Friday 16 May 2014

NOVEL TERLANJUR MENCINTAIMU

Cinta itu mudah datang kepada sesiapa yang bersedia menerima cinta


Novel TERLANJUR MENCINTAIMU karya SHAMNURIEZMIL terbitan Karyaseni. Ini baby pertama beliau dalam edisi cetakan. Cerita yang menarik dan santai.Novel tak tebal sangat 441 muka surat sahaja. Novel ini akan dijadikan drama di saluran mana RTM. Berita terkini ia mempunyai 26 episod. Novel bertemakan kekeluargaan ini diterima baik dikalangan peminat novel . Cerita yang santai dan bersahaja mengundang saya membuat sedikit Review tentang novel ini.  

Cerita ini mengisahkan persahabatan Syaifullah dan tengku Hasanuluddin ( Tok Din ) lebih 30 tahun dulu . Kerana satu insiden Syaifullah kembali dikampung. Kehidupan mereka penuh dengan kesederhanaan meninggalkan kemewahan yang ada. Sejak kematian Tok Din, Hidup Johan Iskandar cucu pada Syaifullah menjadi huru hara bila dia menerima satu wasiat yang ditinggal kan oleh Tok Din kepadanya. Johan Iskandar bingung dengan wasiat dan cinta hatinya yang mana lebih diutamakan. Intan Kekasih Hati Johan tidak boleh menerima alasan Johan bila Johan menerima Wasiat dari Tok Din. Intan memilih mengundur diri. Johan menerima wasiat dari Tok Din juga bersebab. Dulu Arwah Izhar ( ayah Johan pernah bercerita apa yang Tok Din miliki sekarang adalah haknya juga ) Ini menguatkan Johan ingin tahu adalah betul ke apa yang diceritakan itu benar selain ingin membantu keluarga Tengku Hanis Zulaikha dari merempat. 

Tengku Hanis Zulaikha menganggap berkahwin dengan Johan adalah tidak adil buatnya. Jika Tengku Anis menolak perkahwinan ini keturunan Tok Din tidak boleh mengambil satu sen dari kekayaan STH selain itu Johan dan Hanis perlu mempunyai zuriat dalam masa dua tahun. Kerana tak mahu keluarganya merempat dia akur berkahwin dengan Johan Iskandar yang dianggap budak kampung. Pertemuan pertama Tengku Hanis dengan Johan Iskandar , mengharapkan Johan akan menolak perkahwinan itu tetapi tanggapannya meleset sekali. Johan pula mula jatuh cinta pada Tengku Hanis bila mereka bertemu di Kuala Lumpur untuk menguruskan Majlis perkahwinan dan urusan - urusan lain . Tengku Hanis banyak meluahkan perasaan pada sahabatnya Maisarah. 

Perasaan cinta datang entah bila , tanpa sedar Tengku Hanis juga merasai perasaan yang sama apa yang Johan rasa tetapi kerana egonya dan terlanjur kata yang dia tidak akan mencintai Johan memakan diri. Johan meneruskan misinya untuk mendapatkan maklumat tentang kejadian 30 tahun dulu tetapi gagal. Selepas satu mesyuarat Johan tidak menyangka dia mendengar satu perbualan Dato Zainal dan sahabatnya menceritakan perkara yang selama ini dicari. Johan malu kerana apa yang dicari telah diketahui . Kerana tamak ayahnya sanggup menyalahkan wang syrikat hingga STH mengalami kerugian besar. Atuknya menjual semua harta dan membayar ganti rugi dan tinggal di kampung. Tetapi Atuk syaifullah tidak menjual syernya di STH. Kini Johan sudah tahu apa yang diceritakan oleh arwah ayahnya tidak benar. Johan yang terlalu mencintai isterinya. Degan rasa rendah diri Johan menceritakan kebenaran dan sebab selain dia ingin menolong keluarga Tengku Hanis dia juga ada muslihat lain . 

