Tuesday, 8 October 2019

NOVEL SETELAH KUDIMILIKI

Tak pernah jemu mencintai 
asalkan dia jadi yang halal untukku...


Novel setelah Kudimiliki ni mempunyai 539 muka surat. Novel yang bakal diadaptasi drama pastinya tertunggu - tunggu kisah Adriz dan Sarrafia. Dah lama tak beli novel jom ikuti cerita ini versi saya untuk teman - teman diluar sana. 

Kisah Adriz yang hilang ingatan selepas Koma akibat kemalangan. Adriz terpaksa memutuskan pertunangan dengan Ufaira , Adriz tidak mahu Ufaira menunggu dan Adriz tidak pasti bila dia akan pulih. Walaupun Ufaira merayu dan sanggup menunggu Adriz tetap ditolak dengan cara baik. 

Adriz langsung tak mengingati kisah silamnya hingga dia menjadi buntu. Adriz diajak oleh ayahnya melihat rumah perlindungan Azirah dimana tempat perlindunga anak gadis yang terlanjur bagi mengelakkan pembuangan bayi berleluasa. Azirah sempena nama arwah mamanya. Rumah perlindungan itu adalah impian arwah mama Adriz. 

Adriz terjumpa Sarrafia dirumah perlindungan di pimpin oleh Bonda Ummi. Adriz pelik mengapa Sarrafia terkejut melihatnya sedangkan Adriz tidak pernah berjumpa. Pada Ardiz , Sarrafia ada sesuatu yang dicari oleh Adriz. Adriz mengambil keputusan untuk menguruskan kerja kerja hotel di Langkawi dan rumah perlindungan Azirah. 

Demi mendekatkan diri dengan Sarrafia , Adriz mengambil Sarrafia sebagai PAnya di Hotel dari kerja dirumah perlindungan. Walaupun berat Sarrafia menerimanya kerana cabaran dari Adriz tetap disahut. 

Adriz masih tidak ingat Sarrafia adalah perempuan yang disimpan bertahun lamanya dengan gelaran Baby Girl pada Sarrafia ketika itu. Semuanya bermula kerana Sarrafia jatuh cinta pada Adriz. Kerana cinta dan kemewahan yang diberi oleh Adriz , Sarrafia lupa tentang halal haram. Kerana cinta juga Sarrafia kehilangan keluarga . Dia dibuang akibat perbuatannya terbongkar. Sarrafia sebatang kara hingga dia berjumpa Hirda. Hidra lah membawa Sarrafia berkerja di rumah perlindungan Azirah. 

Sarrafia tidak menyangka dia akan bertemu kembali Adriz dalam keadaan Adriz hilang ingatan. Baby Girl mengingatkan Adriz pada satu numbor yang dia simpan selama ini. alangkah terkejut bila numbor talifon itu milik sarrafia. Disitu persoalan yang terjawab dan Adriz juga telah mengingati kembali semua yang berlaku . Bagaimana mamanya meninggal dunia. Kesal dengan apa yang terjadi. Adriz cuba meminta penjelasan dari Sarrafia tetapi Sarrafia terus membisu. 

Adriz ambil keputusan untuk melamar dan Sarrafia untuk menebus kesilapan lalu. Syarat menerima lamaran Adriz ialah nikah secara rahsia walaupun pada perancangan awal untuk membuat majlis serentak Haqif dan Hirda. Demi menurutkan hasrat Sarrafia Adriz akur. 

Kepulangan Sarrafia  mengejutkan mama dan salina , Salina adalah kakak sulong Sarrafia . Lebih mengejutkan Salina, Adriz suami pada Sarrafia. Lelaki yang pernah dipuja sebelum ini. Salina pernah menaruh hati pada Adriz. Oleh itu Salina sengaja memburuk - burukkan Sarrafia. Semua itu dibiarkan oleh Sarrafia yang penting adalah kemaafan dari mamanya. Adriz ingin berterus terang tetapi di halang oleh Sarrafia. Biar Sarrafia menanggung semua kesilapan lalu. Adriz akur dengan keputusan Sarrafia. 

Menjadi rakan serumah bukanlah asing pada Sarrafia dan Adriz. Sarrafia tetap merahsiakan dari kak Siti , Annura dan rakan kerja yang lain. Perhubungan Sarrafia dan Adriz terlalu banyak cabarannya. Kehadiran Zakir anak buah bapa tiri mengejar cinta Sarrafia. Noh bekas ustaz dirumah perlidungan yang menaruh hati pada Sarrafia tetapi cintanya ditolak . Noh tak dapat menerima kenyataan bila cintanya ditolak. Annura yang telah lama jatuh hati dengan Adriz kecewa bila mendapat tahu Adriz memilih Sarrafia bukan dirinya.
Rahsia siapa sugar daddy yang diperbesar - besarkan oleh Salina selama ini akhirnya terbongkar juga bila kesabaran Adriz hilang bila Salina terus menghina Sarrafia. Keluarga Adriz dan Sarrafia kesal dengan apa yang telah terjadi. Sepatutnya mereka menegah perbuatan Adriz dan Sarrafia dahulu. Tetapi mereka bersyukur Adriz dan Sarrafia telah bertaubat atas perbuatan mereka. 


Sinopsis dari kulit novel

Sarrafia terkejut selepas kali pertama diperkenalkan dengan lelaki yang bernama Adriz itu. Lelaki yang buat tak tahu meskipun sudah melihat wajahnya. Pelik. Lantaklah, kalau tak kenal, lagi bagus. Lebih mudah. Dia pun bukan lagi perempuan terhegeh-hegeh serupa dulu.



“Saya tak pernah jumpa awak. Ini kali pertama saya jumpa awak. Tapi pelik sebab awak nampak tak sukakan saya.” - Adriz

Sarrafia naik menyampah apabila Adriz kerap mengekorinya.

Kalau tak kenal sudahlah, yang nak mengekor tu apa hal. Gila! Pula tu selalu Adriz cakap dia berasa tak tenang. Lagi gila, sudah dia tak tenang nak ajak orang lain tak tenang juga.

“Saya nak tebus apa yang berlaku antara kita dulu.” - Adriz

“Gila! Nak tebus apanya. Guna duit atau nak guna badan saya sekali lagi?”- Sarrafia

Kedegilan Adriz membuatkan Sarrafia menerima apa yang mahu ditebus oleh Adriz. Walaupun dalam hatinya tetap ada rasa yang sukar untuk difahaminya sendiri. Sarrafia tidak mahu bahagia, tetapi dalam hatinya penuh dengan cinta untuk Adriz. Bahagia ataupun tidak biarlah masa yang menentukannya...



No comments:

Post a comment