Saturday, 13 April 2013

NOVEL PELANGI CINTA BUAT SUAMI


Percayalah kasih.... kesetiaan ini, kesetiaan yang tak kau duga.

saya ikuti E-novel Pelangi Cinta Buat Suami di laman blogs Acik lana awal tahun lepas. Sempat juga bertanya dengan Acik bila novel E-novel ini akan di bukukan. Masa tu Acik Lana cakap dia akan siapkan menu skrip abang putra dulu lepas tu kerana permintaan terlalu ramai Acik Lana menyiapkan Menuskrip Abang Kimi. Dan kini impian untuk memiliki Novel ini tercapai juga. setelah setahun menunggu. Pada pendapat saya jalan ceritanya ada sikit kelainan. Terus terang saya katakan ini novel yang paling best dari Acik Lana. Ini novel ke lima dalam masa 3 tahun . Novel setebal 823 mampu membuatkan pembaca dibuai dengan perasaan sendiri . Menangis , tersenyum dan pelbagai rasa. Jom ikuti kisah cerita ini .

Novel ini menceritakan kegigihan seorang perempuan mencari cinta yang diidamkan. Bertemu dengan Tengku Qalif bukan impiannya tetapi bila Imanina terbaca sebuah diari milik Tengku Qalif lalu Imanina jatuh cinta. Ini kerana cinta yang diimpikan ada pada Tengku Qalif. Tengku Qalif seorang duda yang baru kematian isteri tak mampu menerima kenyataan. Mengurung diri dan meratapi itulah rutin hariannya. Imanina menawarkan diri untuk berkahwin dengan Tengku Qalif di anggap kerja gila tetapi akhirnya mendapat restu. Tengku Qalif yang sukar memadamkan kenangan indah bersama arwah isterinya Liyana membuatkan Imanina lebih bersabar dengan kerenah suaminya. Cacian dan maki itu adalah bahasa harian yang perlu diterima. Keadaan itu berubah bila Amri sahabat baik Tengku Qalif datang menghulurkan bantuan pada Imanina. Keadaan itu lebih parah lagi Shauqi terus mencari peluang. Saat indah bersama dilalui bersama. Imanina yang mendambakan cinta dari Tengku Qalif akhirnya tercapai. Disaat cinta kian mekar mereka diuji . Tengku Qalif diserang lanun ketika berkerja di Myanmar dan lebih menyayat hati ianya berlaku didepan mata Imanina. selepas kejadian itu separuh jiwa Imanina pergi. Keadaan sama apa yang berlalu Tengku Qalif dulu. Dengan kehadiran Humaira Imanina bangkit semula. Kesetiaan tidak pernah pudar demi suami tersayang walaupun Imannina tahu Shauqi sentiasa menanti. Di saat hati Imanina ingin dibuka untuk lembaran baru. siapa akan menyangka Tengku Qalif kembali . Tengku Qalif disahkan hilang ingatan akibat kecederaan yang lalu. Tanpa rasa jemu Imanina menjadi pelangi cinta buat suaminya.


Sinopsis dari kulit novel
Kata orang cinta itu mampu hadir dari pelbagai rupa, segi dan cara. Kadangkala datangnya langsung tidak mampu diramal oleh jiwa, begitu saja.

Imanina : Kerana sebuah diari, perasaan cinta di hati wujud serta merta. Dia terpesona, kagum dan terpukau dengan kata-kata indah itu kerana menyedari betapa beruntungnya menjadi wanita yang dikasihi seorang suami dengan sepenuh hati.

Tengku Qalif : Cintanya kepada Liyana umpama langit yang tidak bersempadan, umpama udara yang
memenuhi bumi, dan sebuah kehilangan membuatkan separuh nyawanya mati. Kerana cintanya satu, mustahil untuk dia memberi rasa serupa kepada yang kedua.

Menyedari keadaan Tengku Qalif yang bagaikan 'mayat bernyawa' Imanina tekad mahu membahagiakan lelaki bergelar duda itu. Namun Tengku Qalif berterusan menolak dan menepis setiap bantuan darinya.

Dan ketika Imanina melamar Tengku Qalif dengan sebuah perkahwinan, perasaan benci di hati kian memuncak. Semakin jauh mengelak, semakin dekat Imanina menghampiri. Dan kerana sebuah cabaran, akhirnya Tengku Qalif terpaksa bersetuju untuk menikahi Imanina.