Johan Iskandar bersyukur Tengku Hanis menerimanya seadanya. Kehadiran Eryna mengundang rasa cemburu pada Tengku Hanis. Eryna anak Datuk Zainal dan juga kawan kolej Johan. Segalanya jelas bila Eryna menceritakan bahawa dia dan Johan tidak ada apa-apa hubungan. Suami eryna juga adalah sahabat Johan. Saat Tengku Hanis dikhabarkan mengandung semua orang gembira tetapi kandungan Tengku Hanis gugur bila Tengku Hanis dilanggar oleh Makcik Halijah ( Mak pada Intan ) ini kerana dendamnya pada mak Johan ( Lutfiyah) membongkar satu rahsia yang memalukan. 

Sejak kejadian itu Tengku Hanis dingin terhadap Johan . Kejadian bertembung dengan Asyraf bekas kekasih semasa di London membuatkan Tengku Hanis sedar agar menghargai cintanya dibiar sepi. Tengku Hanis dan Johan pasrah bila tarikh luput perjanjian untuk mendapatkan zuriat dalam sama dua tahun tidak berjaya. Tengku Hanis dijangkakan anak melahirkan anak 2 hari selepas tarikh luput perjanjian. Dalam kekalutan di pejabat guaman Tengku Hanis sakit ingin melahirkan. Kelahiran kembar tak seiras membuatkan Tengku Hanis terus bahagia dan kerana wasiat Tok Din menyatukan cinta mereka.




Sinopsis dari kulit novel 

Johan Iskandar mempunyai dua sebab mengapa dia terpaksa mengahwini Tengku Hanis Zulaikha. Satu, sebab wasiat Tok Din, satu lagi sebab Izhar, ayahnya. Tercetus satu perasaan di antara dia dan Tengku Hanis. Sudah terlanjur mencintai isteri paksaannya, apakah Tengku Hanis menerima Johan setelah mendapat tahu sebab utama Johan mengahwininya?



Johan Iskandar : "Tahu tak kenapa perasaan itu tidak ada? Kerana Johan Iskandar sudah jatuh cinta dengan Tengku Hanis Zulaikha, tak ada... dan tak akan ada wanita lain di hati Johan Iskandar selain Tengku Hanis Zulaikha!"



Tengku Hanis terpaksa menerima keputusan wasiat itu kerana takut keluarganya merempat. Dia mulanya tidak mencintai Johan disebabkan rasa takut yang mendalam, takut ditinggalkan. Tetapi di dalam diam, dia sudah terlanjur mencintai Johan. Adakah Tengku Hanis akan rela membuka sepenuh pintu hatinya kepada Johan Iskandar?



Tengku Hanis Zulaikha : "Bukan laut namanya jika airnya tidak berombak. Bukan cinta namanya jika perasaan tidak pernah terluka. Bukan kekasih namanya jika hatinya tidak pernah merindu dan cemburu!"



Wasiat Tok Din mempunyai 'due-date', adakah kedua-dua mereka berjaya memenuhi wasiat itu sebelum tamat tempohnya?



Petikan-petikan menarik dalam Novel ini :
"Tok Din cakap dalam wasiat dia, sekiranya abang tak boleh terima Hanis sebagai isteri , harta Tok Din akan diberikan kepada rumah anak-anak yatim dan keluarga Hanis tidak bolah terima satu sen pun. Hanis ingat Tok din tu tak bijak ke ? Habis Hanis terima abang ke tidak ? Atau abang ubah keputusan abang ..." Secara kebetulan wasiat yang diberikan kepadanya mengikat Johan dan Tengku Hanis! ' nak buat macam mana .... terima saja!'
" Awak nak pergi mana?"
"Abang nak ubah keputusan."
"Jangan ! Saya terima awak seadanaya awak dengan syarat!"
Johan tersengeh.' syarat jugak minah ni'
"Nombor satu , kita tak boleh duduk rumah mummy. Nombor dua , saya nak duduk bilik asing-asing. Yang terahkir dan paling penting , awak tak boleh sentuh saya!" Ujar Tengku Hanis.
"Okey... abang setuju. Tapi syarat yang terakhir tu abang rasa abang tak boleh nak berkompromi"
"Hah ? kenapa pulak ?"
"Dalam wasiat Tok Din , dalam masa dua tahun , kita kena dapatkan zuriat. kalau Hanis tak mahu , mana Hanis nak dapat, kan ?"


