Kali ini dia sedikit gelisah.
"Apa rahsia terbesar yang abang sorokkan dari pengetahuan Yanie?" perlahan tapi tajam maksudnya. Izzad menarik nafas. Sejak dua tuiga hari ni dia sering diajukan dengan soalan sebegini oleh isterinya. Izzad memandang Yanie lama.
"Yanie tahu sesuatu ke?" Izzad menyoal kembali. Yanie sekadar mengeleng. Sebenarnya, dia seperti mahu menangis. Bagaimanalah Izzad menanggung kesakitannya seorang diri? Tidak pergi membuat rawatankah? Perlahan Izzad menghampiri Yanie dan memeluk erat isterinya. Rambut Yanie dibelai sayang.
"Abang tak bermaksud nak rahriakan daripada Yanie. Abang cuma tak nak Yanie risau. Abang tahu Yanie dah tahu tentang penyakit abang. Yanie tak perlulah lagi menahan air mata tu. Kalau nak menangislah." Lembut suara Izzad. Yanie sudah mula tersedu-sedan. Esakan kecil mula kedengaran.
"Yanie takut sebaik saja tahu abang ada leukemia ni. Yanie takut sangat."
"Abang anggap penyakit ni sebagai satu rahmat yang besar. Kerana penyakit inilah abang terfikir untuk mencari calon isteri. Untuk abang wariskan segala harta abang pada isteri abang. Kerana itulah kita berjumpa. Kerana penyakit ini juga membuat aban sedar yang selama ini abang banyak berdosa. Tak solat. Buat abang terfikir kalau abang mati, mayat abang diteima tak. Abang tertanya-tanya sempat tak abang nak bertaubat sebelum abang mati...." Izzad tersenyum tapi Yanie tahu lelaki itu menangis kerna matanya basah.



Janji yang pernah dibuat memakan diri ..... Adam menuntut janji , Tengku Fathiah merancang sesuatu kerana dendam.
"Ada apa kau nak jumpa aku ni?" Adam sesekali lagi memulakan bicara.
"Aku call kau ni sebab aku nak berbincang sebagai seorang sahabat. Sebab kalau aku nak bincang sebagai seorang lelaki, terutama sekali sebagai seorang suami, dah lama aku tumbuk kau," ucap Izzad masih dengan wajah tenang. Dia datang bukan untuk bergaduh , cuma nak mengetahui kebenaran yang tersembunyi. Adm tersenyum sendiri. Dia faham maksud kata-kata Izzad itu. Suami mana tak akan naik berang bila ada lelaki lain cuba merampas isterinya, dia sedar akan itu. Tapi disebabkan ego, dia tidak mahu mengalah dengan lelaki bernama Izzad!
"Apa yang kau dan Fath dah rancang? Kau orang cuba nak pisahkan aku dan Yanie?" Izzad berterus terang. Dia harap jawapan yang jujur dari mulut Adam. Andai benar apa yang difikir, dia tak akan membenci Adam Kerana Adam ialah keluarganya.
"Izzad, Fath mencintai kau macam aku mencintai Yanie. Salah ke kalau kami cuba dapatkan cinta kami?" Adam membalas tenang.
"Dengan cara kau hancurkan rumah tanggasahabat sendiri?" Izzad kecewa. Adam terdiam.
"Adam tak boleh nak tipu perasaan aku . Aku ah cuba untuk lupakan perasaan aku ni pada Yanie. Tapi, disebabkan janji yang kau pernah buat dulu aku simpan harapan. Aku tak jadi buang perasaan yang memang dah sedia ada ni." Adam memeluk tubuh.
"Aku betul-betul minta maaf sebab pernah bagi kau harapan. Aku memang tak ada hak untuk suruh kau padam dan buang jauh-jauh perasaan suka kau pada Yanie. Tapi aku mnta tolong, jangan hancurkan rumah tangga aku. Jangan kau cuba nak rampas Yanie dari hidup aku." Berbaur amaran suara Izzad.


I

10 comments:

  1. Hurm,izzad mati ke? Alaaaa tk nk la sad ending.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakhira beli cepat2 nanti boleh tahu endingnya, apa yang akak boleh bagi tahu bukan sad ending ... ini bukan cerita hindustan hero mati ... hehehheheh

      Delete
  2. xsabar nk dapatkan novel ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. beli jgn tak beli ..... tak rugi beli ... ending ceritanya pun ok ...

      Delete
  3. Dah start jual ke.?MPH atau Popular ?Memang tunggu lama dah novel ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. novel ni dah boleh dapat kat Popular dan MPH rasanya. kalau susah sangat belilah kat Penulisan2u ( secara online ).

      Delete
  4. wahh kena cari novel ini kak.. hehehe.. cam best jek..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks kasih , secara jujurnya akak memang suka novel ni ....

      Delete
  5. betul k novel nie akn di jadikan drama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah ...novel ni akan didramakan tapi tak tahu bila ....kita tunggu sama-sama.

      Delete