Saturday, 30 March 2013

NOVEL MEH SANDAR PADA AKU


Aku perlukan kau, sebagaimana kau perlukan aku. Tapi kenapa kita tak sedar semua itu?


Novel ni buah tangan masa Pesta buku 1 Malaysia awal bulan 2 yang lepas. dah sebulan lebih novel saya beli baru ada kesempatan nak baca. Teringat masa beli novel cadang nak jumpa penulis tapi dah kena himpit dengan Ady Putra tak jadi jumpa Aifa Batrisya mungkin kita jumpa masa Pesta Buku Antarabangsa nanti. Sebelum ini ikut di E-novel tiap-tiap minggu jengah di blog penulis. Meh sandar pada aku hasil kedua. Tahun lepas lahir dengan novel Kahwin Ganti. Lupakan dulu dengan karya Aifa yang pertama tu kerana saya nak bercerita pasal novel kedua beliau Meh sandar pada aku yang setebal 581 muka surat.  Cerita ini ada sedikit kelainan bermula Praktikal dan penyelia bertukar menjadi adik beradik tiri lepas tu menjadi suami isteri.

Novel ini menceritakan Afnan Tasneem yang sentiasa ceria  dan agak bendul yang tak bertempat membuat praktikal di sebuah pusat penyelidikan bagi menyempurnakan pengajiannya . Disana bermulalah cerita pertemuannya dengan penyelia yang dianggap sombong dan spesis lelaki terancam . Doktor Syed Nadhan hidupnya tanpa insan bergelar perempuan. Selepas kegagalan rumah tangga papa dan mamanya dia mengganggap perempuan menyusahkan hidupnya. Menerima Afnan Tasneem sebagai budak praktikal dibawah seliaannya memang memeningkan kepala. Kerana sebelum ini Doktor Syaed tidak pernah menerima budak praktikal perempuan. Sepanjang tempuh seliaan Doktor Syed, Afnan Tasneem sering di buli dan memberi arahan tanpa diberi tunjuk ajar.   Kehadiran Adam Naufal menggugat rasa hati Doktor Syed. Afnan Tasneem yang banyak meluahkan rasa tidak puas hati dengan layanan Doktor Syed pada Adam Naufal. Adam Naufal juga budak praktikal Doktor Syed. Dimata lelaki Adam Naufal tahu yang Doktor Syed suka pada Afnan Tasneem. Adam Naufal rapat dengan Afnan Tasneem sekadar bagi cemburu pada Doktor Syed. Tetapi tidak pada Afnan Tasneem yang menganggap Adam Naufal mencintainya. Keadaan lebih bercelaru bila mama Afnan Tasneem berkahwin dengan papa Doktor Syed. Papa Doktor syed merancang untuk menjodohkan Afnan Tesneem dengan sepupu Doktor Syed , Syed Emir. Tanpa pengetahuan Doktor Syed juga dia telah ditunangkan dengan Doktor Aleesya . Aleesya pemburu cinta Doktor Syed dari kecil gembira dengan pertunangan itu. Kerana menghadiri majlis konvo Adam Naufal membongkar satu rahsia. Sebenarnya Adam Naufal sudah bertunang dan akan berkahwin tak lama lagi. Afnan Tasneem kecewa dan sebagai abang, Doktor Syed cuba memujuk tetapi seperti tak kena. Berita kematian mama dan papa membuatkan Doktor Syed mengambil keputusan untuk memutuskan pertunangan dengan Doktor Aleesya dan berkahwin dengan Afnan Tasneem atas rasa tanggungjawab. Doktor Aleesya yang tak boleh terima kenyataan dimasukkan ke hospital sakit jiwa. Dengan bantuan Doktor Syed juga Doktor Aleesya pulih dan sedar akan kesilapannya. Semua yang berlaku sebenarnya telah ditentukan.