" Okey sekiranya abang panggil ika dengan nama Hanis, dendanya ialah ikut suka Ika , Ika bolah buat apa saja ke atas abang. Nak cubit ke , nak pukul ke , nak berdiri tengah panas ke. Tapi kalu Ika panggil abang dengan panggilan 'Awak' , dendanya ialah kena cium dekat mulut.Limit tersilap atau tersalah atau tersasul panggil hanyalah tiga kali je, tau. Siapa salah panggil lebih tiga kali , dia kena denda". johan menunjukan bibirnya memberi isyarat denda Tengku Hanis.
" Hah? Cium dekat mulut? "
" Kena cium. Muktamad! Tak boleh denda lain. Tadi Ika dah janji dengan abang , kan ... satu syarat je. Orang yang mungkir janji, orang munafik" Ujar Johan.
"okeylah, panggil sajakan... Tak ada masalah! Sekarang boleh tidur?" Tanya Tengku Hanis.
"Boleh, sayang.... selamat malam, sayang! Mimpi-mimpikan abang, ya." 
" Selamat malam , awa.." Belum sempat Tengku Hanis hendak menghabiskan ayatnya.
" Satu " jerit Johan.
"Eh Tak aci la. Tak sebut habis lagi! Orang baru nak testing..."
"Okey , fine ! kali ini lepas , next time kira ar!"

" Ada benda Johan nak tanya atuk. Pasal keluarga pasal keturunan kita juga." Johan berwajah serius.
Syaifullah mengeluarkan rokok daunnya yang sudah digulung-gulung, lantas Syaifullah mengambil mancis dan diapikan rokoknya. Bau tembakau itu menusuk hidung Johan.
" Apa, Johan?"
" Sewaktu atuk dalam STH, arwah ayah pun kerja dengan STH. Apa yang atuk marah sangat pada ayah hungga seminggu lepas tu atuk pindah kesini:" Tanya Johan.
Syaifullah terdiam, Menyedut rokok daunnya dalam-dalam. Dia sudah mengagak ini akan menjadi topik perbualan malam ini.Sudah lam dia mahu bercerita dengan Johan. Dia juga tahu Johan akan mencari apa apa cerita tentang itu dan dia yakin Johan sudah tahu sebabnya.
"Ayah ambil duit syarikat? betulkah? Disebabkan tindakan ayah itu, STH mengahdapi masalah kewangan, masalah pelanggan dan pembekal?" Tanya Johan bertubi tubi.

Cincin yang bertatahkan berlian berkilau dihadapan Tengku Hanis, Memukau pandangannya. Tengku Hanis ingin mengambilnya, namun segera pula Johan menutup kotak itu. Jari Tengku Hanis terkepit. Tengku Hanis Mengaduh. "Jawapanya dulu" "Mestilah Setuju. With all my heart! But we already married, bang. Ini cincin khawin juga,nak campak mana? Ini pun mahal juga" "Jadi Ika ada dua. Orang nak bagi pun jual mahal juga!" Johan mengelengkan kepalanya. " Terima kasih , abang" " Ika suka?" Tanya Johan. "Hanis suka!" Sengaja Tengku Hanis menekankan ganti nama diri 'Hanis'.
"Apa Ika cakap arrr.."
"Hanis Suka "
" Ika tahu tak , Ika dah kena denda ni. Kuata Ika dah habis... " Ujar Johan.
Tengku hanis tergelak. Dia menggangguk." Dendalah kalau berani!"




