Tuesday 29 May 2012

NOVEL OMBAK RINDU


Tahun 2011 digegarkan satu fenomena baru di panggung wayang OMBAK RINDU. Siapa tak tahu Lakonan AARON AZIZ dan MAYA KARIN yang mantap dalam Filem itu. Cerita adaptasi Novel sekali lagi menggegarkan dunia hiburan tanah air. Ada sesetengah pendapat cerita Novel lagi best dari Filem. Kalau semua baca novel siapa pulak nak tengok Filem.

 


Jom kita review novel Ombak Rindu , Mengisahkan Izzah , gadis yatim oiatu yang kematian orang tua akibat kemalangan jalan raya. Dia terpaksa tinggal bersama bapa saudaranya, Pak Cik Taha. Namun , Kehadirannya di dalam keluarga itu dianggap sebagai pembawa malang. Disebabkan tabiat suka berjudi, Pak Cik Tha sanggup menjual anak saudaranya itu kepada tauke kelab malam. Izzah terpaksa walaupun hatinya tidak rela diperlakukan sebegitu. Namun sebagai wanita, dia pasrah.

Disitu, Izzah telah berkenalan dengan Hariz. Atas dasar simpati, hariz telah membawa Izzah keluar dari meraka jahanam itu. Hariz juga bersetuju mengahwini Izzah, tetapi dengan syarat. Perkahwinan ini mesti dirahsiakan daripada Datuk Sufiah.

Tanpa disedari perassan sayang mula berputik dihati Izzah. Namun, Hariz dipaksa mengahwini Mila Amylia. 

Petikan - petikan yang menarik dalam Novel . 

" Tolonglah pakcik, Izzah nak balik. Izzah tak nak keja kat sini" rayu Izzah tetapi tidak dihiraukan.
" Kalau kau tak nak buat apa yang aku suruh , aku akan jual kau terus pada tauke tu. Sekarang ni, aku cuma nak kau kerja jadi pelayan kelab malam aje. Banyak dapat duit. Kau cantik. Aku yakin ramai yang suka kat kau nanti. Baik nasib kau , mungkin kau akan kahwin dengan Lelaki kaya. Mereka yang datang kat sini semuanya banyak duit, Kau tau tak."  Pakcik Taha mencengkam lengan Izzah dengan kuat. Kemudian dibawanya berjumpa dengan lelaki yang sedang menunggu.
"Taha! wah, lu punya anak sedala banyak cantik ohhh.."
Lelaki itu tersenyum sumbing sambil meratahi wajah dan tubuh Izzah. Izzah ingin lari tetapi genggaman tangan Pakcik Taha amat kuat. Dia berasa takut dengan apa yang bakal terjadi sebentar lagi. Tangisannya tidak dipedulikan.


aku suka lagu ni

No comments:

Post a Comment