Wednesday, 15 February 2017

NOVEL SUAMIKU PALING SWEET

Kerana dia sweet , 
hati yang beku pun boleh cair. 



Bila dah 2 episod tengok memang agak teruja nak tengok lagi. Saya ada beli novel online tapi belum dapat lagi. Sementara nak dapat novel saya post review ringkas yang saya dapat dari sebuah blog. Jom ikuti review ini. 

Suamiku Paling Sweet memaparkan kisah Qisya Iriz , graduan universiti yang terpaksa menjadi pengasuh sementara Hafiey , iaitu cucu kepada kawan ibunya, Puan Fathma. 

Pengasuh-pengasuh sebelum ini memang tidak dapat bertahan dengan sikap nakal Hafiey itu. Qisya menerima cadangan ibunya kerana ia hanya untuk sementara waktu. Apabila Qisya yang keras kepala bertemu dengan Hafiey, memang akan berlakunya kekecohan.

Kedua-dua ibu bapa Hafiey telah meninggal dunia dalam suatu kemalangan. Disebabkan itu, Hafiey menganggap bapa saudaranya Izz Haikal (Syafiq Kyle) sebagai ayah kandungnya sendiri. Izz sanggup melakukan apa sahaja demi kebahagiaan Hafiey. 

Selepas bertemu dengan pengasuh Hafiey, hati Izz dan Qisya sering berdebar. Namun mereka tidak ambil peduli tentang maksud sebenar di sebalik debaran hati tersebut sehinggalah terjadi sebuah peristiwa yang mengubah nasib hidup mereka berdua.

Qisya dipaksa untuk menjadi isteri kepada Izz Haikal pada usia yang muda. Pelbagai emosi mula mengaburi hati Qisya. Dia terkejut, marah, dan benci. Qisya langsung tidak dapat menerima kenyataan yang dia bakal berkahwin. 

Malahan dia juga tidak bersedia untuk menjalankan tanggungjawab sebagai seorang ibu kepada Hafiey. Dia juga tertanya-tanya adakah ini merupakan perangkap Izz Haikal untuk bersama dengannya.

Qisya mula memberontak sehingga dia sanggup meninggalkan Izz Haikal dan Hafiey walaupun sudah bernikah. Izz berasa sedih tetapi dia memahami perasaan isterinya. Malahan, dia kerap memujuk dan memberikan ruang kepada Qisya untuk mencari ketenangan diri.

Izz tidak pernah berhenti memujuk isterinya. Akhirnya, Qisya lembut hati dan kembali ke pangkuan Izz dan Hafiey. Qisya telah meletakkan syarat bahawa tiada sesiapa pun akan mengungkit peristiwa dan sebab mereka berdua terpaksa berkahwin. Namun, peristiwa hitam yang tidak mahu diingati Qisya itu diungkit. Kali ini, Qisya nekad meninggalkan suaminya dan Hafiey walaupun dia sedang hamil. 


Sinopsis dari kulit novel

“Mama... Nak tolong tu memanglah boleh. Tapi ada ke patut suruh Sya jadi orang gaji rumah dia? Waaa... Mama,



Sya goreng telur pun boleh terbelah lima kuali, tahu tak?”- QISYA IRIS



Rela dalam paksa, Qisya terpaksa mengikut kata mamanya, menjadi orang gaji di rumah kawan mamanya. Dua bulan. Namun, sudah cukup untuk mengubah hidupnya bila dia terpaksa menjadi isteri dan mummy orang dalam usia yang cukup muda, 22 tahun.



Marah. Benci. Tak boleh terima kenyataan. Cukup membayangkan perasaan Qisya sehingga hampir sahaja Izz Haikal diterajangnya pada malam perkahwinan mereka. Tapi, berbeza pula dengan penerimaan Izz. Hanya tenang dan menerima semuanya.



“Macam mana cincin ni ada kat sini?” - IZZ



“Macam mana cincin ni ada kat sini? Sebab dia tak ada dalam kotaklah.”- QISYA



“Wrong answer. Cincin ni ada kat sini sebab dia dah temui pemilik dia.”- IZZ



Cincin tersarung di jari Qisya menandakan kesudian Qisya untuk terus hidup bersama Izz. Hari demi hari berlalu, cukup untuk Izz leburkan hati Qisya. Diikutkan saja kepala isterinya yang masih remaja itu.