Didramakan 



Episod 1
Berita kematian Tengku Hasanuluddin ( Tok Din ) mengejutkan Syaifullah. Tengku Hanis tidak menerima kematian Nendanya. Murung dan menangis yang mampu di lakukan. Johan yang kuat berkerja mendapat perhatian Tok Din satu ketika dulu . Tok Din berbangga melihat anak muda yang begitu rajin. Semuanya berubah bila En. Aidil peguam Tok Din mengumumkan sesuatu yang tidak dijangka terutama Tengku Hanis. Tengku Hanis terkejut bila dalam wasiatnya menyuruh Cucu kesayangan Tok Din berkahwin dengan pilihan Tok Din. Johan Buntu sama ada dia perlu terima atau tidak. Ini kerana Johan sudah memilih Intan sebagai kekasih hatinya. Johan nekad untuk memberitahu Intan tentang wasiat Tok Din . Intan tak boleh terima kenyataan yang Johan akan menjadi milik orang lain. Selepas pertemuan itu Intan menjauhkan diri dan cuba tidak bertemu dengan Johan.
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 1

Episod 2
Intan tak mahu bersedih lagi , Intan menghantar surat permohonan untuk sambung belajar. Intan tak mahu duduk dikampung lagi. Johan hairan kenapa Intan tak mahu menerima panggilan darinya lagi. Syaifullah tahu hati cucunya serba salah untuk menerima wasit dari Tok Din. Syaifullah juga tidak mahu mendesak Johan agar menerima cadangan didalam wasit itu. Dia hanya menyuruh Johan berdoa agar diberi petunjuk dan dipermudahkan untuk membuat keputusan . Semasa perjalan kerumah Johan Intan terserempak dengan keluarga Tengku Hanis. Keluarga Tengku Hanis kerumah Johan untuk membincangkan pasal wasiat. semasa Johan balik dari laut keluarga Tengku Hanis sudah ada dirumah. Tengku Hanis terkejut bila melihat Johan yang comet dan selekeh. 
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 2

Episod 3
Tengku Hanis berbincang agar Johan menolak permintaan wasiat Tok Din. Pada pendapat Johon dia perlu berkahwin dengan Tengku Hanis demi menjamin semua harta Tok Din akan dimiliki oleh Tengku Hanis. Tengku Hanis terpaksa bersetuju tetapi bersyarat.  Syaifullah mencari buku simpanan yang dirahsiakan selama ini sebagai hadiah perkahwinan Johan dan Tengku Hanis. Johan terkejut bila melihat sejumlah wang yang tidak pernah diketahuinya. Intan terus menyembunyikan dan mengelakkan dari berjumpa Johan. Johan mengamanahkan ladang kambing pada Mail ( rakan kongsi ) sepanjang Johan tiada. Persiapan perkahwinan Johan dan Tengku Hanis bermula. Johan akan berkahwin dalam masa 3 bulan .  
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 3

Episod 4
Akhirnya Johan dapat berjumpa dengan Intan. Johan berterus terang dia berkahwin dengan Tengku Hanis hanya kerana wasiat . Johan mengharap Intan boleh menunggunya dalam masa 2 tahun. Tetapi Intan buat keputusan tidak mahu meneruskan perhubungan mereka. Intan akan menyambung pelajaran dalam bidang Kejururawatan. Johan datang ke Kuala Lumpur untuk menguruskan hal-hal persiapan perkahwinan dan urusan syarikat. Papa Tengku Hanis memaklumkan ada mesyuarat untuk memperkenalkan bakal menantu kepada lembaga pengarah. Johan tidak membawa baju yang sesuai untuk mesyuarat tersebut. Tengku Hanis membawa Johan untuk pergi membeli baju dan kelengkapan lain . Dalam perjalanan pulang Tengku Hanis terserempak dengan Ashraf ( kekasih ketika di universiti ). Tengku Hanis tidak menyangka akan berjumpa lagi dengan Ashfar. Kenangan bersama masih segar dalam ingatan walaupun pun mereka telah lama terpisah.  
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 4

