Thursday, 9 April 2015

NOVEL AKADKU YANG TERAKHIR

Kerana aku mula mengerti betapa indahnya cintamu
Betapa agung dan tulus kasih sayangmu...
Kini aku bersumpah , kau terakhir buat ku ...






Siapa tak kenal Acik Lana. Novel ini saya miliki hampir setahun dulu beli novel masa PBAKL 2014. Sebelum PBAKL 2015 saya nak habiskan semua novel yang saya beli dulu. Novel saya dah baca 2 kali. Ada berita mengatakan novel ini bakal diadaptasi di saluran ASTRO. 



Jom baca review dari novel ini ,  Irham Zahri punya trauma yg menyebabkan dia tidak dapat bertahan dalam alam perkahwinan. Berjumpa Rania Baheera , Pakar Psikoterapi atas desakan papanya kerana bimbang dengan masalah jiwa Irham yang berkahwin dan bercerai 3 kali dengan usia perkahwinan tak sampai setahun! 



Rania dalam diam menyimpan perasaan sayang kepada abang angkatnya, Fazriq. Sedangkan Fazriq cintakan Zulin, kakak Rania. Irham pula punya kisah ‘pahit’ dari pengalaman pakciknya.

Dari situlah, bermulanya pertemuan Irham dengan Rania. Permulaannya Irham memang tidak dapat terima Rania sebagai doktor yang merawatnya. Lagi2 bila dia lihat Rania terlalu muda dan belum berkahwin. Disebabkan ego Irham sampai tidak mahu memberi kerjasama, Rania terpaksa berbohong bahawa dirinya telah berkahwin. Irham pula cuba merasuah Rania untuk memalsukan laporan, tapi Rania tidak makan rasuah. Irham yang geram dengan sikap Rania membuat rancangan untuk mengenakan Rania. Dalam masa yang sama Rania kecewa dengan Fazriq lalu Rania menerima tawaran Irham dan pergi ke Johor. Tapi lain pula yang jadi bila tiba - tiba hatinya berasa lain dan mereka semakin rapat.

Macam-macam cara Irham pikat Rania. Irham sampai sanggup melamar Rania jadi isterinya. Irham telah buat Rania melupakan Fazriq 100%. Rania yang pada mulanya menindakkan perasaannya terhadap Irham akhirnya kalah dengan perasaannya. Hatinya mula belajar merindu bila Irham jauh dimata. Tapi Rania masih serba salah untuk menerima Irham disebabkan sejarah perkahwinan Irham sebelum ini. Tapi bila hati dah sayang, Rania terima jugak lamaran Irham. Manakala keluarga Irham berasa ragu2 dgn keputusan Irham untuk berkahwin lagi kerana bimbang ‘jiwa’ Irham masih tidak sihat! 

Awal perkahwinan mereka bahagia namun Irham mula berubah kerana rasa cemburu pada hubungan Rania dan Fazriq. Keadaan menjadi rumit bila Irham bertindak kasar kesan dari masalah jiwanya. Campur tangan keluarga membuatkan Irham terpaksa melepaskan Rania! 



Sedih dan kecewanya Rania dgn keputusan Irham tapi akur demi masa depan mereka! Irham kemudiannya berkeputusan merawat ‘sakit’nya di luar negara. Manakala Rania kekal menunggu dan tetap setia kepada Irham. Dua tahun berpisah dan dipertemukan dalam situasi salah faham! Sakitnya Irham bila ‘tahu’ Rania bersama Dr Herdy. Terlukanya Rania bila ‘hadirnya’ Jannah antara dia dan Irham… 



Sekali lagi keluarga campur tangan dan salah faham diperbetulkan…Hati keduanya yg masih dan punya cinta kembali terikat… dan kali ini ikatan mereka lebih indah dan manis dengan restu kedua2 belah keluarga dan tanpa ada rahsia!


Sinopsis dari kulit novel
Tugas sebagai seorang Pakar Psikoterapi telah menemukan Rania Baheera dengan seorang duda yang tiga kali berkahwin, tiga kali bercerai tanpa sebab bernama Irham Zahri. Dan keengganan Irham Zahri untuk bekerjasama dalam setiap sesi terapi yang diatur menambahkan rasa sebal di hati Rania.