Perkahwinan yang awalnya dialas dengan kebencian perlahan-lahan berubah menjadi perkahwinan kedua yang terlalu bermakna untuknya. Ketika bahagia merantai hubungan mereka, ada malang datang bertandang. Perpisahan tidak terduga meletakkan Imanina di tempat Tengku Qalif seperti suatu masa dahulu. Sama tidak berbeza.

Namun kemunculan seorang lelaki di pertengahan jalan sengsara membuatkan hati Imanina terbelah dua. Perlukah dia kekal setia dengan sumpah janjinya kepada orang yang telah tiada? Dan ketika tangan bersedia untuk menyambut huluran cinta yang lain, ada sesuatu merentap
semula tangannya.

Dugaan masih mendatang dan mungkinkah selepas ribut, taufan dan hujan, pelangi itu masih kekal setia di langit?

“Percayalah kasih… kesetiaan ini, Kesetiaan yang tak kau duga.”

Petikan - petikan menarik dalam novel.
Pertemuan tanpa dirancang hati bertanya mengapa Tengku Qalif berkeadaan begitu?
"Abu Dhabi? Dekat Dubai sana tu?" Bulat mata Imanina memandang wajah uminya. Patutula kacak benar, dah terbias-bias raut wajah Pak Arab rupanya.
"Dia kerja kat sana ke umi?"
"haaah.. engineer kata Puan Sri.Tapi , lepas ni dia dah tak balik sana dah kut. Dia tengah lemah semangat lagi tu. Agaknya kalau dibiarkan tak berubat, memang trauma sampai ke sudah la." Puan Salmah mengeluh perlahan. Simpati mengenangkan nasib anak lelaki majikannya itu. Dia memang tidak pernah lupa ketika Puan Sri Khalida meluahkan perasaan kepadanya dengan linangan air mata beberapa bulan yang lepas .Kesedihan itu berjangkit di hati sendiri sampaikan dia pun ikut sama menangis. Dia faham naluri seorang ibu , dan melihat Tengku Qalif menderita seperti itu bukan sesuatu yang mudah. Anak yang selama ini cergas, yang kuat dan gigih berkerja tiba - tiba hilang semangat untuk meneruskan hidup. Hati ibu mana yang tak sedih.Melihat air muka uminya yang keruh. semakin meronta -ronta hati Imanina mahu mengorek cerita.
"Trauma? Kenapa pulak dia nak trauma umi?"
"Hmmmm.. Tngku Qlif tu baru aje kahwin enam bulan lepas." Imanina semakin giat menumukan perhatia. matanya tekun memerhati gerak mulut umi yang bercerita. Oh... dah kahwin mamatgarang tu rupanya. Siapalah wanita yang malang sangat dapat lelaki handsome tapi takde adab macam t? Bercakap dengan menjerit sama aje, tak ada beza. Sempat pula Imanina mengutuk dalam hati.
"Lepas dia kahwin, dia bawak wife dia balik Dubai. Homeymoon sekalilah kata Puan Sri. Tapi baru dua hari dekat Dubai, Tengku Qalif dengan isteri ddia accident. Accident teruk, kereta bertembung dengan lori." Berderau darah Imanina mendengar cerita itu. Bagaikan ternampak-nampak diruang mata pertembungan antara kereta dengan lori. Pasti tragis, pasti sangat ngeri. Nauzubillah!
"Hmmm... wife dia meninggal dekat situ jugak. Tengku Qalif pulak koma sebulan. Lepas tu , bila dia sedar dia terus tanyakan arwah isteri dia. Tapi itulah , Allah lagi sayangkan arwah isteri dia tu. Meninggal masa honeymoon, dah takdir dia. Hesy, sedih umi kalau ingat-ingat balik crita ni." Puan Salmah menggelengkan kepalanya perlahan mengenangkan kisah itu. Tidak dapat dia gambarkan perasaan Tengku Qalif yang kehilangan isteri pada saat-saat indah begitu. Imanina menelan liur. Jadi Tengku Qalif menangis sedih kerana pemergian isterinya? Sudah hampir setengah tahun, namun Tengku Qalif masih meratapi pemergian isterinya. Ya Alllah... wujud lagi lelaki seperti itu didunia ini. Lelaki yang.... lelaki yang selam ini kewujudannya dinafikan oleh Siti dan Kiara. Lelaki yang menepati ciri-ciri lelaki idamannya.