Sinopsis dari kulit Novel
Kata orang, tak kenal… maka tak cinta. Tapi kalau dah kenal, asyik nak menyakitkan hati sahaja… buat apa? -Afnan Tasneem
Dia, gadis yang ceria, jujur cuma kadangkala lurus bendul tak bertempat. Kehadirannya di institusi penyelidikan itu hanya sekadar memenuhi syarat kredit yang diperlukan untuk menyempurnakan pengajian peringkat ijazah pertamanya. Sangkanya, praktikal hanya sekadar bekerja sambil menimba pengalaman awal sebelum tempoh alam pekerjaan yang sebenar. Rupa-rupanya tidak.
Berdepan dengan spesies lelaki terancam yang macam bagus seperti penyelianya itu membuatkan hatinya sentiasa berasa panas. Buat itu tak kena, buat ini tak kena. Langsung tak ada gaya sedang menjalani praktikal. Asyik kena buli, adalah! Lelaki itu cuma pandai bagi arahan, tapi tunjuk ajar memang tak pernah ada. Matanya pula langsung tak beralih dari skrin komputer setiap kali berkata-kata. Macam bagus sangat!
“Kau letak otak kau kat mana ha? Kat lutut?”
“Kenapa Doktor Syed tanya saya macam tu?”
“Sebab kau buat kerja tak guna otak. Tapi guna lutut!”
Dalam marah, dalam herdik… tanpa sedar nama gadis itu sudah mula ada ruang dalam hati dan akal seorang lelaki bernama Syed Nadzhan yang selama ini dunianya kosong untuk kaum perempuan. Kehadiran Adam Naufal, anak didiknya yang selalu menjadi penyelamat gadis itu dengan senyuman dan bicara tenangnya membuatkan hati Syed Nadzhan yang mula terisi, rasa tergugat.
“Aku apa?”
“Tak ada apa-apa, Doktor Syed...”
“Aku tanya sekali lagi. Aku apa?”
“Errr… Doktor Syed kan handsome! Tentulah Doktor Syed tak suka perempuan macam saya yang biasa-biasa ni. Betul tak?”
Tapi rasa itu terhenti apabila mereka akhirnya ditakdirkan untuk duduk serumah.
Apakah pengakhiran kisah Afnan Tasneem? Berjayakah dia mengharungi tempoh praktikal di bawah seliaan lelaki itu dengan jayanya? Apakah hubungan sebenar di antara mereka berdua hingga memungkinkan mereka duduk bersama?
Sedikit petikan-petikan yang menarik dalam novel

Kehadirannya
"Assalamualaikum Doktor Syed! student praktikal Doktor Syed datang lapor diri hari ni" Mastura menyapa setelah mengetuk pintu. Dari belakang, Tasneem mencuri pandang wajah lelaki yang sedang tunduk, sibuk meneliti kertas-kertas dihadapannya. Tak berkerdip dia memandang. Sesekali dia menggosok matanya. Ini Doktor Syed? Mudanya! Takkanlah kut!
"Waalaikumussalam. Emmm.. saya tengah sibuk sekarang. Mas, Suruh dia datang jumpa saya," Balas lelaki itu tanpa sedikit pun mengangkat wajahnya.
"Baik, doktor. Nanti bila kerja doktor dah selesai inform kepada saya, ya?"
"Hmmmmm.."
Perlahan-lahan pintu gelangsar kaca ditarik semula. Tasneem menjuihkan bibirnya. Sombongnya dia ni.Klau sibuk sekalipun , angkatlah muka bila bercakap dengan kak Mas tadi. Ini tidak, tunduk macam bagus, langsung tak pandang muka orang yang sedang bercakap. Macam tu ke gaya pegawai di sini? Teruknya!
"Kak, Doktor Syed tu memang sombong macma tu ya?"
"Sombong?" soal Mastura. Keningnya diangkat tinggi. 
"Yalah. Orang yang sombong dan perasan diri dia bagus aje tak pandang orang lain waktu bercakap. Apa.... dia ingat dia tu pangkat doktor .... ada PHD, boleh layan kita macam tu? please..."
"Syhhhh" Tasneem terdiam bila jari telunjuk Mastura melekap dibibirnya.