Baik, penyayang, penyabar, romantik. Pendek kata Izz sangat sempurna pada Qisya.



Sampaikan kalaulah boleh diceritakan kepada semua orang, nak saja dia bukukan, letak tajuk Suamiku Paling Sweet sebab memang dia rasa Izzlah suami yang sangat sempurna padanya. Dan Qisya tahu satu rahsia besar! Rahsia yang buat air matanya tak henti-henti mengalir. Rahsia yang buatkan Qisya mahu cium tangan Izz untuk meminta keampunan.



Buatkan dia mahu peluk Izz ketat-ketat sebagai tanda terima kasih tak terkira. Sesungguhnya Izz tahu segalanya.



Episod 1
Izz Haikal sering bermimpi abang long yang terlibat dengan kemalangan jalan raya 5 tahun lalu. Walaupun sudah 5 tahun berlalu ia tetap segar dalam ingatan bila melihat Hafiey membesar didepan mata. Hafiey anak yang berusia 7 tahun yang semakin nakal dan terlalu manja. Oleh kerana kenakalannya ramai pengasuhnya berhenti tak tahan dengan kerenah Hafiey. Ini yang memeningkan Puan Fatma melihat keadaan Hafiey yang tidak ada pengasuh. Sesekali Hafiey terpaksa dibawa ke butik tetapi ada saya yang akan berlaku.  Suatu hari Puan Fatma membawa Hafiey ke butik kerana pengasuh buat tidak datang kerumah. Hafiey melarikan diri setelah dimarahi oleh Puan Fatma. Puan Fatma rasa bersalah lalu menghubungi Izz untuk mencarinya.  Puas mencari akhirnya Hafiey ditemui di taman permainan. Izz tahu Hafiey sengaja dan cuba memberontak untuk mencari perhatian. Izz membawa Hafiey berjalan -jalan untuk memujuk Hafiey. Puan Fatma meluahkan hati tentang kerisauannya pada sahabatnya Sanisah. Sanisah turut simpati dengan nasib sahabatnya. Sanisah menunggu kepulangan anak kesayangan Qisha Iris yang cuti semesta panjang ( 3 bulan ). Qisha yang gembira berjumpa keluarganya dan ingin menghabiskan cutinya hanya duduk dirumah. Sanisah cuba memujuk Qisha agar berkerja untuk menambahkan duit poket. Pada sanisah ini masa untuk membantu sahabatnya dengan menyuruh Qisha berkerja menjadi pengasuh Hafiey. Dalam terpaksa Qisha setuju dan pergi kerumah Puan Fatma untuk berbincang. Qisha masih ragu-ragu dengan keputusannya untuk menolong kawan mamanya menjadi pengasuh cucu Puan Fatma. 

Episod 2
Qisha dan mamanya pergi kerumah Puan Fatma. Malangnya mereka terkejut bila berlakunya beberepa perka berlaku luar jangkaan. Sanisah rasa berat hati untuk melepaskan Qisha berkerja menjadi pengasuh cucu pada sahabatnya. Tetapi tidak pada Qisha, Qisha rasa kesian pada Puan Fatma terpaksa berdepan dengan cucu yang sangat nakal. Puan Fatma risau keadaan Hafiey yang semakin lasak dan buas. Puan Fatma juga mengharap agar anak Sanisah boleh menjadi pengasuh Hafiey tetapi Puan Fatma takut untuk berharap. Qisha berjanji akan datang untuk menjadi pengasuh. Hari pertama berkerja Qisha bersama dengan Hafiey banyak perkara Qisha tidak faham. Qisha juga diberi jadual untuk aktiviti Hafiey seharian. Mak Kiah banyak membantu Qisha. Qisha terpaksa bersabar dengan kerenah Hafiey. Puan Fatma juga memaklumkan pada Izz dengan kehadiran Qisha sebagai pengasuh Hafiey. Dalam melayan kerenah Hafiey Qisha tertidur. Qisha tidak sedar yang Hafiey telah menconteng muka Qisha dengan water colour seperti kucing. Bila balik rumah Qisha mengadu dengan mamanya tetapi Qisha geram bila mamanya turut gelak dengan lukisan dimuka Qisha. Izz cuba bertanya dengan Hafiey keadaan pengasuh baru. Abang Qisha cuba memujuk adiknya dengan bertanya kerja hari pertama. Qisha tidak menunggu lama untuk bercerita tentang Hafiey yang sangat nakal. Ada saja barang yang akan dipecahkan dirumah. Qairul memberi pendapat mungkin Hafiey kurang kasih sayang dari mak dan ayahnya. Hafiey lakukan semua itu untuk mencari perhatian. Qisha berjanji akan mencari punca mengapa Hafiey menjadi nakal. 

