Wednesday, 7 January 2015

NOVEL AWAK SUKA SAYA TAK ?





Review pertama saya 2015 .Entah kenapa novel ini menjadi perhatian saya. Patutlah peminat novel menyuruh saya baca. memang best gila. Ini antara terbitan terawal dari Karyaseni . Masa saya beli novel ini, sudah mempunyai cetakan ke 17. Hebatkan novel ini... pasti best. 

Sebelum ini ramai komen menggalakkan saya membaca novel Melur Jelita. Penulis kata ini novel ini penuh dengan kasih sayang , Jadi saya percayakannya. Bermula dengan muka surat pertama hingga ke akhirnya saya suka cerita ini. Mungkin saya mula jatuh cinta pada Hilman Yong. Kisah cinta yang penuh dengan ke terujaan. Jom ikuti kisah cinta mereka dalam episod Awak suka saya tak ? .

Kisah cinta Mohammad Hilman Yong (Damien Yong - nama sebelum jadi Muslim) telah jatuh cinta dengan Puteri Intan Zulaikha bila dia pertama kali bertemu  8 tahun yang lalu di satu restaurant segera. Dia berdoa dan berserah kepada Tuhan agar dipertemukan dengan Intan lagi. Mereka bertemu kembali di kedai Emas Cherish kepunyaan Hilman , Hilman hampir hampa kerana ingatkan Intan akan berkahwin dengan Nazim. Kealpaan Intan hingga handbegnya tertinggal di kedai Emas milik Hilman. Pertemuan kali kedua Hilman membawa Intan ke sebuah resort di Bagan Lalang. Pertemuan yang diatur oleh Hilman sebagai balasan memulangkan handbeg Intan Zulaikha . Mereka melalui kenangan manis menunggang kuda. Intan Zulaikha takut pada kuda. Takut pada kuda kerana masih fobia jatuh dari kuda masa kecilnya, Dengan kehadiran kuda Star King . Kuda kesayangan Hilman mereka bersiar  dipersisiran pantai mencipta memori indah. 

Di hari persandingan Nazim ( abang Intan Zulaikha ),  Hilman melamar Intan. Tetapi Intan tidak menerima kerana hatinya belum pasti. Bila Intan yakin , Intan berjumapa Hilman di Masjid Wilayah. Ketika itu Hilman pula sedang dalam satu upacara akad nikah . Intan kecewa kerana Intan menyangka Hilman berkahwin dengan orang lain. Kekecewaan itu membuatkan Intan jatuh sakit. Intan nekat untuk bagun semula dan melupakan Hilman Yong.

Tiga tahun kemudian, Intan ditugaskan untuk mengendalikan kursus di Kuala Terengganu. Dia tidak menyangka bertemu Hilman di padang kuda. Intan sedang cuba untuk mengatasi rasa takutnya pada kuda. Hilman banyak mengajar Intan tentang kasih-sayang. Mereka bertunang. Tetapi dua hari sebelum hari pernikahan, mereka bergaduh besar. Hilman kemalangan lalu hilang ingatan. Datin menghalang Intan untuk bertemu anaknya .

Tiba-tiba, Damien pula muncul. Dia tidak ingat akan Agama tetapi rasa cinta pada Intan amat kuat. Intan berusaha untuk mengembalikan ingatan Damien kepada agamanya. Intan reda jika dia harus melepaskan rasa cintanya hanya untuk Hilman kembali kepada Islam. Intan berserah sepenuhnya akan ketentuanNya. Akhirnya, Hilman kembali tapi ingatan pada Intan pula hilang . Tapi Hilman cuba untuk mendekatkan dirinya pada Intan, perasaan cinta itu timbul kembali. Mereka akhirnya disatukan dalam satu majlis yang sungguh indah . 

Sinopsis dari kulit novel
Kisah kasih sayang di antara Hilman Yong kacukan Korea - American - Cina dan Intan Zulaikha. Mereka sangat berbeza tetapi kerana perbezaan itulah mereka berjodoh. Malangnya, kesampaiankah jodoh mereka apabila Hilman Yong seorang yang baru mengenali Islam lebih mencintai Islam dari Intan Zulaikha yang sememangnya dilahirkan Islam dari keturunan lagi berselisih faham kerana ego seorang Intan.



Muncul pula Damien Yong yang sentiasa menyesakkan dada Intan Zulaikha dengan aksinya yang daring, sexy, nakal dan menggoda. Intan terpaksa bersabar dengan Damien semata-mata untuk mendapatkan semula Hilmannya…seorang hamba Allah yang penuh kesabaran dan kesopanan.



Hilmanku…sifuku…kekasihku…Kembalilah…


" Saya tak pernah tinggalkan awak. Walaupun awak jauh, saya dapat melihat awak. Walaupun awak jauh, saya dapat merasa kehadiran awak. Walau pun awak jauh, saya dapat mendengar awak. Saya sentiasa di sisi awak. Awak sentiasa di sisi saya, di sini…" Hilman Yong

" Don’t worry, I won’t kiss you. Saya tak cium sembarangan gadis. Saya tak ada selera dengan gadis biadab dan sombong seperti awak. Cik Zulaikha….saya nampak kehampaan di wajah awak. You really want me to kiss you. I can feel it. I can see it. From your eyes… your lips. Tetapi seperti saya cakap tadi, saya tak selera dengan orang biadab. Ciuman saya tidak semurah itu. Hanya untuk gadis yang bertuah dan terpilih saja." Damien Yong

" Saya akui saya gembira bersama Mr Damien..saya tak boleh menyembunyikan perasaan saya……tetapi perasaan saya terhadap Mr Damien sepertimana kita bersentuhan di malam itu. Boleh saling melihat, saling bersentuh, saling bercium…..tetapi hanya di dinding kaca….ada batas dan sekatan. Yang tidak boleh dipecahkan……walau cuba dipecahkan…pasti kita akan cedera..ditusuk atau dihiris . Itulah Islam. Yang menjaga maruah dan kesucian sesuatu hubungan. Hanya hubungan halal yang boleh melenyapkannya." Intan Zulaikha

2 comments:

  1. Kan...best..ada 3 lg novel mj yg menanti

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehh ... saya rasa tak paus-puas baca ... byk pendekatan yang kita boleh ambil dari erita ni . Saya tak ada lagi novel I love you stupid yang lain dah ada ...
      Insyaallah ada lagi review untuk novel Melur Jelita ..

      Delete