Wednesday 23 May 2012

NOVEL KASIH YANG SUCI

Ini antara koleksi novel saya , Saya beli bila saya menyaksikan slot AKASIA di TV3 Nora Elena 7.00 - 8.00 malam . Masa tu menjadi kegilaan seluruh kaum wanita di Malaysia ni nak cari lelaki macam Seth Tan. Romantis , penyanyang sabar dan macam- macam lah semua ada pada Seth Tan ...  Termasuklah saya ... hehheeh . Bila hero hensem saya  pun terpacak kat depan TV tepat pada masanya. Hero pujaan AARON AZIZ siapa tak kenal. Digandingkan dengan heroin baru SITI SALEHA memang manap cerita tu. Novel dan cerita TV banyak beza, kalau nak feel lebih baca novel sebab kalau malas baca novel tengok slot AKASIA TV3 saya download dari episod 1 hingga 24 . Novel KASIH YANG SUCI karya Meen Zulaikha terbitan ALAF 21. Novel yang setebal 559 muka surat ini memang menghiburkan. Masa aku beli novel ini telah tercatak sebanyak 13 cetakan (wooow banyaknya ). 


Jom kita layan novel ini... bagi yang telah menyaksikan slot AKASIA di TV3 mesti dah tahu.
 Ia mengisahkan Seorang gadis bernama Nora Elena. Sepuluh tahun yang lalu, kesuciannya telah dinodai. Andai masa boleh diulang kembali pasti jiwanya tidak punah. Tapi dia sedar, takdir hidup tidak memihak kepada sesiapa. Saiful Idham tunangnya pernah pergi kerana tragedi ini. Tiba- tiba muncul Seth menawarkan diri untuk menjadi suaminya. Ternyata doa Seth dimakbulkan. Sepuluh tahun dia menjejaki gadis itu. Nora Elena , cinta yang bermula dari pandang pertama.Namun kenyataan tidak seindah impian. hangatnya asmara Seth, namun hanay dia yang terbakar sendiri. Rasa cinta isterinya tidak dapat disentuh walaupun hakikatnya mereka berkongsi ranjang yang sama.Jiwa lelakinya merintih. Nora Elena bagai bayang-bayang yang tak dapat dipegang. Rahsia yang selama ini disimpan kemas akhirnya terbongkar. sebanarnya .... Sethlah lelaki durjana itu. Menodainya atas alasan kasihnya yang suci. Nora Elena akhirnya reda menerima seth. Dia tidak akan menoleh lagi kerana lelaki itulah syurganya diakhirat nanti.


Petikan - petikan yang menarik dalam Novel ini.

" I dah suruh mama dan papa jumpa orang tua you. Maafkan I sebab terpaksa mengundur diri disaat-saat akhir begini. Mungkin kita tak ada jodoh ..." kata-kata itu turut merobek hatinya sendiri. Dia benar-benar kecewa kerana gagal mempertahankan cinta pertamanya. Dia kecundang melawan desakan egonya sebagai seorang lelaki. Elena yang sedari tadi menekur lantai mendongak. Saiful Idham sudah pun secara rasmi menjatuhkan hukuman. Sekian lama menganyam inpian , hanya dengan satu panggilan telefon sekelip mata semuanya hancur berkecai. Dia terasa hendak meraung melepaskan perasaan. Mimpi ngerinya menjadi kenyataan, Saiful Idham telah membuangnya.

"Kedatangan saya ini mungkin memeranjatkan semua. Tapi saya membawa hajat yang besar. Pak cik , kalau tiada halangan saya ingin melamar Nora Elena menjadi isteri saya " ujar Seth tenang. Sejak tadi dia telah merangka- rangka ayat itu.
"Izinkan saya..." pinta Seth sopan setalah dilihatnya Elena membisu.
"Sebenarnya, saya ikhlas hendak memperisterikan Nora. Dah lama saya simpan hasrat ni, tapi dulu dia tunangan orang. Sekarang ni Nora pun dah bersetuju, jadi saya harap pak cik sekeluarga merestuilah kami" ujar Seth.


"Seth.." panggil Elena. "Seth!" teriak Elena lebih kuat lagi. Seth berpura-pura tidak mendengar. dia mengalihkan perhatiannya ke kolam ikan. Hnay itu saja caranya mengajar isterinya yang degil ini.

"Sengaja buat- buat tak dengar ya" rungut Elena. Seth ketawa didalam hati mendengar omelan isterinya.
"Abang" teriak Elena lagi. Kali ini begitu perlahan hampir tidak kedengaran. seth berpaling. dia mengengsot sedikit memberi ruang untuk elena disisinya.
"Esok, sya mula kerja. Seganlah Pak Ali hantar dan jemput. Saya tak senang hati nak buat kerja sendiri macam dulu" elena meluahkan kerisauannya.
"kan bagus pergi kerja ada orang hantar dan jemput. Mana ada sekretari lain yang mampu pakai dreber! Nora sorang je" usik Seth mencuit hidung isterinya.


 " Awak yang musnahkan kebahagian hidup saya. Setelah awak ragut kesucian saya, tergamak awak menceritakankepada Saiful Idham sedangkan awak tahu kami saling mencintai... awak memang kejam! Saya yang buta hati langsung tak fikir awaklah orangnya. Patutlah awak tak ambil peduli kisah silam saya. Rupa-rupanya awaklah punca segalanya." bidas Elena lagi.

"Tapi Nora jangan lupa .... abang tak paksa Nora kahwin dengan abang. Abang beri Nora peluang buat pilihan. Masa abang tanya sama ada Nora nak balik pada dia, Nora pilih abang. Jadi Nora tak patut ungkit lagi kisah ni." Seth cuba membela diri.




