Friday, 14 July 2017

NOVEL PINGGAN TAK RETAK NASI TAK DINGIN

Kalau duda tu tak nak ,
aku lagi tak hingin


Drama Pinggan tak retak nasi tak dingin menggantikan drama dalam slot Akasia Ku kirim cinta. Novel ini Mengisahkan Yuhanis yang sepatutnya mendirikan rumah tangga bersama Nizam. Akan tetapi , Nizam menangguhkan kepulangannya ke Malaysia kerana dia sudah bernikah dengan Shila dalam diam ketika menetap di luar negara. Segala persiapan telah majlis telah tersedia.



Demi menutup malu perkahwinan Yuhanis tetap diteruskan. Tetapi digantikan pengantin lelaki yang lain. Syaiful Mizan abang pada Nizam menjadi pengganti pengantin lelaki walaupunhati tidak merelakan. 



Syaiful Mizan pernah berkahwin namun perkahwinan tidak tidak bertahan lama. Akibat kecurangan isterinya. Selesai majlis Kepulangan Nizam dan isteri mengejutkan Ahli keluarga. Nizam pula terpaksa menerima hakikat bahawa abangnya Mizan telah diijabkabulkan dengan Yuhanis. Kini, bekas tunangnya sudah menjadi kakak iparnya.



Pada masa yang sama, Shila sedang merahsiakan sesuatu. Sebenarnya, dia sudah hamil sebelum berkahwin. Nizam yang lurus bendul sangkakan kandungan itu ialah anaknya. Nizam amat mencintai Shila dan dia tidak menyangka dirinya telah menjadi pak sanggup. Selepas pulang ke Malaysia, Shila terancam dengan Yuhanis. Dia sering mengesyaki Yuhanis mempunyai rancangan untuk merampas suaminya.



Saiful Mizan mula terpaut hati dengan Yuhanis gara-gara sifat Yuhanis yang penyabar dan patuh kepadanya walaupun tidak dilayan selayaknya. Konflik bermula apabila Suraya , bekas isteri Mizan tiba-tiba muncul kembali di dalam hidup Mizan. Suraya ingin merebut kembali cintanya kerana menyesal dengan perpisahan mereka. Selepas mendapat tahu bahawa Mizan sudah beristeri, pelbagai masalah kerap terjadi di dalam hidup Suraya lantas menyebabkan dia sedar sebenarnya tiada lelaki lain sebaik Mizan.



Rumah tangga Mizan dan Yuhanis mula bergoyah, kebahagiaan dan kasih sayang mereka yang baru berputik mula diuji. Mizan hampir-hampir menceraikan Yuhanis dan tewas kepada godaan Suraya yang berniat jahat itu. Terdapat rahsia yang belum terlerai, cinta yang tidak terucap, dan perkara yang belum selesai dalam keluarga ini. 



Sinopsis dari kulit novel

"Kalau duda tu tak nak, aku lagi tak hingin!"

Sehari sebelum majlis perkahwinannya, Yuhanis dikejutkan dengan berita tunangnya, Sharul Nizam enggan menikahinya. Bimbang maruah keluarga tercemar, Yuhanis menebalkan muka merayu dan memaksa supaya Saiful Mizan merangkap abang kepada Sharul Nizam supaya mengahwininya.

“Perempuan apa awak ni ha?! Tak malu ke merayu pada lelaki yang tak sudi? Inilah orang kata, perigi cari timba. Tengok awak pun saya tak ada selera. Inikan lagi nak menikah.”– Saiful Mizan.
“Saya tak akan minta apa-apa dari awak, saya tak akan tuntut apa-apa dari awak. Apa saja permintaan awak, saya akan ikut. Saya merayu, tolonglah.”- Yuhanis.

Yuhanis tidak peduli dan terus mendesak. Akhirnya Saiful Mizan bersetuju namun bersyarat.