Setelah terbaca dairi Tengku Qalif , Imanina jatuh cinta dan dia ingin memiliki dan merasai cinta itu. Kebencian dan kemarahan menjadi teman rapat Tengku Qalif dengan tindakan Imanina.
"Apa ni Tengku? Janagnlah nak berdrama tengah-tengah hujan macam ni, orang tengoklah!" Dia cuba menepis tangan gagah yang masih kuat menyakiti bahunya.
"biarlah orang tengok. I don't care! kau tahu malu ke perempuan? kau tahu malu ke, hah?!" tengking Tengku Qalif sekuat hati. Panas dan mendidih darahnya gara-gara perangai perempuan sorang ini. Nampak saja bertudung litup, tapi dalam kepala berselirat dengan idea jahat. Demi Tuhan, dadanya terasa mahu pecah keran terlalu marah dan geram. Bertimbun-timbun kata makian mahu meluncur keluar daripada mulutnya sampai dia tidak tahu mahu dimulakan dengan yang manasatu. Wajah Imanina yang berkerut-kerut menahan kesakitan dipandang penuh rasa benci.
"Apa motif kau hasut mama aku suruh kita kahwin? Kau ni bangsa perempuan jenis apa, hah? Dasar muka tembok! Kau ingat aku teringin sangat ke nak beristerikan perempuan jijik macam kau ni?" Terpejam mata Imanina mendengar jerkahan kasar itu. Nampaknya tekaan dia tidak silap, Puan Sri Khalida sudah membuka mulut, sebab itulah Tengku Qalif mengamuk bagai nak gila sekarang. Nafasnya yang sesak kerana ketakutan ditarik panjang. Dia perlu tenang, dia tidak boleh panik dan takut. Perlahan dia mengangkat muka memendang raut wajah lelaki tinggi itu.
"Tengku, kita boleh bincang baik-baik kan? Tak payahlah nak buat mavam ni, sakit tahu tak!" Dia masih cuba meleraikan cengkaman lelaki itu dibahunya namun engku Qalif semakin mengganas. Sekali lagi tubuhnya dihentak ke kereta. Sakit di dada, dia akhirnya terbatuk - batuk , Pertama kali kena belasah dalam hujan , rasa nakpengsan dibuatnya.
"Aku tak nak bincng apa-apa dengan kau, Aku cuma nak kau tarik balik cadangan bodah kau yang kemaruk sangat nak jadi menantu mama aku!" Suara Tenggu Qalif masih melenting tinggi.
"Buang niat kau nak jadi menantu orang kaya. Sebab orang macam kau ni tak layak nak dibuat isteri pengemis pun kau tak layak nak dibuat isteri! Jadi isteri pengemis pun kau tak layak, lagi berangan nak jadi isteri aku?!" Imanina tersentak, Menyirap darah panasnya sampai ke kepala. Telinga pula berdesing dengan kata-kata jahat dari mulut lelaki itu. Dengan berani dia menentang wajah Tengku Qalif yang masih tegang.Dalam hujan yang semakin lebat, dia tidak terasa sejuk langsung. Tubuhnya panas berbahang, rasa nak sepak-sepak orang.
"Cantiknya bahasa Tengku.... tinggi sangat ke darjat Tengku tu sampai nak hina saya macma ni?" soal Imanina bengang. Suka, suka juga tapi kalau maruah dah diinjak-injak macam ni, mana boleh dia menahan sabar lagi.
"Kau ni memang jenis perempuan tak bermoral. Kau buat baik dengan mama aku sebab kau ada niat... Hey, aku tahulah niat kau. Kau nak kikis harta mak apak aku, kan? Tengok muka kau pun aku tahu perangai kau macam mana. tak payah kau berlakon alim plak. Aku tak terpedaya11" tempelak Tengku Qalif berang. angannya beralih pula ke wajah Imanina sebelum mencengkam kasar dagu gadis itu. Bulat matanya apabila Imanina menepis tangannya tanda menentang. Berani betul perempuan gila ni!
"Excuse me? Kalau saya nak harta benda mak bapak orang, saya takkan pilih anak orang kaya yang gila meroyan macma Tengku ni! Baik saya pilih orang kaya yang ada kerja, yang handsome dan kemas. Tak busuk dan rajin mandi tahu tak?" balas Imanina senafas.