Episod 3
Qisha cuba tertanyakan pendapat abangnya Qairul bagaimana untuk menanggani situasi Hafiey. Qisha perlu ambil hati Hafiey dan jangan cuba melawan kerana keadaan akan menjadi lebih buruk. Keesokan hari Qisha cuba mengambil hati Hafiey dengan coklat tapi tidak berjaya. Qisha memberi cadangan yang lebih mencabar dengan memanjat pokok. Hafiey lebih teruja dengan cadangan Qisha. Hafiey bersetuju dan menyuruh Qisha memanjat pokok. Qisha yang teragak-agak untuk memanjat pokok terpaksa lakukan juga demi mengambil hati Hafiey. Langkah pertama ok , langkah seterusnya agak gayat dan bila langkah ketiga , Qisha tidak dapat mengimbangi langkah lalu terjatuh dari pokok. Qisha mengadu sakit dan tiba-tiba Izz sampai untuk melihat Hafiey. Qisha dibawa ke klinik untuk mendapat rawatan. Izz menyalahkan Hafiey kerana melihat kenakalan Hafiey yang semakin menjadi-jadi. Hafiey berjanji dengan Izz tidak akan nakal lagi keran kesian melihat Qisha yang tidak mampu bergerak dengan baik. Selepas ke klinik Izz menghantar Qisha pulang ke rumah. Bila sampai di rumah Puan sanisah terkejut melihat kaki Qisha yang berbalut. Izz juga meminta maaf dengan apa yang berlaku. Puan Sanisah tidak membenarkan Qisha berkerja lagi sebangai pengasuh Hafiey. Izz rasa bersalah , Izz meminta numbor talifon dari mamanya untuk menghubungi Qisha. Izz menggunakan Hafiey untuk bertanyakan keadaan Qisha dan Hafiey memujuk agar Qisha boleh menjaganya lagi. Hafiey terpaksa dibawa ke pejabat Izz kerana tidak ada orang untuk menjaganya. Qisha mendapat rawat tradisional untuk mempercepatkan pemulihan kaki yang terseliuh. Qisha nekad untuk berkerja menjadi mengasuh Hafiey memandangkan kakinya sudah pulih. Tetapi Qisha dikejutkan bila Hafiey demam. Izz melihat kemesraan Qisha dan Hafiey yang lebih manja dan nampak lebih serasi. Oleh kerana kaki Qisha masih sakit , Qisha melayan Hafiey dengan permainan indoor sahaja. Mereka bermain sebagai cikgu dan murid. Qisha terkejut bila Hafiey menyebut nama ayah Izzul Hanif bukan Izz Haikal. Ini membuat Qisha terfikir siapa Hafiey sebenarnya pada Izz Haikal. Puan Sanisah memberitahu dia akan ke langkawi bersama ayah. Qisha sedih kerana ditinggalkan. Puan Sanisah juga memberitahu yang Qisha akan tinggal dirumah Puan Fatma selama 3 hari. Qisha tidak setuju dengan cadangan itu tetapi terpaksa akur.