Hati yang rimas mula bergetar indah tatkala kehadiran Rania berjaya menghapus bayang-bayang silam dan menyuntik keyakinan buat dirinya. Usaha meraih kepercayaan Rania membuahkan hasil apabila cinta yang dihulur disambut penuh kasih. Dan sekali lagi lafaz akad nikah meniti di bibir Irham Zahri dengan tekad yang perkahwinan ini akan menjadi akadnya yang terakhir. Tiada lagi selepas Rania!



Tatkala dibuai keindahan menikmati alam berumah tangga, hubungan Rania dan Irham Zahri bergoncang dengan kehadiran Zalia yang menaruh dendam dan juga sikap melindungi Fazriq.



Mampukah akad yang dilafaz menjadi akad terakhir yang kekal sehingga ke hujung nyawa?



“Kerana aku mula mengerti betapa indah cintamu, Betapa agung dan tulus kasih sayangmu, Kini aku bersumpah, kau yang terakhir buatku….”





Episod 1
Irham Zahari diarahkan untuk mendapat rawatan tetapi Irham enggan kerana memberi alasan yang dia tidak sakit. Ibu dan ayahnya melu kerana Irham sudah berkahwin 3 kalai dalam masa 3 tahun dan kesemua perkahwinannya hanya bertahan 3 ke 6 bulan sahaja. Doktor Rania ditugaskan untuk membuat rawatan pada Irham. Doktor Hamidah merupakan kawan baik pada ayah Irham ,ketua pada Dr. Rania. Dr. Rania terkejut membaca profile Irham Zahari dan tak sabar ingin menjalankan sesi terapinya. Tetapi Sangkaan Rania tidak semudah yang disangkakan. Irham yang sangat menjengkelkan dan tidak mahu berkerjasama dalam sesi terapi itu. Irham cuba memberi tawaran untuk memalsukan sesi terapi tapi ditolak. Zalia bekas isteri Irham sering mengganggu  Irham agar Irham kembali padanya. Hati Rania gembira bila Fazriq sering mengambil berat dan perhatian pada Rania. Fazriq juga merupakan anak angkat keluarganya.  

Episod 2
Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 2

Episod 3

Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 3
Episod 4

Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 4


Episod 5
Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 5


Episod 6


Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 6


Episod 7

Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 7



Episod 8


Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 8 



Episod 9
Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 9



Episod 10
Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir Episod 10



Jom tonton video ini Drama Akadku Yang Terakhir episod 11





Episod 13
Irham tahu Rania tidak menerima apa yang diperkatakan. Rania marah kerana Irham tidak menghormatinya dia sebagai isteri orang. Irham memberi cuti pada Rania tiba-tiba Rania terlanggar seorang perempuan ( Ibu Irham ) . Ibu Irham mengajak Rania pergi minum dan berkenalan selain itu Rania juga diajak membeli pakaian baru untuk majlis hari anaknya. Irham rasa tidak tenteram dan asyik memikirkan Rania. Majlis harijadi yang diaturkan oleh ibunya Irham mengejutkan. Rania baru sedar itu adalah majlis Irham dan dia cuba lari tetapi gagal. Irham juga terkejut bila Ibunya memperkenalkan Rania adalah anak angkatnya. Lagi mengejutkan bila ibu memberitahu yang Rania belum berkahwin. 

Promo episod 14 - 18 

Episod 14
Rania menjadi panik bila Irham tahu status perkahwinannya. Ditambah pula bila Irham kata dia tidak akan lepaskan peluang yang ada. Rania menghubungi sahabatnya rika. Rika menasihatkan agar Rania pulang ke Kuala Lumpur . Rania pulang ke Kuala lumpur tanpa pengetahuan Irham. Irham cuba menghubungi Rania tetapi gagal. Irham dan Ibunya pulang ke kuala lumpur untuk mencari Rania. Ibu Irham melarang untuk Irham rapat dengan Rania kerana dia tidak mahu Rania menjadi mangsa seperti bekas isteri - isteri Irham yang lain. Kepulangan Rania ke rumah menggembirakan semua. termasuk abang Fazriq. Perubahan Rania dapat dilihat oleh Fazriq . Zulin cuba mencungkil rahsia bila Rania balik secara mengejut. 