Di pertemukan
"Saya engineer. Bukan chemist!"
"But all of chemical engineer should learn about chemistry. Patutnya semua term tu, ada kat hujung jari aje."
"Okay, fine. Nanti saya Google. Amidasi,kan?" soal Tasneem sambil mencatat sesuatu didalam buku nitanya. Pen ditangannya ditekan kuat. Hatinya terasa sakit, dirinya rasa dicabar. Semua dihujung jari ya.... Tak apa, esok dia akan datang membawa kitab lama berkenaan kemia organik tahun satu pengajiannya dulu.
"Lagi?" tanya Tasneem, cuba mmepamerkan senyuman.
"Apa yang lagi?"
"Nama saya. Doktor Syed tak nak tahu nama saya ke ? Macam mana saya nak berkerja dengan Doktor Syed kalau nama saya pun doktor Syed tak tahu."
"Penting ke ?"
Penting ke? Urghhhh.... serius! jenis apa yang berasa didepannya ini?
"Habis, macam mana Doktor Syed nak beri tugasan dan arahan kepada saya kalau nama saya pun Doktor tak tahu?" Akhirnya lelaki itu mengangkat wajahnya dari terus memandang skrein komputer ribanya. Automatik tangan dan tubuhTasneem terasa mengeletar tatkala mata mereka bertembung. Seperti ada satu kuasa sudah mersap masuk ke dalam badannya. Okay Tasneem, bak kata Kak Mastura... ah, terus kepada kesimpulan lagi mudah. Kacaknya dia!
"Itu bukan masalah kau. Aku yang bagi arahan di sini. Jadi terpulangpada aku sama ada nak panggil kau kiahke ... Minak ke . Tugas kau, buat seperti yang diarahkan kalau nak lulus. Faham?" Ekkk... Tasneem menelan air liur. Hilang terus rasa kagumnya terhadap wajah tampan itu dek mulutnya yang sangatlah....hmmmm.

Perkenalan tanpa diduga
"Saya Adam. Adam Naufal. Pelajar Master bawah seliaan Doktor Syed."
"Ooo.." Erkk.. Tasneem, tiu saja yang boleh kau jawab? Ehhh... boleh..ooo? Mana pergi mulut keletah dan..
"Afnan ni.. student mana?" 
"UTM."
"UTM Skudai?" Tasneem manggangguk lagi.
"Saya belajar di UPM. Dekat aje, takjauh dari sini."
"Ooo.." Aduhai Tasneem... ooo lagi? Mesti mamat ni serik nak tegur kau dah lepas ni ! Jafi diri mamat ni serik nak tergur kau dah lepas ni! Jadi diri sendiri, Tasneem! Create rapport .. urgh.. asyik-asyik nasihat Prof. Jay itu juga yang diingatnya . Bosan!
"Adam? Bila awak sampai?" Tiba-tiba terdengar suara seseornag yang muncul dari pintu makmal.
"Ehh.. Doktor Syed! Saya baru sampai dalam 10 minit. Lewat Doktor Syed hari ni? Maaf, sebab datang tak beritahu Doktor Syed dulu. Saya dari kampung, terus datang kesini.
"No problem. Jom masuk dalam bilik. Kita berbincang di dalam."
"Baik, Doktor Syed. Emm.. Afnan, saya masuk dulu ya. Kita jumpa lagi nanti." tegur Adam Naufal dengan senyum masih meniti dibibirnya.