Majlis pernikahan mereka terus berlangsung.
"Alhamdulillah..." desis bibirnya perlahan. Imanina memejam rapat matanya dan menghayati setia rasa indah yang menjalar ke dalam hati. Kedengaran hingar-bingar suasana di sekeliling dengan ucapan kesyukuran. Mana tidal bersyukurnya, pengantin lelaki hanya berjaya melafaz akad nikah pada lafaz yang kelapan. Tujuh kali Tngku Qallif gagal menyebut lancar namamya di dalam lafaz akad sebebntar tadi. Tegagap-gagap penuh resah dan beberpa kali dia lihat lelaki itu meraup wajahnya. Walaupun payah dan penuh jerih menahan perasaan, akhirnya dia sah juga menjadi milik Tengku Qalif . Milik yang sah, milik yang mutlak. Di seballik rasa bahagia, dia tahu tidak mudah untuk Tengku qalif melalui situasi seperti sebentar tadi. Apatah lagi namanya yang menjadi sebutan lidah Tengku Qalif, bukan nama arwah Liayana. Seketika matanya mengerling wajah Tengku Qalif yang berubah kemerahan.Lelaki itu tunduk sahaja menadah tangan ketika kadi mengtuai bacaan doa.
"Nina, upacara batal air sembahyang." Bisik Puan Salmah ke telinga anak gadisnya. Imanina yang cantik dalam sepersalinan kebaya labuh barwarna putih segera mengangkat muka memandangnya. Cantik sekali wajah Imanina disolek begitu. Imanina jarang bersolek beria-ia, dan sesekali disapu pelbagai jenis alat mekap, memang naik seri di wajah mulus itu. Dia mengukir pula senyuman. Jelas dari riak wajah itu, Imanina kelihatan sedikit gementar dan takut.
"Jangan risau umi ada teman kat sini." Imanina tersenyum kelat dengan pujukan uminya. Suasana yang agak riuh diruang tamu rumah keluarganya itu bagaikan sunyi serta-merta apabila anak mata melekat kearah Tungku Qalif. Tidak ada segaris senyuman di raut tampan itu, hanya riak kelat dan air muka yang keruh. Dia segera menundukkan kepala ketika langkah lelaki itu semakin menghampiri.