Episod 4
Puan Sanisah menghantar Qisha ke rumah Puan Fatma dan berpesan agar menjaga Qisha seperti anak sendiri. Qisha tetap sedih kerana tidak dibenarkan ikut. Hafiey terkejut bila Qisha membawa beg besar masuk kerumah. Hafiey turut memberitahu yang dia juga ditinggalkan oleh kedua orang tuanya. Qisha agak terkejut mendengar luahan anak sekecil Hafiey. Puan Fatma rasa seronok kerana Qisha berada dirumah itu. Puan Fatma juga memberitahu pada Izz yang Qisha akan tinggal 3 hari dirumah sementara kedua orang tuanya pergi berkursus di Langkawi. Di kesempatan itu Puan Fatma meluahkan rasa syukurnya Perubahan pada Hafiey yang tidak nakal lagi pada Qisha. Puan Fatma juga menceritakan kisah ibu bapa Hafiey sebenar adalah anak sulung Puan Fatma yang meninggal akibat kemalangan. Tugas bapa digalas oleh Izz selepas itu dimana Izz tidak meneruskan pelajarannya diluar negara. Menurut Puan Fatma juga Izz tidak mahu berkahwin lagi dan dia akan berkahwin jika perempuan itu mampu menerima Hafiey dalam perkahwina mereka . Hafiey mengajak Izz bersama Qisha keluar jalan - jalan. Hafiey gembira kerana Izz meluangkan masa bersama dengannya. Deena datang kerumah Izz untuk berjumpa melepaskan rasa rindu. Malangnya Izz tiada dirumah kerana keluar dengan Hafiey dan Qisha. Puan Fatma menyuruh Deena balik memandangkan baju Deena basah kerana tersiram air. Mak kiah yang terkejut dan tidak sengaja tersiram Deena semasa mak kiah menyiram pokok bunga dihalaman rumah. Oleh kerana terlalu penat seharian keluar bersama Izz dan Hafiey , Qisha tertidur hingga puan Fatma mengejutkannya untuk makan malam. Ayah Izz melihat Qisha seorang perempuan yang baik. Izz tidak mahu ayahnya memulakan cerita tentang perkahwinan. Walaupun Izz tahu mamanya mula senang dengan kehadiran Qisha. Cerita Qisha dimeja makan membuat kan Izz terfikir sesuatu. 

Episod 5
Deena menepati janji datang kerumah untuk berjumpa Izz. Deena terkejut bila melihat Qisha duduk semeja dengan Izz dan keluarga. Izz yang sengaja mengusik Deena yang menyatakan Qisha adalah isterinya. Deena sedih lalu menagis kerana kecewa dengan Izz. Puan Fatma cuba untuk memulihkan keadaan dan Deena percaya Izz dan Qisha tidak ada apa-apa perhubungan diantara mereka. Deena terus mengajak Izz berkahwin dengannya. Satu syarat yang perlu Deena tempuh adalah menerima Hafiey dalam perkahwinannya. Deena berjanji akakn mencuba tetapi tidak pada Izz. Izz sangat mengenali Deena. Walaupun mereka membesar bersama Deena susah untuk menerima Hafiey . Izz dan Hafiey sengaja mengajak Qisha keluar namun terpaksa mengheret Deena sekali. Hafiey sedih bila Qisha terpaksa balik kerumah. Hafiey merasa akan sunyi bila Qisha ditiada dirumah. Papa Izz cuba bertanya perhubungan Izz dan Deena. Walaupun mereka sepupu Izz sebenarnya tidak selesa untuk bersama Deena. Izz menawarkan diri untuk menghantar Qisha balik berjumpa keluarganya. Deena sengaja mengikut Izz untuk menghantar Qisha. Dalam terpaksa Izz terpaksa membawa Deena. Deena berjanji akan mengikut Izz kena sahaja. Izz sengaja mengenakan Deena dengan menziarah kubur abang long ( papa Hafiey ). Deena tahu Izz sengaja membawanya ke kubur untuk meyakiti hati Deena. Puan Sanisah bertanya khabar anak daranya sepanjang tinggal di rumah aunty Fatma. Puan sanisah juga memaklumkan pada Qisha yang Izz suka pada Qisha. 