Berita yang diberitahu oleh mamanya amat mengejutkan.
"Adam.. saya tak nak kongsi mama dengan orang lain," Luah Tasneem dalam nada suara perlahan. Wajahnya ditundukkan. Hampir seminggu lebihdia menahan rasa sendirian. Mama dah nak kahwin! Rupa-rupanya dalam diam mama masih berhubung dengan bekas kekasih lamanya dan sekarang mereka hendak mengikat semula kasih sayang yang terhenti beberapa puluh tahun dahulu. Entah kenapa selama ini dia tak dapat menghidu semua itu biarpun di antara dia dengan kak long, dia lebih rapat dengan mama.
Hurmmmm.... bagaimanalah agaknya gerangan bakal bapa tirinya itu ya? Biasanya, bapa tiri ni garang, perengus!. Itu belum lagi diambil kira dengan sikap bakal adik-beradik tirinya! Argh.. Memikirkan semua itu hatinya rasa nak meletup. Rasa hati itu perlu segera diluahknny. Tapi tidak tahu kepada siapa dia hendak meluahkan rasa hatinya itu. Kepada Mastura? Tak mungkin! Mastura kan sekutu utama mama, malahan bakal pengapit pula tu.Salwa? Dia pun sama! sekutu kedua mama! awal-awal lagi dah tersenaraisebagai flower girl.
"Hidup kita ni Afnan, mana-mana pun perlu berkongsi. Contohnya kalau kita pergi shopping complex, tandas awam kat situ kita kena kongsi dengan orang lain juga,kan?.
"Itu soal tandas awam, Adam . Saya bercakap pasal mama saya! Lepas ni, saya terpaksa kongsi mama dengan bakal suami dia dan juga bakal anak-anak tiri dia" Tasneem menrik muk. Adam pun tak faham apa yang dirasakannya pada saat itu.
"Saya faham , Afnan. Saya faham apa yang awak rasa. Tapi awak pun harus faham perasaan mama awak. Dah perpuluh-puluh tahun dia korbankan segalanya untuk membesarkan awak seorang diri. Tak salahkan kalau kali ni awak pula berkorban untuk dia? Kalau awak rasa awak perlukan dia dalam hidup awak, dia pun perlukan seseorang waktu awak tak ada disisi dia." Tasneem terdiam. Hatinya sedikit terusik dengan kata-kata itu.

Tasneem betul-betul tidak menyangka dia akan bertemu Doktor Syed dirumah bapa tirinya.
"Doktor Syed...Doktor Syed... kita sekarang kat rumah, bukan oips!" tegas Syed Nadhan. Wajahnya tegang, pandangannya tajam
Habis, saya nak panggil apa? Abang syed? Hesy... tolonglah" Abang Seyd? Syed Nadzhan tergamam. Hilang kata.
"Apa tolong, tolong? Aku bukannya lelaki mulut manis macam Emir yang yang nak panggil-panggil abang."
"Sya tahu tu! Mulut Doktor Syd tu memang tak anis, tapi tajam. cakap ikut suka aje. Habis tu , Doktor Syed nak suruh saya panggil apa? Hesy... Panggil pn nak jadi isu" Tasneem terus-terusan membebel. Sudahlah badan kepenatan, keletihan ... kena bebel pula tu.
"Benda ni takkan jadi isu kalau kau tak beria-ia nak buat praktikal dengan aku!"
'Pula dah? Saya apply aje, manalah saya nak tahu yang Doktor Syed ni bakal jadi...."
"Tak tahu ke , atau saja pura-pura tak tahu? Ha? Aku paling pantang orang yang suka berbohong ni. kau tahu tak? palaing pantang orang yang suka berbohong ni, kau tahu tak?" Syed Nadhan pantas memotong cakap Tasneem dengan wajah yang serius.
Tasneem sedikit terkebelakang apabila Syed Nadhan mula mendekatkan diri dengannya. Melihatkan renungan mata lelaki itu, badannya jadi seram sejuk semula. rasa nak melompat keluar jantung apabila ada lelaki kacak terlalu rapat dengannya. Seram weh!!
"Errr... apa ni Doktor Syed? Janganlah datang dekat- dekat.." Syed Nadhan memcebikkan bibirnya. Langkah kakinya terus merapati Tasneem hingga tubuh gadis itu tersandar di dinding bilik. Tasneem memejamkan mata. Akalnya dah tak mampu berfikir lagi. Doanya cuma satu, moga-moga ada seseorang yang sedar kewujudan mereka berdua didalam bilik itu.
"Nadhan! Apa kamu berdua buat dalam bilik ni?" Matanya lantas dibuka lalu dia berpaling. Mama, Papa Syed, Abang Emir! tolong Anim
"Jangan beritahu sesiapa yang kau kenal aku sebelum ni. Faham?" Sempat juga perasan diberikan sebelum dia keluar dari bilik tanpa menjawab soalan papanya.