Cabaran hidup bersama Tengku Qalif dimarah dan dimaki dah lali pada Imanina ,  tapi bila Tengku Qalif ingin melafazkan yang satu itu Imanina tak sanggup 
"Kau in tak sekolah tinggi ke apa?" Mata terbeliak luas dengan soalan daripada bibir suaminya. Kepala diangkat sedikit mencari wajah lelaki itu. Tajam Tengku Qalif merenungnya dari sana. "Errrr.... sorry?"
Tengku Qalif merengus geram. Wajah Imanina yang terkebil-kebil di atas katil dipandang tepat.
"Kau tahu hari dah malam, kan.... yang kau melangut tepi jalan tu kenapa?" Imanina mengigit bibir. Oh, pasal semalamlah ni. hesy, tanya molek-molek tak boleh? Cuba tanya dengan nada lemah lembut, mesra-mesra, barulah sedap sikit nak dengar. Gumamnya di dalam hati.
"Habis tu, kalau tak duduk tepi jalan, Nina nak kena duduk tengah jalan ke apa?" balasnya bersahaja. Bantal peluk dicapai dan dipeluk rapat ke dada.
"You think that's funny?" tingkah Tengku Qalif serius. "Kalau dah tahu diri tu perempuan, pandai-pandailah jaga diri. Duduk dalam kereta diam-diam sampai aku sampai, susah sangat ke nak buat macam tu?" Senyuman secara sembunyi terukir di bibir Imanina. Panjang ayat-ayat Tengku Qalif hari ini. Selalunya sepatah ditanya, sepatah dijawab. "Dalam kereta panaslah, lepas tu bukak tingkapnyamuk masuk pulak." Tengku Qalif mendengus geram. Sakit jiwa dengan reaksi selamba Imanina."Kau lagi takut nyamuk daripada mat rempit? Idiot?" Tajam mata Imanina menjeling suaminya. Suka-suka hati aje kata orang Idiot! Namun terkenangkan Tengku alif itu suami merangkap super heronya, dia menelan juga rasa perit itu.
"Hmmmm... manalah Nina tau dekat situ ada mat rempit."
"Apa yang kau tahu? Semua benda tak tahu!!" tempelak Tengku Qalif geram. Dia bangaun dan menapak ke arah katil. Imanina nampak terusik dengan keatangannya, gadis itu menekup bantal rapat ke muka. Tangan mencekak pinggang dengan tubuh tegak berdiri dihadapan katil.
"Listen here, aku nak cakap something dengan kau." Imanina mengintai wajah serius Tengku Qalif di sebalik bantal. Dia tidak sedap hati, dia tahu "Something" itu pasti hubungan mereka berdua. Kapala digeleng laju."Nina tak nak cerai!"
"What?" Tengku Qalif menjongket keningnya. Pandai pula Imanina meneka apa yang ada didalam kepalanya. "Buat apa kau nak hidup dengan aku? Aku takkan cintakan kau, jadi kau jangan nak buang masa untuk mencuba. Stop wasting my time and stop wasting yours." Kasar Imanina mencampak bantal yang menyembunyikan wajahnya ke atas katil. Dia bangkit duduk dngan pandangan menentang wajah Tengku Qalif dengan berani.
"Apa pun yang berlaku, Nina tak nak bercerai. Nina akan jadi isteri Tengku sampai bila-bila. So, jangan nak sebut-sebut pasal ni lagi , boleh?" Bulat mata Tengku Qalif mendengar kata-kata tegas Imanina. BBerani betul perempuan gila ni sound dia macam tu!
"Apa kena dengan kau ni? Kau gila ke apa? Aku tak nak perkahwinan ni, aku tk nak hidup dengan kau la!" Imanina cuba bertenang. Bukan dia tidak tahu sekeras mana hati suamiya sudah ditambak dengan bayangan arwah Liyana, dia perlu bijak menyusun strategi. Keras tidak harus dilawan dengan keras juga.
"Please Tengku, I want to make our marriage work and..." tidak sempat menghabis kata. Tengku Qalif sudah mngangkat tangan menyuruhnya diam.
"Nonsense! Perkahwinan ni takkan berjaya, Kau faham tak? Aku takde perasaan pada kau, dan aku tak nak seksa kau lagi, kau faham tak?" tuturnya bergetar. "Aku tetap akan tamatkan perkahwinan ni. Kau boleh bebas cari lelaki lain yang boleh sayangkan kau." Kabur pandangan Imanina dengan air mata. ""No, kita takkan bercerai. Nina dah jumpa lelaki yang Nina sayang dan inta, Nina takkan mengalah! Nina sayang dan cintakan suami Nina, Nina cintakan Tengku." Tengku Qalif merengus geram.




Kehadiran Syauqi dan Amri memberi ruang untuk Tengku Qalif mengenali Imanina , isteri yang dibiarkan mencari cintanya dari dulu .