“Saya tak mahu awak mengganggu hidup saya. Bila saya berada di rumah, awak jangan lalu-lalang menyemakkan mata saya, faham? Awak nak buat apa, nak ke mana pun, suka hati awaklah. Saya izinkan dan saya tak kesah sebab awak bukan urusan saya. Jangan fikir perkahwinan ini untuk selamanya. Okey?”- Saiful Mizan

Kata-kata Saiful Mizan memakan diri apabila lama-kelamaan dia mula terpaut hati dengan Yuhanis gara-gara sifat Yuhanis yang penyabar dan patuh kepadanya walaupun tidak dilayan selayaknya. Mereka mula mengecapi bahagia tetapi muncul pula bekas tunang Yuhanis dan muncul juga Suraya, bekas isteri Saiful Mizan yang mahu merebut cinta mereka kembali.

“Abang Mizan, how I miss you. I want to be with you.”- Suraya
“Hani tahu kan, abang sayang Hani. Abang cinta Hani.”- Sharul Nizam

Rumah tangga yang dibina mula goyah. Kebahagiaan mereka mula dilanda badai. Ada rahsia yang belum terlerai. Ada cinta yang belum terucap. Ada perkara yang belum selesai. Mampukan Saiful Mizan mempertahankan Yuhanis sebagai isterinya?


Episod 1
Yuhanis kesal tidak dapat menghubungi Nizam. Majlis nikah mereka yang akan berlangsung esok tetapi Nizam masih tidak muncul. Yuhanis teringat janji-janji manis Nizam sebelum ke UK untuk memperisterikan dirinya. Nizam rasa serba salah untuk memberitahu yang dia sudah menikah dengan gadis pilihannya di UK Shila. Dalam Terpaksa Nizam menghubungi mak agar membatalkan majlis kerana dia sudah bernikah. Mak terkejut dengan panggilan Nizam untuk membatalkan majlis pernikahan. Ayah memberi cadangan agar digantikan dengan Mizan tetapi ditolak keras oleh Mizan. Yuhanis sedar dia adalah anak angkat keluarga Nizam. Yuhanis mereyu agar Mizan menerima dirinya untuk menutup malu dan demi keluarga. Yuhanis juga memberitahu yang ayah pernah diserang sakit jantung. Mizan melihat persiapan majlis Yuhanis telah siap sedia . Dalam masa yang sama Mizan teringat kegagalan perkawinannya dulu bersama Suraya. Suraya yang curang membuatkan Mizan takut untuk berkahwin lagi. Mizan mengambil keputusan bersetuju berkahwin dengan Yuhanis . Mak dan ayah gembira dengan keputusan Mizan menerima Yuhanis. Tetapi selesai majlis nikah Kepulangan Nizam mengejutkan semua ahli keluarga. Nizam minta maaf pada Yuhanis tetapi sudah terlambat. Shila yang sarat mengandung diperkenalkan kepada keluarga Nizam.

Episod 2
Nizam tidak menyangka Yuhanis akan berkahwin dengan abang Mizan. Mizan pula masih dingin dengan Yuhanis. Shila agak kurang selesa bila tinggal kampung. Mak Nizam mempersoalkan kandungan shila yang agak sarat tetapi dinafikan oleh Shila yang kandunganya baru 4 bulan. Mak dan ayah Nizam masih tidak berpuas hati dan mempersoalkan mengapa Nizam tidak memberitahu  lebih awal perkahwinannya dengan Shila. Nizam cuba mengambil perhatian Yuhanis tetapi Yuhanis cuba mengelak dan Yuhanis juga dia kini sudah bergelar isteri abang Mizan. Perbualan Nizam dan Yuhanis dicuri dengar oleh Mizan. Mizan mula curiga pada Yuhanis. Shila terbaca wassap Nizam dan Yuhanis dan akhirnya terbongkar. Nizam terpaksa mengaku yang sebenarnya Yuhanis adalah tunangnya. Shila mula rasa tergugat. Mizan mengajak Yuhanis balik ke Kuala Lumpur secepat mungkin. Mak juga menerima cadangan Mizan untuk balik ke Kuala Lumpur secepat mungkin kerana tidak mahu Nizam terus menggangu Yuhanis. pada keesokan harinya Nizam tercari-cari Mizan dan Yuhanis tetapi kecewa kerana mereka sudah meninggalkan kampung. Shila mula resah bila mak mertuanya menyuruh Shila membuat pemeriksaan kandungan. Shila takut mak mertuanya tahu yang dia mengandung lebih dari 4 bulan seperti yang diwar-warkan . Sampai dirumah Mizan di Kuala Lumpur. Mizan membuat syarat pada Yuhanis. Mizan tidak mahu Yuhanis berjalan-jalan depannya kerana dia lebih selesa tinggal seorang. Yuhanis bosan kehidupannya. Yuhanis juga menerima panggilan dari mak yang menyuruh Yuhanis menukar no. Tel kerana tidak mahu Nizam menggangu hidup Yuhanis. 