Niat papanya dibangkang keras.....
"Sorang lagi mangsa kahwin paksa, kan? kesian. Pa, apa yang papa cuba buat ni sebenarnya? Mula-mula papa suruh Nadz kahwin dengan AAleesya, kemudian Anim kahwin dengan Emir? Macam tu?" Papa mengangguk laju. Mama yang sebelum ni setia disebelah papa sudah mula bangn lalu menuju ke setia disebelah papa sudah mula bangun lalu menuju ke dapur dengan alasan hendak membasuh pinggan. Tapi Tasneem tahu itu cuma helah mama. Alasan mam untuk tidak terus masuk campur agenda kahwin paksa yang cuba direncanakan oleh papa.
"Kenapa? salah ke kalau mereka berdu berkahwin? Emir ikhlas sayangkan Anim, papa boleh nampak tu. Uncle Arman dan Auntie Lina pun memang berkanan sangant dengan Anim."
"Itu di mata papa, tapi ada papa tanya pada budak ni, dia setuju atau tidak?" balas Syed Nadzhan tegas.
"Anim anak yang baik dan Emir ialah jodoh yang terbaik untuk dia. kan sayang?" tasneem kehilangan kata apabiladiajukan soalancepumas seperti itu. Dia berkira-kira sama ada hendak mengangguk atau tudak. Mengangguk bererti dia setuju seratus peratus dengan rancangan di luar pengetahuannya itu tapi kalau menggeleng, dia bimbang pula papa akan naik marh dan terasa hati dengannya.
"Aaaa...errrr.."
"I'm done here, Papa nak suruh budak lurus bendul ini kahwin, fine. Pergi kahwin. But me, I'm not doing it. Biar sejuta kali pun papa tanya soalan yang sama. jawapan Nadz masih sama. Nadz tak akan kahwin dengan Aleesya selagi Nadz masih hidup.Titik," tegas Syed Nadzhan sebelum berlalu dan melangkah menaiki tangga ke tinggat atas.

Praktikal Tasneem bukan lagi dengan Doktor Syed . Kini Tasneem mendapat jawapannya kenapa dia ditukarkan.
"Adam, Salwa... apa semua ni? Kak Mas, apa ni Anim tak faham," soal Tasneem separuh menjerit. Hatinya sudah mula kurang sabar tatkala melihat pertelingkaha yang baginya memang berpunca daripada dirinya sendiri.
Mastura dan Salwa saling berbals pandangan. Adam pula hanya tegak sambil memandang tepat ke arah Tasneem yang sedang memusing-musingkan gelas kertas dihadapannya.
"Baiklah. Sya mengaku, saya yang adukan hal ii kepada Doktor Wahid."
"Apa?" Salwa dan Mastura serentak menyoal. hanya Tasneem yang melopong. Matanya membulat merenung Adam dihadapannya seakan-akan tidak percayaakan apa yang  baru saja diluahkan oleh adam sebentar tadi.
"Ya, memang saya yang adukan hal Doktor Syed dan Afnan,"luah Adam lagi.
Ta... tapi kenapa , Adam? Kenapa awak buat saya macam ni? Apa salah saya pada awak?" kali ini Tasneem pula menyoal dengan nada yang sayu. Matanya berkac-kaca memandang wajah sugul Adam yang hanya tunduk ke lantai.
"Akak tak sangka perangai kamu macam ni , Adam. Akak ingat kamu ni.."
"Saya bukan sengaja. Saya terpaksa!" Luah Adam perlahan. Belakang telinnya digosok perlahan. Matanya hanya mencrun, mmandang meja.
"Terpaksalh sangat, ka? Eh Adam, awak ni , kan... Luaran saja nampak baik, tapi sebenarnya ... jahat sangat!" luah salwa. Gram. Banyaklah dia punya terpaksa.
"Saya terpaksa, sebab... saya sukakan Afnan. Dengan cara itu saja, say boleh elakkan Doktor Syed daripada terus rapat dengan Afnan!" Mata Tasnem mmebulat. Dia sudah kehilangan suara untuk terus berkata-kata. Wajah Salwa dan Mastura dipandang bersilih ganti sebelum pandangannya terhenti ke wajah Adam Naufal yang nampak beria-ia.