"I can do that." Tengku Qalif tersenyum -senyum pula. Mata Imanina yang terkelip-kelip tanda tidak faham membuatkan senyumannya makin melebar.
"Do what ?"
"Heret kau atas stage tu."
"Huh, for what?" duga Imanina. Kening dijongket sebelah, buat aksi bertanya penuh kerek.
"TO show the world that you are mine." Balas Tengku Qalif dengan senyuman kecil Imanina mengalih pandang ke sisi. Berderau darahnya dengan kata-kata lelaki itu. Bila Tengku Qalif garang- garang, dia sakit jiwa , tapi bila romantis macam ni, rasa nak pecah pulak hatinya.
"Kenapa? Tak suka kalau orang tahu kau ni isteri aku?" Nada suara Tengku Qalif mula berbaur syak wasangka. Emosi terlebih.
"Bukan macam tu, memang dari dulu ornag dah tahu Nina ni isteri Tengku."
"Shauqi tak tahu pun ," pintas Tengku Qalif laju. Pantas Imanina mengerling wajah suaminya, ada riak cemburu dan air muka lelaki itu berubah sedikit serius.
"Sebab Nina tak sempat nak begitahu dia.:
"Boleh pulak tak sempat ya? Empat jam ke nak sebut 'I'm married'?" sindir Tengku Qalif. Berubah emosinya tatkal nama Shauqi disebut-sebut, terasa pedih di dada. Mamang perasaan cemburu itu ada, lagi-lagi dengan lelaki seperti Shauqi dan Amri yang begitu rapat dengan isterinya.
"Tengku jealous?" Imanina tersenyum kecil. Matanya menatap wajah Tengku Qalif yang beralih memandang ke sisi. malulah tu nak mengaku. "Tell me, Tengku jealous ye?"
"Why? Tak boleh?" Lelaki itu kembali berpaling memandangnya, masih mempamer wajah serius. Imanina tergelak kecil.
"Siapa kata tak boleh? Nina cuma nak tau supaya Nina boleh pujuk hati Tengku yang sakit tu." Gilirannya pula mengucup tangan tengku Qalif. Lelaki itu tidak menolak, sebaliknya kian mengeratkan tautan jari-jemari mereka.
"Hmmmm.... don't you know that jealousy is a sign of..." kata-kata terhenti, Tengku Qalif mengetap bibirnya. Pandangan sekali lagi bergayut dengan anak mata Imanina yang redup menanti kata-katanya bersambung.
"Sign of what?" tanya Imanina buat-buat tidak tahu. Tengku qalif tersenyum kecil , Imanina memang sengaja mahu memerangkapnya. mahu dia meluahkan sesuatu yang begitu payah untuk meniti dibibir. Perlahan- lahan jari jemarinya merayap dipipi Imanina. Dielus-elus lembut penuh kasih dan sayang. Betapa banyak masa sudah dipersiakan gara-gara menegakkan ego hati sendiri. Dan kali ini dia berharap benar segalanya belum terlambat. Dia mahu membahagiakan Imanina, mahu meneruskan langkahnya yang pernah terhenti suatu ketika dahulu. 
"It is a sign of love , my dear." Bisiknya lembut. Lebar senyuman terukir dibibir Imanina. Syahdu mendengar pengakuan berlapik suaminya.
"Maknanya Tengku dah sayangkan Nian?" soalnya dengan mata berkaca-kaca.
"Hmmm... sikit." Mati senyuman di bibir gadis itu. Tengok Qalif tergelak kecil, kemudian pipi Imanina dicuit lembut. "Sikit-sikit, lama-lama jadi bukit, kan?"
"I don't want bukit la, I want your love." Balas Imanina dengan cebikan kecil dibibir. demi Tuhan , macam tak percaya dengan tengah merajuk mengada-ada dengan suaminya. Kalau difikirkan balik sikap tengku Qalif yang dahulu. Mahu dia kena jerkah kalau buat perangai macam ni.

Cinta yang diimpikan bagai sinar pelangi
Imnina cukup bahagia , bila impian dicintai oleh si suami tercapai.
"Sayang ni tengahfikir apa? Sayang flashback pasal take ke ? Suka?" Usik Tengku Qalif dngan kening dijongket - jongket ke atas. Lucu melihat wajah isterinya yang tertunduk - tunduk. Imanina menggigit bibir. Berdebar- debar saat terpandangkan renungan menggoda suaminya yang kebelakangan ni semakin kerap menghilangkan denyutan nadinya. Lemah seluruh badan.
"Errr... mana ada," balasnya perlahan.
"Mana apa apa? Mama ada flashback or mana ada suka?" Kelu lidahnya mahu membalas pertanyaan hangat itu. Nak kata tak suka, dia suka sebenarnya. Pengalaman baru yang begitu manis telah dia lalui bersama suaminya. Mungkin dia cuma mengelabah, takut dan sedikit panik . Dia mana biasa dengan kemesraan sebegitu. Suaminya lainlah, sudah ada pengalamankata orang, Sudah biasa meluahkan rasa cinta dan kasih melalui sentuhan -sentuhan fizikal.
"Kenapa diam sayang?" tengku Qalif tersenyum. Perlahan dia bangun dan menapak ke belakang Imanina yang masih kaku diatas kerusi. Badn ditundukkan dan erat dia melingkarkantangannya mengepung tuduh isterinya. Sekilas pipi itu dikucup penuh kasih. Sudah menjadi mejadi kegemaran dia sekarang memeluk dan mencium Imanina.
"Sayang tak suka abang buat macam tu" Soalnya lembut ditelinga Imanina yang tidak bertudung. Imanina kaku menahan getaran di dada yang berkocak deras. Seram sejuk seluruh tubuhnya dengan kemesraan mereka berdua. Liur terasa kesat untuk ditelan, tekak pula tiba-tiba saja kering dan perit.
"Errr... taklah , mana ada tak suka." Balasnya tersekat-sekat. Terasa pelukan lelaki itu yang semakin kejap. semakin hebat jantungnya berpalu.
"Hmmmm.. then I would say, your probably like it?" Berkerut - kerut dahi Imanina dengan soalan itu. Aduhai... nak mengaku suka macam tak sesuai aje.
"Sayang, jawablah." 
"Abang ni." Bibirnya diketap rapat. "Abang ni suka tanya bukan-bukanlah. Tengku Qalig tergalak kecil. Semakin seronok mahu mengusik isterinya yang pemalu itu. Dia tahu Imanina tidak menolak apa yang berlaku, jelas Imanina tutur sama mencari kesesuaaian rentak antara mereka berdua petang itu membuatkan jiwa dia semakin teruja.