Episod 3
Selepas menunaikan solat subuh,Mizan terus pergi bekerja dan dia langsung tidak jengah Yuhanis . Hani juga berkunci di dalam bilik dan selepas subuh tadi, dia terus tidur sampailah matahari tegak. Hani yang kelaparan mula mencari makanan, malangnya tiada apa di dapur rumah Mizan ini. Lebih teruk lagi adalah kerana Mizan sendiri terlupa dan dia jalankan rutinnya seperti biasa. Mizan telah kuncikan pagar dan akhirnya Hani ambik keputusan drastic. Dia akan panjat pagar. Tetapi pada waktu itu, Puan Azimah hubungi dan bertanya khabar. Suraya kembali ke Malaysia dan cuba menagih kasih Mizan . Selepas itu, Hani membeli stok makanannya serta bahan bacaan.Oleh kerana dia tiadak kunci pagar, Hani terpaksa meminta tolong seorang pemandu teksi untuk bantu “passkan” plastik2 makanannya. Oleh kerana Yuhanis menukar no. tel. Nizam merayu agar mendapatkan no. tel Yuhanis. Mak tetapi berkeras tidak memberinya kerana mak mahu Yuhanis memulakan hidup baru. Mak menghantar gambar-gambar pernikahan pada Mizan dan baru Mizan tersedar yang dia duduk dirumah bukan seorang lagi. Makanan yang Mizan beli tidak dijamah mizan meninggalkan duit belanja di atas meja. Bila Mizan keluar pergi kerja barulah Yuhanis keluar untuk mengemas rumah dan menyediakan keperluannya.


Episod 4
Nizam terterus terang keadaan dirinya sebenar mengapa dia boleh berkahwin dengan Shila. Mak memaksa Nizam membawa Shila untuk membuat pemeriksaan kerana keadaan perut Shila seperti kandungan 8 bulan . Nizam juga memberitahu yang Shila besal dari keluarga orang kaya. Nizam membawa Shila ke kinik ternyata kansudang Shila rupa-rupanya lebih dari yang disebut. Shila mengaku mempergunakan Nizam demi kepentingannya. Nizam berjaya mendapatkan nombor telefon Hani daripada telefon bimbit ibunya. Namun Hani tidak melayan Nizam. Mizan masih meneruskan kehidupan yang sama seperti ketika dia menduda dahulu. Oleh sebab Mizan dan Yuhanis jarang bertembung, Mizan meninggalkan sampul yang berisi duit dan kunci rumah kepada isterinya. Yuhanis menghantar baju Mizan ke dobi dan berjumpa dengan yusri pekerja kedai Dobi. Nizam tersedar bahawa dia telah dipergunakan. Nizam terus menyalahkan dirinya dengan apa yang berlaku. Shila rasa bersalah. Yuhanis rasa gembira bila Mizan menulis surat ucapan terima kasih kerana manghantar baju di dobi. Bila pulang kerja Mizan dikejutkan dengan jirannya Muthu yang mengucapkan terima kasih kerana agar- agar pemberian dari Yuhanis.  