Episod 6
Deena cuba mengambil hati Izz dan Hafiey. Walaupun tidak dihiraukan Deena tetap berusaha mendampingi Izz. Suatu hari Izz menyuruh Qisha mengambil hafiey disekolah. Qisha kesian melihat Hafiey dibuli dan diejek oleh rakannya kerana tidak mempunyai ibu. Oleh kerana itu Qisha menyabar didepan rakan-rakan Hafiey sebagai mummy Hafiey. Rakan - Rakan Hafiey terus beredar dan tidak membuli Hafiey lagi. Hafiey gembira bila Qisha menyelamatkannya. Hafiey mohon pada Qisha dipanggil mummy. Hafiey berjanji tidak menganggil mummy depan orang lain. Qisha tidak mahu Izz dan Puan Fatma salah anggap.  Kepulangan Hakimi mengejutkan Izz sekeluarga. Hakimi merupakan adik bongsu dan pak su untuk Hafiey. Kepulangan hakimi disambut gembira oleh ahli keluarganya. Hakimi terkejut melihat Qisha dimeja makan. Dengan pantas Hafiey memberitahu pada Hakimi yang Qisha adalah mummynya. Walaupun diterangkan oleh Puan Fatma kedudukan sebenar Hakimi suka tetap suka pada Qisha jika ia benar. Hakimi juga memperkenalkan teman wanitanya pada keluarga. Kebetulan Qisha mengenali teman wanita Hakimi. Kepulangan Hakimi memang diharapkan oleh Puan Fatma. Dengan Hakimi juga diharapkan untuk membantu Izz dan papa menguruskan syarikat. Selain itu Puan Fatma minta Hakimi menasihatkan Izz untuk berkahwin. Izz dapat merasakan sesuatu yang Qisha dan Hafiey menyimpan satu rahsia.  Izz mendesak mengapa Hafiey memanggil Qisha mummy. Qisha menceritakan pada Izz hal semasa pulang sekolah Hafiey dibuli oleh beberapa orang budak membuli Hafiey kerana tiada ibu. Qisha terpaksa menyamar dan sejak itu Qisha dipanggil mummy. Qisha minta maaf pada Izz kerana membiarkan Hafiey memanggilnya mummy. Dalam diam Izz tersenyum dan dia suka dengan panggilan yang Hafiey buat. 

Episod 7
Qisha tersenyum sendiri bila mengingatkan perbualan Hafiey dan Izz. Puan Fatma menghubungi Puan Sanisah agar tidak mengambil Qisha kerana mereka akan mengadakan kenduri doa selamat. Hafiey yang gembira kerana mummy Qisha tidak balik kerumah keluarganya. Deena datang kerumah untuk berjumpa Izz tetapi Deena hanya berjumpa dengan Hakimi. Deena terkejut Hakimi sudah pulang dan Deena juga memberitahu yang dia akan berkahwin dengan Izz dalam masa terdekat. Hakimi sengaja memberitahu Deena bukan pilihan Izz dan Pilihan Izz hanya Qisha. Deena tidak boleh terima bila nama Qisha dikaitkan. Dimajlis doa selamat Izz mengambil peluang untuk bermain mata dengan Qisha. Deena hanya memerhatikan tingkah laku mereka dan semakin sakit hati bila Hafiey tidak mahu terima kehadiran Deena. Perjalanan pulang Deena menerima panggilan dari kawannya untuk ke private party. Malangnya private party yang Deena pergi diserbu polins. Deena meminta pertolongan Izz untuk merahsiakan kes ini. Izz bersetuju tetapi dengan syarat Deena perlu memberitahu yang perhubungan Izz dan Deena telah putus dan Deena mengambil keputusan untuk sambung belajar lagi. Hakimi menjadi pembantu Izz dipejabat agar Izz boleh meluangkan masa untuk personal lifenya. Qisha datang lambat kerumah Puan Fatma kerana terpaksa keluar bersama Shuk untuk pendaftaran semesta baru. Shuk menjadi pendengar bila Qisha berbual dengan Puan Fatma. Shuk juga memaksa Qisha memberitahu siapa nama-nama dalam perbualan Qisha sebentar tadi. Dalam terpaksa Qisha menceritakan satu per satu. Siapa Izz , Hafiey dan Puan Fatma. 

Episod 8
Qisha bercerita mengenai Ikram, Kawan kolej yang menjauhkan diri darinya. Qisha juga memberitahu Shuk yang Ikram sepupu kepada Hanna yang bercinta dengan adik Izz yang baru balik dari UK. Hakimi diberi kepercayaan dari Izz gembira dan berjanji akan membuat kerja yang bersungguh-sungguh. Hanna rasa curiga pada Hakimi yang susah untuk dihubungi sejak berkerja. Hidup Ikram semakin tertekan bila dia terus diugut dengan lintah darat. Ikram buntu untuk mendapatkan duit. Qisha hairan melihat perubahan pada Ikram yang tidak mahu menerima panggilannya. Puan Fatma terasa sayu hati bila mengenangkan detik kehilangan Izzul anak sulungnya ( Papa Hafiey ) Izz cuba memujuk mamanya agar tidak bersedih lagi. Puan Fatma mengimpikan yang dia boleh keluar dengan anak perempuan saat arwah mariana ( menantu ) seperti dulu. Hakimi cuba mencungkil rahsia abang ngah tentang perempuan yang dicintai. Hakimi menasihatkan agar memberi Izz perlu untuk memikirkan tentang masa depan. Kehadiran Maya membuatkan Qisha tidak selesa. Maya yang cuba merapatkan diri dengan Izz. Maya juga berjanji akan menjadi setiausaha Izz kembali dan melupakan dunia modelling. 

