Thursday 1 June 2017

LEMAK TEPU DAN LEMAK TIDAK TEPU

LEMAK TEPU DAN LEMAK TIDAK TEPU

Lemak tergolong dalam dua jenis iaitu lemak tepu dan lemak tidak tepu serta kebanyakan lemak merbahaya kepada kesihatan tubuh manusia. 



Lemak tepu: Ia adalah lemak yang diperoleh daripada haiwan dan ia beku pada suhu bilik; contohnya mentega, keju, minyak sapi dan lemak pada daging

Lemak tidak tepu: Lemak jenis boleh diperoleh daripada sumber haiwan dan tumbuhan. Ia boleh dibahagikan kepada tiga iaitu lemak poli tak tepu, lemak moto tak tepu dan asid lemak trans. Pada suhu bilik, ia berada dalam keadaan cecair.

Lemak tepu mahupun tidak tepu sangat ditakuti oleh orang ramai terutama mereka yang mengalami obesiti dan salah satu punca kegemukan adalah disebabkan pengambilan lemak yang berlebihan.


Makanan seperti ini mengandungi banyak lemak

Lemak tepu berbentuk pepejal dan keras dibawah suhu sejuk kerana lemak tepu cepat membeku biasanya daripada lemak haiwan tetapi tedapat juga dalam lemak tumbuhan seperti santan kelapa.

Pengambilan lemak tepu yang berlebihan akan meningkatkan tahap kolestrol darah dan meningkatkan risiko penyakit jantung.

Lemak tidak tepu lembut walaupun disimpan didalam peti sejuk. Kebiasaanya daripada tumbuhan terdapat dua jenis lemak tidak tepu iaitu Lemak Mono Tidak Tepu ‘Monounsaturated Fat –MUFA’ seperti minyak zaitun dan minyak kelapa.

Manakala lemak poli tidak tepu ialah ‘ Polyunsaturated-PUFA’ seperti minyak bunga matahari,minyak jagung dan marjerin lembut.

Lemak poli tak tepu - Sumber lemak jenis ini ialah bijian, kekacang dan ikan laut dalam. Contohnya minyak bunga matahari, jagung, soya, safflower, bijan, biji benih flaks dan kacang. 

Lemak mono tak tepu - Sumbernya ialah bijian dan kekacang seperti minyak kanola, kacang tanah, zaitun dan bran beras. Ia juga dianggap lemak baik kerana boleh mengurangkan jumlah kolesterol keseluruhan dan meningkatkan paras kolesterol baik (HDL).

Lemak trans - Lemak trans dihasilkan apabila minyak dalam bentuk cecair ditukar ke bentuk pepejal seperti margerin, pepejal susu atau lemak (lemak yang digunakan dalam pastri) dan gi sayuran (vegetable ghee). Proses penukaran ini dipanggil hidrogenasi.


No comments:

Post a Comment