Sinopsis episod 5-8 


Episod 5
Masuk rumah Mizan terus menikmati agar-agar yang di perkatakan oleh uncle Muthu. Yuhanis gembira menerima panggilan dari mak tetapi mengejutkan Yuhanis bila Mak tiba - tiba meminta Yuhanis bercakap dengan Nizam. Yuhanis berat hati , demi orang tuanya Yuhanis akur. Selepas bercakap dengan Nizam , Yuhanis  teringat zaman kanak-kanak dulu Nizamlah yang selalu bersamanya. Dan Nizam juga berjanji akan menjaganya. Tetapi kini semuanya musnah begitu saja. Mizan tersedak semasa makan tengahari. Shariff memberitahu yang Suraya sudah kembali ke Malaysia . Mizan bengang bila Shariff menyebut nama bekas isterinya  telah kembali. Dlam masa yang sama Mizan telah sasul mengataka dia sudah berkahwin lagi. Shariff terkejut kerana tindakan Mizan menyembunyikan perkahwinan sedangkan mereka sudah berkawan lama.  Bila balik kerumah Mizan akan memeriksa rumah. Kekadang makanan yang dibeli tidak dijamah. Mizan nampak kelibat Yuhanis yang baru keluar dari teksi. Dalam masa yang sama Suraya sengaja menghubungi Mizan dan Yuhanis terkejut bila ternampak Mizan pulang lebih awal dari nya. Mereka sama-sama terkejut satu perasaan hadir tiba-tiba. Yuhanis terus menghilangkan diri. Shila rasa marah Nizam masih menghubungi Yuhanis lalu membuang talifon tersebut. Nizam marah dan mengugut yang Nizam akan menceraikan Shila. Sejak pertemuan Yusri di kedai dobi , hubungan Yusri dan Yuhanis semakin baik. Malah Yuhanis rapat dengan Sarah adik Yusri. Yuhanis juga membawa Sarah keluar jalan-jalan. Yusri memberitahu yang Shariff selalu datang ke kedai Dobi bertanyakan tentang Yuhanis.  

Episod 6
Hani seronok membawa Sarah keluar , shopping. Lebih terharu Sarah sangat gembira dengan menerima pemberian dari Hani. Lepas sibuk bershopping Shariff datang secera tiba-tiba. Ini mengundang rasa pelik pada Hani. Shila mendapat SMS dari keluarganya yan akan berkunjung ke London. Shila takut tetapi mak mertuanya memujuk agar Shila berterus terang. Selepas Hani menghubungi Nizam tempoh hari , Nizam kerap menghubungi Hani. Hani menasihatkan Nizam agar terima kenyataan yang dia kini sudah bergelar kak ipar. Nizam marah kerana Hani cuba mengelak. Nizam yang serabut berkeliaran di bandar. Shila risau bile melihat Nizam tiada dirumah. Cemburu Shila pada Hani terlalu tinggi hingga Shila menghantar mesej agar Hani tidak menghubungi Nizam lagi. Mizan sengaja menyepahkan rumah dan meletakkan nota pada Hani agar mengemas rumah. Hani hanya mengikut rentak Mizan. Bila segalanya selesai , Hani pergi ke kedai dobi berjumpa Yusri. Yusri terus bertanya mengenai Shariff yang kerap bertanya dan minta no. telefon Hani. Hani tidak mahu Yusri memberikan no. telefonnya dapa Shariff. Suraya datang kerumah dan cuba masuk tapi malangnya kunci rumah Mizan telah ditukar. Mak terus memujuk Nizam menerima Shila dan lupakan Hani. Tetapi dipandang sepi. Oleh kerana Hani mengemas rumah segala kepaeluan Mizan hilang . Mizan mula naik angin dan cuba membuka pintu bilik Hani. Malangnya Hani tiada di dalam bilik. Pagi-pagi hani telah keluar menyiapkan keperluan Sarah. Shariff menegur Mizan kenapa guna pewangi perempuan. Mizan hanya mendiamkan diri. 