Episod 9
Qairul memberitahu mamanya yang Qisha sedang merajuk dan jeles perempuan bernama Maya. Qisha beringat perubahan pada Hafiey yang berubah bila bersama Maya. Hafiey tidak memperdulikannya. Puan Sanisah cuba mengorek cerita dari Qisha dan Qisha hanya memaklumkan dia akan berhenti dari menjaga Hafiey selepas mendapat keputusan peperiksaan. Keputusan yang cemerlang diperolehi dari Qisha amat menggembirakan dirinya. Segala usaha dan penatnya terbayar dengan keputusan cemerlang. Maya berkerja semula menjadi setiausaha Izz dipejabat. Qisha banyak mendiamkan diri. Tanpa sedar Hakimi memerhatikan Qisha. Hakimi memberitahu Izz akan memilihnya kerana Hafiey bukan Maya. Hari terakhir Qisha amat memilukan. Puan Fatma sudah selesa dengan kehadiran Qisha. Hafiey orang yang paling sedih bila Qisha pergi. Hafiey mengamuk pada Izz dan menyuruh Izz membawa Qisha kembali menjadi mummynya untuk selamanya. Izz akur dan berjanji dengan Hafiey akan membawa Qisha kembali. Ikram buntu dan tersepit dengan hutang. Dia terpaksa meminjam duit dengan kawan-kawan untuk membayar hutang. Qisha pelik bila Ikram tiba - tiba menghubunginya. Sebelum Qisha berjumpa dengan Ikram , Izz datang kerumah untuk memberitahu yang Qisha perlu menjadi mummy Hafiey tetapi Qisha tidak percaya. Pada Qisha , Izz mencintai Maya bukan dirinya. Ikram gembira kerana Qisha datang ditempat yang dijanjikan. Selepas mereka berborak dan bercerita Ikram meminta diri kerana ada urusan lain. Qisha menghubungi Qairul untuk mengambilnya tiba - tiba Qisha didatangi oleh seorang lelaki lalu menekup mulut Qisha lalu pengsan. Bila Qisha sedar Izz dan dirinya ada dibilih hotel. Qisha terkejut dan tidak mahu mendengar penjelasan dari Izz. Saat pintu bilik hotel dibuka Qisha terkejut bila pihak majlis agama datang membuat siasatan. Qisha menyalahkan Izz bila Izz terus mendiamkan diri. 

Episod 10
keluarga Izz tidak boleh terima bila menerima berita Izz dan Qisha di tangkap Klawat. Izz lebih mendiamkan diri dari bersuara. Keluarga Qisha turut marah atas perkaran yang sama. Qisha yang buntu hanya mampu menangis. Hafiey terus meracau kerana rindukan Qisha. Puan Fatma terpaksa menghubungi Qisha meminta agar Qisha dapat datang kerumah melawat Hafiey. Qisha menghubungi Ikram tetapi gagal. Ini membuatkan Qisha lagi bengang mengapa Ikram tidak mejawab pangilannya. Keluarga Izz dan berbincang dengan keluaarga Qisha. Keluarga Izz menyuruh Izz bertanggungjawab dengan apa yang Izz dah lakukan dan Izz bersetuju untuk berkahwin denga Qisha. Qisha mengamuk kerana tidak mahu mahu dikahwinkan dengan Izz. Qisha mengharap Izz menarik balik untuk berkahwin dengan dirinya tetapi Qisha pula dimarahi oleh papanya. Qairul cuba memujuk adik kesayangan untuk untuk terima Izz. Qairul juga memberitahu Izz lelaki yang layak untuk membahagiakan Qisha. Pernikahan mereka dihadiri oleh ahli keluarga sahaja. Selepas pernikahan Qisha terus berlari mengurungkan diri. Hafiey juga yang tidak mengerti apa-apa turut menerima amukan Qisha. Izz terpaksa memujuk Hafiey dengan lembut. Kedua orang tua Qisha risau melihat kemarahan Qisha yang tidak surut. Izz cuba menenangkan Qisha tetapi masih belum mampu melembutkan hati Qisha. Qisha mendesak agar Izz menceraikannya. Izz hanya membiarkankan duduk bersendirian agar dapat menenangkan rasa arahnya pada Izz. Qisha nekad untuk lari dalam diam. Diawal pagi Qisha keluar dari rumah dengan membawa bagasinya. 