Episod 1
Selepas 10 tahun kejadian hitam , Elina menjadi seorang yang enti lelaki. Kini Elina menerima lelaki yang bernama Saiful Idham sebagai tunangnya. Setiap kali balik kerja Elina terpaksa naik teksi atau bas bila tunang pergi outstation. Idh yang sering kali membuat kerja-kerja luar membuatkan Elina mengeluh sendiri. Suatu hari Elina terlanggar Seth di kafe. Baju Seth tertumpah air. Tanpa sempat Elina meminta maaf Seth berlalu pergi kerana menjawab panggilan telifon. Seth terserempak lagi dengan Elina dan memberi baju yang kotor untuk Elina basuh sebagai tanda minta maaf. Elina berjanji akan memulangkan baju setelah dicuci. Seth merasakan dia pernah berjumpa dengan Elina . Tetapi dia tak pasti gadis yang dicarinya 10 tahun dulu adalah Elina. 
Jom tonton link ini : Nora Elena episod 1

Episod 2 

Jom tonton link ini : 
Episod 3

Episod 4

Episod 5

Episod 6

Episod 7
Dengan cemburu yang berapi Idham menuduh Nora Elina Ada hubungan dengan Seth. Idham meminta keluarganya memutuskan pertunangannya dengan Nora. Bila keluarga Idham datang memutuskan pertunangan mak Nora tak boleh terima. Kerana terlalu terkejut Mak Nora dimasukkan ke hospital kerana tekanan darah tinggi yang melampau. Nora terkejut bila mendapat panggilan dari ayahnya dari kampung mengatakan maknya dimasukkan kan ke hospital. Seth menawarkan diri untuk menghantar Nora balik ke kampong. Dalam perjalanan ke kampung juga Seth meminta maaf dengan Nora atas apa yang berlaku. Sampai je Hospital Nora terus berjumpa dengan maknya yang terlantar sakit. Ayah Nora menceritakan apa yang berlaku . Nora memohon maaf kerana tak dapat selamatkan pertunangannya dengan Idham. Seth menjadi pemerhati dari jauh terkejut bila mendengar berita yang disampaikan oleh ayah Nora. Nora menyalahkan kehadiran Seth yang mengeruhkan keadaan. Yvone cuba menghasut Idham dan membuat cerita buruk sakit hati bila Idham dah tak kisah apa yang akan berlaku pada Nora.

Episod 8
Nora bersyukur kerana maknya sudah sedar. Tapi mak Nora masih tak boleh terima berita putus tunang. Seth menawarkan diri untuk menggantikan tempat Idham. Seth juga melamar Nora tetapi Nora tidak menyangka Seth boleh bertindak sebegitu. Seth cuba menyakinkan Nora kerana dia telah mencintai Nora 10 tahun dulu. Nora terkejut dengan luahan hati Seth yang begitu tulus. Seth memperkenalkan diri dengan ayah dan mak Nora. Kehadiran Seth disambut baik  bila Seth menceritakan keluarganya dulu pernah tinggal dikampung yang sama.  Seth memberanikan diri untuk bercakap dengan ayah dan mak Nora tentang hasrat hatinya menikahi Nora. Demi menutup malu Seth sanggup menggantikan tempat Idham. Malik dan Dira pergi ke Penang untuk memujuk Idham dan menceritakan hal sebenar. Nora bingung bila maknya memaksa menerima pinangan Seth. Hati Nora masih mengharapkan Idham dapat menerima dirinya kembali.

Episod 9
Seth cuba memenangi hati Nora tapi gagal. Mak Nora sakit kembali selepas ayah Nora memberitahu untuk membatalkan majlis kahwin. Mak Nora tak mahu menaggung malu. Demi keluarga Nora terpaksa menarima lamaran Seth kerana tak mahu menanggung malu. Yvone macam orang gila mencari Seth. Seth pula tidak mengindahkan hal - hal office dirinya hanya ada Nora sahaja. Bila Nora memberitahu yang Seth bersetuju dan menerima pinangannya Seth terlalu gembira. Seth menyuruh Pak Ali dan Kak Pah untuk meminang Nora sebagai wakil. 

Episod 10

Episod 11
Selepas majlis perkahwinan Nora dan Seth memulakan kehidupan suami isteri. Seth cuba belajar cara hidup orang melayu. Yvone rasa macam tak percaya lelaki yang selama ini di cintai telah berkahwin dengan perempuan lain. Maria orang yang paling gembira kerana mendapat kakak ipar dan merangkap kawan baiknya. Maria cuba mengorek cerita bagaimana permulaan cerita cinta Seth dengan Nora tetapi Nora masih menyembunyikan perkara sebanarnya.  Kerana kecewa Idham menerima tawaran kerja di Qatar. Dia juga menyesal kerana tidak mendengar nasihat malik yang banyak menolongnya. 

Episod 12

Episod 13

Episod 14

Episod 15

Episod 16

Episod 17

Episod 18

Episod 19

Episod 20

Episod 21

Episod 22

Episod 23

Episod 24








4 comments:

  1. hi, blogwalking, banyak juga novel awak yg dah baca yeh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai ... terimakasih sudi singgah ....
      saya minat membaca novel dari cerita adaptasi novel sebenarnya masa tu luangan masa yang byk membuat saya terus minat membaca ... tetapi kini waktu untuk ber BLOG ni dah kurang ..... sebab sibuk berkerja. Minat membaca terus menebal bila berkenalan lebih ramai penulis...

      Delete
  2. Macam mana cara nak download cerita secara online ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bab download ni memang saya tak pandai ... kalau setakat nak tengok online tu boleh... sorry tak dapat nak bantu ... akak pun tak pandai...

      Delete