Episod 7
Shariff bertanyakan tentang Suraya , Mizan terus menegaskan yang dia tidak akan bersama dengan Suraya. Shariff juga menyuruh Mizan mencari pengganti tetapi dipandang sepi. Shariff memberitahu yang dia kini suka pada seorang perampuan di kedai dobi malangnya perempuan itu tidak pernah pandang. Shariff dah lakukan macam-macam tapi Hani tidak pernah melayan kerana statusnya. Shila sedih bila Nizam meninggalkan dirinya. Dalam masa yang sama , Mama dan papanya yang berada di London sudah mengetahui yang Shila sudah berkahwin. Shila panik dan terus bersedih dengan nasibnya. Suraya datang berjumpa Mizan dirumah. Suraya terus merayu pada Mizan. Hani hanya memerhatikan drama sebabak Mizan dan Suraya. Mizan memperkenalkan Hani adalah isterinya. Suraya terkejut dan tidak percaya. Selapas Suraya pulang , Hani memberitahu dia perlu pulang kekampung dengan segera . Mizan terus berangin bila Hani mengebut nama Nizam. Akhirnya Mizan membenarkan Hani balik ke kampung. Mizan terasa sunyi , Mizan tidak pernah ambil peduli selama Hani dirumah tetapi bila Hani tidak ada dirumah dia merasa rindu. Mizan masuk kedalam bilik Hani , dalam mencari sesuatu Mizan terjumpa botol minyak wangi . Selepas menghidu bauan itu Mizan tersenyum sendiri. Apabila Hani sampai dikampung Shila sakit untuk melahirkan. Shila marah mengganggap Hani sengaja berbuat baik dan ingin merampas Nizam darinya. Hani juga menghubungi Nizam memberitahu yang Shila telah dimasukkan ke hospital. Nizam tidak mahu balik kecuali Hani bercerai dengan Mizan dan ingin berkahwin dengannya. 

Episod 8
Shila terus marah-marah pada Hani tetapi Hani tetap tenang dengan kerenah Shila. Saat  Shila melahirkan doktor mengesahkan Shila tak cukup darah. Hani dengan rela hati menderma darah. Shila gembira kerana selamat melahirkan . Shila juga berterima kasih dengan Hani kerana menyelamatkan dirinya. Shila sedar selama ini dia selalu berperasangka buruk dengan Hani. Nizam dapat kerja di resort kawannya. Zul dan Shariff terkejut bila sekali lagi Mizan  memberitahu yang dia mahu balik kampung rindu dengan isteri. Shariff minta Mizan memperkenalkan isterinya kepada mereka. Mizan hanya memberi alasan isterinya berada dikampun untuk menjadi isteri Nizam yang bersalin. Sebelum balik kekampung Mizan pergi ke kedai dobi dan memberi duit yang perlu diberi pada Yusri. Mizan rasa pelik mengapa Hani boleh bari duit RM500.00 pada Yusri begitu saja. Hani rasa kurang sihat . Mungkin terlalu penat membuat kerja-kerja rumah dan menjaga Shila. selepas solat Hani sempat bersembang-sembang dengan mak. Dalam bersembang Hani terlelap. Mak tersenyum melihat Hani tidur ini membuatkan mak teringat kawan perbualan kawan lama , mama pada Hani yang dari dulu menyimpan hasrat untuk jadikan Mizan menantunya. Walaupun sahabatnya sudah tiada , impiannya tercapai untuk bermenantukan Mizan. Mak terkejut bila Mizan tiba - tiba balik. Mak bersyukur kerana Mizan ambil berat pada Hani. Mak memberitahu Mizan Hani tak sihat kerana penat dan telah menderma darah untuk Shila. Bila melihat bayi dalam pelukannya Shila teringat pertemuannya dengan Nizam . Dia mempergunakan Nizam kerana teman lelakinya tidak mahu bertanggungjawap. Shila cuba menghubungi nizam tetapi gagal. 


No comments:

Post a Comment