Episod 11
Qisha hanya meninggalkan sepucuk surat. Izz membacanya dengan tenang. Surat itu merujuk pada Qisha yang betapa kecewanya kerana semua orang memaksanya untuk berkahwin dengan Izz. Pada Izz , dia menghormati keputusan Qisha yang perlukan masa untuk bertenang. Dalam Masa yang sama Izz menghubungi dan mengupah penyiasat untuk mencari dan memerhatikan keadaan Qisha. Hafiey terpaksa dibawa ke hospital kerana demam panas. Qisha sebenarnya berada dirumah tunang Qairul. Qisha juga berharap dapat duduk di rumah Hanum hingga dia menjalankan pratikal . Hanum gembira jika Qisha tinggal bersamanya. Hanum juga risau keselamatan Qisha bila tinggal ditempat lain. Hanum juga terpaksa menipu tunangnya Qairul yang Hanum tidak tahu mengenai Qisha. Hanum juga memberitahu Qairul agar jangan risau keadaan Qisha dan Qisha akan selamat. Di kampus , Shuk memberitahu Ikram berhenti dari kolej. Shuk bengang kini Qisha susah untuk dihubungi. Malah Qisha meng off kan talifonnya. Bila didesak untuk meng on kan handphone Qisha terkejut bila mendapat message dari Izz mengatakan Hafiey dimasukkan ke hospital. Qisha terus ke hospital untuk melihat keadaan Hafiey. Qisha cuba berjaga- jaga takut Izz tahu kehadirannya. Bila keadaan terkawal baru Qisha masuk ke wad yang menempatkan Hafiey. Qisha sedih melihat Hafiey yang lemah. Qisha memberi kata kata semangat pad Hafiey agar kuat dan terus sihat. Maya terus mendesak Izz untuk berkahwin. Tetapi Izz cuba mengelak walaupun Maya memberitahu yang keluarganya juga mendesak agar Maya dan Izz disatukan. Izz bersyukur kena Hafiey telah sedar. Hafiey terus mencari Qisha. Hafiey juga memberitahu dia mendengar suara Qisha. 

Episod 12
Shuk terus mendesak Qisha tentang hunbungan Hafiey dan Izz tetapi Qisha masih mendiamkan diri. Shuk masih tidak berpuas hati dengan Qisha seperti merahsiakan sesuatu darinya. Qisha terus bertanya dengan kawan-kawan kolej mengapa Ikram berhenti kolej. Qisha masih mencari Ikram untuk mendapatkan satu jawapan. Hafiey kembali sihat dan Izz sibuk menjaganya. Tetapi Maya bengang kerana Izz melebihkan Hafiey dari dirinya. Akhirnya Qisha memberanikan diri untuk menghubungi puan Sanisah. Qisha memberitahu buat masa ini dia hanya boleh menghubungi melalui talifon sahaja. Qisha perasan yang dia sering diperhatikan . Shuk juga perasan kerana keretanya juga sering diekori. Puan Fatma mula bersuara tentang perkahwinan Izz. Dia menyuruh Izz menceraikan Qisha dan mencari isteri baru untuk masa depan. Suara itu dilanjutkan dengan perbualan ayah pada Izz. Izz terkejut bila puan Fatma mula pertikaikan tentang perkahwinannya. Qisha menggubungi Hanna sepupu Ikram tetapi masih tidak mendapat info tentang Ikram. Shuk memberitahu Qisha yang mereka terpaksa membuat kertas kerja awal kerana 2 orang dari study group meraka akan berkahwin minggu depan. Kerana pulang lewat Qisha didatangi oleh 2 lelaki cuma merompak. Nasib Qisha baik kerana ada seorang lelaki mennyelamatkannya. 2 orang perompak itu terus lagi tetapi kaki Qisha terseliuh akibat terjatuh bila ditolek oleh perompak tersebut. 