Afnan Tasneem perlu terima kenyataan yang dirinya dipermainkan. Adam Naufal sudah bertunang.
"Afnan! Awak baut apa dekat sini?" soal Adam. Matanya bersilih ganti memandang ke arah gadis itu dan juga ahi keluarganya yang turut ada bersama.
"Kami saja jalan-jalan dekat pesta konvokesyen, teringat pula sesi kami hari ni. Itu yang kami datang sini," balas Mastura aebaik sahaja di belakang Tasneem . Sempat juga dia curi-curi memandang gadis manis yang berjubah hitam pekat bercorak bunga-bunga berwarna kelabu yang berdiri elok disisi Tasneem.
"Oooo...errr..macam tu," balas Adam sedikit teragak-agak seperti ada yang tak kena.
"Eh, Adam. Kamu tak nak kenalkan kami pada mak dengan ayah kamu ke ? " soal Mastura.
"Aaa... oh ya, tak ya juga, kan. Abah , ummi. Ini Kak Mastura , Salwa dan juga Tasneem. Mereka bertiga ni kerja dekat tempat yang sama dengan penyelia luar Adam. Doktor Syed. Kak Mas, ini abah dan ummi saya. Budak lelaki dua orang ni , adik saya dan yang ini...."
""Saya Husna. Tunang Abang Adam," balas gadis itu sambil menghulurkan tangan ingin bersalaman dengan Tasneem yang berdiri paling hampir dengannya. Gadis itu tersenyum manis.
Tunang?
Tasneem terpaku. Wajah putih suci Husna yang bertahi lalat manis di hujung bibir dipandang tanpa berkerdip. Jadi, gadis manis dihadapannya ini rupa-rupanya tunang Adam. Jadi dia....

Berita kematian mama dan papa yang mengejutkan Tasneem, membuatkan dirinya tiada tempat untuk bermanja lagi tapi keputusan Doktor Syed mengejutkan diri Tasneem dan Aleesya.
"Pa? No! papa pun bersetongkol dengan Syed juga? Pa... Papa tahukan Aleesya sayangkan Syed? Papa tak boleh buat macam ni. Papa tahukan Aleesya tak boleh hidup tanpa Syed?!" marah Aleesya. Esakannya semakin menjadi-jadi. dia sudah jadi hilang arah apabila papa turut bersetuju. Mama pun sama!"
"Sudahlah sayang, mengucap banyak-banyak. Kita kena hormat keputusan Nadz. Soal hati ni, tak boleh dipaksa-paksa," Pujuk Auntie Juhara tapi tangannya lantas ditepis oleh anak tunggalnya itu.
"Syed , tolong I Syed, You jangan buat I macam ni. I betul-betul sayangkan yaou. Kahwin dengan I, Syed. I janji, I akan ikut semua cakap you.I janji, Syed... I Janji," ucap Aleesya bersungguh-sungguh sambil melutut dihadapan Syed Nadzhan. Syed Nadzhan mengeluh perlahan sebelum kepalnya digelengkan. Biarpun hatinya sedikit terusik dengan kesungguhan Aleesya, tapi keputusannya masih tak berubah. Tetap sama.
"I minta maaf, Aleesya. I tetap dengan keputusan I untuk berkahwin dengan Tasneem sebab...I sayangkan dia." 


7 comments:

  1. bestlah!! >.< novel ni dah ada kat pasaran ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. novel ni dah ada kat pasaran bulan feb 2013 yg lepas.... akhir bulan 4 nanti ada pesta buku kat PWTC, ada potongan RM5.00 dari harga biasa... . kalau beli online dapat potongan RM3.00 ... di karyaseni.

      Delete
  2. best lor novel nih.. saye laki pon trtarik ngan novel nihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cerita ni santai dan kelakar ..best ... Jarang ada orang lelaki komen tentang novel ... Hhhmmmm

      Delete
  3. nOvel ni mmng besssssssstttttttt sgt .. pengarang yg sama "kahwin Ganti"
    Dua2nya Besttt .. xmenyesal beli

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kahwin ganti akak tak ada ...lagi ..

      Delete
  4. Saya baru beli novel ni. Ya ampun....sweetnya Anim dengan Dr Syed. Saya tersengih2 seorg diri baca novel ni. Klu boleh nak minta penulis sambung kisah Anim & Dr Syed....kisah dorang bila Anim dah habis belajar & bila dorang dah ada anak. Macam tak puas hati ending dia macam cepat je.

    ReplyDelete