Episod 15


Episod 16


Episod 17


Episod 18



Episod 19

Episod 20

Episod 21

Episod 22


Episod 23


Episod 34
Rania meminta izin untuk kerumah umie. Tetapi tidak dibenarkan oleh Irham. Rania terus merayu agar dibenarkan pergi kerumah Umie dan tetap gagal malah Rania mula diherdik bila Rania merayu untuk kerumah Umie. Irham teerus dengan dunianya sendiri. Fazriq mula curiga bila tidak dapat menghubungi Rania. Fazriq menghubungi Ika dan Ika mengatakan Rania bercuti tanpa gaji. Zalia memulakan langkah untuk mendapatkan perhatian Fazriq untuk mengambil tindakan pada Rania. Zalia gembira bila Fazriq termakan umpannya. Kini rancangannya untuk mendapatkan Irham semakin berjaya. Zalia memberitahu Irham yang isterinya telah menipu. Rania bukan berhenti malah Rania hanya bercuti tanpa gaji. Ini membuatkan Irham semakin marah. Pada Irham Rania semakin berani menipu dirinya. Umie memakin mendesak untuk Rania datang kerumah tetapi pelbagai alasan Rania berikan pada Umie. rania rasa sedih terpaksa menupu Umie. Tetapi apakan dayanya kini Irham semakin keliru dan sanggup mengurung dirinya dari keluar dari rumah. Rania yakin dia dapat membantu Irham untuk dalam keadaan kelirunya.

Episod 35
Fazriq cuba memujuk Rania untuk keluar dari rumah tetapi gagal. Rania tetapi berkeras dia tidak akan keluar dari rumah. Setelah gagal , Fazriq memberitahu pada Zulin , Rania dalam keadaan bahaya. Fazriq dan Zulin untuk bertemu dengan Ika. Ika memohon maaf kerana merahsiakan hal sebenar tentang Rania. Fazriq dan Zulin terkejut bila Ika memberitahu yang Irham dalah pasakit Rania. Ini membuatkan Fazriq dan Zulin semakin risau. Zulin nekad untuk memberitahu Umie , Oleh kerana terlalu terkejut Umie pengsan. Ini membuatkan Zulin dan FAzriq semakin cemas. Zulin datang kerumah untuk memujuk Rania tetapi tetap gagal. Malah Rania memanggil sekurity untuk menyuruh Zulin balik dan jangan datang lagi. Rania berjanji dia akan menyelesaikan masalahnya dengan Irham. Irham semakin cemburu dia Zalia menghantar rakaman yang Fazriq datang kerumah. Rania dipukul semahu mungkin. Keadaan Rania semakin lemah. Umie sedih bila melihat keadaan Rania. 

Episod 36
Umie datang kerumah untuk memujuk Rania keluar dari rumah. Rania sedar umie datang , dia mendiamkan diri didalam rumah. Umie sedih melihat keadaan Rania kesan pukul dari Irham. Rania banyak mendiamkan diri, Rania geram Fazriq sengaja masuk campur hal rumah tangganya hingga umie tahu keadaan Irham. Zalia sengaja memerangkap Irham . Zalia meraih simpati untuk Irham menemankannya keklinik dengan alasan keretanya rosak. Zalia juga membayar upah untuk semua aktiviti Irham dan Zalia. Semua gambar dihantar pada Fazriq dengan harapan keluarga Rania akan mengatakan Irham masih bersama bekas isterinya. Umie membuat keputusan untuk memaklumkan kepada keluarga Irham tetapi dilarang oleh Rania. Irham terkejut bila pulang kerumah Rania sudah tiada. Dengan sepucuk surat yang ditinggalkan oleh Rania , Irham rasa bersalah dengan apa yang berlaku. Rania dapat menghubungi Irham , Rania mohon maaf kerana umie tidak membenarkan Rania balik kerumah Irham. 

Episod 37

Keluarga Irham kecewa dengan apa yang berlaku. Keluarga Irham juga memohon maaf pada keluarga Rania atas apa yang berlaku. Irham enggan untuk membuat rawatan malah Irham terus mengelak. Irham tak mahu berjauhan dengan Rania. Keluarga Rania tetap dengan keputusan mereka agar Irham dapat menceraikan Rania. Ibu Irham menasihatakn agar Irham pergi membuat rawatan. Akhirnya Irham setuju untuk keluar neraga menjalani rawatan intensif seperti cadangan papanya. Irham dengan berat hari menceraikan Rania dengan talak 1 . Dalam tempoh rawatan Irham tak mahu Rania menderita menunggunya. Rania tidak boleh terima yang dia telah dicaraikan oleh suaminya. 