Episod 5
Dirumah Johan dilayan baik oleh seluruh keluarga Tengku Hanis. Tengku Hanis banyak bercerita tentang Johan dengan kawan baiknya Sarah. Sarah menganggap Tengku Hanis dan Johan adalah jodoh. Tengku Hanis patut terima . Johan diperkenalkan dengan lembaga pengarah syarikat. Johan akan menggantikan tempat papa Tengku Hanis selepas kereka berkahwin kelak seperti wasiat Tok Din. Selepas itu mereka pergi membuat persiapan perkahwinan yang telah diaturkan oleh mama Tengku Hanis. Selain itu Johan juga mencari rumah dan kereta seperti yang dirancang. Selepas segala persiapan telah ditetapkan Johan balik kekampung semula. Saifullah gembira bila Johan dapat menerima dan meneruskan wasiat sababatnya dengan baik.   
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 5


Episod 6
Sejak pulang dari Kuala Lumpur Johan mula jatuh cinta pada Tengku Hanis. Johan mula menerima Tengku Hanis sebagai tunangnya. Tengku Hanis masih malu tetapi dalam masa yang sama Tengku Hanis rindu pada Johan. Johan menghantar kad jemputan pada Mak cik Halijah tetapi kemarahan makcik halijah tak dapat dibendung bila tahu Johan akan berkahwin dengan orang lain. Makcik Halijah juga menganggap Johan punca Intan meninggalkan kampung kerana kecewa. Sarah suka bila sahabatnya menceritakan tentang diri Johan. Sarah berharap Tengku Hanis dapat menerima jodohnya. Mail sahabat Johan menasihatkan agar Johan jangan terlalu memikirkan tentang makcik halijah. Tengku Hanis menguruskan semua persiapan yang Johan telah berikan. Johan pergi ke Kuala lumpur seminggu lebih awal bagi membuat persiapan terakhir sebelum majlis. 
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 6


Episod 7
Johan berpuas hari dengan hiasan dan rumah yang Tengku Hanis buat. Tengku hanis menerima jambangan bunga dari dari Ashraf. Tengku Hanis tak suka melibatkan diri dengan Ashraf lagi. Tengku Hanis mengajak Johan keluar membeli sedikit barang bagi persiapan terakhir. Johan terkejut bila Tengku Hanis memeluk lelaki tanpa segan silu. Tengku memperkenalkan lelaki itu adalah sepupunya. Johan menegur cara baik tak elok perbuatan Tengku hanis begitu. Perkahwinan Johan semakin hampir, Intan sedih. Setiap hari Intan memencilkan diri dari kawan-kawannya di kolej. Makcik halijah sakit hati bila orang kampung memuji-muji bakal isteri Johan. 
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 7


Episod 8
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 8


Episod 9
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 9


Episod 10
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 10


Episod 11
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 11


Episod 12
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 12


Episod 13
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 13


Episod 14
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 14


Episod 15
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 15


Episod 16
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 16


Episod 17
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 17


Episod 18
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 18


Episod 19
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 19


Episod 20
Jom tonton link ini : Terlanjur mensintaimu episod 20


Episod 21
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 21


Episod 22
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 22


Episod 23
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 23


Episod 24
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 24


Episod 25
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 25


Episod 26
Jom tonton link ini : Terlanjur mencintaimu episod 26



4 comments:

  1. salam....brape byk koleksi novel akak ye.....sya suka bc review novel yg akak bt ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaikumsalam ... entah lebih dari seratus rasanya ....ada byk lagi tak buat review... terima kasih sudi singgah ke blogs review novel akak...

      Delete
  2. Novel ni dah tayang kt tv1 ke..dah habis ke tyngnny??

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum tayang lagi ... tak pasti bila ... akan datang byk cerita novel di TV1 tapi akak sendiri tengah cari2

      Delete