Namun Pelangi yang dilakarkan kini gerhana. Imanina menyaksikan sendiri suaminya diserang lanun.
"Stop it! I said stop it! Please stop hurting him!" jeritnya umpama diserang histeria. Tangannya menggagau ke hadapan, menggoncang skrin lap-topnya dengan harapan penjahat-penjahat itu mendengar jeritannya. Demi Tuhan, Kalaulah dia boleh menembusi skrin itu. Jeritannya mengundang perhatian manusia-manusia bertopeng itu. Salah seorang daripada mereka menghampiri komputer diselah sana , melambai-lambai ke arahnya. Imanina kian panik apabila melihat lelaki yang memegang senjata mengacah-acah senapang itu ke kepala suaminya syang sudah terjelepok lemah.
"Please... please let him go. I'm begging you, please!" jerit Imanina bersama tangisan yang menggila. Dia tidak tahu sama ada penjenayah itu faham atau tidak dengan permintaannya, cuma dia benar-benar berharap Tengku Qalif dilepaskan dengan selamat. Terhentak perit perasaan Imanina apabila lelaki durjana itu berkongsi ketawa melihat dia menangis-nangis disini. Langsung tidak tersentuh hati, jauh sekali mahu bersimpati dengan tangisannya... Ya Allah .. manusia apa yang kejam benar ni?
"Abang ! Abang wake up , abang!, abang kena kuat. Abang kena selamat. Abang kena balik jumpa Nina. You promised me! get up, abang!" jeritnya lagi. Suaranya kian serak kerana terlalu kuat menjerit dan meraung-raung. Imanina lihat suaminya mengangkat sedikit kepala, memandang lemah kepadanya. Dia menerpa ke skrin lap-top dipegang erat seolah-oleh mahu lelaki itu nampak dia berada disini.
"Please abang... get up." rayunya dengan suara tenggelam timbul. Baru saja suaminya bergerak-gerak untuk bangun, lelaki berbadan gampal itu menghentak keras tubuh Tengku Qalif dengan kaki. Imanina menekup mulut melihat kekejaman itu. Demi tuhan, dia tidak kuat mahu menyaksikan semua ini. Sampai setakat mana mereka mahu mendera suaminya? Salah seorang penjenayah itu bercakap-cakap dengan rakannya sambil ketawa. Mereka kemudian serntak memandang kearahnya, memnuatkan jantungnya seolah-olah terhenti. Dia bagaikan mengerti apa yang cuba dilakukan oleh manusia-manusia kejam itu. kepalanya digrlrngkan beberapa kali, air mata kian deras mengalir ke pipi. Tidak!