Episod 13



Episod 14


Episod 15


Episod 16


Episod 17
Syuk tidak berpuas hati kerana Hakimi memanggil Qisha dengan panggilan kakak Ipar. Qisha cuba memberi alasan yang Maya juga dipanggil dengan panggilan kak ipar. Qisha dipanggil oleh Izz . Qisha mohon agar Izz menjaga perlakuannya di pejabat. Qisha tidak mahu orang di pejabat tahu yang mereka sudah berkahwin. Oleh kerana tidak mahu orang tahu Qisha menunggu Izz di hentian teksi. Izz hanya akur kemahuan isterinya. Maya memberi amaran pada Qisha agar jauhkan diri dari Izz. Ini kerana Maya berkata Izz miliknya seorang. Maya sengaja bermanja dengan Izz membuatkan Qisha cemburu. Qisha yang bengang dengan Izz , Seperti Izz tidak menjaga hatinya. Qisha mengikut Shuk dan terus balik kerumah keluarganya. Sampai dirumah Qairul marah kerana mamanya terlalu memanjakan Qisha. Perbuatan Qisha yang datang tanpa memberitahu Izz adalah satu kesalahan. Izz yang cuba menghubungi Qisha tetapi gagal. Izz merasa lega bila Qairul memberitahu Qisha selamat dirumah keluarganya. Izz menggunakan Hafiey untuk memujuk Qisha. Izz memberi 1 hadiah pada Qisha. Hadiah itu perlu digunakan untuk makan malam bersama. Qisha yang tidak ke pejabat rasa terharu dengan tindakan suaminya. 

Episod 18


Episod 19

Episod 20
Qisha tak puas hati dengan Hakimi yang membawanya di restoran mewah. Selepas berborak Hakimi meninggalkannya seorang diri. Qisha terkejut bila Izz datang secara tiba-tiba. Izz terus mengajak Qisha makan walaupun pada mulanya Qisha bengang dengan tindakan Izz. Semasa keluar dari Restoran Dannie menegur Qisha dan Qisha terpinga-pinga bila ada seorang lelaki menegurnya seolah sudah kenal dirinya. Izz yang terkejut kehadiran Dannie mengajak Qisha pergi. Izz resah bila mengingatkan pertembungan Dannie dan Qisha. Qisha cuba bertanya pada Izz siapa Dannie tetapi Izz hanya berpesan agar tidak perlu mempersoalkan siapa lelaki itu dan tidak penting dalam hidup Qisha. Izz merasa pening bila memikirkan tentang Dannie. Maya membawa ubat dan segelas air yang diminta oleh Izz. Waktu pulang Hamiki mencari Qisha dan memderitahu yang Izz sakit kepala. Bila sampai dipejabat Qisha terkejut melihat Izz pengsan. Dengan segera Qisha menghubungi Hamiki meminta bantuan. Hakimi memberitahu Izz sudah lama tidak pengsan. Izz pernah pengsan sewaktu abang longnya meninggal dunia. Izz terlalu takut amanah yang diberi oleh arwah abang long tidak dapat digalas. selelah mendengar penjelasan Hakimi , Qisha memberitahu yang Izz bertembung dengan Dannie semasa keluar dari restoran tadi. Qisha menjaga Izz dan melayan Izz dengan baik. Izz pula selesa dengan apa yang ditunjukkan oleh Qisha. Maya yang ingin melawat Izz dihalang oleh Hamiki dengan alasan Izz demam campak . Keadaan Ikram semakin teruk . Ketagihan pada dadah membawa kemusnahan pada diri. Dannie menyuruh Ikram mencari Qisha. Ikram tidak sanggup untuk melakukannya. Oleh kerana itu Ikram terus dipukul. Bila melihat keadaan Izz sudah hampir sembuh. Qisha kepejabat bersama Hakimi. Di pejabat timbul gosip yang mengatakan Qisha adalah kekasih Hakimi. Maya juga melihat kemesraan Hamiki dan Qisha. Maya merasa lega kerana Qisha bersama Hakimi bukan Izz haykal. 



No comments:

Post a comment