Episod 38

Rania masih terkejut dengan apa yang berlaku. Rania banyak mengurung diri didalam bilik. Zalia orang yang paling gembira mendengar berita penceraian Rania dan Irham. Pada zalia impian untuk memiliki Irham kembali akan lebih mudah. Irham sedih dan mengingati saat bahagia bersama Rania. Bersumpah dan berjanji akan terus bahagia tetapi kini semuanya musnah dalam sekelip mata. Selepas kes penceraian Rania boleh terima setelah mendengar penjelasan dari Irham sendiri. Rania berharap Irham boleh menjani terapi di Australia nanti. Sebelum Irham pergi ke Australia , Irham berjumpa semua bekas isteri-isterinya memohon maaf. Oleh kerana Rania tak dapat memfokuskan dalam kerjanya , Rania mengambil keputusan untuk berhenti kerja . Walaupun keputusan ini tidak boleh diterima oleh Doktor Madiha. 

Episod 39
Irham berjumpa dengan Zalia untuk meminta maaf sebelum Irham terbang ke Australia. Zalia berharap dia akan rujuk semual pada Irham. Irham tetapi menegaskan dia tidak akan rujuk kembali dengan Zalia. Irham akan pergi untuk mengubati jiwa dan mentalnya. Zalia terkejut dengan tindakan Irham. Rancangan selama ini gagal begitu saja. Sebelum Irham pergi dia mohon pada ibu agar tidak memberi apa-apa info tentang dirinya di Australia. Rania cuba menghubungi Irham tetapi gagal. Rania pergi ke rumah bekas mertuanya untuk mendapatkan info tentang Irham. Bekas mertuanya serba salah dan kesian melihat Rania berkeadaan begitu. Rania bangkit dari belenggu dunianya dan memulakan hidup baru. Rania membuka sebuah taska. Selepas beberapa tahun tiba-tiba Rania merasakan bekas suaminya dekat dengannya. Akhirnya Irham pulang ke malaysia. Dalam perjalanan pulang Irham terserempak dengan Rania bersama seorang lelaki dan anak kecil. Irham redha jika itu yang membehagiakan Rania.  

Episod 40
Irham kerumah yang mengimbau seribu kenangan bersama Rania. Kepulangan Irham mengejutkan ibunya yang merinduinya. Ibu Irham bersyukur akhirnya Irham pulih dari penyakitnya dan berjaya rawatan yang buat selama 2 tahun. Kerinduan Rania terubat bila menjeguk rumah Irham. Itu juga rutin Rania bila dia merindui Irham. Tetapi kali ini Rania terkejut bila Rania ternampak Irham dirumah. Rania pengsan kerana terlalu terkejut. Bila diceritakan pada keluarga Rania mereka tidak percaya dan menyuruh Rania melupakan Irham. Rania turut menceritakan pada Ika tapi nasihat Ika tetap sama menyuruh Rania melukakan Irham dan mungkin Irham sudah berkahwin. Iskandar seorang duda cuba memikat hati Rania. Tetapi dipandang sepi oleh Rania.

Episod 41
Rania cuba memujuk umie untuk bertemu keluarga Irham bertanyakan mengenai kepulangan Irham. Dengan berat hati umie bersetuju walaupun perasaan malu ada umie lakukan juga demi kebahagiaan Rania. Keluarga agak terkejut bila Umie dan ayah Rania datang berjumpa. Ibu Irham tidak mahu masuk campur hal Irham , mereka menyerahkan semua hal ini pada Irham yang membuat keputusan. Umie Irham juga memberi alamat Irham berkerja. Rania teruja untuk berjumpa Irham. Irham terkejut bila berjumpa Rania. Irham pura-pura sibuk dan menyuruh Rania balik. Rania tidak berputus asa dia yakin boleh manambat hati Irham kembali. Iskandar pula tidak putus hati untuk menarik perhantian setiap kali dia menghantar anaknya di taska. Tetapi hati nia tetap pada Irham. Walaupun Sue selalu mengatakan Iskandar suka pada Rania. 

Episod 42


Episod 43


5 comments:

  1. nanti ada drama , pelakon amar bharin ngan tizz zakiah kan, nmpk dlm iklan

    ReplyDelete
  2. I luv ur blog sis. Tiap kali kluar drama adaptasi, blog ni la jd reference sinopsis. Keep it up, sis! Chayuk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih aida
      harap terima seadanya blog ini ....
      Selain adaptasi akak ada buat sinopsis untuk novel lain juga... moga terhibur..

      Delete
  3. setiap drama adaptasi..nisa akn ke blog..best ringks n padat

    ReplyDelete