biarpun kejadian itu telah berlalu beberapa tahun. Imanina masih menunggu suaminya pulang dan kehadiran Humaira menyuntik semangat dirinya. Biarpaun Shauqi setia menantinya.
"She's adorable.."
Pujian Shauqi itu melarikan pandangan mata Imanina ke seraut wajah cerah yang kemas dan rapi. Dia tahu Shauqi sayangkan Humaira, jelas semua rasa itu terpancar dimata redup lelaki itu.
"Thanks.  Tapi you jangalah manjakan dia sangant, I tak larat nak layan dia nanti."
"Then, biarlah I yang layan dia," balas Shauqi dengan mata masih memandang ke arah Humaira.
"Dekat sini memanglah you boleh layan , tapi bila dekat rumah I yang penat. Maira tu sekarang kaut sangat merajuk tau, I tak boleh nak tegur sikit pun," adu Imanina meluahkan rasa. Memang betulah, Humaira tu kalau ditegur sikit saja terus menangis. Manangis tak apa lagi, ini sibuk suruh panggilkan Shauqi untuk jadi pemujuk.
"Kalau macam tu, biarlah I jaga Maira dekat rumah you jugak." ersentak hati Imanina dengan Kata-kata lembut itu. Dia berpaling ke kiri, manatap tepat ke wajah Shauqi yang merenungnya lembut. Ah, lelaki ini tidak habis-habis mahu menggodanya.
"Nina, I realy mean it." Imanina menarik panjang nafasnya, anak mata segera dilarikan ke arah Humaira yang masih leka disana.
"Please don't fall in love with me Qi."
"I probably will at some point." Laju kepala Imanani berpaling semula ke sebelah kiri.
"Qi berapa kali I nak cakap dengan you I tetap tunggu suami I sampai bila-bila."
"I Know, but my mind won't let you go. I sayangkan you Nina, I sayangkan Maira," balas Shauqi bersunguh-sungguh. 
"Berapa banyak lagi I perlu buktikan pada you? Nina, please bagi I peluang." Berderau darah Imanina dengan permintaan Shauqi. Selama ini memang lelaki itu sedah berterus terang tapi tidaklah sampai mendesak begini.
"Qi , I tak boleh ."
"Stop saying you can't. you can , but you choose not to. Nina, apa kurangnya ? Apa yang you tak suka pasal I? Tell me, I akan ubah semuanya demi you dan Maira." Semakin tak tenteram perasaa Imanina. Walaupun kata - kata Shauqi tidaklah terlalu kuat, namun dia masih bimbang juka ada telinga-telinga yang mendengar.
"Tolonglah Qi.... semua ni tak ada kaitan dengan you, semuanya diri I sendiri. I tak boleh cintakan you."
"Okey, I akan tunggu."
" No, semua tu tak akan berlaku."
"If it supposed to happen, it will. Nina , you tak pernah tahu sebab you tak pernah cuba. I tahu I mungkin tak sehebet arwah suami you, tapi I akan cuba jadi yang terbaik untuk you dan Maira." Tajam mata Imanina memandang wajah Shauqi yang masih beriak tenang.
"How dare you said that!" Shauqi terpinga - pinga memandang wajah Imanina yang berubah tegang.
"Err... what?"
"Apaa hak you nak panggil husband I tu arwah? Dia belum mati you tahu tak?" marah Imanina geram. Hatinya perit, terluka dan tercarik dengan gelaran itu. Berkali-kali dia sudah mendengarnya dan dia rasa semua itu tidak adil. Kenapa perlu memberi gelaran orang yang sudah mati kepada suaminya yang belum tentu mati itu.7

8 comments:

  1. pesal tak ader yang komen niehh.. citer nie saya pun dah follow kat blog.. tapi tak berkesempatan lagi nak membeli.. hanya dalam list wajib beli lagi... dan baca review akak buat saya tak sabar nak pegi beli..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahhaha ... kasih laaa yang orang pertama komen ... ini novel acik lana yang paling best. Pepatah orang tua pernah ckp .... Jauh perjalanan luas pemandangan .... Acik memperbaiki setiap novelnya dan ini hadiah yang terbaik untuk peminatnya...

      Delete
  2. penggunaan bahasa inggeris banyak tak dlm novel ni?....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hamdan .. untuk novel Acik Lana ni tak bayak sangat penggunaan bahasa inggerisnya ... penggunaan bahasa inggeris pun sebab gaya hidup moden .

      Delete
    2. terima kasih di atas koman akak... saya ni kurang faham sikit bahasa inggerisnya... menganggu kesoronakkan bacaan ja.he3....

      Delete
    3. sama- sama hamdan ... sebenarnya penggunaan bahasa inggeris dalam novel boleh mempertingkatkan diri kita untuk terus belajar. akak masih pun belajar kekadang ada juga yg tak faham terpaksalah buka kamus ... tak perlu rendah diri sangat ... Insyaallah semoga dipermudahkan ...

      Delete
  3. Salam eizzara dan pengikut blog eizzara, saya dah khatam novel ni...memang best sy bagi 4 bintang walau masih ada unsur kawin paksa, tapi acik lana menulis novel ni dengan cara tersendiri dan saya tertarik dgn keteguhan cinta Nina terhadap Tengku Qalif...sangat menyentuh hati....terutama selepas TQ hilang ingatan...sob sob..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jue-diva.... akak memang pengikut acik lana .. kerana ceritanya ada kekuatannya sendiri. Tetapi novel pelangi cinta buat suami yang berbaik. Dengan olahan yang lebih matang sangat menyentuh hati pada sesiapa yang membacanya.....

      Delete